Univ.-Prof. Dr. Christian Thein

Professur für Philosophie mit den Schwerpunkten Fachdidaktik sowie Sozial- und Bildungsphilosophie
Professor of Philosophy with a focus on didactics as well as educational and social philosophy
© D. Meyer

Universität Münster
Philosophisches Seminar
Domplatz 23
D-48143 Münster
Tel.: ++49 (0)251 83- 2 43 83
thein@uni-muenster.de
Raum: 333
Sprechstundenzeiten

Sprechstunde im Wintersemester 2025/2026

Di, 13.30-15 Uhr

  • Research (EN)

    Interests:

    • Didactics of Philosophy and Ethics
    • Philosophy of Education / Educational Philosophy
    • Social Philosophy / Critical Theory / Theory of Language, Action and Society
    • Theory of Democracy / Political Theory / Democracy Education
    • Philosophy of Modernity (esp. Classical German Philosophy and its reception history)
    • History of Science and Ideas / Methodology of Philosophical Historiography

    Profile:

    The professorship conducts research on the philosophical aspects and foundations of teaching and learning as well as education. One focus is on the theoretical, meta-philosophical and empirical research of processes of understanding and judgment-formation in philosophical learning- and teaching-settings. The professorship also focuses on questions of political, ethical and philosophical Democracy Education from both interdisciplinary and subject-specific perspectives. In this context, it analyses the interactions between public and school discourses on questions of the political, cultural, and social that are characterized by fundamental normative dissent and conflict. Accordingly, the educational research is embedded in the broad context of social and political philosophy and theory. Here, the professorship focuses on the application of concepts from Critical Theory (in the broadest sense) and applied philosophy to questions of educational practice.

    In the field of philosophical research, the professorship works on current systematic questions of Social and Political Philosophy, Theory of Society, Philosophy of Language, and Ethics. With regard to the historical perspectives of research, it concentrates on modern philosophy, with an emphasis on Classical German Philosophy and its reception history. Furthermore, a meta-theoretical interest concerns the various methodological approaches to the history of philosophy, especially reconstructive and genealogical ones.

  • Short CV (EN)

    • since 4/2018: Full professor of Philosophy with a focus on didactics, philosophy of education and social philosophy, University of Muenster
    • 2013-2018: Junior professor, University of Mainz
    • 2016: Positive Evaluation of Junior-Professorship, University of Mainz
    • 2007-2013: PhD Student, Philosophy and Sociology, University of Muenste
    • 2009-2013: Lecturer for Philosophy, University of Muenster / University of Dortmund
    • 2012: Second State Examination for Teacher of the school-subjects Philosophy, Politics/Social Sciences and History
    • 2007-2013: Teacher for Philosophy, Politics and History at High Schools
    • 2007: State Examination in Philosophy, Social Sciences, History and Educational Science, University of Muenster
    • 2001-2007: Studied Philosophy, Social Sciences, History and Educational Science at the University of Muenster

    Appointments

    • 2/2021: Professor of Philosophy and its Didactics/W3, University of Kiel (declined)
    • 8/2017: Professor of Philosophy and Didactics of Philosophy/W2, University of Muenster
    • 4/2013: Professor of Didactics of Philosophy/W1, University of Mainz
  • PROMOTIONEN (Begutachtung/Betreuung)

    • 2024: Ivan Gospodinov: „An Inferentialist Theory of Not-Learning” (i.V. für die Publikation); gemeinsam mit Prof. Dr. Krassimir Stojanov. 
    • 2023: Dr. Nils Höppner: „Philosophische Präkonzepte und dialektisches Verstehen“ (erschienen 2024 bei SpringerNature unter dem Titel „Philosophische Präkonzepte verstehen – Eine Untersuchung der methodischen und begrifflichen Grundlagen“); gemeinsam mit Prof. Dr. Walter Mesch.
    • 2020: Dr. Tijana Müller-Sladakovic: „Der ‚Einzige‘ als Reform-Pädagoge – Sprach- und bildungsphilosophische Perspektiven auf Max Stirner“ (erschienen 2021 im Verlag Barbara Budrich); gemeinsam mit Prof. Dr. Michael Quante.
    • 2018: Dr. Steffen Goldbeck: „Transformation des Konzeptes >Selbst-Er-forschend Philosophieren< aus der existentiell-performativen Hermeneutik Hannah Arendts“ (erschienen 2020 im Thelem-Verlag); gemeinsam mit Prof. Dr. Vanessa Albus.
    • 2015: Prof. Dr. Diego Kosbiau Trevisan: „Eine Untersuchung über die juridischen Metaphern der Kritik der reinen Vernunft“ (erschienen 2018 im Verlag Königshausen-Neumann); gemeinsam mit Prof. Dr. Heiner Klemme.
  • Wiss. Mitarbeiter/Academic Staff (d/w/m)

    • Jule Bärmann, MEd/MA (Mitarbeiter-/Qualifikationsstelle Fachdidaktik, Bildungsphilosophie)
    • Dr. Kerstin Gregor-Gehrmann (Akademische Rätin für Philosophiedidaktik und Philosophie in den Bildungswissenschaften) 
    • Dr. Lisa Alexandra Henke (Mitarbeiterstelle Philosophie/Ethik und Philosophiedidaktik für Lehramt sF)
    • Dr. Markus Bohlmann (Abgeordnete Lehrkraft Bezirksregierung Münster/ZLB UM)
    • Jelka Luckfiel (Arbeitsstelle Praktische Philosophie der BR Münster)
    • Emil Hartung (studentischer Mitarbeiter)

    Ehemalige Mitarbeiter/Former Academic Staff (d/w/m)

    • Prof. Dr. Philipp Richter (Ruhr-Universität Bochum, Institut für Philosophie I)
    • Prof.‘in Dr. Dagmar Comtesse (Universität Duisburg-Essen, Institut für Philosophie) 
    • Dr. Nils Höppner (Referent in der Hochschulleitung der Universität Münster)