Foto Jun.-Prof. Dr. Julia Reckermann
© Sperlinger

Jun.-Prof. Dr. Julia Reckermann

Contact

Englisches Seminar
Johannisstraße 12-20
D - 48143 Münster

Room: 224
Phone: +49 (0)251 83-25618
Email: julia.reckermann

Office hours:
during summer term changed to
Thu 13:00-14:00 (25.4.; 6.6. and 27.6. cancelled)

 


External Profiles:
Positionspapier des DGFF

Ein klares JA für Fremdsprachenunterricht an Grundschulen

Mit diesem Papier, federführend von Jun.-Prof. Julia Reckermann (Universität Münster) und Prof. Stefanie Frisch (Bergische Universität Wuppertal) verfasst, positioniert sich die Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) eindeutig für den Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Im Papier werden die wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Gründe dargelegt und Forderungen für die Weiterentwicklung des frühen Fremdsprachenlernens gestellt. Das Papier ist öffentlich über die Website der DGFF verfügbar und der Link darf gerne weitläufig geteilt werden.

Critical Media Literacy Workshop
jeff share session
© J. Reckermann

Gastworkshop zu Picture Books

Dr. Jeff Share from UCLA held a very interesting and thought-provoking workshop on “Challenging Topics in Picture Books” for interested students and staff members of the English department on November 22nd ,2023. The books we discussed dealt with issues of diversity, drug abuse, migration, racism, etc. and encouraged participants to change perspectives and think of ideas to include such books in the primary or secondary school English classroom. All books will be ordered for our library.

Neues Netzwerk gegründet

Julia Reckermann und Stefanie Frisch (Bergische Universität Wuppertal) gründen ein Netzwerk für Forscher*innen aller Karrierestufen, die sich empirisch und/oder theoretisch-konzeptionell mit dem frühen Fremdsprachenlernen im schulischen Kontext (Klassen 1 bis 4/6) befassen, gegründet. Unter dem Titel "Forschung zum frühen Fremdsprachenlernen" sollen hier zukünftig Tagungen, Antragsstellungen und Treffen gemeinsam organisiert und koordiniert werden.

Hier finden Sie den Info-Flyer zum neuen Netzwerk FFF mit allen weiteren Informationen.

 

© Julia Reckermann

VOLUNTEERS WANTED!
Stay Abroad on Nias, Indonesia

We are looking for English students  as volunteers for six weeks starting either 01/03 or 01/10 each year. As a volunteer, you'll teach English, take care of children and help with chores!

The stay abroad can count as credit for your Berufsfeldpraktikum.

Get more information here!

 

© Uni MS Designservice; Pixabay, Julia Binder, Westfälische Salzwelten
© Citizen Science

Gewinner des wwu citizen science Publikumspreises!

Das Projekt „Peer-to-Peer-Videos im bilingualen Unterricht“ basiert auf einer Kooperation zwischen Jun.-Prof. Julia Reckermann und dem Arbeitskreis Bilingual des St.-Antonius Gymnasiums in Lüdinghausen. Bei den Peer-to-Peer-Videos handelt es sich um Filme, die in den zweisprachig unterrichteten Fächern Biologie und Geschichte der Mittelstufe von und für Schülerinnen und Schüler entwickelt wurden. Die Forschungsfrage des Projekts lautet: Inwieweit bieten diese Videos vielfältige fremdsprachliche, inhaltliche sowie digitale Lerngelegenheiten? Die Schüler recherchieren und strukturieren die Inhalte, um sie in Form eines Videos aufzubereiten. Die Videos werden mit den schuleigenen iPads angefertigt und auf der schulinternen Lernplattform gespeichert. Von dort können die Schüler sie im Rahmen unterschiedlicher Lerngelegenheiten nutzen. Ziel ist es, das Potenzial sowie die Erfolgsbedingungen von Peer-to-Peer-Videos für den bilingualen Sachfachunterricht herauszuarbeiten.
Weitere Informationen finden Sie auf der Website des wwu citizen science Wettbewerbs.

STELLUNGNAHME

Stellungnahme zur Rückverlegung des Englischunterrichts in Klasse 3 in NRW zum Schuljahr 2021/2022

Das Schulministerium NRW plant mit dem Masterplan Grundschule u.a. eine Rückverlegung des Englischunterrichts von der ersten zurück in die dritte Klasse mit dann drei statt zwei Wochenstunden. Mit dieser Stellungnahme nehmen wir, Professor*innen der Fremdsprachendidaktik in Deutschland, kritisch Stellung zu dieser Entscheidung. Die Stellungnahme wurde Anfang November auf den Websites der Hauptautor*innen, hierunter auch Jun.-Prof. Dr. Julia Reckermann, veröffentlicht und an mehrere Adressaten gesendet, v.a.: NRW Schulministerin Yvonnen Gebauer, NRW Landtagsfraktionsvorsitzende aller Parteien, Landespressekonferenz Düsseldorf. In Folge sind mehrere Zeitungsartikel erschienen, v.a.: Kölner Stadtanzeiger (04.11.2020) und WAZ (10.11.2020).

