Publikationen
- Dimroth, Christine, Andorno, Cecilia, und Benazzo, Sandra. . „When discourse elicitation tasks go dialogue: Introducing entities in French, German, and Italian.“ In Sprache und Kognition – eine Festschrift für Christiane von Stutterheim, herausgegeben von Johannes Gerwien, Ines Marberg und Kristian Nicolaisen. Heidelberg: Heidelberg University Publishing. doi: 10.17885/heiup.1292.
- Reimer, Laura, Braun, Bettina, und Dimroth, Christine. . „Structural Priming and the Placement of Focus-Sensitive Particles.“ Glossa Psycholinguistics, Nr. 3 doi: 10.5070/G60113855.
- Dimroth, Christine. . „The acquisition of negation and finiteness.“ In The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Morphosyntax and Semantics, herausgegeben von Tania Inoin, Silvina Montrul und Roumyana Slabakova. London: Routledge. doi: 10.4324/9781003412373.
- Andorno, C., Benazzo, S., und Dimroth, C. . „Contrast marking variation in Romance and Germanic languages. Crosslinguistic and intralinguistic comparison through task-elicited speech.“ Functions of Language, Nr. 30 (1): 92–109. doi: 10.1075/fol.22018.and.
- Jachimek, A., Köpcke, K., und Dimroth, C. . „Anaphoric reference in a German-Polish bilingual child.“ Linguistics Vanguard, Nr. 9 (s2): 191–200. doi: 10.1515/lingvan-2022-0063.
- Benazzo, Sandra, Dimroth, Christine, und Andorno, Cecilia. . „Back to the Basic Variety: does it emerge only with specific learner profiles, environments and languages?“ In Language, creoles, varieties. From emergence to transmission, herausgegeben von C. Granget, I. Repiso und G. Fon Sing. Berlin: Language Science Press. doi: 10.5281/zenodo.10280493.
- Jachimek, A., Dimroth, C., und Köpcke, K-M. . „The acquisition of the NP in a German-Polish bilingual child.“ Discours, Nr. 29 doi: 10.4000/discours.11800.
- Dimroth, C., und Starren, M. . „The impact of grammar on the construal of discourse alternatives in German and English.“ Languages, Nr. 7 (240) doi: 10.3390/languages7030240.
- Reimer, Laura, und Dimroth, Christine. . „Unstressed versus stressed German additive 'auch' – What determines a speaker’s choice?“ Linguistics Vanguard, Nr. 9 doi: 10.1515/lingvan-2021-0154.
- Benazzo, Sandra, Dimroth, Christine, und Santiago, Fabian. . „Additive linking in L2 French discourse by German learners: Syntactic embedding and intonation patterns.“ Languages, Nr. 6 (1) doi: 10.3390/languages6010020.
- Reimer, Laura, und Dimroth, Christine. . „Added alternatives in spoken interaction: A corpus study on German 'auch'.“ Languages, Nr. 6: 1–19. doi: 10.3390/languages6040169.
- Dimroth, Christine. . „Sprachaneignung über die Lebenszeit.“ In Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, herausgegeben von Ingrid Gogolin, Antje Hansen, Sarah McMonagle und Dominique Rauch. Düsseldorf: Springer VDI Verlag.
- Dimroth, Christine. . „Lernersprache.“ In Handbuch Sprachdiagnostik, herausgegeben von Stefan Jeuk und Julia Settinieri. Berlin: De Gruyter.
- Kopeckova, R., Dimroth, C., und Gut, U. . „Children’s and adults’ initial phonological acquisition of a foreign language.“ Journal of Second Language Pronunciation, Nr. 5:3: 374–401. doi: 10.1075/jslp.18033.kop.
- Dimroth, Christine Sudhoff Stefan, Hrsg. . Linguistics Today, The grammatical realization of polarity: Theoretical and experimental approaches, Amsterdam: John Benjamins.
- Dimroth, Christine, Schimke, Sarah, und Turco, Guiseppina. . „Focusing Functional Elements: Affirmative Particles and Verum Focus in First Language Acquisition of German.“ Language Acquisition, Nr. 25 (3): 268–283. doi: 10.1080/10489223.2017.1294594.
