Group of "Strategic Communication II"

Portrait of the Working Group
© IfK | Nadine Daum

Team of Strategic Communication II

The team of Strategic Communication II, headed by Ass.-Prof. Helena Stehle, focuses on the intentional and non-intentional communication in, by, and between organizations, as well as on the perception and effects of such communication. The following areas are explored both theoretically and empirically:

Strategic communication as an organizational function

The team is interested in how organizations communicate goal-oriented and strategically with external and internal stakeholders as well as with each other, and in how this communication can be characterized (e.g., regarding structures, processes, motives, guidelines, as well as regarding planning, implementation, and evaluation as communication management). Organizations of different types and systems are considered. For example, past and current work deals with internal communication as well as environmental communication.

Perception and effects of organizational communication

How are organizations and their (non-)intentional communication perceived and reflected in their networks and relationships as well as in the public sphere? In exploring this question, the team pays particular attention to the comparison of organizational and public views as well as to consequences of deviations. For example, past and current work deals with the subjective perception of dialog communication, discrepancies in expectations and their consequences in internal communication, and the attribution or withdrawal of legitimacy and credibility.

Contexts and parameters of organizational communication

Which conditions and parameters affect the (non-)intentional communication of organizations and their perception in a modern, digital society? Organizational communication is analyzed in the context of socio-political, social, economic and technical developments. For example, past and current work deals with digital (in)visibility as well as with change communication at the interface of communication studies and organizational research.

  • Personen

    Jun.-Prof. Dr. Helena Stehle +49 251 83-23000 E-Mail
    Dr. Bernadette Uth +49 251 83-21051 E-Mail
    Julia Lührmann M.A. +49 251 83 21051 E-Mail
  • Projekte

    Interne Kommunikation in kritischen und digitalen Zeiten
    (2021 – 2022)

    Eigenmittelprojekt
     

    Journalist*innen und ihr Publikum im digitalen Zeitalter
    (05/2021 – 04/2024) –  Jun.-Prof. Dr. Helena Stehle (Verbundprojekt, Teilprojekt Münster), PD Dr. Nicole Podschuweit (Teilprojekt Erfurt, Universität Erfurt), Dr. Hanne Detel (Teilprojekt Tübingen, Universität Tübingen)

    Die verstärkte gegenseitige Sichtbarkeit im digitalen Zeitalter hat die Beziehungen zwischen Journalist*innen und ihrem Publikum grundlegend verändert. Das modifizierte Verhältnis kann sowohl partizipative und deliberative Prozesse der öffentlichen Meinungsbildung fördern als auch Polarisierung und Medienfeindlichkeit offenbaren. Angesichts dessen stellt sich die Frage, wie reziproke Erwartungen und ihre (Nicht-)Erfüllung Journalismus-Publikums-Beziehungen beeinflussen. Sie steht im Zentrum des durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Verbundprojekts. Ziel des Projekts ist es, Beziehungen zwischen Journalist*innen und ihrem Publikum in digitalen Kontexten besser zu verstehen und Erklärungen für deren Funktionieren oder Scheitern sowie mögliche Konsequenzen für Demokratie und Gesellschaft zu finden.
     

    Die Habilitation in der deutschsprachigen Kommunikations- und Medienwissenschaft
    (2018 – 2022)

    Projekt durchgeführt außerhalb der WWU
     

    Hide & See(k) – In/Visibility in the Digital Age
    (2018 – 2021)

    Projekt durchgeführt außerhalb der WWU
     

    Interne Kommunikation in Veränderungsprozessen
    (seit 2015)

    Eigenmittelprojekt
     

    Q-Study als Methodologie und Methode für die kommunikationswissenschaftliche Forschung zu strategischer und organisationaler Kommunikation
    (2014 – 2020)

