© Sperlinger

Jens Folkerts

Research Assistant, Lecturer

Jens Folkerts studied English and German at the University of Duisburg-Essen. After graduating in 2014 obtaining the degrees of Magister Artium and Erstes Staatsexamen, he began his practical teacher training at the Landfermann Gymnasium in Duisburg. After obtaining the second state exam in 2015, he has been working as a full-time teacher for English and German at Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen, where he was involved in several projects (e.g. Jugend debattiert, Vielfalt fördern, etc.) and was responsible for the practical teacher training (Ausbildungsbeauftrager). He joined the WWU ELE team in February 2021 and is currently working on his PhD thesis which focuses on listening comprehension, especially with regards to developing new test designs for high stakes exams. His research is also interested in competence-oriented learning and testing, mediation, and the integration of democratic education in the EFL classroom.

Contact

Englisches Seminar
Johannisstr. 12-20
D-48143 Münster

Room: ES 304
Phone: +49 (251) 83 - 24651
Email: Jens Folkerts


External Profiles:
  • Reserach Interests

    • teaching and assessing listening comprehension
    • competence-oriented learning and testing
    • mediation
    • democratic education in the EFL classroom
  • Professional Development

    since 08/2021

    Delegated teacher (100%) at the University of Münster, ELE chair

    Abgeordnete Lehrkraft (100%) an der WWU Münster, Englisches Seminar, Fachdidaktik Englisch

    02/2021-07/2021

    Delegated teacher (100%) at the University of Münster, ELE chair

    Abgeordnete Lehrkraft (80%) an der WWU Münster, Englisches Seminar, Fachdidaktik Englisch

    Teacher of English and German (80%) at the Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen

    Studienrat an der Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen, Englisch und Deutsch (20%)

    04/2020-08/2020

    Lecturer at the university of Münster, ELE chair

    Lehrbeauftragter WWU Münster, Englisches Seminar, Fachdidaktik Englisch,

    (Seminartitel: Lesson planning and sequencing – Mastering fields of conflict)
    since 12/2015

    Teacher for  English and German at the Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen

    Studienrat an der Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen, Englisch und Deutsch

    11/2015 – 12/2015

    Supply teacher for English and German, Gymnasium Broich, Mühlheim an der Ruhr

    Vertretungslehrerstelle am Gymnasium Broich, Mülheim an der Ruhr, Englisch und Deutsch

    05/2014 – 10/2015

    Teacher trainee at the ZfsL Duisburg and the Landfermann Gymnasium der Stadt Duisburg, concluded on May 9th 2015

    Referendariat am ZfsL Duisburg und am Landfermann Gymnasium der Stadt Duisburg.

    Selbstständiger Unterricht (BdU) in Englisch (Sek I und II) und Deutsch (Sek II). Abgeschlossen mit den UPPs in den Fächern Deutsch und Englisch am 11.09.2015
    03/2010 and 03/2012

    Inclusive assistant at student exchanges by the 8th grade of the Heinrich Böll Gesamtschule in England

    Inklusionshelfer im Rahmen der jeweils einwöchigen Englandfahrten des 8. Jahrgangs der Heinrich Böll Gesamtschule, Oberhausen

    10/2006 – 03/2014

    Student of German, English and educational science at the University Duisburg-Essen

    Lehramtsstudium mit den Fächern Deutsch und Englisch an der Universität Duisburg-Essen

    04/2005 – 06/2012

    Student of german philology, English studies and communication science at the University of Duisburg-Essen

    Magisterstudium mit den Fächern Germanistik (HF), Anglistik (NF) und Kommunikationswissenschaften (NF) an der Universität Duisburg-Essen

  • List of Publications

    ARTICLES


    (forthcoming) 2024

    Wer Ohren hat zu hören... – Zur Entwicklung eines Kriterienrasters für Hörverstehensunterricht. (Arbeitstitel). In: Kirchhoff, P. / Lindl, A. & Lohe, V. (forthcoming 2024): Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen. Münster: Waxmann.

    (forthcoming) 2023

    Listening Comprehension“ (Abeitstitel), In: Matz, Frauke/Rumlich, Dominik (Hrsg.): Examinations in Foreign Language Teaching: Theory and Practice. Frankfurt: Peter Lang.

    Ear candy – A theory-based framework for healthy listening in the EFL classroom. In: Becker, D. & Matz, F. : Mental Health. In: AAA.

    "Listening comprehension as an oral competence in the secondary English language classroom: Insights into teachers’ perspectives and classroom practice." (Arbeitstitel) In: Reckermann, Julia/Siepmann, Philipp (Hrsg.): Oracy in Foreign Language Education: Perspectives from Practice-Oriented Research. Heidelberg: Springer.

    Listen Carefully, Please! – Assessing Listening Comprehension. In: Matz, F., & Rumlich, D. (Hrsg.): Examinations.

    TEACHING PRACTICE


    2023 (forthcoming)

    Climate Apartheid?! Producing a podcast episode discussing how climate injustice influences international relations and human rights. In: Englisch betrifft uns,1/2023.

     2022

    “Make your voices heard too” Creating a campaign video to advertise active engagement in climate change. In: Englisch betrifft uns,6/2022. (forthcoming)

    “We’re much more than we were told we are. And New York should allow us all to be who we were meant to be.” Creating a podcast for New York’s first-time voters which informs them about the mayoral race and the candidates. In: Englisch betrifft uns,1/2022.

