Dr. Jörg-Tobias Kuhn

Wissenschaftlicher Mitarbeiter
© Uni MS
Arbeitseinheit Diagnostik und Evaluation im schulischen Kontext
Raum 7
t.kuhn@wwu.de
Sprechstunde: nach Vereinbarung
  • Curriculum Vitae

    Ausbildung

    01/2010 Promotion Psychologie (Dr. phil.)
    WWU Münster
    01/2004 Diplom Psychologie
    RWTH Aachen

    Akademische Berufstätigkeit

    Seit 04/2016 Wissenschaftlicher Mitarbeiter
    BMBF-Drittmittelprojekt „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“
    Arbeitseinheit Diagnostik und Evaluation im schulischen Kontext
    (Prof. Dr. Elmar Souvignier), WWU Münster
    10/2015-03/2016 Professurvertretung
    W3-Professur für Persönlichkeitspsychologie, Diagnostik und Beratung, FernUniversität in Hagen
    12/2010-09/2015 Wissenschaftlicher Mitarbeiter
    BMBF-Drittmittelprojekt „Dyskalkulie im Grundschulalter: Entwicklung und Evaluation eines arbeitsgedächtnisgestützten Diagnoseinstruments sowie integrativen Trainingsprogramms“
    Arbeitseinheit Statistik und Methoden (Prof. Dr. Heinz Holling),
    WWU Münster
    12/2010 – heute Psychometrischer Konsulent
    Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des
    österreichischen Schulwesens (BIFIE), Salzburg
    02/2010 – 11/2010 Psychometriker, Leitung der Methodengruppe
    Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des
    österreichischen Schulwesens (BIFIE), Salzburg
    04/2004 – 01/2010 Wissenschaftlicher Mitarbeiter
    Arbeitseinheit Statistik und Methoden (Prof. Dr. Heinz Holling), WWU Münster

  • Forschung

    Forschungsinteressen

    • Forschungsmethoden
      •  Item Response Theorie und Reaktionszeitmodellierung
      • Meta-Analyse
      • Multilevel- und Längsschnittsmodellierung
    • Pädagogische Psychologie und Diagnostik
      • Diagnostik und Intervention bei Lernschwächen, insb. Rechenschwäche
      • Lernverlaufsdiagnostik
      • Heterogenität in der Schule
      • Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften

    Gutachtertätigkeit

    • Applied Cognitive Psychology
    • Applied Psychological Measurement
    • British Journal of Mathematical and Statistical Psychology
    • Cognition
    • Diagnostica
    • EARLI 2017 conference
    • Educational Psychology
    • Empirische Sonderpädagogik
    • European Journal of Psychological Assessment 
    • Frontiers in Psychology
    • Frühförderung interdisziplinär
    • Journal of Educational and Behavioral Statistics
    • Learning and Individual Differences
    • National Science Foundation
    • Psychometrika
    • Psychologie in Erziehung und Unterricht
    • Psychology Learning and Teaching
    • Scandinavian Journal of Educational Research
    • Scientific Studies of Reading
    • Trends in Neuroscience and Education
    • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie

  • Publikationen

    Zeitschriftenartiekl (peer-reviewed)

    1. Gold, B., & Kuhn, J.-T. (in press). A longitudinal study on the stability of self-estimated intelligence and its relationship to personality traits. Personality and Individual Differences.


    2. Ranger, J., Kuhn, J.-T., & Szardenings, C. (in press). Analyzing model fit of psychometric process models: An overview, a new test and an application to the diffusion model. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology.


    3. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (in press). Detecting unmotivated individuals: A new application of the Rasch tree. Psychological Test and Assessment Modeling.


    4. Raddatz, J., Kuhn, J.-T., Moll, K., Holling, H., & Dobel, C. (in press). Comorbidity of arithmetic and reading disorder: Basic number processing and calculation in children with learning impairments. Journal of Learning Disabilities.


    5. Kuhn, J.-T. (in press). Controlled attention and storage: An investigation of the relationship between working memory, short-term memory, scope of attention, and intelligence in children. Learning and Individual Differences.


    6. Kuhn, J.-T., Ise, E., Raddatz, J., Schwenk, C., & Dobel, C. (2016). Basic numerical processing, calculation, and working memory in children with dyscalculia and/or ADHD symptoms. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 44, 365-375.


    7. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2016). A mixture proportional hazards model with random effects for response times in tests. Educational and Psychological Measurement, 76, 562-586.


    8. Ranger, J., & Kuhn, J.-T., & Szardenings, C.(2016). Limited information estimation of the diffusion-based item response theory model for responses and response times. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 69, 122-138.


