Janina Dominique Krawitz

Professur für Didaktik der Mathematik/Sekundarstufe I (Prof. Schukajlow-Wasjutinski)
Janina Dominique Krawitz

Henriette-Son-Str. 19
48149 Münster

  • Promotion

    Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim Lösen mathematischer Modellierungsaufgaben

    Betreuer
    Professor Dr. Stanislaw Schukajlow-Wasjutinski
    Promotionsfach
    Didaktik der Mathematik
    Abschlussgrad
    Dr. phil.
    Verleihender Fachbereich
    Fachbereich 10 – Mathematik und Informatik
  • Lehre

  • Projekte

    • MoPro – Mathematisches Modellieren mit Problem Posing ()
      Gefördertes Einzelprojekt: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: KR 5721/1-1
    • OModA – Offene Modellierungsaufgaben in einem selbständigkeitsorientierten Mathematikunterricht ()
      Gefördertes Einzelprojekt: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: SCHU 2629/5-1
    • UNS – Unterstützung zum Studienanfang (seit )
      Eigenmittelprojekt
  • Publikationen

    Auswahl

    • Krawitz J., Chang Y.-P., Yang K.-L., Schukajlow S. (). The role of reading comprehension in mathematical modelling: improving the construction of a real-world model and interest in Germany and Taiwan. Educational Studies in Mathematics, online first. doi: 10.1007/s10649-021-10058-9.

    • Krawitz J., Schukajlow, S. (). When can making a drawing hinder problem solving? Effect of the drawing strategy on linear over-generalizations and problem solving. Frontiers in Psychology, 11(506).
    • Chang Y.-P., Krawitz J., Schukajlow S, Yang, K.-L. (). Comparing German and Taiwanese secondary school students' knowledge in solving mathematical modelling tasks requiring their assumptions. ZDM Mathematics Education, 52.
    • Krawitz J. (). Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim mathematischen Modellieren. (Dissertationsschrift). Universität Münster. Düsseldorf: Springer VDI Verlag.

    • Krawitz J., Schukajlow, S. (). Realkontext ernst nehmen. Hürden beim Lösen von unterbestimmten Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 207, 10–15.

    • Krawitz J., Schukajlow S. (). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM Mathematics Education, 50.

    Gesamtliste

    • Wiehe K., Schukajlow S., Krawitz J., Rakoczy K. (). The OModA Project: Designing a Teaching Method to Help Students Dealing with Openness in Modelling Problems. In Siller, HS., Geiger, V., Kaiser, G. (Eds.), Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times (pp. 377–386). Heidelberg: Springer. doi: 10.1007/978-3-031-53322-8_30.
    • Schukajlow S., Krawitz J., Wiehe K., Rakoczy K. (). Effect of teaching students to solve open modelling problems on utility, intrinsic, and attainment value. In Evans. T.; Marmur, O.; Hunter, J.; Leach, G.; Jhagroo, J. (Eds.): Proceedings of the 47th Conference of theInternational Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 81–88. Internet: PME.
    • Krawitz J., Wiehe K. (). Impact of prompts on expectancies for success, task values, and costs in problem posing. In Evans. T.; Marmur, O.; Hunter, J.; Leach, G.; Jhagroo, J. (Eds.): Proceedings of the 47th Conference of theInternational Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 161–168. Internet: PME.

    • Volbers G, Schukajlow S, Greefrath G, Krawitz J. (). Zeichnen einer Skizze - (K)eine geeignete heuristische Strategie zur Lösung nicht-linearer Probleme? In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 , pp. 231–234. Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-23438.
    • Wiehe K., Krawitz J., Schukajlow S., Rakoczy K. (). Lösen offener Aufgaben fördern - Konzeption einer Unterrichtsstudie im Projekt OModA. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (pp. 1373–1376). Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-23448.
    • Krawitz J., Schukajlow S., Wiehe K., Rakoczy K. (). Experiences of competence and autonomy during a teaching intervention on mathematical modelling. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, E. Kónya (Eds.): Proceedings of the 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 13) , pp. 1458–1465. Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
    • Hartmann Luisa-Marie, Krawitz Janina, Schukajlow Stanisław. (). Posing and Solving Modelling Problems—Extending the Modelling Process from a Problem Posing Perspective. Journal für Mathematik-Didaktik, 44. doi: https://doi.org/10.1007/s13138-023-00223-3.