    Eigenmittelprojekt

  • Publications

  • Talks

    • Stehle, Helena; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole; Engelmann, Ines; Wilhelm, Claudia (): ‘The impact of violated audience expectations in the journalism-audience interaction: A theoretical modeling’. Annual congress, European Communication Research and Education Association (ECREA), Aarhus, .
    • Lührmann, Julia; Stehle, Helena (): ‘Personal values and executives’ communication: Findings of a literature review and a future agenda’. Annual Congress, European Communication Research and Education Association (ECREA), Aarhus, .
    • Detel, Hanne; Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole (): „Exchange (un)wanted? A qualitative survey of journalists and audience members on the expectations of mutual interaction in digital media environments“. POLITISCHER JOURNALISMUS. KONSTELLATIONEN – MUSTER – DYNAMIKEN. Gemeinsame Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung, der DGPuK-Fachgruppe Kommunikation und Politik, des Arbeitskreises Politik und Kommunikation (DVPW) und der Fachgruppe Politische Kommunikation (SGKM), Trier, .
    • Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Wilhelm, Claudia; Podschuweit, Nicole (): „The journalism-audience relationship as a challenge for political journalism. A Literature Analysis on Understanding and Modeling“. POLITISCHER JOURNALISMUS. KONSTELLATIONEN – MUSTER – DYNAMIKEN. Gemeinsame Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung, der DGPuK-Fachgruppe Kommunikation und Politik, dem Arbeitskreis Politik und Kommunikation (DVPW) und der Fachgruppe Politische Kommunikation (SGKM), Trier, .
    • Ecklebe, Sarah; Lührmann, Julia; Stehle, Helena; Röttger, Ulrike (): ‘Internal stakeholders’ expectations of internal communication and the outcomes of their (non-)fulfilment: A modelling based on the Expectancy Violations Theory’. Annual Congress, European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Wien, .
    • Stehle, Helena (): ‘Citizens’ perceptions of dialogue: A Q study on the communication of energy projects’. Annual Congress, European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Wien, .
    • Stehle, Helena (): „Q methodology and Q method: An introduction“. Kommunikations- und medienwissenschaftliche Tage 2022, Fachbereich Kommunikationswissenschaft (Universität Salzburg), DGPuK, ÖGK, SGKM, Salzburg/online, .
    • Detel, Hanne; Stehle, Helena (): „Journalists and their audience in the digital age: Mutual expectations and their consequences for journalism-audience relations and the public opinion“. Forschungskolloquium, Institut für Medienwissenschaft, Universität Tübingen, Tübingen/online, .
    • Springer, Nina; Brantner, Cornelia; Wilhelm, Claudia; Engelmann, Ines; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Lobinger, Katharina (): ‘The Online Communication Disinhibition Model: Toward a holistic understanding of benign and toxic online communication’. Annual Congress, International Communication Association (ICA), Paris, .
    • Wilhelm, Claudia; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole; Stehle, Helena (): ‘Investigating the journalist-audience relationship in the digital age: A multi-stage research project’. Annual Congress, International Communication Association (ICA), Paris, .
    • Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole; Detel, Hanne; Wilhelm, Claudia (): „Caught between interpersonal and mass communication: Reconceptualizing journalism-audience relationships in the digital age“. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover/digital, .
    • Stehle, Helena (): ‘Communicating energy projects dialogically: A qualitative analysis of the perceptions and expectations of citizens in Germany’. International Online Scientific Conference “Sustainable Recovery in Post-Pandemic Era: Green Economy Challenges”, online, .
    • Stehle, Helena, Seiffert-Brockmann, Jens, Winkler, Peter, & Denner, Nora (): „A discussion of theoretical and empirical perspectives in public relations and organizational communication research“. Jahrestagung, DGPuK-Fachgruppe PR/Organisationskommunikation, Mainz, .
    • Stehle, Helena (): ‘What do people perceive as personal communication? Results of a Q-study on internal communication’. EUPRERA 2021 Annual Congress, Pamplona/digital, .
    • Brantner, C., Detel, H., Engelmann, I., Lobinger, K., Springer, N., Stehle, H., & Wilhelm, C. (): „The online disinhibition effect revisited–disinhibition in the context of digital in/visibility“. DACH 21, Jahrestagung (DGPuK, ÖGK, SGKM), Online, .
    • Stehle, Helena (): „Communication in communal conflicts“. Workshop „Dreck, Staub, Gestank?! Nein Danke! Kommunale Konflikte um saubere Luft", Universität Tübingen/Evangelische Akademie Bad Boll, Bad Boll/online, .
