Foto Anika Marxl
© Sperlinger

Anika Marxl

Research Assistant, Lecturer

Anika Marxl studied English and Mathematics at the University of Münster. She received her Bachelor of Arts in 2015. During this time, she also worked as a teacher for German as a foreign language at the Lehrgebiet für Deutsch als Fremdsprache in Münster. In September 2018, she finished her Master of Education while working as a student assistant at the chair of TEFL. Afterwards, she joined the TEFL team at WWU Münster as a research assistant and currently works on her PhD. Her research interests include mediation, global (citizenship) education and multiliteracies.

Contact

Johannisstraße 12-20, Room ES 225
48143 Münster

 

Office hours

Mail: marxl

  • Research Interests

    • mediation (of digital texts)
    • global and democratic education
    • multimodal texts in the FL classroom
    • promoting critical reading
    • global/international service learning
  • CV

    2018 - present
    Research Assistant, Lecturer, PhD Student (working title "A Multiliteracy Approach to Mediation") Prof. Dr. Frauke Matz, WWU Münster
    2015 - 2018

    Student of English, Mathematics, and Educational Studies; Master of Education; WWU Münster

    Student assistant at the Chair of TEFL, WWU Münster

    2014 - 2015
    Teacher for German as a foreign language; Lehrgebiet DaF WWU Münster
    2012 - 2015
    Student of English/American Studies, and Mathematics; Bachelor of Arts; WWU Münster
  • Current Projects

    • ERASMUS +: TOOLS (Technologically enhanced online opportunities for language learning in inclusive education), project website 
  • Presentations, Guest Lectures & Workshops

    GUEST LECTURES


    03.12.2019 (invited) "Blogs, Memes, Insta posts - Multimodale Texte Sprachmitteln", Gastvortrag, Bergische Universität Wuppertal.
    28.06.2019 (invited) "International Service Learning - Cultivating Global Citizenship?", Gastvortrag, Universität Paderborn.

    PRESENTATIONS


    24.09.2021 "Kritische fremdsprachliche Diskursfähigkeit - Ein Beitrag zur Standortbestimmung & - Erweiterung eines Kernziels fremdsprachlicher Bildung", DGFF Kongress 2021, Universität Duisburg - Essen mit Ricardo Römhild.
    26.03.2019 Poster (mit Ricardo Römhild): "Reading Websites Critically – A Guide towards Global Digital Citizenship", Internationale Konferenz Education the Global Citizen – International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age, LMU München.
    25.03.2019 "Global Service Learning – A New Perspective for Global Citizenship Education in the EFL Classroom?!", Internationale Konferenz Education the Global Citizen – International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age, LMU München.
    13.03.2019 "Sprachmittlung 2.0: Die Notwendigkeit von "higher order thinking skills" bei der Sprachmittlung digitaler Texte zur Förderung von global digital citizenship", DGFF Nachwuchstagung 2019, Justus-Liebing-Universität Gießen.
    15.04.2016 "Discourse Competences for Global Issues", 50th annual IATEFL Conference, Birmingham, UK.

    WORKSHOPS


    27.04.2022 "Building Bridges - Sprachmittlung im Fremdsprachenunterricht", Workshop im Rahmen der Fachseminare Englisch, Zentrum für schulpraktische Lehrerausbildung (ZfsL) Rheine.
    02.03.2022 "Building bridges - mündliche Sprachmittlung im Fremdsprachenunterricht", 10. Nachmittag der Fremdsprachen, WWU Münster.
    04.10.2021 "Digital Citizenship and Game-based Learning", TOOLS Teacher Education Event, ZfsL Münster - mit Daniel Becker.
    01.10.2021 "Let’s Play … in Class? Using Videogames in the EFL Classroom", Online-Fachnachmittag Englisch: "On Track", Westermann - mit Daniel Becker.
    18.06.2021 "Let’s Play …in Class? Using Videogames in the EFL Classroom", Webinar Impulse Englisch, Westermann - mit Daniel Becker.
    02.03.21 "Sprachmittlung im Abitur.", 9. Nachmittag der Fremdsprachen 2021 - Spotlights in Foreign Language Education, WWU Münster - mit Ricardo Römhild.
    March 2021 (invited, Keynote) "Die Mischung macht’s – Sprachmittlung als Chance für Mehrsprachigkeit", Fachtag Englisch Westermann Group, online - mit Frauke Matz.
    February 2021 (invited, Keynote) "Die Mischung macht’s – Sprachmittlung als Chance für Mehrsprachigkeit", Ideenwerkstatt Englisch Westermann Group, online - mit Frauke Matz.
    10.12.2020 "Kulturelles Lernen durch Sprachmittlung", Webinar Impulse Englisch, Westermann - mit Frauke Matz.
    11.09.2020 "Kulturelles Lernen durch Sprachmittlung", Webinar Impulse Englisch, Westermann - mit Frauke Matz.
    12.02.2019 "Mediation and Web 2.0.", 7. TEFL Day 2019 – Sprachmittlung im Fremdsprachenunterricht, WWU Münster.
  • Publications

    EDITED VOLUMES


    (in preparation). Rethinking Cultural Learning in Foreign Language Education - The Inevitable Shift from the Intercultural Paradigm to Cosmopolitan Citizenship Education. Trier: WVT. (with Daniel Becker, Frauke Matz, Ricardo Römhild, Philipp Siepmann)

    TEACHING PRACTICE


    Anika Marxl & Daniel Becker (2022): "Videospiele im Englischunterricht - Ein kurzer Leitfaden." In: Schulwelt NRW 5/22, 8-10.

    Anika Marxl & Marius Ritter (2021): "Migration in everyday life - finding and telling the stories around you." In: Praxis Englisch 3/21, 9-13.

    Anika Marxl & Luisa Alfes (2021): "‚Our souls are mirrors‘ - Love and Hate in Instapoetry." In: Praxis Englisch (5/21), 29-34.

    Anika Marxl & Ricardo Römhild (2021): "An oil spill disaster - a mediation tutorial." In: Siepmann, P. & Matz, F. (Eds.): AbiBox - Voices from the African continent: Focus on Nigeria. Hannover: Brinkmann Meyhöfer, 44-60.

    Anika Marxl & Frauke Matz: "Methods in Action: How to read digital texts critically." In: Praxis Englisch (1/2021), 48-49.

    Anika Marxl: "Getting to Know Nigeria. Creating an Infographic." In: Englisch betrifft uns, 2/2020, 1-6.

    Anika Marxl & Frauke Matz: "Methods in Action: Teaching human rights in the language classroom." In: Praxis Englisch (1/2020), 48-49.

    Anika Marxl & Ricardo Römhild: "‚The Deniers‘? - Reading Websites Critically: www.beforetheflood.com." In: Englisch betrifft uns (1/2020), 21-25.

    ARTICLES


    Marxl, A. & Römhild, R. (In preparation): Kritische fremdsprachliche Diskursfähigkeit – Ein Beitrag zu Standortbestimmungen & Standorterweiterungen. In: Wilden, E., Alfes, L., Cantone-Altintas, K., Cikrikci, S. & Reimann, D. (Hrsg.). Standortbestimmungen. 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung in Essen. 22. – 24. September 2021. Kongressband. Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung. WBV.