| EFL EXAM UPDATE

Technische Hinweise bezüglich der digitalen Klausur


Der nächste Klausurtermin ist der 21.10.2020. Die Klausur findet wieder digital im Examweb statt.
Die Klausur beginnt mit der Registrierung um 9 Uhr, der Zeitraum der eigentlichen Prüfung ist 10 - 12 Uhr.


Bitte registrieren Sie sich so bald wie möglich bereits im Examweb und lesen Sie die dort hinterlegten Informationen:

https://sso.uni-muenster.de/ExamWeb/examweb/my/

| CORONAVIRUS

Coronavirus FAQs (Winter Term 2020/2021)

On account of the spread of the coronavirus, it is not yet clear whether or not courses will be held digitally or face-to-face in the upcoming winter term 2020/2021. We will inform you about further updates on this website.

For further information, we ask students to visit the following website:
Coronavirus FAQs for students [en] or Coronaviurs FAQs für Studierende [de].

OUT NOW

Recent publications

Daniel Becker:  Aufgabenentwicklung und projektbasiertes Studieren an der Schnittstelle von Erzählforschung, Fremdsprachen-und Mediendidaktik." In: Herausforderung Lehrer* innenbildung-Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, 3(1), 201-224. (with Ralf Giessler and Janine Schledjewski) Online Publication: https://www.herausforderung-lehrerinnenbildung.de/index.php/hlz/article/view/2517 [de].

Julia Reckermann:
Winter Olympics in der Turnhalle. Ein bilinguales Projekt im Sportunterricht. In: Grundschule Sport (27), 2020, 16-18 (plus 8 Materialkarten).

Julia Reckermann:
Around Football and Feelings. Spielerische Wortschatzwiederholung und -festigung durch Vokabelfußball. In: Grundschule Englisch (71), 2020, 36-37.

Daniel Becker:
The Digital Citizen 2.0: Reconsidering Issues of Digital Citizenship Education. In: Arbeiten aus der Anglistik und Amerikanistik, 44 (2), 2019, 167-193. DOI 10.2357/AAA-2019-0008

Daniel Becker & Frauke Matz:
Your life is still yours to live - Erzählstrukturen im Videospiel Life is Strange analysieren und visualisieren, narrative Kompetenz schulen. In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (165), 2020, 32-38.

Stephan Gabel & Katja Heim:
"Action research in preservice teacher education: a step towards autonomy?" ELT Research 34.2019. 7-10.

Stephan Gabel & Katja Heim:
"Niederschwellige (explorative) Aktionsforschung im Lehramtsstudium als Grundstein für die spätere Unterrichtspraxis." Babylonia 2. 2019. 26-29.

Stephan Gabel & Katja Heim:
"Practitioner research in preservice teacher education and the promotion of teacher autonomy." In: Mynard, J., Tamala, M. & Moore-Walter, L. (eds.). Learner Autononmy and Practitioner Research. Brighton: IATEFL. 2020. 40-62.

Frauke Matz & Dominik Rumlich
: "Englischsprachige Jugendbücher im und außerhalb des Englischunterrichts: Young Adult Fiction als empirischer Gegenstand". In: Grünewald, Andreas / Hetehy, Meike / Struve, Karen (eds.): KONTROVERS - Literaturdidaktik meets Literaturwissenschaft. Trier: WVT, 2020, 159-175.

Frauke Matz & Anika Marxl: “Methods in Action: Teaching human rights in the language classroom.” In: Praxis Englisch. (1/2020), 48-49.

Anika Marxl & Ricardo Römhild: "‚The Deniers‘? - Reading Websites Critically: www.beforetheflood.com.“ In: Englisch betrifft uns, (1/2020), 21-25.

Anika Marxl: „Getting to Know Nigeria. Creating an Infographic.“ In: Englisch betrifft uns, 2/2020, 1-6.

Britta Padberg-Schmitt: "Increasing Reading Fluency in Young Adult Readers Using Audiobooks." In: Children's Literature in English Language Education Journal, 8 (1), 31- 51. ISSN 2195-5212.

Julia Reckermann: Around Football and Feelings. Spielerische Wortschatzwiederholung und -festigung durch Vokabelfußball. Grundschule Englisch, 71, 36-37.

Julia Reckermann:
Dealing with Heterogeneity in English Children's Literature in the Heterogeneous EFL Classroom. PraxisForschungLehrer*innenbildung (Themenheft Standards - Margins - New Horizons. Teaching Language and Literature in the 21st Century), 2(4), 134-157. Open Access.

Ricardo Römhild: "#FridaysForFun. Den eigenen Standpunkt in einem Interview zum Fridays for Future-Streik vertreten.“ In: Englisch 5-10, 49 (Pop Culture), 2020, 20-23.

Ricardo Römhild: "Cue Cards: Good Morning, Good Night.“ In: Englisch 5-10, 2020, 49 (Pop Culture).

Ricardo Römhild: "Just Food: Coping with the Crisis. Exploring Nigeria through a 360° i-Documentary.“ In: Englisch betrifft uns, (2/2020), 21-25.

Philipp Siepmann: „‚Between need and life there must be hope.‘ Exploring Nigeria’s megacity through Rashidah Ismaili’s poem ‚Lagos‘.“ In: Englisch betrifft uns, 2/2020, 7-13.