Die Stellungnahme können Sie hier als pdf Datei runterladen und nachlesen. [de]

  • Research Interests

     

    • Empirical research

    • Action research
    • Mixed methods research designs
    • Qualitative and quantitative research methods

    • CLIL

    • Foreign language outcomes
    • CLIL in primary school contexts
    • Digitalisation and CLIL
    • Oral exams in CLIL
    • Reading competences in CLIL contexts
    • CLIL in (very) heterogenous classrooms

    • Teaching Englisch to young language learners

    • Starting Early - yes or no
    • Methodology of teaching Englisch in primary school
    • Quality of teaching English in primary school
    • Training primary school EFL teachers
    • Early bilitiracy and reading at text level

     

    • Teaching language competences

    • Supporting speaking and listening competences via new media
    • Supporting reading via new media
    • Inclusion of written skills in primary EFL classrooms

     

    • Action research and research-based learning

    • Action research in teacher training
    • Action research for professional development
    • Reflective practitioner and the teacher as researcher

     

    • English in kindergarten

    • Methodology of teaching English to kindergarten children
    • Outcomes of bilingual kinderharten programmes

     

     

  • Current Projects

     

    • Global Englishes Language Teaching (multiple projects concerning: curricula analysis, future teachers' attitudes and practical implementation)
    •   English and German reading competences of 3rd Graders in different EFL programmes and the influence of different variables (gender, age, language background, migration background, SES) (in cooperation with Dr. Karoline Wirbatz, University of Trier)
    • Action research in the Praxissemester – An understanding of research-based learning on a continuum from the reflective practitioner to the teacher as researcher
    •  English competences of children attending a bilingual kindergarten programme in Germany (in cooperation with Dr. Karoline Wirbatz, University of Trier)
    • Advisor for Westermann in course book design
    • Peer-to-peer Videos im bilingualen Unterricht (Gewinner des Publikumspreises des wwu citizen science Wettbewerbs)

     

     

     

     

  • Professional Development

    Since January 2020

    Junior Professor for Teaching English as a Foreign Language
    (Juniorprofessorin für Didaktik der englischen Sprache)
    University of Münster

    May 2018 - Dec. 2019

    Junior Professor for Teaching English as a Foreign Language at primary and secondary levels
    (Juniorprofessorin für Englische Fachdidaktik für die Grundschule und Sekundarstufe I)
    University of Paderborn

    October 2017

    PhD
    Bielefeld University

    Oct. 2016 - April 2018

    Research Assistant and managing staff member of the TEFL department
    (Wissenschaftliche Mitarbeiterin und geschäftsführende Mitarbeiterin des Lehrstuhls in der Fachdidaktik Anglistik)
    University of Dortmund

    2011-2016 Lecturer (Lehrbeauftragte) for TEFL
    University of Vechta, Paderborn and Bielefeld
    March 2016 - Sep. 2016 Research Assistant at the TEFL department
    (Wissenschaftliche Mitarbeiterin)
    Bielefeld University
    Sep. 2012 - Sep. 2016 Lecturer for TEFL
    (Lehrkraft für besondere Aufgaben in der Fachdidaktik Englisch)
    Bielefeld University
    Sep. 2011 - Aug. 2012 Teacher for English, Mathematics and PE
    Primary School Bad Lippspringe
    September 2011 Zweites Staatsexamen
    Studienseminar Paderborn
    Sept. 2009 - Aug. 2011

    Teacher Trainee (Referendarin)
    Primary School Bad Wünnenberg

    May 2009

    Erstes Staatsexamen (English, Mathematics, PE)
    University of Paderborn

    April 2005 - May 2009 Studies at University of Paderborn

     

     

     

  • List of Publications

    PhD THESIS


    Reckermann, J. (2018). Reading Authentic English Picture Books in the Primary School EFL Classroom. A Study of Reading Comprehension, Reading Strategies and FL Development. Berlin: Peter Lang.