     

    2021 “With a greedy ear devour up my discourse”: An analysis of hate, fear, and fascination in Othello from a modern perspective. In: Englisch betrifft uns, 6/2021.

    EXTENDED ABSTRACTS


    2021

    Eine empirische Studie zur Neuausrichtung von Hörverstehen in high-stakes exams. In: Angelovska, T., Hargaßner, J., Prikoszovits, M. & Rückl, M. (Hrsg.): Sprachendidaktik: Der wissenschaftliche Nachwuchs im Dialog. Extended Abstracts ur 12. ÖGSD Nachwuchstagung. Bd. 6, Salzburg: ÖGSD, 23-27. https://www.oegsd.at/wp-content/uploads/2021/03/OeGSD-NWT-Tagungsband-final.pdf

     

  • Presentations

    PRESENTATIONS


    09/2022 Wer Ohren hat zu hören... - Zur Entwicklung eines Kriterienrasters für Hörverstehensunterricht. Symposium: Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen. Erfurt.
    09/2022 Cultivating an Ear Attentive to Discourse - A design-based research project on the practice of teaching and assessing listening comprehension. Second Language Teacher Education: Challenges and New Horizons. Wien.
    09/2022 (with Philipp Siepmann): Developing oracy — Findings of two design-based research projects that aim to establish new approaches to teaching and assessing oracy. Second Language Teacher Education: Challenges and New Horizons. Wien.

    08/2022

    (with Philipp Siepmann): Design-Based Research (DBR) als 'goldener Weg' zur Theorie-Praxis-Integration? — Zwei Berichte über DBR-Projekte zu mündlichen Prüfungen und Hörverstehen im englischen Fremdsprachenunterricht. ÖDGF-GFD Fachdidaktiktagung "Transfer", Wien.
    06/2022

    Getting started in DBR – Reflecting the initial phase of a DBR proejct on foreign language listening comprehension, Symposium: Design-Based Research in Foreign Language Education, WWU Münster

    01/2022 (invited, Keynote) I can't hear myself think - Rethinking the teaching and assessing of EFL listening comprehension, Current Issues in the Teaching of EFL, Universität Bonn, online.
    07/2021 Listen up! - Eine educational design research Studie zur Neuausrichtung von Hörverstehen in high-stakes exams. Doktorandenkolloquium Fremdsprachendidaktik / Interkulturelle Kommunikation – Blell, G.; Roessler, A.
    05/2021

    (invited, Keynote) with Prof. Dr. Frauke Matz: Hear the last of… — Neuere Hörverstehensformate Micro-Listening und Dictogloss. Workshop for moderators of the competence teams in the governmental district Münster, online.

    03/2021 (invited, Keynote) with Prof. Dr. Frauke Matz & Julia Reckermann: Keep your ears to the ground – Hörverstehen im Englischunterricht. Qualification event for moderators of the competence teams in the governmental district Münster, online.
    03/2021 Listen up! — Eine empirische Studie zur Neuausrichtung von Hörverstehen in high stakes exams. 12th Congress for young academics, ÖGSD, online.

    WORKSHOPS


    (forthcoming)
    03/2023
    Schreib dir das hinter die Ohren – Wortschatzarbeit mit Hörverstehen am Übergang von der Grundschule zur weiterführenden Schule. 11. Nachmittag der Fremdsprachen, Uni Münster.
    09/2022 (invited, Keynote) Qualitätskriterien für Hörverstehensunterricht. Workshop im Rahmen der Fachleiter Dienstbesprechung der BZR Münster.
    04/2022 Have you heard about this? – Potentiale von Hörverstehensunterricht entdecken, interaktionale und extensive Hörverstehenszugänge erkunden. Impulse, Westermann, online.
    03/2022 (invited) Was sind Qualitätskriterien für gelungene Hörverstehens-stunden (Fokus auf interaktionalem & extensivem Hören)?, Workshop im Rahmen der Fachleiter Dienstbesprechung der BZR Düsseldorf.
    03/2022 (invited, Keynote) Lending an ear - Der Komplexität von Hörverstehen mit modernem Fremdsprachenunterricht begegnen, Workshop für die Englisch-Fachkonferenz des Gymnasiums St. Ursula, Brühl, online.
    03/2022 Lending an ear - Mündlichkeit Fördern mit Hörverstehen, 10 Nachmittag der Fremdsprachen, WWU Münster.
    02/2022 Hörverstehenskompetenz - Theoretische Grundlagen und unterrichtliche Anbahnung, Workshop für die Englisch-Fachkonferenz des Gymnasiums Augustinianum, Greven.
    05/2021 (invited, Keynote) with Prof. Dr. Frauke Matz: Hear the last of… — Neuere Hörverstehensformate Micro-Listening und Dictogloss. Workshop for moderators of the competence teams in the governmental district Münster, online.
    03/2021 (invited) with Prof. Dr. Frauke Matz & Julia Reckermann: Keep your ears to the ground – Hörverstehen in der Sekundarstufe I & II. Workshops within the context of the qualification event for moderators of the competence teams in the governmental district Münster.
    03/2021 with Prof. Dr. Frauke Matz & Julia Reckermann: All Eears – Hörverstehen im Abitur. 9. Nachmittag der Fremdsprachen, WWU Münster.