Philipp Siepmann: "Workshop 4“, in: o. A., On Track 3. Teacher´s Book. Englisch für Gymnasien. Ausgabe Bayern. Paderborn: Schöningh, 2019, 207-259.

TEAM
© nett fotografie

Farewell Nico Wagenknecht!

Nico Wagenknecht has now left the WWU to become a full-time school teacher.
We are very thankful for his support during the past summer term and wish him all the very best for the future!

TEAM
© Sperlinger

Welcome Jun.-Prof. Dr. Julia Reckermann!

We are excited to welcome Prof. Dr. Julia Reckermann, who has just joined our team in January 2020.

Please find more information here.

SYMPOSIUM
© Daniel Becker

Video Games and Foreign Language Teaching

Die Fachdidaktik Englisch läd Sie herzlich zum Symposium "Video Games and Foreign Language Teaching" am 12. Feburuar 2020 ein. Die Keynote der Konferenz wird von Prof. Dr. Sebastian Domsch der Universität Greifswald vorgetragen.

Das Symposium findet am Mittwoch, den 12. Februar von 9.00-16.00 Uhr im Schloss, Senatssaal, statt.
Kontaktpersonen: Daniel Becker (daniel.becker@wwu.de) und Prof. Dr. Frauke Matz (frauke.matz@wwu.de)

Weitere Informationen finden sie unter dem folgenden Link:
Video Games and Foreign Language Teaching

Wir freuen uns auf ein spannendes Symposium!

TRAINING EVENT
© Rogge

Learning with Nigeria

In this school year, the North-Rhine Westphalian Ministry of Education has introduced Nigeria as a country of reference into its school curriculum. It is a challenge, though, for teachers and teacher trainees to find their way into the vastness of this new topic area as part of the Abitur. On 4th February, 2020 we offered the second a training event which served as a practical introduction to the complex field of learning with and about Nigerian literature, film and music in the secondary EFL classroom and generated a range of fresh perspectives on Nigeria for teachers.
We would like to thank all teachers who attended this event and participated in the workshops.

Please contact us for more information or follow the link:
Nigeria - Cultural Learning, Global & Human Rights Education

TOOLS KICK-OFF MEETING
© Prof. Frauke Matz

TOOLS Kick-off Meeting

Das TOOLS Projekt hat begonnen.

Im Rahmen dieses praxisnahen, anwendungsbezogenen europäischen Kooperationsprojektes sind Daniel Becker & Frauke Matz (Fachdidaktik Englisch), Corinna Schopphoff & Martin Jungwirth (ZfL) und Ralf Kerstgens (ZfsL Münster) nach Opole gereist.
Mit diesem Kick-off Meeting vom 04.11.-06.11.2019 beginnen wir ein phasenübergreifendes Projekt, das im Zeichen von Inklusion und Digitalisierung steht.
Wir freuen uns sehr auf diese Zusammenarbeit!

ADIBE IN MÜNSTER
© Prof. Frauke MatzADiBE Project

A warm welcome to the ADiBE-Team!

We are delighted to host the 2nd partner meeting of our ADiBE project from Thursday, 24th until Saturday, 26th October 2020.

A very warm welcome to the representatives of the Austrian (Silvia Bauer-Marschalinger, Christiane Dalton-Puffer & Helen Heaney), Finnish (Tarja Nikula-Jäntti & Kristiina Skinnari), Italian (Teresa Ting), Spanish (María Luisa Pérez Canado, Diego Rascón Moreno, Trinidad Jerez Montoy, Antonio Vincente Casas Pedrosa) and UK teams (Do Coyle & Kim Bower) as well as Dominik Rumlich (Germany).

It’s a pleasure to have you and to be working with you on this project!

GUEST LECTURE
© Melanie Arriagda Espinoza

Cooperation Wuppertal - Münster: Mediation in the Digital World

For the first time, the TEFL team cooperates with the team of Romanistikdidaktik of Wuppertal in form of a tandem seminar.

Anika Marxl and Melanie Arriagada engage in the topic of mediation in the digital context together with their seminar groups. Both groups cooperate with the help of various digital tools. Additionally, both lecturers will visit the other group giving a guest talk.

We are very excited to welcome Melanie Arriagada on the 27th of November in Prof. Matz’s "Selected Aspects of SLA/ELT“ lecture.

GUEST LECTURE
© Englisches Seminar

Olumide Popoola’s Creative Writer’s Talk

In a joint event hosted by the TEFL team and the Chair of English, Postcolonial & Media Studies, author Olumide Popoola delivered an engaging creative writer's talk titled "Undo Me! Language, Form, and Queer Potentiality" as part of this year's "Postcolonial Narrations" graduate forum. Popoola engaged with her novel "When We Speak of Nothing" and explored the idea of how form and Yoruba folklore provide means to express alternative understandings of youth culture and transgender identities. With the TEFL team, Popoola was also in talks about further projects that center on teaching Nigerian texts in German high schools.

TEAM
© Sperlinger

Welcome Marius Ritter!

We are very pleased to announce that Marius Ritter has now joined our team.
He is a PhD student within the QLB Projekt Videobasierte Lehrmodule als Mittel der Theorie-Praxis-Integration and will support us within this project.

You can find more information here.