    ARTICLES


    Gut, U. & Reckermann, J. (2023). Global Englishes in the English Language Classroom. Suggestions for Encountering Nigerian English with Focus on the Language Level. In: Römhild, R., Marxl, A., Matz, F. & Siepmann, P. (eds.). Rethinking Cultural Learning. Cosmopolitan Perspectives on Language Education. Trier: WTV, 155-170.

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2023). EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany: The Role of English Programmes and Language Background. In Papadopoulos, I. & Papadopoulou E. (Eds.). Pedagogical and Research Perspectives on Language Education. Nova, 31-47.

    Janzen, T., Gabel, S., Gampert, M., Matz, F. & Reckermann, J. (2023). Das DigitELE Tutorial. Eine digitale Lernumgebung in der Englischdidaktik. In L. Mrohs, M. Hess, K. Lindner, J. Schlüter & S. Overhage (Eds.). Digitalisierung in der Hochschullehre. Perspektiven und Gestaltungsoptionen. Bamberg: University of Bamberg Press, 151-154. Open Access.

    Reckermann, J. & Römhild, R. (2023). Observation Research – Systematische Beobachtung als praxisnahe Empirie im Praxissemester Anglistik. In B. Peuker, M. Busker, H. Rautenstrauch & J. Winkel (Eds.). Forschendes Lernen in der fach- und fachrichtungsbezogenen, universitären Lehrkräftebildung. Wgb Academic, 16-25. Open Access.

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2023). Rezeptive englische Grammatikkenntnisse von Kindern in einer deutsch-englisch immersiven Kita. In H. Böttger & N. Schlüter (Eds.). Fortschritte im frühen Fremdsprachenlernen. Band zur 5. Konferenz. FFF, 190-215. Open Access.

    Reckermann, J. & Ritter, M. (2022). Reading and Writing in the Primary School EFL Classroom. In T. Summer & H. Böttger (Eds). English in Primary Education. Concepts, Research, Practice. Bamberg: University of Bamberg Press, 49-68. Open Access.

    Reckermann, J. & Wirbatz, K. (2021). EFL Reading in CLIL and Non-CLIL Primary Schools: A Comparison of Classroom Reading Activities, Learners’ Preferences and Actual Reading Comprehension Competences. In S. Frisch & J. Rymarczyk (Eds.). Current Research into Young Foreign Language Learners Literacy Skills. Berlin: Peter Lang, 217-255. 

    Reckermann, J. (2020). Wie digitale Medien das Lesen junger Englischlernender unterstützen können. In M. Eisenmann & J. Steinbock (Eds.). Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung?. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 93-105.

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2020). Ein Vergleich des Leseverständnisses im Englischen und Deutschen von Mädchen und Jungen der dritten Klasse in unterschiedlichen Englischprogrammen. In H. Böttger, J. Festmann & T. Müller (Eds.). Language Acquisition and Acquisition Research. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 117-136.

    Reckermann, J. (2020). Dealing with Heterogeneity in English Children's Literature in the Heterogeneous EFL Classroom. PraxisForschungLehrer*innenbildung (Themenheft Standards - Margins - New Horizons. Teaching Language and Literature in the 21st Century), 2(4), 134-157. Open Access.

    Heim, K. & Reckermann J. (2019). Alle Schülerinnen und Schüler im geöffneten/offenen Unterricht gleichermaßen fördern und fordern – erste Ergebnisse einer Interviewstudie. In C. Blume, D. Gerlach, N. Benitt, S. Eßer, B. Roters, J. Springob & T. Schmidt (Eds.). Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen. Accessible online via http://inklusiver-englischunterricht.de/tagung-2018/dokumentation/

    Reckermann, J. (2018). Reading Picture Books: A Resource for Meaning-Focused Language Learning Materials in Primary School. In M. Bouckaert, M. Konings & M. van Winkelhof (Eds.). Meaning-Focused Materials for Language Learning (pp. 255-268). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

    Reckermann, J. (2017). Eine Aufgabe – 25 richtige Lösungen: Das Potential offener Lernaufgaben für den inklusiven Englischunterricht der Grundschule. In S. Chilla & K. Vogt (Eds.). Heterogenität und Diversität im Englischunterricht – fachdidaktische Perspektiven (pp. 205-233). Frankfurt a.M.: Peter Lang.

    Reckermann, J. (2017). Bringing Reading into the Centre of Attention in Primary EFL Teaching. In S. Quakernack, T. Meister, D. Fulger & N. Devos (Eds.). Exploring the Periphery. Perspectives from Applied Linguistics, Language Teaching, Literary and Cultural Studies (pp. 151-167). Frankfurt a.M.: Peter Lang.

