-
Research Areas
- Conceptual Development
-
Teaching
- Übung: Tutorial to Physics II for 2-Fach-Bachelor students [118751]
(in cooperation with Prof. Dr. Stefan Heusler)
[ - | | wöchentlich | Di. | IG1 238 | Prof. Dr. Stefan Heusler] - Praktikum: Laboratory course for teachers demonstrations in physics lessens (GyGe) [118735]
(in cooperation with Dr. Alexander Pusch, Julia Welberg, Paul Schlummer genannt Pökermann)
[ - | | wöchentlich | Do. | IG1 238 | Dr. Alexander Pusch] - Seminar: Elements of research in physics education [118739]
[ - | | wöchentlich | Mi. | IG1 719 | Malte Ubben]
- Übung: Tutorial to Physics II for 2-Fach-Bachelor students [118751]
-
Publications
- . . „Ultraschalllevitation als Zugang zu stehenden Wellen.“ MNU-Journal 1|2022: 14-18.
- . . ‘Real-time data acquisition using Arduino and phyphox: measuring the electrical power of solar panels in contexts of exposure to light in physics classroom.’ Physics Education 56: 1-13. doi: 10.1088/1361-6552/abe993.
- . . „The Topological Origin of Quantum Randomness.“ Symmetry 13, No. 4. doi: 10.3390/sym13040581.
- . . „Eigene Smartphones im MINT-Unterricht – Gelingensbedingungen.“ Beitrag präsentiert auf der GDCP 2020. Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, Online.
- . . „A new implementation of Kundt’s tube: 3D-printed low-cost set-up using ultrasonic speakers.“ Physics Education 56: 9. doi: 10.1088/1361-6552/abd0d7.
- . . „Quantentechnologien im Lehrplan. Welche Rolle sollten aktuelle Anwendungen der Quantenphysik in der Schule spielen?“ Physik Journal 20: 86-89.
- . . ‘A Knot Theoretic Extension of the Bloch Sphere Representation for Qubits in Hilbert Space and Its Application to Contextuality and Many-Worlds Theories.’ Symmetry 12: 1135.
- . . ‘Measuring Wavelengths with LEGO® Bricks: Building a Michelson Interferometer for Quantitative Experiments.’ The Physics Teacher 58. doi: 10.1119/10.0002734.
- . . ‘A Haptic Model for the Quantum Phase of Fermions and Bosons in Hilbert Space Based on Knot Theory.’ Symmetry 2019, 11(3), No. 426. doi: 10.3390/sym11030426.
- . . „Wie tief kann’s noch sinken? Experimentelle Bestimmung des absoluten Nullpunktes mit einem digitalen Temperatur- und Drucksensor.“ Naturwissenschaft im Unterricht Physik 171/172.
- . . ‘Gestalt and Functionality as independent dimensions of mental models in science.’ Research in Science Education 49: 1-15. doi: 10.1007/s11165-019-09892-y,2019.
- . . ‘A Haptic Model of Entanglement, Gauge Symmetries and Minimal Interaction Based on Knot Theory.’ Symmetry 11 (11): 1399. doi: 10.3390/sym11111399.
- . . ‘Modelling spin.’ European Journal of Physics 39, No. 6. doi: 10.1088/1361-6404/aae3ba.
- . . ‘A haptic model of vibration modes in spherical geometry and its application in atomic physics, nuclear physics and beyond.’ European Journal of Physics 39, No. 4. doi: 10.1088/1361-6404/aab9fd.
- . . „Ein haptischer Zugang zu Moden von Kugelschwingungen.“ Beitrag präsentiert auf der DPG Frühjahrstagung 2018, Würzburg.
Dr. Malte Ubben
Institute of Physics Education