© IfK

Team of Strategic Communication I

Over the work Field

The research area Strategic Communication I, headed by Prof. Dr. Ulrike Röttger, focusses on the theoretical and empirical analysis of the social conditions, procedures, effects, and meanings of strategic communication in contemporary societies.

Strategic Communication is in this work field understood as a social and societal practice. Similarly, it is analysed and reflected against the background of basic social science research. The particular interest lies in the interaction of social developments and organizational practices of strategic communication: What are the consequences, for example, of the media change characterized by digitalization and datafication for strategic communication and strategically communicating organizations? And: To what extent do collective and corporate actors use strategic communication to influence the structures, processes, and content of public communication? Central research topics that the employees of this work field have dealt with in recent years are:

  • Public Discourses on Corporate Responsibility and Corporate Social Responsibility (CSR) Communication
  • Municipal (Strategic) Communication
  • Non-profit Communications
  • Public Affairs
  • Trust and Strategic Communication
  • University PR and Science Communication
  • Internal Communication, Leader Communication and Executive Communication
  • Digital Strategic Communication

Forschungsprojekte

 

Latest Publications

  • Metag, Julia; Klinger, Kira. (). Diversity in Audiences. doi: 10.1093/acrefore/9780199389407.013.454.
  • Gehrau, V.; Lührmann, J.; Stehle, H., & Röttger, U. (). The Impact of Internal Communication on Individual Empowerment: Findings of a Representative Employee Survey in Germany. International Journal of Strategic Communication, online first. doi: 10.1080/1553118X.2024.2312859.

  • Löffler N, & Röttger U. (). Glaub- und Vertrauenswürdigkeit von Content Marketing. In Koch T; Beckert J; Viererbl B; Denner N (Hrsg.), Grenzen, Entgrenzung und Grenzüberschreitungen der Public Relations und Organisationskommunikation (S. 73–94). Wiesbaden: Springer VS.
  • Röttger, Ulrike; Dudenhausen, Anna. (). Verantwortungskommunikation von Unternehmen. In Szyszka, Peter; Fröhlich, Romy; Röttger, Ulrike (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–23). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_42-1.
  • Metag, Julia; Wintterlin, Florian; Klinger, Kira (Eds.) (). Science Communication in the Digital Age: New Actors, Environments, and Practices. Media and Communication, 11.

  • Röttger, Ulrike. (). Public Relations für öffentliche Verwaltungen. In Szyszka, Peter: Fröhlich, Romy; Röttger, Ulrike (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–19). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_31-1.
  • Röttger, Ulrike. (). The Constitution of Society. In Spiller, Ralf; Rudeloff, Christian; Döbler, Thomas (Hrsg.), Schlüsselwerke: Theorien (in) der Kommunikationswissenschaft (S. 361–372). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-37354-2.
  • Mede, Niels; Schäfer, Mike S.; Metag, Julia; Klinger, Kira. (). Who supports science-related populism? A nationally representative survey on the prevalence and explanatory factors of populist attitudes toward science in Switzerland. PloS one, 17(8), 1–20. doi: 10.1371/journal.pone.0271204.
  • Thummes, K.; Dudenhausen, A.; Röttger, U. (Eds.). (). Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
  • Röttger, Ulrike. (). Verwirklichungschancen als zentrale Referenz der Verwaltungs-PR. In Thummes, K.; Dudenhausen, A.; Röttger, U. (Eds.), Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation (pp. 41–62). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Röttger, U., & Ecklebe, S. (). Kampagnenkommunikation. In Szyszka, P., Fröhlich, R., Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–19). doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_55-1.
  • Röttger, U. (). Public Relations aus strukturationstheoretischer Perspektive. In Szyszka, P., Fröhlich, R., Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1–18). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_7-1.
  • Klinger, Kira; Metag, Julia. (). Media Effects in the Context of Environmental Issues. In Takahashi, Bruno; Metag, Julia; Thaker, Jagadish; Evans Comfort, Suzannah (Eds.), The Handbook of International Trends in Environmental Communication (pp. 31–49). New York, London: Routledge.
  • Klinger, Kira; Metag, Julia; Schäfer, Mike S.; Füchslin, Tobias; Mede, Niels. (). Are science communication audiences becoming more critical? Reconstructing migration between audience segments based on Swiss panel data. Public Understanding of Science, 31(5), 553–562. doi: https://doi.org/10.1177/09636625211057379.
  • Klinger, Kira; Metag, Julia; Schäfer, & Mike S. (). Global Warming's Five Germanys – Revisited and Framed in an International Context. Environmental Communication, 16(8), 1108–1126. doi: 10.1080/17524032.2022.2153897.

  • Röttger U., Donges P., & Zerfaß A. (). Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 3–25). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Röttger U., Ecklebe S., & Dudenhausen A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 479–510). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Röttger U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 437–456). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
  • Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.). (). Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen. Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike. (). The change process to agile public relations. Public Relations Review, 47. doi: 10.1016/j.pubrev.2021.102108.
  • Zerfaß, A.; Piwinger, M., & Röttger, U. (). Unternehmenskommunikation in der digitalisierten Wirtschaft und Gesellschaft. In Zerfaß, A.; Piwinger, M.; Röttger, U. (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (S. 1–25). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_1-1.
  • Löffler Natascha, Röttger Ulrike, Wiencierz Christian. (). Data-Based Strategic Communication as a Mediator of Trust: Recipients’ Perception of an NPO’s Automated Posts. In Blöbaum Bernd (Ed.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research (pp. 115–134). doi: 10.1007/978-3-030-72945-5_6.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike, Fuhrmann Christina. (). Agile Cooperation between Communication Agencies and Companies. International Journal of Strategic Communication, 15(2), 144–158. doi: 10.1080/1553118X.2021.1898144.
  • Röttger U., Donges P., & Zerfaß A. (). Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (2020) Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. In: (eds) Springer Gabler, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23391-4_1-1. In Röttger Ulrike, Donges Patrick, Zerfaß Ansgar (Hrsg.), Handbuch Public Affairs. (S. 1–24). Wiesbaden: Springer VDI Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_1-1.

  • Voß A., & Röttger U. (). Voß A., Röttger U. (2020) Erfolgreiche Führungskräftekommunikation. In Einwiller S., Sackmann S.A., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterkommunikation. (S. 1–21). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23390-7_18-1.
  • Wiencierz Christian, Lünich Marco. (). Trust in open data applications through transparency. New Media and Society, 2020, 1–20. doi: 10.1177/1461444820979708.
  • Röttger U., Ecklebe S., & Dudenhausen A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 1–18). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_32-1.
  • Röttger, U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. In Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (Hrsg.), Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen (S. 1-–19). Wiesbaden: Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_22-1.
  • Röttger Ulrike, Ecklebe Sarah, Dudenhausen Anna. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. In Röttger Ulrike, Donges Patrick, Zerfaß Ansgar (Hrsg.), Handbuch Public Affairs (S. 1–18). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Wiencierz Christian, Röttger Ulrike, Berger Karen. (). Erfolgsfaktor Beratung. Wie Berater und Dienstleister den Weg zu einer agilen Unternehmenskommunikation unterstützen. (Communication Insights Issue 7).