Dr. Hakki Arslan

Research Associate in Subproject B03 "Canonization and Diversification in Islamic Law and in Arabian Rhetoric in Comparison"

CRC 1385 "Law and Literature"
Domplatz 6
Room 213
Phone: +49 251 83-28313
hakki.arslan@gmx.de

  • Research areas

    • Islamic legal theory (Uṣūl al-Fiqh) in the classical period (13th-19th centurie)
    • Legal thinking, legal practice and legal literature in the context of the Ottoman Empire
    • Islamic genre research
    • Risāla and Fatwā literature from the Ottoman period
  • Vita

    since 10/2019: Research Associate at the CRC 1385
    01/2014-09/2019: Research assistant in the postdoc group "Religious norms in modern times. On the static and changeable part of Islam" at the Institute for Islamic Theology at University of Osnabrück
    07/2015: PhD at the Institute for Islamic Theology at University of Osnabrück
    11/2011-2014: Research assistant and lecturer at the Center for Intercultural Islamic Studies / Institute for Islamic Theology
    2011-2014: PhD scholarship from Konrad Adenauer Foundation
    10/2005-02/2010: Magister Artium: Islamic Religious Studies, Judeo-Christian Religious Studies and Middle and Modern History at the University of Frankfurt

  • Publications

    Monograph

    1. Juridische Hermeneutik der hanafitischen Rechtsschule anhand des uṣūl al-fiqh-Werks Mirqātu l-wuṣūl ilā ʿilmi l-uṣūl von Mullā Ḫusraw (gest. 1480). Peter Lang 2016. (dissertation)

    Articles

    1. "Sprachspiele in den klassisch-hanafitischen Uṣūl al-Fiqh-Werken." In: Hikma, Journal of Islamic Theology and Religious Education 6 (April 2013): 10-33.
    2. "Imām al-Ḥaramayn al-Ǧuwaynī. 'Al-Waraqāt fī uṣūl al-fiqh', übersetzt und mit einer Einführung versehen von Hakkı Arslan und Jens Bakker." In: Hikma – Zeitschrift für Islamische Theologie und Religionspädagogik V.9 (2014): 34–59.
    3. "Religiöse Ratgebung in Islam und Judentum. Ein Vergleich zwischen der Fatwa- und Responsenliteratur." In: PARDES, Zeitschrift der Vereinigung für Jüdische Studien e.V. 22 (2016): 87-108.
    4. "Iǧāza in der zeitgenössischen islamischen Welt." In: Rauf Ceylan and Claus Peter Sajak (eds.): Freiheit der Forschung und Lehre? Die Theologie als bekenntnisgebundene akademische Disziplin und ihr wissenschaftsorganisatorisches Verhältnis zu den christlichen und muslimischen Religionsgemeinschaften. Wiesbaden: VS Verlag 2017. 217-232.
    5. "Verhältnisbestimmung zwischen Naturrecht und göttlichem Recht aus islamischer Perspektive." In: Gibt Gott Gesetze? Ius divinum aus christlicher und muslimischer Perspektive. CIBEDO-Schriftenreihe 5 (2018): 179-218.
    6. "Periodisierungen der islamischen Rechtsgeschichte jenseits des Niedergangsparadigmas." In: Bacem Dziri and Merdan Günes (eds.): Nidergangsthesen auf dem Prüfstand/Narratives of Decline Revisited. Berlin: Peter Lang 2020. 277-312.

    7. "Religiöser Pluralismus im Osmanischen Reich: Die Schariagerichte als interreligiöse Kontaktzonen in der Frühen Neuzeit (1500–1800)." In: Margit Eckholt, Habib Mallouki and Gregor Etzelmüller (eds.): Religiöse Differenzen gestalten. Hermeneutische Grundlagen des christlich-muslimischen Gesprächs. Freiburg: Herder 2020. 302-332.

    8. "Das islamische Recht im 20. Jahrhundert." In: Peter Antes and George Tamer (eds.): Islam III - Vom 19. Jahrhundert bis heute. Stuttgart: Kohlhammer 2022. 304-326.

    9. "Ijtihād through Ḥadīṯ cricism in the Ḥanafī furūʿ literature. Ibn al-Humām’s (861/1457) commentary on al-Marġinānī’s (d. 593/1197) al- Hidāya." In: Judith Pfeiffer and Mohammed Gharaibah (eds.): Commentaries read horinzontally. Towards a sociological approach to the study of commentaries in the Islamicate world. Leiden: Brill 2022 (in print).