    9. Chodura, S., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2015). Interventions for children with mathematical difficulties: A meta-analysis. Zeitschrift für Psychologie, 223, 129-144.


    10. Kuhn, J.-T. (2015). Developmental dyscalculia: Causes, characteristics, and interventions (Editorial). Zeitschrift für Psychologie, 223, 67-68.


    11. Kuhn, J.-T. (2015). Developmental dyscalculia: Neurobiological, cognitive, and developmental perspectives. Zeitschrift für Psychologie, 223, 69-82.


    12. Kuhn, J.-T., & Ranger, J. (2015). Measuring ability, speed, or motivation: A comment on Goldhammer (2015). Measurement, 13, 173-176.


    13. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2015). Modeling information accumulation in psychological tests using item response times. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 40, 274-306.


    14. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2015). Assessing person fit with the information matrix test. Methodology, 11, 3-12.


    15. Ranger, J., Kuhn, J.-.T., & Gaviria, J.-L. (2015). A race model for responses and response times in tests. Psychometrika, 80, 791-810.


    16. Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2014). Number sense or working memory? The effect of two computer-based trainings on mathematical skills in elementary school. Advances in Cognitive Psychology, 10, 59-67.


    17. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2014). An accumulator model for responses and response times in test based on the proportional hazards model. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 67, 388-407.


    18. Kuhn, J.-T., & Kiefer, T. (2013). Optimal test assembly in practice: The design of the Austrian educational standards assessment in mathematics. Zeitschrift für Psychologie, 221, 190-200.


    19. Kuhn, J.-T., Raddatz, J., Holling, H., & Dobel, C. (2013). Dyskalkulie vs. Rechenschwäche: Basisnumerische Verarbeitung in der Grundschule. Lernen und Lernstörungen, 2, 229-247.


    20. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2013). Analyzing response times in tests with rank correlation approaches. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 38, 61-80.


    21. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012). Assessing fit of item response models using the information matrix test. Journal of Educational Measurement, 49, 247-268.


    22. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012). A flexible latent trait model for response times in tests. Psychometrika, 77, 31-47.


    23. Ranger, J., & Kuhn, J.-T. (2012). Improving IRT model calibration by considering response times in psychological tests. Applied Psychological Measurement, 36, 214-131.


    24. Freund, P. A., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2011). Measuring current achievement motivation with the QCM: Short form development and investigation of measurement invariance. Personality and Individual Differences, 51, 629-634.


    25. Zeuch, N., Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2011). Analysis of the Latin Square Task with linear logistic test models. Learning and Individual Differences, 21, 629-632.


    26. Klein Entink, R. H., Kuhn, J.-T., Hornke, L. F., & Fox, J.-P. (2009). Evaluating cognitive theory: A joint modeling approach using responses and response times. Psychological Methods, 14, 54-75.


    27. Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009). Exploring the nature of divergent thinking: A multilevel analysis. Thinking Skills and Creativity, 4, 116-123.


    28. Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009). Gender, reasoning ability, and scholastic achievement: A multilevel mediation analysis. Learning and Individual Differences, 19, 229-233.


    29. Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2009). Measurement invariance of divergent thinking across gender, age and school forms. European Journal of Psychological Assessment, 25, 1-7.


    30. Holling, H., Blank, H., Kuchenbäcker, K., & Kuhn, J.-T. (2008). Rule-based item design of statistical word problems: A review and first implementation. Psychology Science Quarterly, 50, 363-378.


    31. Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2008). Does intellectual giftedness affect the factor structure of divergent thinking? Evidence from a MG-MACS analysis. Psychology Science Quarterly, 50, 283-294.


    32. Kuhn, J.-T., Holling, H., & Freund, P. A. (2008). Begabungsdiagnostik mit dem Grundintelligenztest (CFT 20-R): Psychometrische Eigenschaften und Messäquivalenz. Diagnostica, 54, 184-192.


    33. Beckmann, B., Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2007). Reliability of verbal-numerical working memory tasks. Personality and Individual Differences, 43, 703-714.


    34. Salaschek, M., Holling, H., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2007). Benutzbarkeit von Software

    Buchkapitel

    1. Itzlinger-Bruneforth, U., Kuhn, J.-T., & Kiefer, T. (in press). Testkonstruktion. In C. Schreiner & S. Breit (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandards-Überprüfung. Wien: Facultas.


    2. Kiefer, T., Kuhn, J.-T., & Fellinger, R. (in press). Testdesign. In C. Schreiner & S. Breit (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandards-Überprüfung. Wien: Facultas.


    3. Kuhn, J.-T. (in press). Rechenschwäche – eine interdisziplinäre Einführung. In A. Fritz-Stratmann & S. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Rechenschwäche (3. Aufl.). Weinheim: Beltz.


