ZIN-Brown Bag Lectures | ZIN-Brotzeitkolloquium im Sommer 2024: "Digging for Diversity"

© ZIN

Erneut richtet das ZIN im Sommersemester 2024 eine öffentliche und interdisziplinäre Vortragsreihe aus, die in diesem Jahr dem Oberthema „Digging for Diversity“ gewidmet ist. Die Veranstaltungsreihe, die in der Vergangenheit „ZIN-Brotzeitkolloquium“ hieß, findet dieses Jahr als „ZIN-Brown Bag Lectures“ auf Englisch statt. Sie wird damit als „open class“ auch von Studierenden der Partnerhochschulen der Ulysseus European University virtuell zu besuchen sein. (Bei ULYSSEUS handelt es sich um ein europäisches Hochschulnetzwerk, in dem die Universität Münster genauso wie Partneruniversitäten aus sechs anderen europäischen Ländern Mitglied ist.

An fünf Terminen halten je zwei Vortragende aus dem ZIN Kurzvorträge, die sich aus der Perspektive von insgesamt sieben unterschiedlichen Disziplinen dem Thema Diversität nähern. Studierende aller Fachrichtungen an der Universität Münster und den an den sechs Partneruniversitäten sowie interessierte Bürger*innen sind herzlich zu den Vorträgen eingeladen, die an fünf Donnerstagen von April bis Juni zur Mittagszeit stattfinden. Die Übertragung  über Zoom wird aus dem Hörsaal F4 im Fürstenberghaus (Domplatz 20-22) erfolgen, der sehr gern auch in Präsenz besucht werden kann. Veranstaltungsbeginn ist jeweils 12.15 Uhr.

Die „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden in diesem Jahr nicht nur in Kooperation mit dem Projekt ULYSSEUS (s.o.) statt, sondern auch mit den Projekten SUNRISE LAB und LATERNE, die untersuchen und – u.a. durch sog. „Realexperimente“ – erproben,  wie Hochschulen nachhaltiger werden können. Die Vortragsreihe ist Teil  eines solche Realexperimentes, das inter- und transdisziplinäre Lehre im Kontext der sozial-ökologischen Transformation beforscht.

Um den Vorträgen zu folgen, ist kein Vorwissen notwendig! Alle Informationen zur Veranstaltungsreihe (darunter u.a. einen Überblick über das Programm und die Zugangsdaten zum jeweils aktuellen Termin) finden Sie hier (s.u.). Auch über unsere Accounts auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster) teilen wir Informationen zu den „ZIN-Brown Bag Lectures“.

An dieser Stelle veröffentlichen wir die Zoomzugangsdaten, mit denen Sie virtuell an Vorträgen teilnehmen können - jeweils am Veranstaltungstag.

ULYSSEUS Academic Offer Registration

If you are joining as student, academic, or non-academic staff from one of our Ulysseus partner universities, please send an email with the following information to ulysseus.academic.offer@uni-muenster.de to register for the event:

  • Name
  • Home University
  • Country of Residence
  • Citizenship
  • Student ID - Status (student, academic, non-academic)
  • Level of Study (high school, bachelor, master, doctorate)

Bereits seit dem Sommersemester 2016 veranstaltet das ZIN das sog. „Brotzeitkolloquium“, eine Vortragsreihe, die sich an den amerikanischen Brown Bag Lunches orientiert. Im Sommersemester 2024 findet die erfolgreiche Veranstaltungsreihe nun erneut statt - erstmalig auf Englisch und daher unter dem Titel "ZIN-Brown Bag Lectures".
Die Vortragenden stammen aus den Reihen der Mitglieder und Mitarbeitenden des ZIN und beleuchten verschiedene Aspekte des Oberthemas „Digging for Diversity“ aus unterschiedlichen disziplinären Perspektiven. 

Die Veranstaltungsreihe richtet sich an Studierende aller Fachrichtungen der Universität Münster sowie an Studierende der Partneruniversitäten im Hochschulverbund ULYSSEUS und die interessierte Öffentlichkeit. Sie setzt daher kein fachliches Vorwissen voraus. Alle Veranstaltungen finden in hybrider Form statt, in Präsenz im Hörsaal F4 (Fürstenberghaus, Domplatz 20-22) und auf Zoom. Die Zoom-Links zu den Veranstaltungen veröffentlichen wir jeweils am Tag des Vortrages selbst auf dieser Website (s.o.).