- Dimroth, Christine. . „Beyond statistical learning: Communication principles and language internal factors shape grammar in child and adult beginners learning Polish through controlled exposure.“ Language Learning, Nr. 68 (4): 863–905. doi: 10.1111/lang.12294.
- Dimroth, Christine. . „Input and the acquisition of productive grammatical knowledge: Vocabulary size as missing link?“ Linguistic Approaches to Bilingualism, Nr. 8: 717–721.
- Dimroth, Christine. . „Präverbale Negation als Attraktor im Zweitspracherwerb und im bilingualen Erstspracherwerb: Ein Vergleich von Erwerbsverläufen mit den Zielsprachen Deutsch und Polnisch.“ In Der-Die-DaZ. Forschungsbefunde zu Sprachgebrauch und Spracherwerb von Deutsch als Zweitsprache. Festschrift für Bernt Ahrenholz, herausgegeben von Hövelbrinks Britta. Berlin: De Gruyter.
- Dimroth, Christine Sudhoff Stefan. . „The grammatical realization of polarity contrast. Introductory Remarks.“ In The grammatical realization of polarity: Theoretical and experimental approaches., herausgegeben von Christine Sudhoff Stefan Dimroth. Amsterdam: John Benjamins.
- Narasimhan, Bhuvana Dimroth Christine. . „Influence of discourse context on children’s ordering of ‘new’ and ‘old’ information.“ Linguistics Vanguard, Nr. 4 (1) doi: 10.1515/lingvan-2017-0026.
- Dimroth, Christine, und Schimke, Sarah. . „The influence of finiteness and lightness on verb placement in L2 German: Comparing child and adult learners.“ Second Language Research, Nr. 34 (2): 229–256. doi: 10.1177/0267658317723071.
- Dimroth, Christine Benazzo Sandra. . „Developing strategies for encoding additive and contrastive relations in French and German child narratives.“ In Focus Realization and Interpretation in Romance and Beyond, herausgegeben von Marco Garcia und Melanie Uth. Amsterdam: John Benjamins.
- Watorek, Marzena, Rast, Rebekah, Durand, Marie, Dimroth, Christine, und Starren, Marianne. . „L’influence du type d’enseignement sur l’appropriation de la morphologie au début de l’apprentissage d’une langue étrangère.“ Le Francais dans le Monde, Nr. 61: 47–61.
- Cristante, V, Dimroth, C, und Schimke, S. . „Die Rolle verschiedener methodischer Zugänge bei der Einschätzung sprachlicher Kompetenzen von Grundschulkindern mit Deutsch als L2.“ Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, Nr. 1,2016: 43–59.
- Bonvin, Audrey, und Dimroth, Christine. . „Additive linking in second language discourse: Lexical, syntactic and discourse organisational choices in intermediate and advanced learners of L2 German with L1 French.“ Discours, Nr. 18/2016: 29.
- Benazzo, Sandra, und Dimroth, Christine. . „Additive Particles in Romance and Germanic languages: Are they really similar?“ Linguistik Online, Nr. 71 (2): 9–30.
- Turco, Giuseppina, Dimroth, Christine, und Braun, Bettina. . „Prosodic and lexical marking of contrast in L2 Italian.“ Second Language Research, Nr. 31 (4): 465–491.
- Turco, G., Braun, B., und Dimroth, C. . „When contrasting polarity, the Dutch use particles, Germans intonation.“ Journal of Pragmatics, Nr. 62: 94–106. doi: 10.1016/j.pragma.2013.09.020.
- Dimroth, Christine. . „Learner Varieties.“ In Encyclopedia of Applied Linguistics, herausgegeben von C.A. Chapelle. Hoboken, NJ, USA: Wiley-Blackwell. doi: 10.1002/9781405198431.wbeal0673.
- Becker, N., Besold, T.R., Dimroth, Ch., Grabner, R., Scheiter, K., und Völk, K. . „Lernen.“ In Handbuch Kognitionswissenschaft, herausgegeben von Achim und Sven Walter Stephan.