    Reckermann, J. (2016). Forschendes Lernen rund um das Praxissemester Anglistik. In R. Schüssler, A. Schöning, V. Schwier, S. Schicht, J. Gold & U. Weyland (Eds.). Forschendes Lernen im Praxissemester. Zugänge, Konzepte, Erfahrungen (pp. 275-280). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Reckermann, J. & Devos, N. (2015). Handreichung zur fachspezifischen Umsetzung des Bielefelder Praxissemesters im Fach Anglistik. Interne Handreichung der Anglistik Didaktik, Universität Bielefeld.


    TEACHER TRAINING AND DEVELOPMENT


    Reckermann, J. & Bechler, S. (2019). Teacher Training Pack: Developing Collaboration with Young Learners. Online Course. Cambridge University Press. Purchase link: https://www.cambridge.org/de/cambridgeenglish/catalog/teacher-training-development-and-research/2-hour-online-teacher-development-courses/developing-collaboration-young-learners-online-course-e-commerce?isbn=9781108728065&&format=DS.

    Bechler, S. & Reckermann, J. (2019). Teaching Training Pack: Developing Critical Thinking with Young Learners. Online Course. Cambridge University Press. Purchase link: https://www.cambridge.org/de/cambridgeenglish/catalog/teacher-training-development-and-research/2-hour-online-teacher-development-courses/developing-critical-thinking-young-learners-online-course-e-commerce.


    TEACHING PRACTICE


    König, L., Reckermann, J., Römhild, R. & Schildhauer, P. (2023). Global Englishes Language Teaching. Diskursfähigkeit, Sprachbewusstheit und Kommunkationsstrategien für den Umgang mit varieties of English erwerben. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 183, 2-7.

    Becker, C. & Reckermann, J. (Eds.) (2022). Global Learning. Grundschule Englisch, 78.

    Becker, C. & Reckermann, J. (2022). Global Learning: Why and How to Teach. Nachhaltige Bildung im Englischunterricht der Grundschule. Grundschule Englisch, 78, 4-5.

    Reckermann, J. (2021). Reime und Bewegungsspiele. Fremdsprachliches Lernen im Grundschulsport. Grundschule Sport, 32, 23-25 (plus 3 digital material sites). 

    Bartosch, R., Frisch, S., Kötter, M. & Reckermann, J. (2021). The Road Ahead. Zur Weiterentwick-lung des Englischunterrichts in der Grundschule. Grundschule Englisch, 77, 30-32.

    Reckermann, J. & Matz, F. (2021): Something happened in our town - Mit jungen Lernenden über Black Lives Matter und Rassismus sprachen. In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 173, 13-19.

    Reckermann, J. (2021). My City – My Rules. Eine offene Aufgabe zu Verhaltensregeln und Singapur und darüber hinaus. Praxis Englisch, 4, 9-10 (plus 5 Materialseiten).

    Reckermann, J. (2021). Review 'Winnie and Wilbur at the Seaside'. Grundschule Englisch 75, 40-40.

    Jansen, S. & Reckermann, J. (2021). English as a Global Language. Fakten über die Weltsprache Englisch kindgerecht aufgearbeitet. Grundschule Englisch, 75, 31-34.

    Lauströer, M. & Reckermann, J. (2021). Using English in Real Life. Wie Kinder in den Sommerferien die englische Sprache verwenden (können). Grundschule Englisch, 75, 28-30 (plus drei Arbeitsblätter).

    Reckermann, J. (Hrsg.) (2021). Summer. Grundschule Englisch, 75.

    Reckermann, J. (2020). Winter Olympics in der Turnhalle. Ein bilinguales Projekt im Sportunterricht. Grundschule Sport, 27, 16-18 (plus 8 Materialkarten).

    Reckermann, J. (2020). Around Football and Feelings. Spielerische Wortschatzwiederholung und -festigung durch Vokabelfußball. Grundschule Englisch, 71, 36-37.

    Reckermann, J. (2019). Lesson to Go. Spooky Chain Reaction. Mit Aktionskarten das Hör- und Leseverstehen spielerisch schulen. Grundschule Englisch, 68, 36-37.

    Reckermann, J. (2019). Differenzierung über Lerntheken und Stationen. Aufbau und Potenzial am Beispiel Wild Animals. Fördermagazin Grundschule, 1, 10-15.

    Reckermann, J. & Freudenau, T. (2018). An Introduction to Rugby. Ideen für den bilingualen Sportunterricht. Grundschulmagazin Englisch, 16(3), 15-18.

    Reckermann, J. (2018). Reading Strategies of Young Language Learners. Man konnte das Wort raten. Grundschule Englisch, 63, 34-37.