1. Termin der “ZIN-Brown Bag Lectures”: „Diverse People, Diverse Knowledges”

18.04. ab 12:15 Uhr – mit Einblicken aus Politikwissenschaft und Landschaftsökologie

Am Donnerstag, den 18.04. ab 12:15 Uhr starten die „ZIN-Brown Bag Lectures“ mit Kurzvorträgen von Politikwissenschaftlerin Julia Wiethüchter und Landschaftsökologin Dr’in Cornelia Steinhäuser zum Oberthema „Diverse People, Diverse Knowledges“.

Worum geht es in den einzelnen Vorträgen? Das können Sie diesen Abstracts entnehmen:

  • „Understanding alternative ways of knowing our world” (Julia Wiethüchter): There are more ways to look at the world and to produce knowledge than the predominantly Western way that has been considered “universal” for a long time. As Reiter (2018) put it bluntly, “the knowledge produced by white males from only five countries has lost its legitimacy to explain the whole world by formulating universal statements about human behavior and interaction”.  This is not to say that Western science does not have its place in offering explanations, merely that it is not equipped to be the sole source of viewing and understanding our world. The concept of the pluriverse opposes the dominant position of Western science and imagines a world view that equally recognises diverse approaches to understanding reality. This presentation aims to introduce ways of knowing from various places in the world that allow us to consider alternative conceptualisations of the past and the future. This thinking ‘outside the box’, this digging a little deeper to find knowledge that is not as readily propagated has special significance in a just socioecological transformation.
  • Harvesting Diversity: the Cultivation of Varied Knowledges through Farming and Gardening in Diverse Communities” (Dr’in Cornelia Steinhäuser): Individuals exhibit a multifaceted identity influenced by diverse factors such as culture, profession, interests, and beliefs, shaping their interactions within various social groups. Within specific communities, individuals engage in nuanced negotiations of behavioral norms, values, and linguistic meanings, thus also developing different kinds of knowledge. The talk will examine three case studies in Germany, Argentina, and Italy in which people have developed diverging and shared understandings of their relationship to their landscape, community, and themselves through farming and gardening. The discussion emphasizes pre-linguistic and aesthetic exchanges as vital elements in community formation and knowledge exchange. By recognizing and comprehending this intricate interplay, societies can cultivate empathy, inclusivity, and a deeper appreciation for the rich tapestry of human experiences, fostering meaningful connections and collective understanding across diverse communities.

Der Vortrag findet im F4 (Fürstenberghaus) und online (Zugangsdaten s. oben) statt. Vorwissen ist nicht erforderlich, ein kleiner Lunch darf gern mitgebracht werden! Informationen zu diesem und den anderen Terminen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden Sie auch auf dem Plakat zur Veranstaltungsreihe und sowie auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster).

2. Termin der “ZIN-Brown Bag Lectures”: „Diverse Beliefs, Norms, and Value Systems”

02.05. ab 12:15 Uhr – mit Einblicken aus Psychologie und Kommunikationswissenschaft

Am Donnerstag, den 02.05. ab 12:15 Uhr halten Kommunikationswissenschaftlerin Prof’in Sigrid Kannengießer und Psychologin Simin Ziegler im Rahmen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ Kurzvorträge zum Oberthema „Diverse Beliefs, Norms, and Value Systems“.

Worum geht es in den einzelnen Vorträgen? Das können Sie diesen Abstracts entnehmen:

  • Diverse Media Practices striving for Sustainability” (Prof’in Sigrid Kannengießer): How do different actors use digital media to contribute to sustainability? This question is in the core of the presentation which discusses results from different empirical studies that analyzed media practices with which different actors use digital media to contribute to sustainability (that will be defined as socio-ecological-economic justice).  In the focus are practices that either focus media as technologies or those that use media as content. Examples of the former are the repairing of media technologies or the production of fair digital devices, examples of the latter are the encryption of content or the production of media content that advertises for sustainability.  In the presentation, these different media practices and the norms and values that are inherent in these practices are reconstructed as well as the ambitions of the actors to use online media for the formation of different movements striving for sustainability. Thereby, it is argued that the empowerment of digital media users is in the core of the action – on the one side regarding an informed and competent appropriation of digital media on the other side regarding the enabling of networking among like-minded people.
  • „Employees’ values in the context of organizational sustainability efforts“ (Simin Ziegler): People and their behavior will certainly play a crucial role toward reaching a sustainable future. Consequently, the topic of how individuals’ diverse values, beliefs and norms shape pro-environmental behaviors attracts continuous attention in environmental psychology. Employees values, for example, may influence how they judge their organization’s environmental efforts and perceived value-fits. This talk will provide an overview about psychological research and concepts to model such relationships with a focus on the work context.

