Das Workshop-Programm vom CERes

Mit unserem vielfältigen Workshopprogramm begleiten wir Promovierende und Postdocs in ihrer individuellen überfachlichen Kompetenzentwicklung. Sie möchten durch unsere Workshops Ihre Kompetenzlücken schließen, versteckte Talente entdecken oder Ihre beruflichen Perspektiven erweitern? Melden Sie sich gerne für das aktuelle Semesterprogramm an, wir freuen uns auf Sie!

Der Anmeldebeginn für das Sommersemester 2024 ist am 07.03.2024 um 19 Uhr.

Die Anmeldung erfolgt über Indico.

Die Universität Münster bietet eine Vielzahl an Workshopangeboten, die auch für Promovierende und Postdocs offen sind. Unter „Weitere Qualifizierungsangebote“ finden Sie überfachliche Workshopprogramme verschiedener Einrichtungen.

  • 23.–24.04.2024 / 09:00–14:00 / Good scientific practice (all disciplines)

    DOCTORAL RESEARCHERS


    This workshop aims to help doctoral researchers develop strategies to address (potential) ethical challenges, promoting good scientific practice in their academic setting. A balanced mix of trainer input and interactive hands-on activities enables participants to contribute their experiences to discussions about moral dilemmas, identifying virtues at stake and proposing solutions. Participants will receive links to relevant materials and contact persons for future reference.

    The workshop covers:

    1. Research ethics & its practical application
    2. Scientific misconduct
    3. Supervision & mentoring
    4. Collaboration


    Outcomes

    By the end of this workshop, participants will be better able to:

    – Clearly articulate the virtues guiding personal scientific practice
    – Distinguish between the different types of ‘bad’ scientific practice
    – Understand local, national and international regulations and guidelines governing research practice
    – Make informed decisions that align with good scientific practice principles, considering the impact on oneself, colleagues, and the broader community


    Requirements

    B2 level of proficiency in English. Participants will be asked to complete one assignment (Case Reflection Form) and send it back to the trainer a week prior to the workshop. Case Reflection Form is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Iva Ognjanovic
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 26.04.2024 / 09:00–17:00 / Fokus, Erkenntnisinteresse und Fragestellung

    PROMOVIERENDE, die sich am Beginn ihrer Promotion befinden


    Ein Forschungsprozess enthält zahlreiche Unwägbarkeiten, die eine Planung der Forschung und Ein-grenzung des Themas erschweren. Umso wichtiger ist, dass Promovierende von Beginn an Methoden kennen, mit denen sie ihr Thema immer wieder überprüfen, fokussieren und auf den Boden der Realisierbarkeit zurückholen können. Im Mittelpunkt steht dabei das „so what“: Was ist das Ziel der Arbeit? Was soll herausgefunden werden, für welches Problem wird eine Lösung gesucht? Warum ist dies relevant für das Fach? Und wann ist es genug?

    In diesem Workshop erproben die Teilnehmenden praxisnahe Schreib- und Visualisierungsmethoden, mit denen sie ihr Thema klären und eingrenzen, ihr Erkenntnisinteresse schärfen und eine bearbeitbare Fragestellung entwickeln. Dabei nehmen wir auch immer wieder die Realisierbarkeit in den Blick, damit die Promotionen in einer angemessenen Zeit abgeschlossen werden können.


    Ergebnisse

    – Das eigene Erkenntnisinteresse herausarbeiten
    – Fragestellung schärfen
    – Themen visualisieren, fokussieren und auf Lücken in der Planung prüfen
    – Eigene Ansprüche an die Dissertation klären


    VERANSTALTER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    TRAINERIN Dr. Eva-Maria Lerche
    ORT Zoom
    TEILNEHMENDENZAHL 14


    Anmeldung

  • 14.–16.05.2024 / 09:00–13:00 / Strategic & confident positioning in science: Engaging with hierarchies of power and nurturing partnerships

