ORGANISIERTE SYMPOSIEN

  • Schiller, E.-M. (2016, Juli). Socio-Emotional Development in Children: The Role of Teacher-Child-Interactions and Peer-Interactions. Poster-Symposium organisiert am 24. Biennial Meeting der International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD). Vilnius, Litauen.
  • Schiller, E.-M. (2015, September). Sozial-emotionale Kompetenzen im Vorschulalter: Kindertageseinrichtungen als Entwicklungs- und Förderkontexte. Symposium organisiert auf der 22. Tagung der Fachgruppe für Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,  Frankfurt,  Deutschland.
  • Strohmeier, D. & Schiller, E.-M. (2011, September). Evidenzbasierte Gewaltprävention in der Schule. Evaluation des WiSK Programms. Symposium organisiert auf der 20. Tagung der Fachgruppe für Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,  Erfurt,  Deutschland.

KONFERENZBEITRÄGE

2017

  • Silkenbeumer, J., Schiller, E.-M., & Kärtner, J. (September, 2017). Self-regulation of emotion and social behavior in preschool. Poster präsentiert auf der 23. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster, Deutschland.
  • Muck, C., Schiller, E.-M., Zimmermann, M., & Kärtner, J. (September, 2017) Prävention sexualisierter Gewalt im Jugendalter – Vergleich eines Scientist-Practictioner und Practioner Programms im schulischen Kontext. Vortrag präsentiert auf der 23. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster, Deutschland.

2016

  • Schiller, E.-M. (Oktober, 2016). Entwicklungspsychologische Risiken in Familien mit Migrationshintergrund. Vortrag präsentiert auf der 3. Münsteraner Präventionskonferenz „Stark von Anfang an!“ Entwicklung – Chancen – Risiken, Münster, Deutschland

2015

  • Schiller, E.-M., Gradinger, P. & Strohmeier, D. (September, 2015). Video Game Playing as a Longitudinal Risk Factor for Cyberbullying in Early Adolescence. Poster präsentiert auf der 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt, Deutschland.
  • Muck, C., Schiller, E.-M., Zimmermann, M. & Kärtner, J. (September, 2015). Prävention sexualisierter Gewalt im Jugendalter: Kurzfristige Effekte einer universellen Präventionsmaßnahme. Poster präsentiert auf der 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt, Deutschland.

2014

  • Nass, J.R., Schiller, E.-M., & Kärtner, J. (2014, September). Co-regulation of negative emotions in peer interactions. Poster präsentiert auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
  • Nass, J.R., Schiller, E.-M., & Kärtner, J. (2014, September). How preschool teachers promote 4-6 year-olds‘ social-emotional development. Poster präsentiert auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
  • Hebbecker, K., Nass, J.R., Schiller, E.-M., & Kärtner, J. (2014, September). Die Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen in Kindertageseinrichtungen – Überzeugungen und Selbstverständnis pädagogischer Fachkräfte und die Ableitung von Beratungsbedarf. Poster präsentiert auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
  • Schiller, E-M., Gradinger, P., & Strohmeier (2014, September). Violent video game playing as a longitudinal risk factor for cyberbullying in early adolescence. Paper presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Izmir /Cesme, Turkey.
  • Muck, C., Kärtner, J. & Schiller, E.-M. (2014, Juni). Prävention sexualisierter Gewalt mit jugendlichen SchülerInnen: Die Evaluation eines schulischen Präventionsprogramms der Beratungsstelle Zartbitter Münster. Vortrag auf der Fachtagung Prävention gegen sexualisierte Gewalt der Deutschen Gesellschaft für Prävention und Intervention (DGfPI), Buchenau, Deutschland.

2013

  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (September, 2013). Fragebogen zur Erfassung von Computerspielmotiven in der frühen Adoleszenz: Entwicklung und Prüfung psychometrischer Eigenschaften. Poster präsentiert auf der 21. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Saarbrücken, Deutschland.
  • Gradinger, P., Yanagida, T., Strohmeier, D., Stefanek, E., Schiller, E.-M. & Spiel, C. (2013, September). Prevention of cyberbullying and cybervictimization with the ViSC Social Competence Program: An evaluation study. Vortrag im Symposium "Cyberbullying: Effective coping strategies and prevention programs" auf der 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Lausanne, Schweiz.
  • Mertes, M. & Schiller E.-M. (September, 2013). Evaluating the Effects of Mass Media-Based Materials in Alcohol Prevention: An Experimental Study in Adolescents. Poster präsentiert auf der 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Lausanne, Schweiz.
  • Bürger, C. & Schiller E.-M. (September, 2013). Violent Video Game Exposure in Early and Middle Adolescence: Links with Aggressive Cognitions and Aggressive Behavior. Poster präsentiert auf der 16th European Conference on Developmental Psychology (ECDP), Lausanne, Schweiz.
  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (April, 2013). Examining longitudinal effects of preadolescents’ age-inappropriate violent video game playing on overt and relational aggression. Paper to be presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA.
  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (April, 2013). Video game motives in preadolescents: testing a questionnaire for factorial structure and measurement invariance across gender. Poster to be presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA.
  • Strohmeier, D., Malti, T., Yanagida, T., Schiller, E.-M., & Spiel, C. (2013, April). Effectiveness of the ViSC Social Competence Program: the mediating role of moral emotions and moral cognitions. Paper to be presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA.