Die Vorträge finden im F4 (Fürstenberghaus) und online (Zugangsdaten s. oben) statt. Vorwissen ist nicht erforderlich, ein kleiner Lunch darf gern mitgebracht werden! Informationen zu diesem und den anderen Terminen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden Sie auch auf dem Plakat zur Veranstaltungsreihe und sowie auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster).

3. Termin der “ZIN-Brown Bag Lectures”: „Biodiversity and Bio-Cultural Diversity”

16.05. ab 12:15 Uhr – mit Einblicken aus Landschaftsökologie und Mikrobiologie

Am Donnerstag, den 16.05. ab 12:15 Uhr halten Landschaftsökologe Prof. Tillmann Buttschardt und Mikrobiologe Prof. Bodo Philipp im Rahmen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ Kurzvorträge zum Oberthema „Biodiversity and Bio-Cultural Diversity“.

Worum geht es in den einzelnen Vorträgen? Das können Sie diesen Abstracts entnehmen:

  • Diversity und Resilience in landscape scale (Prof. Tillmann Buttschardt): What makes landscapes less vulnerable to external change? What role do diversity and synergies play in this? Predictably, the changes that have already occurred in the climate system will bring about many challenges as well as extreme events. Our living environment must therefore be resilient or - where this is not the case - regenerated. The talk section sheds light on the background and emphasises the value of diversity. What does it mean to consider diversity not only at the organism or habitat level but also at the landscape scale?
  • Invisible and countless: the diversity of microorganisms and their function for ecosystems (Prof. Bodo Philipp): When talking about biodiversity we usually think of animals and plants. However, the diversity of microorganisms such as bacteria and fungi is even greater, and for most of the species we do not exactly know what they are doing in the environment. Microorganisms are everywhere and their fascinating metabolic capabilities keep our ecosystems in equilibrium. This seminar aims at illustrating this enormous diversity of microorganisms and their importance for our past, present and future lives.

Die Vorträge finden im F4 (Fürstenberghaus) und online (Zugangsdaten s. oben) statt. Vorwissen ist nicht erforderlich, ein kleiner Lunch darf gern mitgebracht werden! Informationen zu diesem und den anderen Terminen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden Sie auch auf dem Plakat zur Veranstaltungsreihe und sowie auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster).

4. Termin der “ZIN-Brown Bag Lectures”: „Diverse Lifestyles, Work, and Livelihoods”

06.06. ab 12:15 Uhr – mit Einblicken aus Politikwissenschaft und Wirtschaftsinformatik

Am Donnerstag, den 06.06. ab 12:15 Uhr halten die Politikwissenschaftlerinnen Dr’in Pia Mamut und Lea Becker sowie Wirtschaftsinformatiker Prof. Tobias Brandt im Rahmen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ Kurzvorträge zum Oberthema „Diverse Lifestyles, Work, and Livelihoods“.

Worum geht es in den einzelnen Vorträgen? Das können Sie diesen Abstracts entnehmen:

  • Diverse Lifestyles, Work, and Livelihoods: Shared responsibility for 1.5°C lifestyles” (Dr’in Pia Mamut, Lea Becker): In order to shift to 1.5° lifestyles, i.e. radically sustainable and inherently diverse lifestyles that enable societies to achieve or come close to the climate goal of the Paris Agreement, we need to better understand the complex relationship between 1.5° lifestyles and their structural preconditions as well as the associated responsibilities or attributions of responsibility. In the past, policies have often encouraged personal behavioural change and thus individual responsibility without sufficient consideration of the structural contextual conditions. Conversely, many social actors and citizens see "the politicians in Berlin" as being responsible for shaping the relevant framework conditions. The latter, in turn, often seems to lack the democratic legitimisation to create such framework conditions. This complex web of reciprocal attributions of responsibility increasingly leads to ineffective political strategies and ultimately to a collective flight from responsibility. This presentation aims to shed light on the complex relationship between 1.5° lifestyles and their structural barriers and potentials, drawing on research findings from the EU1.5° Lifestyles project. The presentation emphasises the importance of individual and collective efforts to overcome structural barriers to 1.5° lifestyles and argues for a balanced approach that requires a shared responsibility of all societal actors.
  • Diverse work in the digital economy” (Prof. Tobias Brandt): In this talk, I will touch upon some critical issues surrounding how the digital age is transforming our understanding of work and employment. Fundamentally, the digital economy is characterized by a boost in entrepreneurship and the simultaneous emergence of a handful of dominating tech giants. At the same time, digital technologies have loosened the grasp of time and place on how, when, and where we work. Collectively, these phenomena have challenged the classical notion of (self-)employment and work, giving rise to a multitude of diverse work identities and realities, such as digital nomads, influencer, and gig worker.