    DOCTORAL RESEARCHERS, EARLY-PHASE POSTDOCS


    This workshop is intended to provide participants with some unconsciously intransparent or even consciously hidden information about a career in science and rules of the underlying game, giving additional relevant insights into the scientific system. The aim of the event is to appropriately encourage and empower scientists who are aiming for a career in academia to find their place in the hierarchical and competition-driven scientific community in a self-effective and proactive manner using customized approaches. A well-balanced combination of trainer input and interactive hands-on activities will allow participants to reflect on their own experiences with hierarchies and competition. Workshops goals are to recognize available resources and opportunities that may help them to overcome personal challenges and boundaries.

    This workshop will cover:

    1. The different career pathways towards Academic Independence: A systemic overview of the German academic system and its typical challenges and opportunities.
    2. Confusing entanglements and contradictions: Traditional power principles with both corresponding privileges and related cultural and structural hurdles.
    3. Science-specific gender & intercultural issues
    4. The relevance of visibility, networks and micropolitics in terms of individual career success

    Outcomes

    By the end of this workshop, participants will...

    – have more transparency about the possible trajectories towards academic independence or a permanent position in the science sector in Germany

    – have more clarity about how they have been personally affected by culture, structures, implicit rules and biases of the German academic system (i.e., privileges and marginalization, transparent and intransparent rules, experienced injustice, bias, discrimination, competition, lone wolf mentality, exclusion)

    – have more specific ideas how to develop more awareness for gender and intercultural aspects on an individual and collective level and have learnt how to integrate these insights into their personal way of behaviour and communication

    – have gained new perspectives on self-presentation and networking activities and have received suggestions how to realize that in their day-to-day life as a researcher


    Requirements

    B2 level of proficiency in English. Participants will be forwarded a questionnaire related to the topics of the workshop two weeks before the workshop. After the reflection and a week prior to the workshop, they send their responses back to the trainer. This is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Silke Oehrlein-Karpi
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 12


    Registration

  • 17.05.2024 / 09:00–17:00 / Für Lesende schreiben – mit Storytelling und Friendly Feedback

    PROMOVIERENDE (Teilnehmen können Personen, die auf Deutsch oder Englisch schreiben. Die Workshopsprache ist Deutsch.)


    Was packt uns an einem wissenschaftlichen Text? Wann lesen wir neugierig weiter? Wissenschaft muss nicht trocken sein, sondern kann als eine spannende Reise vom Problem bis zur Lösung oder von der Frage bis zur Antwort erzählt werden. Hierbei machen wir uns Elemente des Storytellings, basierend auf der Heldenreise, nutzbar (vgl. z. B. Joshua Schimel, Writing Science). Dies hilft, den Kern des eigenen Forschungsprojekts herauszuschälen und die zentralen Stationen der Forschungsreise zu benennen – vergleichbar einer tatsächlichen Reise, bei der ich die zehn besten Bilder auswähle und nicht chronologisch mit allen 200 Bildern langweile.

    Doch was kommt tatsächlich bei den Lesenden an? Dies lässt sich am besten mit Peer-Feedback herausfinden. Hierfür werden im Workshop die Grundlagen für eine motivierende, anfeuernde Friendly-Feedback-Kultur gelegt: Wann stärkt und ermutigt Feedback und warum ist dies so wichtig, um mit eigener Stimme souverän und selbstbewusst zu schreiben? Welche Feedbackformen passen zu wel-chem Textstadium? Wie gebe ich einen klaren Feedbackauftrag? Und wie kann ich einen Textfeedbackwunsch an das Kolloquium und die Betreuenden bestmöglich so kommunizieren, dass es mir weiterhilft, statt mich zu entmutigen?

    Das Erlernte und Erfahrene soll nicht auf den Workshop begrenzt bleiben, sondern nachhaltig verankert werden. Hierfür wird der letzte Teil des Workshops als Kick off für selbstorganisierte Schreibgruppen genutzt. Die Teilnehmenden erfahren, welche Formate es gibt und haben die Möglichkeit, sich direkt zu Gruppen zu verabreden.