    4. Bertling, J. P., Zeuch, N., Kuhn, J.-T., & Holling, H. (2010). Unfaire Fragen? Eine Überprüfung der Geschlechtsfairness des Studentenpisa-Tests. In M. Verbeet & S. Trepte (Hrsg.), Der SPIEGEL "Studenten-Pisa"-Test: Erkenntnisse und Analysen (S. 243-253). Wiesbaden: VS Verlag.


    5. Holling, H., Bertling, J., Zeuch, N., & Kuhn, J.-T. (2010). Automatische Itemgenerierung. In F. Preckel, W. Schneider & H. Holling (Hrsg.), Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik: Tests und Trends, Band Hochbegabung (S. 211-231). Göttingen: Hogrefe.


    6. Kuhn, J.-T. (2010). Hypothesentestung. In H. Holling & B. Schmitz (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Methoden und Evaluation (S. 350-357). Göttingen: Hogrefe.


    7. Holling, H., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2008). Einfachheit als Gestaltungsfaktor von Wissensmanagementsystemen: Eine conjoint-analytische Untersuchung. In J. vom Brocke & J. Becker (Hrsg.), Einfachheit in Wirtschaftsinformatik und Controlling (S. 51-63). München: Vahlen.


    8. Holling, H., & Kuhn, J.-T. (2007). Methoden der Datenerhebung. In H. Schuler & K. Sonntag (Hrsg.), Handbuch der Arbeits- und Organisationspsychologie (S. 90-97). Göttingen: Hogrefe.


    9. Holling, H., Freund, P. A., Kuhn, J.-T., Salaschek, M., Gawlista, C., & Thielsch, M. (2006). Share your knowledge: Usability von Wissensmanagementsystemen. In T. Bosenick, M. Hassenzahl, M. Müller-Prove & M. Peissner (Eds.), Usability Professionals 2006 (S. 95-101). Stuttgart: German Chapter der Usability Professionals Association.


    10. Holling, H., Kuhn, J.-T. & Freund, P. A. (2006). Anforderungsanalytische Methoden der Softwareevaluation. In H. L. Grob & J. v. Brocke (Eds.), Internetökonomie und Hybridität. Ein interdisziplinärer Beitrag zur Erklärung und Gestaltung hybrider Systeme (S. 279-294). München: Vahlen.


    11. Roberts, R. D., Schulze, R., Zeidner, M., Matthews, G., Freund, P. A., & Kuhn, J.-T. (2006). Emotionale Intelligenz: Verstehen, Messen und Anwenden - Ein Resümee. In R. Schulze, P. A. Freund & R. D. Roberts (Eds.), Emotionale Intelligenz: Ein internationales Handbuch (S. 313-341). Göttingen: Hogrefe.


    12. Schulze, R., Roberts, R. D., Zeidner, M., Matthews, G., Kuhn, J.-T., & Freund, P. A. (2006). Theorie, Messung und Anwendungsfelder emotionaler Intelligenz: Rahmenkonzepte. In R. Schulze, P. A. Freund & R. D. Roberts (Eds.), Emotionale Intelligenz: Ein internationales Handbuch (S. 11-35). Göttingen: Hogrefe.

  • Universitäre Lehre

    WS 2016/17 Einführung in unterrichtsrelevante psychische Grundprozesse, Diagnose und Förderung (Vorlesung für lehramtsspezifische Studiengänge)

    Förderung bei Lernschwierigkeiten und Verhaltensauffälligkeiten (Seminar für lehramtsspezifische Studiengänge)

    SS 2016 Förderung bei Lernschwierigkeiten und Verhaltensauffälligkeiten
    (2 Seminare für lehramtsspezifische Studiengänge)
    WS 2015/16 Einführung in die Differentielle Psychologie und Persönlichkeits-forschung (Seminar BSc Psychologie)

    Grundlagen psychologischer Diagnostik (Seminar BSc Psychologie)

    Persönlichkeitskonstrukte und Persönlichkeitsmessung (Seminar BSc Psychologie)

    Diagnostische Verfahren: Interview und Beobachtung (Seminar BSc Psychologie)

    WS 2012/13 Gestaltung und Evaluation von Beratungsszenarien (Seminar MSc Psychologie; externe Betreuung eines Praxisprojektes)
    SS 2011 Statistik für Fortgeschrittene II (Seminar MSc Psychologie)

    Test- und Fragebogenkonstruktion (Seminar MSc Psychologie)

    WS 2009/10 Theorien und Forschungsergebnisse der Sozialpsychologie
    (Seminar BSc Psychologie)