Die Vorträge finden im F4 (Fürstenberghaus) und online (Zugangsdaten s. oben) statt. Vorwissen ist nicht erforderlich, ein kleiner Lunch darf gern mitgebracht werden! Informationen zu diesem und den anderen Terminen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden Sie auch auf dem Plakat zur Veranstaltungsreihe und sowie auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster).

5. Termin der “ZIN-Brown Bag Lectures”: „Diverse Arenas of Political and Social Participation and Learning”

27.06. ab 12:15 Uhr – mit Einblicken aus Politikwissenschaft und Erziehungswissenschaft

Am Donnerstag, den 27.06. ab 12:15 Uhr halten die Politikwissenschaftlerinnen Prof’in Antonia Graf und Julia Hansel sowie die Erziehungswissenschaftler Prof. Christian Fischer und Dr. David Rott im Rahmen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ Kurzvorträge zum Oberthema „Diverse Arenas of Political and Social Participation and Learning“.

Worum geht es in den einzelnen Vorträgen? Das können Sie diesen Abstracts entnehmen:

  • Transformative Learning: Structural requirements and implementation options in schools” (Christian Fischer & David Rott): Transformative learning requires diverse approaches and methods that open up fields of action for learners in which they can further develop their own thinking and actions. The aim of transformative learning is to change routines of thought and action. The lecture will present the scientific background with a view to a meta-architecture of transformative learning that can be used to implement corresponding programmes in schools. Phenomenon-based learning is presented as an example of how it is implemented at a grammar school in the Münsterland. Insights are given into the accompanying empirical research, which deals with issues such as critical thinking and the global competencies of students.
  • Acceptance and representation: Towards inclusive mobility hubs with experimental governance?” (Antonia Graf & Julia Hansel): The socio-ecological transformation requires a shift towards more environmentally friendly and inclusive modes of urban mobility to significantly contribute to the decarbonization of societies. One important driver of sustainable mobility transitions is the expansion of multimodality, which allows people to time-effectively and smoothly use different mobility modes, e.g., driving a shared bike after a tram ride. In this context occur two major challenges: Many European cities developing and implementing mobility hubs face challenges like contested redistribution of public space, infrastructure conversion, fragmented stakeholder constellations with different interests and needs, and, not least, (potential) non acceptance due to the great depth of intervention in people's daily routines. Secondly, especially the needs of and barriers to vulnerable-to-exclusion users need to be taken into account to create inclusive mobility hubs usable for all. One way to address these challenges are participation processes. Participation may increase legitimacy and acceptance for different policy outcomes but also integrate different perspectives into planning and implementation. We examine if and how various Participations processes in four living labs across European cities (Vienna, Munich, Rotterdam-The Hague, and Brussels) lead to a better participatory performance, thereby implicitly enhancing the acceptance and legitimacy of planning and implementation, and creating more inclusive and usable mobility hubs. The results extend the growing academic literature on participatory governance within the mobility sector and offer practical knowledge for further participation processes across European cities.

Die Vorträge finden im F4 (Fürstenberghaus) und online (Zugangsdaten s. oben) statt. Vorwissen ist nicht erforderlich, ein kleiner Lunch darf gern mitgebracht werden! Informationen zu diesem und den anderen Terminen der „ZIN-Brown Bag Lectures“ finden Sie auch auf dem Plakat zur Veranstaltungsreihe und sowie auf LinkedIn (@Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung) und Facebook (@ZIN.unimuenster).