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Team of Strategic Communication I

Over the work Field

The research area Strategic Communication I, headed by Prof. Dr. Ulrike Röttger, focusses on the theoretical and empirical analysis of the social conditions, procedures, effects, and meanings of strategic communication in contemporary societies.

Strategic Communication is in this work field understood as a social and societal practice. Similarly, it is analysed and reflected against the background of basic social science research. The particular interest lies in the interaction of social developments and organizational practices of strategic communication: What are the consequences, for example, of the media change characterized by digitalization and datafication for strategic communication and strategically communicating organizations? And: To what extent do collective and corporate actors use strategic communication to influence the structures, processes, and content of public communication? Central research topics that the employees of this work field have dealt with in recent years are:

  • Public Discourses on Corporate Responsibility and Corporate Social Responsibility (CSR) Communication
  • Municipal (Strategic) Communication
  • Non-profit Communications
  • Public Affairs
  • Trust and Strategic Communication
  • University PR and Science Communication
  • Internal Communication, Leader Communication and Executive Communication
  • Digital Strategic Communication

Forschungsprojekte

Publications

  • Röttger, Ulrike. (). The Constitution of Society. In Spiller, Ralf; Rudeloff, Christian; Döbler, Thomas (Hrsg.), Schlüsselwerke: Theorien (in) der Kommunikationswissenschaft (S. 361–372). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-37354-2.
  • Thummes, K.; Dudenhausen, A.; Röttger, U. (Eds.). (). Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.
  • Röttger, Ulrike. (). Verwirklichungschancen als zentrale Referenz der Verwaltungs-PR. In Thummes, K.; Dudenhausen, A.; Röttger, U. (Eds.), Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation (pp. 41–62). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Röttger, U., Ecklebe, S. (). Kampagnenkommunikation. In Szyszka, P., Fröhlich, R., Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–19). doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_55-1.
  • Röttger, U. (). Public Relations aus strukturationstheoretischer Perspektive. In Szyszka, P., Fröhlich, R., Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–18). Wiesbaden: Springer Fachmedien. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_7-1.

  • Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (). Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 3–25). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Röttger U., Ecklebe S., Dudenhausen A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 479–510). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Röttger U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 437–456). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
  • Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.). (). Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen. Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike. (). The change process to agile public relations. Public Relations Review, 47. doi: 10.1016/j.pubrev.2021.102108.
  • Zerfaß, A.; Piwinger, M.; Röttger, U. (). Unternehmenskommunikation in der digitalisierten Wirtschaft und Gesellschaft. In Zerfaß, A.; Piwinger, M.; Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–25). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_1-1.
  • Löffler Natascha, Röttger Ulrike, Wiencierz Christian. (). Data-Based Strategic Communication as a Mediator of Trust: Recipients’ Perception of an NPO’s Automated Posts. In Blöbaum Bernd (Ed.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research (p. 115–134). doi: 10.1007/978-3-030-72945-5_6.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike, Fuhrmann Christina. (). Agile Cooperation between Communication Agencies and Companies. International Journal of Strategic Communication, 15(2), 144–158. doi: 10.1080/1553118X.2021.1898144.
  • Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (). Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (2020) Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. In: (eds) Springer Gabler, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23391-4_1-1. In Röttger Ulrike, Donges Patrick, Zerfaß Ansgar (Hrsg.), Handbuch Public Affairs. (S. 1–24). Wiesbaden: Springer Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_1-1.

  • Voß A., Röttger U. (). Voß A., Röttger U. (2020) Erfolgreiche Führungskräftekommunikation. In Einwiller S., Sackmann S.A., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterkommunikation. (S. 1–21). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23390-7_18-1.
  • Röttger U., Ecklebe S., Dudenhausen A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 1–18). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_32-1.
  • Röttger, U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen (S. 1-–19). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_22-1.
  • Röttger Ulrike, Ecklebe Sarah, Dudenhausen Anna. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger Ulrike, Donges Patrick, Zerfaß Ansgar (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 1–18). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike, Berger Karen. (). Erfolgsfaktor Beratung. Wie Berater und Dienstleister den Weg zu einer agilen Unternehmenskommunikation unterstützen. (Communication Insights Issue 7).

  • Stieglitz Stefan, Wiencierz Christian. (). Digitalisierung, Big Data und soziale Medien als Rahmenbedingungen der Unternehmenskommunikation. In Zerfaß Ansgar, Piwinger Manfred, Röttger Ulrike (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–21). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_10-1.
  • Röttger, U. (). Vertrauen und Glaubwürdigkeit in der Unternehmenskommunikation. In Zerfaß, A.; Piwinger, M.; Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–20). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_15-1.
  • Röttger U. (). Vertrauen und Glaubwürdigkeit in der Unternehmenskommunikation. In Zerfaß A., Piwinger M., Röttger U. (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–19). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_15-1.
  • Röttger, U. (). Kommunikationskampagnen planen und steuern: Thematisierungsstrategien in der Öffentlichkeit. In Zerfaß A., Piwinger M., Röttger U. (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–22). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_23-1.
  • Röttger Ulrike, Dudenhausen Anna, Czeppel Dominik, Adolph-Selke Doreen. (). The perspective of citizens and the media concerning the responsibility of corporations. Social Responsibility Journal, N/A. doi: 10.1108/SRJ-12-2018-0326.
  • Dudenhausen Anna, Röttger Ulrike, Czeppel Dominik. (). Do Corporations Communicate What the General Public Expects? Investigating the Gap between Corporate Self-image and Public Perceptions of Corporate Responsibility. International Journal of Strategic Communication, N/A. doi: 10.1080/1553118X.2019.1688335.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike. (). Big Data in Public Relations: A Conceptual Framework. Public Relations Journal, 12(3), 1–15.
  • Röttger U, Czeppel D. (). Kommunale Kommunikation im Wandel. prmagazin, 2019(04).
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike. (). Konsumentenvertrauen in der Sharing Economy. In Bala Christian, Schuldzinski Wolfgang (Hrsg.), Der vertrauende Verbraucher. Zwischen Regulation und Information (S. 79–102). Düsseldorf: Kompetenzzentrum Verbraucherforschung NRW. doi: 10.15501/978-3-86336-922-4.

  • Röttger, Ulrike; Laukötter, Esther. (). Hochschulmarketing. In Fähnrich, Birte, Metag, Julia, Post Senja, Schäfer, Mike S. (Hrsg.), Forschungsfeld Hochschulkommunikation (S. 165–180). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-22409-7_8.
  • Röttger, Ulrike. (). Trust. In Robert L. Heath, Winni Johansen, Jesper Falkheimer, Kirk Hallahan, Juliana J. C. Raupp, Benita Steyn (Eds.), The International Encyclopedia of Strategic Communication (p. 1–14). John Wiley & Sons. doi: 10.1002/9781119010722.iesc0194.