    • Krawitz J, Schukajlow S. (). Eine Aufgabe viele Lösungen - Natürlich differenzieren mit Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 233, 28–32.
    • Krawitz J, Schukajlow S, Kanefke J, Rakoczy K. (). Making realistic assumption in mathematical modelling. In Fernandez, Llinares et al. (Eds.): Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 59–66. Internet: PME.
    • Hartmann Luisa-Marie, Krawitz Janina, Schukajlow Stanislaw. (). The process of modelling-related problem posing - a case study with preservice teachers. In Fernandez, C.; Llinares, S.; Gutierrez, A.; Planas, N. (Eds.): Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 355–362. Internet: PME.
    • Hartmann L.-M., Krawitz J., Schukajlow S. (). Modelling while problem posing - A case study of preservice teachers. In Hodgen, J.; Geraniou, E.; Bolondi, G.; Ferretti, F. (Eds.): Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) , pp. 1075–1083. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.

    • Krawitz J., Chang Y.-P., Yang K.-L., Schukajlow S. (). The role of reading comprehension in mathematical modelling: improving the construction of a real-world model and interest in Germany and Taiwan. Educational Studies in Mathematics, online first. doi: 10.1007/s10649-021-10058-9.
    • Hartmann L., Krawitz, J., Schukajlow S. (). Create your own problem! Do students pose modelling problems that are based on given descriptions of real-world situations? ZDM - Mathematics Education, 53, 919–935. doi: 10.1007/s11858-021-01224-7.

    • Schukajlow S., Krawitz J. (). Ist Lösungsvielfalt lernförderlich? Multiple Lösungen beim Mathematischen Modellieren. MNU Journal, 207, 182–187.
    • Krawitz J., Schukajlow S. (). A negative effect of the drawing strategy on problem solving: a question of quality? In Inprasitha M., Changsri N., Boonsena N. (Eds.): Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 304–312. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
    • Krawitz J., Schukajlow, S. (). When can making a drawing hinder problem solving? Effect of the drawing strategy on linear over-generalizations and problem solving. Frontiers in Psychology, 11(506).
    • Chang Y.-P., Krawitz J., Schukajlow S, Yang, K.-L. (). Comparing German and Taiwanese secondary school students' knowledge in solving mathematical modelling tasks requiring their assumptions. ZDM Mathematics Education, 52.
    • Krawitz J. (). Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim mathematischen Modellieren. (Dissertationsschrift). Universität Münster. Düsseldorf: Springer VDI Verlag.

    • Krawitz J., Schukajlow S., Böckmann M., Schmelzer M. (). Textverstehen und mathematisches Modellieren. Konzeption und Evaluation des Praxisprojekts Ma-thematik. In Bönnighausen M. (Hrsg.), Praxisprojekte in Kooperationsschulen. Fachdidaktische Modellierung von Lehrkonzepten zur Förderung strategiebasierten Textverstehens in den Fächern Deutsch, Geographie, Geschichte und Mathematik (S. 223–249).

    • Krawitz J., Schukajlow S., Van Dooren W. (). Unrealistic responses to realistic problems with missing information: What are important barriers? Educational Psychology, 38, 1221–1238. doi: 10.1080/01443410.2018.1502413.
    • Krawitz J., Schukajlow, S. (). Realkontext ernst nehmen. Hürden beim Lösen von unterbestimmten Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 207, 10–15.
    • Krawitz J. (). Activation and monitoring of prior mathematical knowledge in modelling processes. In Bergqvist E., Österholm M., Granberg M. , Sumpter L. (Eds.): Proceedings of the 42th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 243–250. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.

    • Krawitz J., Schukajlow S. (). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM Mathematics Education, 50.
    • Krawitz J., Schukajlow S., Chang Y.-P., Yang K.-L. (). Reading comprehension, enjoyment, and performance: how important is a deeper situation model? In Kaur B., Ho W. K., Toh T. L., Choy B. H. (Eds.) Proceedings of the 41th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Singapur.

    • Krawitz J., Schukajlow S., Van Dooren W. (). Effects of short-term practicing on realistic responces to missing data problems. In Csíkos C., Rausch A., Szitanyi J. (Eds.): Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , pp. 131–138. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
  • Wissenschaftliche Vorträge

    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław (): ‘Modellieren beim Problem Posing – Modellierungsaktivitäten beim Problem Posing zu realweltlichen Situationen’. GDM, Frankfurt, .
    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław (): ‘The process of modelling-related problem posing - a case study with preservice teachers’. PME, Alicante, .
    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław (): ‘Modelling while problem posing – A case study of preservice teachers’. CERME, Bozen (online), .

    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław (): ‘Entwickle deine eigene Aufgabe! – Lernende entwickeln eigene Fragestellungen zu gegebenen realitätsbezogenen Kontexten’. GDM 2020, Würzburg (online), .