    Reckermann, J. & Bechler, S. (2018). I Can Read it by Myself. Selbstständiges und gemeinsames Lesen fördern. Grundschulmagazin Englisch, 16(1), 19-22.

    Bechler, S. & Reckermann, J. (2018). Graded Readers. Passende Lektüren für den Englischunterricht finden. Grundschulmagazin Englisch, 16(1), 37-38.

    Reckermann, J. (2017). Review ‘Santa’s Secret’. Grundschule Englisch, 61, 38.

    Reckermann, J. (2017). Review ‚Father Christmas Needs a Wee‘. Grundschule Englisch, 61, 38.

    Reckermann, J. (2017). Space: Why and How to Teach. Das Thema Weltraum im Englischunterricht. Grundschule Englisch, 58, 4-5.

    Reckermann, J. (2016). The Alien Wears a Space Suit. Einen kreativen Steckbrief schreiben. Grundschulmagazin Englisch, 14(4), 15-18.

    Reckermann, J. (2016). My Dream House Has Got. In Kunst gestalten und auf Englisch beschreiben. Grundschulmagazin Englisch, 14(3), 15-19.

    Reckermann, Julia (2016). Review ‚Scots – die Sprache der Schotten‘. Grundschule Englisch, 56, 39.

    Reckermann, J. (2016). I Can Read an English Book. “The Queen‘s Knickers“ eigenständig lesen. Grundschulmagazin Englisch, 14(2), 24-26.

    Reckermann, J. (2016). Why is it One Apple but Two Apples? Grammatik im Englischunterricht der Grundschule. Grundschule Englisch, 55, 16-19.

    Reckermann, J., Devos, N. & Szymor, T. (2016). My Food Pocketbook. Eine Stunde für den bilingualen Sachunterricht. Grundschule Englisch, 55, 32-33.

    Reckermann, J. (2016). Is it Snowy in the Desert? Schiffe versenken mal anders. Grundschulmagazin Englisch, 14(1), 11-13.

    Reckermann, J. (2015). I Have to Find my Boat! Stabpuppentheater zu „Froggy goes to bed”. Grundschulmagazin Englisch, 13(4), 11-14.

    Reckermann, J. (2015). Halloween – Why and How to Teach? Grundschule Englisch, 53, 4-5.

    Reckermann, J. (2015). Guess Which is My Scary Pumpkin. Grundschule Englisch, 53, 10-11.

    Reckermann, J. (2015). Teaching Down Under. Grundschule Englisch, 52, 29.

    Reckermann, J. (2015). I Go by Bike. Den eigenen Schulweg auf Englisch beschreiben. Grundschule Englisch, 51, 20-23.

    Reckermann, J. (2015). Listen – Read – Action! Ein innovatives und lebendiges Hör-Lese-Spiel. Grundschule Englisch, 50, 10-13.

    Reckermann, J. (2015). Trumpfen am Geobrett. Ein Kartenspiel zum Flächeninhalt am Geobrett. Praxis Grundschule, 1, 44-45 plus Materialpaket.

    Reckermann, J. (2014). Einen eigenen Popsong texten. As Fast as a Hare. Grundschulmagazin Englisch, 12(1), 29-34.

    STELLUNGNAHME


    Bartosch, R., Kötter, M., Frisch, S. & Reckermann, J. (Nov. 2020). Stellungnahme von Vertreter*innen der Fremdsprachenforschung zur Rückverlegung des Englischunterrichts in Klasse 3 in NRW zum Schuljahr 2021/2022. Online:

    https://www.uni-muenster.de/imperia/md/content/ englischesseminar/tefl/stellungnahme_zum_masterplan_grundschule_nrw_nov2020.pdf [de]

    (pdf).

    NEWSPAPER ARTICLE


    Frisch, S. & Reckermann, J. (2023, Sep. 13). Finger weg vom Englischunterricht! Mehr Lesenlernen statt Englisch in der Grundschule, fordern Gymnasiallehrer. Das zeugt von wenig Ahnung. Die Zeit. https://www.zeit.de/2023/38/englischunterricht-grundschule-lesekompetenz-fremdsprachen-bildungsniveau?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F#comments

  • Presentations, symposia, guest lecturers and workshops

    PRESENTATIONS


    Schildhauer, P. & Reckermann, J. (2023, Nov. 3). Global Englishes Language Teaching (GELT)
    und Inklusion: (Wie) passt das zusammen? Kurzvortrag auf dem Treffen des Netzwerk Inklusiver Englischunterricht. Digital.