    Ergebnisse

    – Storytelling für wissenschaftliche Texte nutzen
    – Feedback für unterschiedliche Textstadien und Textebenen geben und nehmen
    – Klare Feedbackaufträge geben, Gespräche mit Betreuenden und im Kolloquium vorbereiten
    – Kick off für Textfeedbackgruppen und Schreibtreffs


    VERANSTALTER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    TRAINERIN Dr. Eva-Maria Lerche
    ORT Zoom
    TEILNEHMENDENZAHL 14


    Anmeldung

  • 22.05.2024 / 09:00–17:00 / Analytical skills in science and research

    DOCTORAL RESEARCHERS, POSTDOCS


    Analytical thinking is crucial for understanding research questions and solving problems in science. Before a problem can be solved, it must be thoroughly understood. The ability to dissect, categorize and analyze the content of thoughts in a context makes it possible to gain well-founded knowledge. Through the systematic application of analytical thinking, scientists can grasp complex phenomena more objectively and make their results comprehensible to
    others. In this workshop, methods of analytical thinking are presented and applied in a scientific context and communication.


    Outcomes

    After this workshop, you will have a fundamental understanding of the following points and you will be able to implement them in your professional life:
    – Describe research topics and projects analytically
    – Structured approaches to strategically analyze topics and research
    – Reframing processes in science: from analysis and critical reflection to reconstruction and communication


    Requirements

    A small preparatory task will be sent to participants approximately 2 weeks before the workshop. Completing the preparatory task is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Anna Kollenberg
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 23.–24.05.2024 / 09:00–14:00 / Good scientific practice (all disciplines)

    DOCTORAL RESEARCHERS


    This workshop aims to help doctoral researchers develop strategies to address (potential) ethical challenges, promoting good scientific practice in their academic setting. A balanced mix of trainer input and interactive hands-on activities enables participants to contribute their experiences to discussions about moral dilemmas, identifying virtues at stake and proposing solutions. Participants will receive links to relevant materials and contact persons for future reference.

    The workshop covers:

    1. Research ethics & its practical application
    2. Scientific misconduct
    3. Supervision & mentoring
    4. Collaboration


    Outcomes

    By the end of this workshop, participants will be better able to:

    – Clearly articulate the virtues guiding personal scientific practice
    – Distinguish between the different types of ‘bad’ scientific practice
    – Understand local, national and international regulations and guidelines governing research practice
    – Make informed decisions that align with good scientific practice principles, considering the impact on oneself, colleagues, and the broader community


    Requirements

    Requirement: B2 level of proficiency in English. Participants will be asked to complete one assignment (Case Reflection Form) and send it back to the trainer a week prior to the workshop. Case Reflection Form is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Iva Ognjanovic
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 05.–06.06.2024 / 10:00–17:00 / Ganz einfach? Wie Sie mit Ihrer Forschung die Öffentlichkeit begeistern

    PROMOVIERENDE, POSTDOCS


    Wissenschaft verständlich zu vermitteln und in einen Dialog mit der Öffentlichkeit zu treten, ist eine wichtige Aufgabe von Forschenden. Warum springt die Begeisterung fürs eigene Projekt nicht unbedingt auf andere über? Wie ändert sich die Darstellung, wenn man von der Zielgruppe her denkt? Wie können wir spezifische Medien und Formate bespielen? Im Workshop gewinnen Sie eine erste Perspektive auf das Themenfeld Wissenschaftskommunikation  und entwickeln – ganz konkret – einen Text- oder Beitragsentwurf, den wir gemeinsam zu platzieren versuchen.


    Ergebnisse

    Nach dem Workshop...