- Haberzettl, Stefanie, Dimroth, Christine, Wulff, Nadja, und Czinglar, Christine. . „Der Erwerb des Deutschen als Zweitsprache im Grundschulalter.“ In Der Erwerb des Deutschen als Zweitsprache im Grundschulalter, herausgegeben von Annette Berndt.
- Dimroth, C, und Schimke, S. . „Der Erwerb der Finitheit im Deutschen: Ein Vergleich von kindlichen und erwachsenen L2 Lernern.“ In Sprachstand erheben - Spracherwerb erforschen., herausgegeben von B Ahrenholz und W Knapp. Freiburg im Breisgau: Fillibach Verlag.
- Turco, Giusy, Dimroth, Christine, und Braun, Bettina. . „Intonational means to mark verum focus in German and French.“ Language and Speech, Nr. 56: 460–490.
- Dimroth, Christine, und Narasimhan, Bhuvana. . „The development of linear ordering preferences in child language: The influence of accessibility and topicality.“ Language Acquisition, Nr. 19:4: 312–323.
- Noack, Christina, und Dimroth, Christine. . „Nominalflexion: Defizite erkennen und beheben.“ Deutschunterricht, Nr. 4: 14–19.
- Dimroth, Christine. . „Videoclips zur Elizitation von Erzählungen: Methodische Überlegungen und einige Ergebnisse am Beispiel der „Finite Story“.“ In Einblicke in die Zweitspracherwerbsforschung und ihre methodischen Verfahren, herausgegeben von Bernt Ahrenholz.
- Dimroth, Christine, und Narasimhan, Bhuvana. . „The acquisition of information structure.“ In The expression of information structure, herausgegeben von Manfred Krifka und Renate Musan.
- Dimroth, Christine, und Haberzettl, Stefanie. . „The Older the Better, or More is More: Language Acquisition in Childhood.“ In Comparative Perspectives to Language Acquisition: A tribute to Clive Perdue. , herausgegeben von Watorek Marzena, Benazzo Sandra und Hickmann Maya.
- Dimroth, Christine. . „The structure of child and adult learner varieties: gradual or categorical differences?“ In Competenze e formazione linguistiche. In memoria di Monica Berretta, herausgegeben von Giuliano Bernini, Cristina Lavinio, Ada Valentini und Miriam Voghera.
- Gullberg, M., Roberts, L., und Dimroth, C. . „What word-level knowledge can adult learners acquire after minimal exposure to a new language?“ International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Nr. 50 (4): 239–276. doi: 10.1515/iral-2012-0010.
- Schimke, S, und Dimroth, C. . „Morphological and syntactic finiteness in adult and child L2 learners of German.“ Beitrag präsentiert auf der International Symposium on Bilingualism, Oslo
- Rast, Rebekah, Dimroth, Christine, und Watorek, Marzena (. . „Language teaching and acquisition: What can we learn from ab initio learners?“ In Discours, acquisition et didactique des langues, les termes d'un dialogue. Collection Universités, série Sciences du Langage,, herausgegeben von Pascale Trévisiol-Okamura et Greta Komur-Thilloy. Paris: Editions Orizons.
- Schimke, S, und Dimroth, C. . „Finiteness in adult and child acquisition of L2 German: Evidence from elicited production and elicited imitation.“ Beitrag präsentiert auf der Finiteness fest: workshop on finiteness, Trondheim
- Schimke, S, und Dimroth, C. . „Finiteness in Turkish and Polish child L2 learners of German: Evidence from elicited production and elicited imitation.“ Beitrag präsentiert auf der 32. Jahrestag der deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Berlin
- Gullberg, Marianne, Roberts, Leah, Dimroth, Christine, Veroude, Kim, und Indefrey, Peter. . „Adult Language Learning after Minimal Exposure to an Unknown Natural Language.“ Language Learning, Nr. 60: 5–24.
- Dimroth, Christine, Andorno, Cecilia, Benazzo, Sandra, und Verhagen, Josje. . „Given claims about new topics. How Romance and Germanic speakers link changed and maintained information in narrative discourse.“ Journal of Pragmatics, Nr. 42: 3328–3344.
- Dimroth, Christine. . „The acquisition of negation.“ In The expression of negation, herausgegeben von Laurence R. Horn. Berlin: De Gruyter.