    Brunsmeier, S., Frisch, S., & Reckermann, J. (2023, Sep. 27). Englisch in der Grundschule – A Presence to be Reckoned With. DGFF-Kongress, Universität Freiburg, Germany.

    Reckermann, J., & Römhild, R. (2023, April) Future English Teachers' Opinions towards GELT –a Pre-Post-Questionnaire Study. 1st Annual ELINET Conference, Glasgow University, U.K. 

    Reckermann, J. (2023, April). Digital Democracy. 2nd US-U15 Conference Sustaining Connections, Edinburgh Napier University, U.K. (based on the project See you on the Flip(ped) Side – Fostering Digitalization for Future English Teachers via Spotlight Lectures in a Digital Learning Environment)

    Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2021, Dec.). Produktive englische Grammatikkenntnisse von Kindern in einer immersiven deutsch-englischen Kita. 5. Konferenz Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen (FFF) 2021, Online-Konferenz.

    Reckermann, J. & Wirbatz, K. (2021, Sep.) Productive Grammatical L2 Knowledge in Bilingual Kindergarten Children. 20th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Trento, Italy (digital).

    Jansen, S., Mohr, S., & Reckermann, J. (2021, Sep.). Rethinking CLT's Principle of Fluency before Accuracy in Times of World Englishes. Anglistentag 2021, Universität Passau (digital), Germany.

    Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2021, May). EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany: The Role of EFL Programme, Gender and Language Background. 2nd International Conference on Language Teaching & Learning in the 21st Century: from Theory to Pedagogical Practice, University of Cyprus et al., Greece et al. (digital).

    Reckermann, J. (2019, Sep.). MP3 Player, Wörterbuch und Co – Hilfsmittel zum fremdsprachlichen Lesen junger Lernender. DGFF Jahrestagung, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.

    Reckermann, J., with and presented by Wirbatz, K. (2019, April). Der Einfluss von Schulprogramm, Geschlecht und Sprachhintergrund auf die Lesekompetenzen im Englischen und Deutschen bei Drittklässler. LEAR Symposium 2019 - Focusing On Early Language Acquisition, Eichstätt, Germany.

    Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2019, Jan.) L1 und L2 Lese- und Schreibkompetenzen in der Grundschule – ein Vergleich on CLIL und non-CLIL Lernenden. Symposium of VALS ASLA, Brugg, Switzerland.

    Reckermann, J., with and presented by Heim, K. (2019, Sep.) ALLE im geöffneten Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – Ergebnisse einer Interviewstudie zum Einsatz offener Aufgaben. IEGLL conference, Leuphana Universität Lüneburg, Germany.

    Reckermann, J. (2017, Dec.). Bridging School Practice and Empirical Research – The Potential of Small-Scale Action Research Projects During EFL Teacher Education. conference Language Education Across Borders, Graz, Austria.

    Reckermann, J. (2017, Sep.). Was denken Englischstudierende über Forschendes Lernen? Ergebnisse einer Studie zu Forschungsprojekten im Praxissemester. ZfL Tagung Forschendes Lernen – The Wider View, WWU Münster, Germany.

    Reckermann, J. (2017, June). Reading Picture Books – A Resource for Meaning-focused Language Learning Opportunities. MATSDA Conference, Fontys School of Fine and Performing Arts, Tilburg, Netherlands.

    Reckermann, J. (2016, Sep.). Leseverstehen junger Englischlernenden bewerten. DGFF Nachwuchstagung, Goethe-Universität Frankfurt, Germany.

    Reckermann, J. (2016, March). The Potential of Authentic English Picture Books for Primary School CLIL. AILA CLIL Research Network Symposium, Sarajevo, Bosnia and Herzogovina.

    Reckermann, J. (2015, Nov.) The Teacher as Researcher – Einstellungen von angehenden Fremdsprachenlehrkräften zur Verbindung von empirischer Forschung und Unterrichtspraxis. Jahrestagung der ÖGSD, Universität Salzburg, Austria.

    Menze-Sonneck, A., & Reckermann, J. (2015, Sep.). Zwischen Fördern und Überfordern: Chancen und Probleme des Umgangs mit Heterogenität im bilingualen Sportunterricht der Grundschule. Jahrestagung der Sektion Schulpädagogik der DGfE, Georg-August-Universität Göttingen, Germany.

    Reckermann, J. (2015, May). Fremdsprachenerwerb durch das Lesen englischer Kinderbücher?. Bielefelder Frühjahrstagung, Universität Bielefeld, Germany.