    – wissen Sie, was es heißt "von der Zielgruppe aus" zu denken
    – kennen Sie verschiedene Formate der Wissenschaftskommunikation
    – haben Sie erste Ansätze, wie Sie persönlich Fachfremde auf Ihr eigenes Projekt neugierig machen
    – konnten Sie ggf. einen ersten Beitrag platzieren


    Voraussetzungen

    Bitte bringen Sie ein maximal einseitiges wissenschaftliches Abstract zu Ihrem Forschungsprojekt mit.


    VERANSTALTER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    TRAINERIN Dr. Anneka Esch-van Kan
    ORT CERes, Schlossplatz 6, Raum 001
    TEILNEHMENDENZAHL 14


    Anmeldung

  • 11.–12.06.2024 / 09:00–17:00 / Authentic, fearless, inclusive: Assertive speaking in a diverse world

    DOCTORAL RESEARCHERS, POSTDOCS


    The primary objectives of this workshop are to help participants working in an intercultural research environment to reflect on their own communicative style, increase awareness of and empathy for other communicative styles in conflict situations and group contexts, and to learn techniques to be more assertive both vocally, linguistically and physically in situations where they would normally feel ill at ease.

    This workshop will cover:

    1. Working in an intercultural environment: who am I? who are you?
    2. Dealing with conflict and misunderstandings: application to own case
    3. Analysis of assertiveness and assertiveness techniques
    4. Intercultural communication: my next steps


    Outcomes

    By the end of this workshop, participants will be better able to:

    – Exhibit self- and other-awareness
    – Bridge differences through empathy and effective communication
    – Express themselves assertively in conflict situations


    Requirements

    B2 level of proficiency in English. Participants will be asked to complete one assignment (Case Reflection Form) and send it back to the trainer a week prior to the workshop. Case Reflection Form is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATORS Amanda Habbershaw, Orlando Schenk
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 13. & 18.06.2024 / 09:00–15:30 / Strategic networking

    DOCTORAL RESEARCHERS, POSTDOCS


    This workshop deepens your understanding of how networks may positively influence your career, your research projects and your personal development, and it helps increase the usefulness of your own networks. Topics covered, and questions addressed, include:

    –  How to think about networking
    –  What are my goals in developing my network?
    –  How does my network currently look like?
    –  What can I do about gaps in my network?
    – How and where to develop my network
    –  How to act in relevant situations
    –  How to maintain my network

    In addition, there is room for your own questions and concerns.


    Outcomes

    In this workshop you will learn...

    – How to differentiate between several forms of networking
    – How to explore, expand and maintain your own network
    – How to network to advance your goals
    – How to reach out to others in different situations and media
    – How to network in a way that is mutually beneficial


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Matthias Zach
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 02.–03.07.2024; 07.11.2024 / 13–17, 09–13; 09–13 / Ready, set, go! Crafting your Individual Development Plan (IDP)

    DOCTORAL RESEARCHERS, POSTDOCS


    A satisfactory research experience demands a thoughtfully crafted path for individual growth. That’s where an Individual Development Plan (IDP) comes into play. An IDP is your roadmap, directing you through the intricacies of your personal, academic and career development aspirations. This series of peer-assisted sessions highlights key elements of the development planning process, providing a structured, supportive and motivating framework to set and achieve goals within a six-month timeframe. Have you documented your objectives and progress in a tangible format? Have you established regular check-ins with your peers and supervisor to discuss your goals and achievements? If not, this workshop series is for you!

