Publications
Articles
- Römhild, R. (2022): "Agency, Interactivity, Participation – Creating Hybrid Learning Spaces with Interactive Documentaries". In: Becker, D. & Matz, F. (Hrsg.). Video Games and English Language Education / Designing Hybrid Learning Spaces. Anglistik: International Journal of English Studies 33.1. Heidelberg, Winter, 223-239. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/1/17
- Römhild, R. & Gaudelli, W. (2022): “Target Country, Target Culture – Rethinking Cultural Learning in Language Education for Sustainable Development“. In: Bartosch, R. & Ludwig, C. (Hrsg.): English for Sustainability. Anglistik: International Journal of English Studies 33.3. Heidelberg: Winter, 15-32. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/3/5
- Römhild, R. (2021):“Climate-Change as Quality Education.“ In: Bartosch, R. (Ed.): Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy. Steps to an Educational Ecology. London & New York: Routledge, 13-26. https://doi.org/10.4324/9780429328985
- Roemhild, R. & Gaudelli, W. (2021): “Climate-Change as Quality Education. Global Citizenship Education as a Pathway to Meaningful Change.“ In: Iyengar, R. & Kwauk, C. (Eds.): Curriculum and Learning for Climate Action: Toward an SDG 4.7 Roadmap for Systems Change. UNESCO-IBE Book Series. Leiden: Brill, 104-119. https://doi.org/10.1163/9789004471818_007
- Römhild, R. & Matz, F. (2021): "Cultural Learning for and through Global Englishes". In: Callies, M. / Hehner, S. / Meer, P. / Westphal, M. (Eds.): Glocalising Teaching English as an International Language: New perspectives for teaching and teacher education in Germany. New York: Routledge, 139-157. https://doi.org/10.4324/9781003090106
- Siepmann, P., Rumlich, D., Matz, F. & Römhild, R. (2021): “Attention to diversity in German CLIL classrooms: multi-perspective research on students’ and teachers’ perceptions“. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1981821
Teaching Practice
- Römhild, R. & Matz, F. (2021) (eds.): Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (FUE): Black Lives Matter (173).
- Römhild, R. (2021): Methode im Fokus: Einen Zeitstrahl verlebendigen. In: FUE: Black Lives Matter (173), 8-12.
- Römhild, R. & Matz, F. (2021): This is not a moment, it’s a movement - Kritische Diskursfähigkeit am Thema Black Lives Matter fördern. In: FUE: Black Lives Matter (173), 2-7.
- Matz, F. & Römhild, R. (2021): A letter to my future self. Video-Performances zu Umweltproblemen Impulse für persönliche Reflexionen entnehmen. In: Englisch 5-10 (03/55), 12-15.
- Römhild, R. (2021): "Experience, interact, immerse yourself! 360°-Filme zu sustainable development-Fragen in Nigeria reflektieren." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 169 [Documentaries], 33-39.
- Römhild, R. (2021): "The growing giant - describing and explaining the demographic development of Nigeria." In: Siepmann, P. & Matz, F. (Eds.): AbiBox - Voices from the African continent: Focus on Nigeria. Hannover: Brinkmann Meyhöfer, 24-31.
- Marxl, A. & Römhild, R. (2021): "An oil spill disaster - a mediation tutorial." In: Siepmann, P. & Matz, F. (Eds.): AbiBox - Voices from the African continent: Focus on Nigeria. Hannover: Brinkmann Meyhöfer, 44-60.
- Römhild, R. (2020): "#FridaysForFun. Den eigenen Standpunkt in einem Interview zum Fridays for Future-Streik vertreten.“ In: Englisch 5-10, 49, 20-23.
- Römhild, R. (2020): "Cue Cards: Good Morning, Good Night.“ In: Englisch 5-10, 49.
- Römhild, R. (2020): "Just Food: Coping with the Crisis. Exploring Nigeria through a 360° i-Documentary.“ In: Englisch betrifft uns, 2/2020, 21-25.
- Marxl, A. & Römhild, R. (2020): "'The Deniers‘? - Reading Websites Critically: www.beforetheflood.com.“ In: Englisch betrifft uns, 1/2020, 21-25.
- Römhild, R. (2019): "#fakenews. Information Flow in the Virtual Universe" In: Englisch betrifft uns, 6/2019, 21-25.
- Römhild, R. (2019): "Picking up Rocks'" In: Englisch betrifft uns, 5/2019, 7-12.
- Römhild, R. (2019): "Changing Perspectives. From husband to wife in M. Bail's 'The Drover's Wife'" In: Englisch betrifft uns, 4/2019, 7-12.
- Ernst, J. & Römhild, R. (2019): "Getting to Know a Human Rights Activist: Rosa Parks. From Adolescence to Adulthood" In: Englisch betrifft uns, 3/2019, 1-6.
- Römhild, R. (2019): "The $20 Bill Debate. Forming an opinion based on internet research" In: Englisch betrifft uns, 3/2019, 21-25.
Reviews
- Römhild, R. (2022): Review of the book Ökologische Diskurse im Fremdsprachenunterricht, by C. Freudenthal. Germanistik 63/1-2, 100-101.
Forthcoming
- König, L., Römhild, R. & Schildhauer, P. (eds.) (forthcoming, 2023): Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (FUE): Global Englishes (183).
- König, L., Reckermann, J., Römhild, R. & Schildhauer, P. (forthcoming, 2023): "Global Englishes Language Teaching: Language Variation in Cultural Contexts". In: FUE: Global Englishes (183).
- Marxl, A. & Römhild, R. (forthcoming, 2023): “Kritische fremdsprachliche Diskursfähigkeit – Ein Beitrag zur Standortbestimmung und -erweiterung eines Kernziels fremdsprachlicher Bildung“. In: Wilden, E., Alfes, L., Cantone-Altintas, K., Cikrikci, S. & Reimann, D. (Hrsg.). Standortbestimmungen. 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung in Essen. 22.-24. September 2021. Kongressband. Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung. WBV, 172-185.
- Marxl, A. & Römhild, R. (forthcoming, 2023): "Kritische Diskursfähigkeit im Fremdsprachenunterricht – Ein Beitrag zur Ausdifferenzierung eines Leitkonzepts schulischer Bildung". In: Fremdsprachen Lehren Und Lernen (FLuL) 52/1.
- Matz, F., Becker, D., Marxl, A., Römhild, R. & Siepmann, P. (eds.) (forthcoming, 2023): Rethinking Cultural Learning in Foreign Language Education. The Inevitable Shift from the Intercultural Paradigm to Cosmopolitan Citizenship and Human Rights Education. Trier: WVT.
- Reckermann, J. & Römhild, R. (forthcoming, 2023): “Observation Research – Systematische Beobachtung als praxisnahe Empirie im Praxissemester Anglistik.“ In: Busker, M., Peuker, B. & Winkel, J. (Hrsg.). Forschendes Lernen in der fach- und fachrichtungsbezogenen, universitären Lehrkräftebildung.
- Römhild, R. (forthcoming, 2023): “Nigeria on Screen. Teaching and Learning with Documentaries in the Digital Age.“ In: Matz, F., Stein, M., & K. Stierstorfer (Hrsg.). Reading Nigeria. Learning with Nigerian Literature in the EFL Classroom. Stuttgart: Narr Verlag.