    Reckermann, J. (2015, March). Using Authentic English Children’s Books for Language Teaching in a CLIL Context. LIF 2015 – Language in Focus, Cappadocia, Turkey.

    Reckermann, J. (2015, Feb.). Young ELF Learners‘ Awareness of Reading Strategies. DGFF Nachwuchstagung, WWU Münster.

    Reckermann, J. (2014, Nov.). But What’s That in German?. Zukunftsforum Bildungsforschung Graduiertenforum der PH Karlsruhe, Freiburg, Germany.

    Reckermann, J. (2013, Nov.). Using Authentic Literature for Autonomous Reading in Primary School. Exploring the Periphery conference, Universität Bielefeld, Germany.


    GUEST LECTURERS AND WORKSHOPS (INVITED)


    (invited) Reckermann, J. (28.11.2023). Global Englishes Language Teaching. In der Lecture Series - Current Issues in Foreign Language Teaching, Universität Bonn, Online.

    (invited) Reckermann, J. (06.12.2023). Let’s Read! Forschung, Theorie und Praxis zum Lesen im Englischunterricht der Grundschule. Vortrag im Fachseminar Englisch Grundschule, ZfsL Paderborn (Monique Lauströer), Online.

    Reckermann, J. (2022, Sep.). Forschung, Theorie und Praxis zum Lesen und Schreiben im Englischunterricht der Primarstufe. Tagung der Fachleitungen Englisch Primarstufe NRW, QUA-LiS institute NRW, Soest, Germany. 

    Reckermann, J. (2021, July). Content and Language Integrated Learning - Sprache und Sport in Schule und Unterricht. In the lecture series by Krüger, M. (2021) Sportpädagogik und Sportgeschichte, Sportpädagogik der WWU Münster, (digital via Zoom).

    Reckermann, J. (2021, June). Differenzierung und Individualisierung im Englischunterricht der Grundschule. Dienstversammlung der Unterrichtsentwicklungsberater*innen Fremdsprachen (Grundschule) des Bildungsministeriums Hessen, (digital via Webex).

    Reckermann, J. (2021, May). Reading and Writing in the Primary School EFL Classroom. TEFL Lecture Series, Universität Bamberg, Germany. (available online via the virtual campus, Universität Bamberg)

    Reckermann, J. (2021, May). Die Kommunikationsprüfung im Fach Englisch - mündliche Kommunikationskompetenz testen und bewerten" am ZfsL Münster Seminar HRSGe (in Kooperation mit Prof. Dr. Frauke Matz & Dr. Philipp Siepmann, WWU Münster, digital via Zoom), May 2021.

    Reckermann, J. (2021, May). Differenzierung und Individualisierung im Englischunterricht. TEFL Lecture Series, Universität Bonn (digital via Zoom).

    Folkerts, J.F., Matz, F. & Reckermann, J. (2021, March). Keep your Ear to the Ground - Hörverstehen im Englischunterricht. At Heiny, P. (Chair) Fachleiter*innen und Moderatorenteams im Regierungsbezirk Münster, Bezirksregierung Münster (digital via Zoom).

    Reckermann, J., Schlieckmann, R. (2021, March). Workshop: Praktische Ideen zum Übergang. Digitaler Nachmittag der Fremdsprachen des Forums Fremdsprachendidaktik, WWU Münster (digital via Zoom).

    Reckermann, J., Ritter, M. (2021, March). Workshop: iPads im Englischunterricht der Grundschule. Digitaler Nachmittag der Fremdsprachen des Forums Fremdsprachendidaktik, WWU Münster (digital via Zoom), March 2021.

    Reckermann, J. (2021, Jan.). Können Grundschulkinder englische Texte eigenständig Lesen?. BiSED/BiProfessional-Kolloquim Bildungsforschung made in Bielefeld, Universität Bielefeld (digital via Zoom).

    Reckermann, J. (2010, Oct.). Probleme und Ideen zur Gestaltung des Übergangs im Englischunterricht von der Grundschule zur Sek I.. St. Ursula Gymnasium, Brühl, Germany.

    Reckermann, J. (2020, June). Der Übergang von der Grundschule zur weiterführenden Schule im Englischunterricht: Probleme, Chancen, Praxisideen. Universität Bonn (digital via ZOOM).

    Reckermann, J., Wirbatz, K. (2020, March). Auswertung des Projekts zu Englischkompetenzen am Ende der bilingualen Kita-Zeit auf dem FABIDO Netzwerktreffen der bilingualen Kitas und Grundschulen der Stadt Dortmund. Dortmund, Germany.

    Reckermann, J. (2019, Feb.). Sprachmittlung im Englischunterricht der Grundschule (Workshop). TEFL-Day, WWU Münster, Germany.