    Dates and sessions:

    2–3 July 2024 (1–5pm and 9am – 1pm, respectively) Workshop 1
    11–19 July 2024 Self-organised peer group meeting 1 (~2 hours)
    18 July–1 August 2024 Supervisor talk
    1–15 August 2024 Self-organised peer group meeting 2 (~2 hours)
    7 November 2024 (9am–1pm) Workshop 2


    Outcomes

    By the end of this workshop series, participants…

    –  Will have gained clarity on personal and professional values, competencies and motivation, relating them to one significant development objective
    –  Will have identified the most helpful internal and external resources to support their development goal
    –  Will have improved their ability to set SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) objectives, ensuring focus and feasibility in their action plans
    –  Will be better able to anticipate and overcome challenges to their development goals, staying resilient in the face of setbacks
    –  Will have learnt to adapt their goals and strategies based on changing circumstances or priorities
    –  Will have shared their goals and action plans, providing and receiving feedback from peers


    Requirements

    Partial participation is not possible. If you register, you are expected to attend two Workshops 1 and 2 and two peer group meetings.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATORS Dr. Iva Ognjanovic, Rebecca Meier
    VENUE CERes, Schlossplatz 6, room 001
    AVAILABLE PLACES 16


    Registration

  • 04.07.2024 / 09:00–16:00 / Motivation unleashed: Strategies and tips to keep yourself and others moving forward

    DOCTORAL RESEARCHERS, POSTDOCS


    Motivation is the foundation of successful action. Motivated individuals increase their productivity, contribute more and avoid the risk of internal resignation. This seminar focuses on the latest findings in motivation research and the core question of how to effectively motivate yourself and others. Discover how to build lasting motivation, overcome challenges, and create an inspiring environment! In addition, you'll gain strategies and tips for motivating yourself and others.


    Outcomes

    By the end of this workshop, you will have...

    – Learnt what motivation is and how it is created
    – Learnt to identify and to use your personal motivators
    – Learnt to motivate yourself and others to achieve top performance
    – Received practical implementation ideas and methods for your everyday life


    Requirements

    Two weeks prior to the workshop participants will be asked to complete one simple exercise on their own. Completing the exercise is a prerequisite for attending the workshop.


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Viktoria Leonhard
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 09.07.2024 / 09:00–13:00 / Project management for postdocs: A problem-solving approach

    POSTDOCS


    This is not your standard project management workshop. We will not go over the basic theory of project management but instead use a hands-on approach to try to find solutions for the concrete challenges faced by the participants. Challenges will be collected (and voted on if necessary) in the beginning. We will then use break-out rooms to discuss potential solutions in small group settings. Finally, we will collect and summarize the results and, wherever appropriate, situate them within project management approaches and techniques.  


    Outcomes

    Participants will have:

    – Gained an understanding of common project management challenges faced by postdoctoral researchers
    – (Re)activated individual resources and practiced problem-solving methods to overcome hurdles when working on projects
    – Developed individual fallback and prevention strategies for future project management problems 


    ORGANISER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    FACILITATOR Dr. Daniel Friedrich
    VENUE Zoom
    AVAILABLE PLACES 14


    Registration

  • 10.07.2024 / 09:00–12:00 / Gute wissenschaftliche Praxis: Open Access, digitales Publizieren & ORCID

    PROMOVIERENDE, POSTDOCS


    Der Workshop behandelt zentrale Aspekte des digitalen wissenschaftlichen Publizierens. Beispiele aus der Praxis veranschaulichen den Überblick und geben den Teilnehmerinnen und Teilnehmern Impulse für die eigene wissenschaftliche Arbeit. Die Präsentation verschiedener Themen wird sich mit Fragerunden abwechseln:

    1. Open Access: Was und warum?
    2. Wer bin ich, und wenn ja … wirklich so viele? – Autorenidentifikation mit ORCID
    3. Rechtliche Aspekte: Autorenverträge und Zweitveröffentlichungsrechte
    4. Meine Dissertation ist fertig – wie kann ich sie jetzt veröffentlichen?
    5. Ihre Bibliothek ist mehr als Bücher: Publikations- und Finanzierungsservices der ULB
    6. Aufgepasst: Predatory activities in der Wissenschaft


    Ergebnisse

    Nach der Veranstaltung...