2012

  • Schiller, E.-M., Kärtner, J., Breuer, F., Bromme, R. (2012, November). What universities can contribute? Preparing students for counselling in a multicultural society. Poster präsentiert am Kongress Building Bridges Through Education, Linz, Österreich.
  • Gradinger, P., Yanagida, T., Strohmeier, D., Stefanek, E., Schiller, E.-M., & Spiel, C. (2012, October,). Prevention of cyberbullying: the evaluation of the ViSC Social Competence Program. Poster presented at the International Conference on Bullying and Cyberbullying of the COST IS 0801, Vienna, Austria.
  •   Yanagida, T., Strohmeier, D., Schiller, E.-M., Stefanek, E., von Eye, A., & Spiel, C. (2012, August). Evaluation of the ViSC Social Competence Program in Austria. Paper presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Spetses, Greece.
  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2012, September). Die Bedeutung von Nutzungsmotiven bei der Selektion von Video‐und Computerspielen und Auswirkungen auf Aggression. Vortrag am 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Deutschland. 
  • Gradinger, P., Strohmeier, D., Schiller, E.-M., Stefanek, E., & Spiel, C. (2012, August). Cyber victimization and traditional victimization in early adolescence: Stability and predictive associations. Paper presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA), Spetses, Greece.
  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., Stefanek, E., Yanagida, T., & Spiel, C.  (2012, June). The ViSC Program: Preventing aggressive behavior via promoting moral development?, Poster presented at the International Exploratory Workshop "Bullying and Morality - Beyond Moral Disengagement", Zurich, Switzerland.

 

2011

  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., Yanagida, T., Schultes, M.-T., von Eye, A., & Spiel, C. (2011, September). Ergebnisse der summativen Evaluation des schulbasierten Präventionsprogramms WiSK.  Paper präsentiert auf der 20. Tagung der Fachgruppe für Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,  Erfurt,  Deutschland.
  • Yanagida,T., Schiller, E.-M., Strohmeier, D., Stefanek, E., von Eye, A., & Spiel, C. (2011, August). Evaluation of the VISC Social Competence Program in Austria. Poster presented at the XV. Conference of the European Society for Developmental Psychology, Bergen, Norway.
  •  Gradinger, P., Strohmeier, D., Schiller, E.-M., Stefanek, E., & Spiel, C. (2011, August). Predictive associations between popularity and cyber victimization in early adolescence. Paper presented at the XV Conference of the European Society for Developmental Psychology, Bergen, Norway.
  •  Burger, C., Strohmeier, D., Stefanek, E., Schiller, E.-M., & Spiel, C. (July, 2011). Effects of the Viennese Social Competence Training (ViSC) on teachers’ strategy use for tackling bullying. Poster presented at the XII. European Congress of Psychology, Istanbul, Turkey.
  •  Schiller, E-M., Kuhn, J.-T., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2011, March). Pre-venting one's anger? Digital game playing motives among violent and non-violent game players. Poster presented at the 2011 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montreal, Canada.
  •  Spiel, C., Strohmeier, D., Schiller, E-M., Stefanek, E., Yanagida, T., & von Eye, A. (2011). Effectiveness of the ViSC Social Competence Program in Austria: a large-scale evaluation. Paper presented at the 2011 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Montreal, Canada.

 
2010

  •  Schiller, E-M., Strohmeier, D., Yanagida, T., Stefanek, E., Schultes, M-T., von Eye, A., & Spiel, C. (2010, November). Das WiSK Programm: Evidence Based Practice in der schulischen Gewaltprävention. Vortrag am XV. Aggressionsworkshop, Bonn, Deutschland.
  • Gollwitzer, M., Banse, R., Strohmeier, D., Schiller, E-M., & Spiel, C. (2010, November). Können primärpräventive Programme gegen Schulgewalt die implizite Aggressivität von Schülerinnen und Schülern verändern? Vortrag am XV. Aggressionsworkshop in Bonn, Deutschland.
  • Spiel, C., Strohmeier, D., Stefanek, E. & Schiller E-M. (2010). Integration von Migrantinnen und Migranten in multikulturellen Schulen. Tagungsband „Ressourcen im Blick“, 85-95. Pro Mente Österreich.
  • Schiller, E.-M., Spiel, C., Strohmeier, D., Stefanek, E., & Schultes, M.-T. (2010, April). Das WiSK Programm: Evidence Based Practice in der schulischen Gewaltprävention. Poster auf der 10. Tagung der österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Salzburg, Österreich.
  • Schultes, M.-T., Schiller, E-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2010, April). Der Einfluss gewalthaltiger Bildschirmspiele auf Attributionsstil, normative Einstellungen und Aggression. Poster auf der 10. Tagung der österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Salzburg, Österreich.


2009

  • Schiller, E.-M., Strohmeier, D., Schultes, M.T. & Spiel, C. (2009, November). Gefährliche Spiele? Eine Studie über den Gewaltgehalt von Video- und Computerspielen und Aggressionen bei Jugendlichen. Vortrag am XIV. Aggressionsworkshop, Berlin, Deutschland.
  • Schiller, E-M., Schultes, M-T., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2009, August). Playing electronic games in early and late adolescence: Who plays? Why? How is it linked with aggressive behaviour? Poster presented at the XIV Conference of the European Society for Developmental Psychology, Vilnius, Litauen.
  • Schultes, M.-T., Schiller, E-M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2009, September). Should our youth be protected from violent video and computer games? A study about adolescents’ use of age-inappropriate violent video and computer games and its relation to aggression, hostile attributional style and normative beliefs. Poster presented at the Vienna Games Conference Future and Reality of Gaming, Vienna, Austria.
  • Schiller, E.-M. (2009, September). Wie gefährlich sind Computerspiele? Podiumsdiskussion auf der Game City 2009. Wien, Österreich