    Feitag, D., Reckermann, J. (2018, June). Language Awareness und Mehrsprachigkeit (Workshop). DaZ-Tag 2018 Durchgängige Sprachbildung: Unterricht und Schulentwicklung, Universität Paderborn, Germany.

    Reckermann, J. (2018, April). Lesen im Englischunterricht der Grundschule – Stand der Dinge in Forschung und Unterrichtspraxis sowie Ausblick auf weitere Entwicklungen. Fachdidaktisches Kolloquium Englisch, Universität Trier, Germany.

    Berge, P., Reckermann, J., Wirbatz, K. (2017, April & Oct.). Englisch in bilingualen Kindertagesstätten (Training for kindergarten teachers). Arbeitskreis der FABIDO bilingualen Kindertagesstätten, Dortmund, Germany.

    Reckermann, J. (2016, June). Reading English Picture Books with Young EFL Learners (Presentation plus discussion). Research Colloquium of Prof. A. Rohde, Universität zu Köln, Germany.

    Reckermann, J. (2016, Jan.). Content and Language Integrated Learning. Universität Siegen, Germany.

    Reckermann, J. (2016, Jan.). Do You Speak Europäisch?. Seminar in the programme: Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.

    Reckermann, J. (2015, Dec.). Schlaglichter und Eindrücke aus der Perspektive der beteiligten Akteure (Open-mic). Conference Ein Jahr Praxissemester – Blick zurück nach vorn, Bielefeld School of Education, Bielefeld, Germany.

    Reckermann, J. (2015, June). Bilingualer Geographieunterricht in der Grundschule, PH Karlsruhe, Germany.

    Reckermann, J. (2015, June). Multilingualism Across Europe. seminar in the programme Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.

    Reckermann, J. (2015, Jan.). Do You Speak Europäisch?. Seminar in the programme: Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.

    Reckermann, J. (2015, Feb.). Umsetzung und Begleitung Forschenden Lernens im Fach Anglistik. Landesweite Auftakttagung Forschendes Lernen im Praxissemester, Bielefeld, Germany.

    Reckermann, J. (2014, Nov.). Fun Reading Activities für Anfänger und Fortgeschrittene. 3. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.

    Reckermann, J. (2014, Nov.). Bilingualer Unterricht in der Grundschule. 3. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.

    Reckermann, J. (2014, June). Multilingualism Across Europe. seminar in the programme Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.

    Reckermann, J. (2013, Sep.). Englisch in KiTas. Teacher training of KVHS Norden, Norden, Germany.

    Reckermann, J. (2012, Nov.). Dialoge, Role-Plays und kleine Theaterstücke im EGS. 2. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.

     

    SYMPOSIA


    Brunsmeier, S., Frisch, S., & Reckermann, J. (2023, Sep. 27). Symposium Frühes Fremdsprachenlernen, DGFF-Kongress, Universität Freiburg.

    Reckermann, J., & Schildhauer, P. (2023, Sep. 27). Symposium Global Englishes Language Teaching, DGFF-Kongress, Universität Freiburg.

    Reckermann, J., Rogge, M., & Siepmann, P. (2021, Sep.). Symposium: Bottom-up statt Top-down in der empritischen Fremdsprachenforschung - Educational Design Research als Weg zur gelungenen Theorie-Praxis-Integration?. DGFF Kongress 2021, Universität Duisburg-Essen (digital), Germany.

    POSTER PRESENTATIONS


    Heim, K., Reckermann, J. (2018, Nov.). What Do Teachers Say About Open Tasks in the EFL Classroom. LASIG conference, Universität Duisburg-Essen, Germany.

    Reckermann, J. (2017, Sep.). Lesestrategien junger Englischlernende. Jahrestagung der DGFF, Jena, Germany.

    Reckermann, J. (2016, Jan.). Pre-Service Primary EFL Teachers‘ Associations About the Teacher as Researcher. The Professional Development of In-Service and Pre-Service Primary EFL Teachers - National and International Research conference, University of Vechta, Germany.

    Reckermann, J. (2015, Sep.). The Potential of Picture Books for the Acquisition of Vocabulary. Jahrestagung der DGFF, PH Ludwigsburg, Germany.

    Reckermann, J. (2014, March). Using Authentic English Children’s Books in Primary CLIL. LIF 2014 – Language in Focus, Antalya, Turkey, Germany.

  • Administrator

    Angela Loew

    Room: 118
    Phone: +49 (0)251-83-24151
    E-Mail: angela.loew[at]uni-muenster.de