    • Detel, H., Engelmann, I., Stehle, H., & Wilhelm, C. (): „Success or failure in participation? Expectations in the journalism-audience relationship as an opportunity and challenge for social change“. 1. C4SC Konferenz 2020, Leipzig, .
    • Stehle, H.; Wilhelm, C.; Engelmann, I.; Detel, H. (): „Interactive and deliberative? An interdisciplinary modelling of mutual expectations of journalism and audience in the digital age“. Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hamburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Building bridges in a digital and globalized world? Results of a Q-sort survey on journalistic role perceptions’. IAMCR 2020 Conference, Tampere, .
    • Spachmann, K.; Stehle, H. (): „Executives’ personal values and their meaning for internal communication: A case study“. 26. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, .
    • Detel, H.; Wilhelm, C.; Stehle, H. (): „Integrative potential or splitting power? An analysis of the mutual expectations of journalists and media audiences against the background of a new visibility“. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, .
    • Stehle, H. (): „Public relations, organizational communication or communication management? An impulse regarding the theoretical cosmos of PR research“. Kolloquium, Seminar für Allgemeine Rhetorik, Eberhard Karls Universität Tübingen, Tübingen, .
    • Stehle, H.; Ulrich, A. (): „Credibility and the challenge of its situational realization: Findings from rhetoric on the credible communication of organizations“. 25. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Stuttgart, .
    • Spachmann, K.; Stehle, H. (): „Executives as communicators – internal communication of changes: Presentation of research findings“. Kommunikationskongress, Bundesverband deutscher Pressesprecher/Quadriga, Berlin, .
    • Stehle, H. (): „On the visibility of organizations in the digital age: Theoretical and empirical perspectives from communicator research“. Sonderfenster „(Un-)Sichtbarkeit in der digitalen Welt“, 63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Mannheim, .
    • Stehle, H.; Kirchenbauer, A.; Biesinger, A.; Spachmann, K. (): „Leadership communication in change situations: A case analysis on understanding of communication and the significance of communication tasks“. 24. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wien, .
    • Stehle, H. (): „Personal communication – heart or chimera of leadership communication?“ Tagung zu Kommunikation und Leadership, Schader-Stiftung/Hochschule Darmstadt, Darmstadt, .
    • Stehle, H. (): „The relationship concept of PR research in Germany: Development, dimensions and use“. 23. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover, .
    • Stehle, H. (): „Orientation towards practice in German journalism and PR research: Definition and role as a component of historical professional identity“. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, .
    • Stehle, H. (): ‘Communication management in a networked world – cooperation instead of control’. EUPRERA 2015 Annual Congress, Oslo, .
    • Stehle, H.; Huck-Sandhu, S. (): ‘Dialog – a guiding principle for young public relations professionals? Results of a Q-survey among German professional newcomers’. 65. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Preconference „Discussion, Dialogue, Discourse: Meanings and Methods” (Public Relations and Organizational Communication Divisions), San Juan, .
    • Stehle, H.; Spachmann, K. (): „Functions of journalism and PR in communication science – A comparison of theoretical “settings”“. 60. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Darmstadt, .
    • Stehle, H. (): „rom instruction to orientation – the changeable role of internal communication from the point of functional PR research and a suggestion for systematization“. 21. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Pforzheim, .
    • Huck-Sandhu, S.; Stehle, H. (): „Strategies and modes of online communication: Results from guided interviews“. 20. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wolfsburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication’. 63. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Research Escalator (Organizational Communication Division), London, .
    • Huck-Sandhu, S.; Spachmann, K.; Stehle, H. (): ‘Media relations under pressure: What’s left in times of change?’ BledCom 2013 (International Public Relations Symposium), Bled, .
    • Stehle, H.; Krüger, F. (): „Communicating successfully about energy and water: The image of municipal energy companies in the public discussion“. 5. Forum für kleinere und mittlere Stadtwerke, Ludwigsburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication’. Research Seminar, Manchester Business School, Manchester, .
    • Stehle, H.; Mücke, D. (): ‘Communication relationships between executives and employees: A key factor in employee motivation?’ EUPRERA 2008 Annual Congress, Mailand, .