- Dimroth, Christine Klein Wolfgang, Hrsg. . Worauf kann sich der Sprachunterricht stützen? Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 153,
- Dimroth, Christine Jordens Peter, Hrsg. . Functional Categories in Learner Language, Berlin: De Gruyter.
- Dimroth, C., und Narasimhan, B. . „Accessibility and Topicality in Children’s Use of Word Order.“ Beitrag präsentiert auf der Proceedings of the 33rd annual Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston
- Dimroth, Christine. . „L'acquisition de la finitude en allemand L2 à différents âges.“ LIA - Language, Interaction and Acquisition, Nr. 1: 113–135.
- Dimroth, C, und Schimke, S. . „Finiteness and verb placement in child and adult L2 German: evidence from elicited production and elicited imitation.“ Beitrag präsentiert auf der 31. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Osnabrück
- Dimroth, C, und Schimke, S.Verhagen J. . „Is verb raising influenced by information structure?“ Beitrag präsentiert auf der 19th European Second Language Association Concerence, Cork
- Dimroth, Christine, und Klein, Wolfgang. . „Untutored second language acquisition.“ In The New Handbook of Second Language Acquisition, herausgegeben von William C. Ritchie und Tej K. Bhatia.
- Dimroth, Christine. . „Stepping stones and stumbling blocks. Why negation accelerates and additive particles delay the acquisition of finiteness in German.“ In Functional Categories in Learner Language. , herausgegeben von Christine Jordens Peter Dimroth. Berlin: De Gruyter.
- Dimroth, Christine. . „Lernervarietäten im Sprachunterricht.“ Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Nr. 153: 60–80.
- Dimroth, C. . „Learner varieties in language teaching.“ Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Nr. 39 (153): 60–79.
- Dimroth, C., und Klein, W. . „From where can the language lesson get support?“ Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Nr. 39 (153): 5–9.
- Dimroth, Christine Lambert Monique, Hrsg. . La Structure Informationnelle chez les Apprenants L2. Acquisition et Interaction en Langue Etrangère 26,
- Dimroth, C, Schimke, S, und Verhagen, J. . „How do learners cope with complex Information Structure?“ Beitrag präsentiert auf der 18th European Second Language Association Conference, Aix-en-Provence
- Dimroth, Christine. . „Perspectives on second language acquisition at different ages.“ In Second language acquisition and the younger learner. Child’s play?, herausgegeben von Jenefer Philp und Alison Mackey Rhonda Oliver. Amsterdam: John Benjamins.
- Dimroth, Christine, Schimke, Sarah, und Verhagen, Josje. . „Particules additives et finitude en néerlandais et allemande L2: une étude experimentale.“ Acquisition et Interaction en Language Etrangère, Nr. 26: 191–210.
- Dimroth, Christine, und Narasimhan, Bhuvana. . „Word order and information status in child language.“ Cognition, Nr. 107: 317–329.
- Dimroth, Christine. . „Kleine Unterschiede in den Lernvoraussetzungen beim ungesteuerten Zweitspracherwerb: Welche Bereiche der Zielsprache Deutsch sind besonders betroffen?“ In Kinder mit Migrationshintergrund. Spracherwerb und Fördermöglichkeiten, herausgegeben von Bernt Ahrenholz. Freiburg im Breisgau: Fillibach Verlag.
- Dimroth, Christine. . „Age effects on the process of L2 acquisition? Evidence from the acquisition of negation and finiteness L2 German.“ Language Learning, Nr. 58: 117–150.
- Dimroth, Christine, und Haberzettl, Stefanie. . „Je älter desto besser. Lernen Kinder Deutsch als Zweitsprache schneller als Deutsch als Erstsprache?“ In Empirische Forschung und Theoriebildung. Beiträge aus der Soziolinguistik, Gesprochene-Sprache-Forschung und Zweitspracherwerbsforschung, herausgegeben von Bernt et al. Ahrenholz. Berlin.
- Dimroth, Christine. . „Zweitspracherwerb bei Kindern und Jugendlichen. Gemeinsamkeiten und Unterschiede.“ In Mehrsprachigkeit bei Kindern und Erwachsenen, herausgegeben von Tanja Anstatt. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.