    – kennen Sie verschiedene Publikationsverfahren und sind sich der Herausforderungen und Fallstricke beim Publizieren bewusst,
    – wissen Sie, warum ORCID im wissenschaftlichen Umfeld von großer Bedeutung ist und wie Sie ein eigenes professionelles ORCID-Profil anlegen und es pflegen
    – wissen Sie, dass bei der Veröffentlichung u.a. wichtige rechtliche Aspekte zu beachten sind
    – haben Sie gelernt, wie Sie Ihre Dissertation einreichen und veröffentlichen können
    – haben Sie einen Überblick über die Publikationsdienste der ULB Münster
    – wissen Sie sich über Finanzierungsmöglichkeiten für Ihre Open-Access-Publikation zu informieren


    VERANSTALTER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    VERANSTALTUNGSLEITUNG Wibke Fellermann, Dr. Viola Voß (ULB)
    ORT Zoom
    TEILNEHMENDENZAHL 290


    Anmeldung

  • 11.07.2024 / 10:00–12:00 / Gute wissenschaftliche Praxis: Forschungsdatenmanagement

    PROMOVIERENDE, POSTDOCS


    Der Workshop gibt einen allgemeinen Überblick über das Thema Forschungsdatenmanagement (FDM). Nach einer allgemeinen Einführung ins Thema werden ausgewählte Praxisbeispiele und konkrete Werkzeuge vorgestellt, z.B. zur Veröffentlichung oder Archivierung von Forschungsdaten. So erhalten die Teilnehmerinnen und Teilnehmer das nötige Rüstzeug, um moderne FDM-Aspekte auch in die eigene wissenschaftliche Arbeit einfließen zu lassen. Konkret werden die folgenden Themen behandelt:

    1. Organisation der eigenen Forschungsdaten: Behalte den Überblick!
    2. Arbeit mit Metadaten und Medien-Datenbanken
    3. Speicherung, Archivierung und Veröffentlichung von Forschungsdaten
    4. Lizensierung von publizierten Forschungsdaten
    5. Erstellung von Datenmanagementplänen
    6. FDM-Services an der Universität Münster


    Ergebnisse

    Nach der Veranstaltung...

    – kennen Sie die FAIR-Prinzipien und den Lebenszyklus von Forschungsdaten
    – kennen Sie Möglichkeiten, um Forschungsdaten zu publizieren und zu archivieren
    – kennen Sie verschiedene Lizenzen, die Sie zur Publikation Ihrer Daten verwenden können
    – haben Sie gelernt, wie Metadaten im wissenschaftlichen Alltag eingesetzt werden können
    – wissen Sie, wie Sie einen Datenmanagementplan aufstellen können
    – haben Sie einen Überblick über die verschiedenen FDM-Services an der Universität Münster


    VERANSTALTER Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
    VERANSTALTUNGSLEITUNG Dr. Frank Berkemeier, Wibke Fellermann (ULB)
    ORT Zoom
    TEILNEHMENDENZAHL 290


    Anmeldung

LinkedIn Learning Tipp

PowerPoint: Visualisierung

Entdecken Sie LinkedIn als Plattform für Weiterbildung! Auf LinkedIn Learning gibts zahlreiche Videos zu Business, Technik und Kreativität – für Anfänger bis Profis, in Deutsch, Englisch und mehr! Wenn Sie zur Universität Münster gehören, können Sie über die Universitäts- und Landesbibliothek Münster sogar kostenlos darauf zugreifen. Und mit der LinkedIn Learning App können Sie sich auch unterwegs weiterbilden und neue Ideen sammeln. Folgen Sie dem Link, geben Sie einfach Ihre Uni-E-Mail mit „@uni-muenster.de“ ein und melden sich mit Single-Sign-On an.

PowerPoint: Visualisierung (365/2019) (fortgeschrittene) von Maria Hoeren (3 Std. 39 Min., in deutscher Sprache)
PowerPoint Data Visualization: High-Impact Charts and Graphs (intermediate) von Echo Swinford (1 Std. 47 Min., in englischer Sprache)