- Jordens, Peter, und Dimroth, Christine. . „Finiteness in children and adults learning Dutch.“ In The Acquisition of Verbs and their Grammar, herausgegeben von Natalia Gagarina und Insa Gülzow. Düsseldorf: Springer VDI Verlag.
- Dimroth, Christine Klein Wolfgang, Hrsg. . Spracherwerb. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 140,
- Dimroth, C., und Lindner, K. . „Was langsame Lerner uns zeigen können: Der Erwerb der Finitheit im Deutschen durch einsprachige Kinder mit einer spezifischen Sprachentwicklungsstörung und durch erwachsene Zweitsprachlerner.“ Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Nr. 140: 40–61. doi: 10.1007/BF03379452.
- Watorek, Marzena, und Dimroth, Christine. . „Additive scope particles in advanced learner and native speaker discourse.“ In The Structure of Learner Varieties, herausgegeben von Henriette Hendriks.
- Benazzo, Sandra, Dimroth, Christine, Perdue, Clive, und Watorek, Marzena. . „Le rôle des particules additives dans la construction de la cohésion discursive en langue maternelle et en langue étrangère.“ Langages, Nr. 155: 76–105.
- Dimroth, Christine. . Studien zur deutschen Grammatik, Bd. 69, Fokuspartikeln und Informationsgliederung im Deutschen, Tübingen: Stauffenburg Verlag.
- Klein, Wolfgang, und Dimroth, Christine. . „Der ungesteuerte Spracherwerb Erwachsener.“ In Qualitätsanforderungen für die Sprachförderung im Rahmen der Integration von Zuwanderern, herausgegeben von Utz Maas und Ulrich Mehlem.
- Dimroth, Christine, und Starren, Marianne. . „Introduction.“ In Information Structure and the Dynamics of Language Acquisition, herausgegeben von Christine Dimroth und Marianne Starren.
- Dimroth, Christine, Gretsch, Petra, Jordens, Peter, Perdue, Clive, und Starren, Marianne. . „Finiteness in the acquisition of Germanic languages: A stage-model for first and second language development.“ In Information Structure and the Dynamics of Language Acquisition, herausgegeben von Christine Dimroth und Marianne Starren. Amsterdam.
- Dimroth, Christine Starren Marianne, Hrsg. . Information Structure and the Dynamics of Language Acquisition., Amsterdam: John Benjamins.
- Dimroth, Christine. . „Topics, assertions and additive words: How L2 learners get from information structure to target language syntax.“ Linguistics, Nr. 40: 891–923.
- Dimroth, Christine Lasser Inge. . „Finite options: How L1 and L2 Learners Cope with the Acquisition of Finiteness.“ Linguistics, Nr. 40
- Watorek, Marzena, Dimroth, Christine, und Perdue, Clive. . „La portée dans les productions des apprenants avancés d'une langue étrangère.“ Roczniki Humanistyczne, Nr. 5: 123–135.
- Dimroth, Christine, und Watorek, Marzena. . „The scope of additive particles in basic learner languages.“ Studies in Second Language Acquisition, Nr. 22: 307–336.
- Dimroth, Christine, und Dittmar, Norbert. . „Auf der Suche nach Steuerungsfaktoren für den Erwerb von Fokuspartikeln: Längsschnittbeobachtungen am Beispiel polnischer und italienischer Lerner des Deutschen.“ In Eine zweite Sprache lernen. Empirische Untersuchungen zum Zweitspracherwerb, herausgegeben von Heide Wegener.
- Dimroth, Christine. . „Indiquer la portée en allemand L2: une étude longitudinale de l’acquisition des particules de portée.“ Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, Nr. 11: 11–34.
- Dimroth, Christine, und Klein, Wolfgang. . „Fokuspartikeln in Lernervarietäten. Ein Analyserahmen und einige Beispiele.“ Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, Nr. 1996 (26): 73–114.
- Birkner, Karin, Dittmar, Norbert, und Dimroth, Christine. . „Der adversative Konnektor aber in den Lernervarietäten eines italienischen und zweier polnischer Lerner des Deutschen.“ In Fremde Sprache Deutsch, herausgegeben von Brigitte Handwerker. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.