Universität MünsterInstitut für Kommunikationswissenschaft
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    Prof. Dr. Helena Stehle

    Professor, Lead of the Group Strategic Communication II, Director of the Department of Communication
    Portrait: Helena Stehle
    © Nadine Daum | IfK

    Department of Communication 
    Room E 223
    Bispinghof 9–14
    D–48143 Münster

    Phone: +49 251 83-23000
    helena.stehle@uni-muenster.de

    Consultation hours

    • by individual arrangement (via Calendly or email)
    • Chair

      The team of Strategic Communication II, headed by Prof. Dr. Helena Stehle, focuses on the intentional and non-intentional communication in, by, and between organizations, as well as on the perception and effects of such communication.

    • Research Focus

      • Strategic communication
      • Organisational communication
      • Sustainability and energy communication
      • Digital (in-)visibility
      • Digital journalism

       

    • Short CV

      Since April 2023 Professor at the Department of Communication, University of Muenster. 2020-2023 Assistant Professor at the Department of Communication, University of Muenster. 2017-2018 Deputy professorship at the Institute of Media Studies, University of Tuebingen. 2007-2020 Research Associate at the Department of Communication, University of Hohenheim. Visiting researcher at the Manchester Business School (UK), lectureships at the University of Jyväskylä (Finland), University of Tuebingen (Germany) and University of Education Schwaebisch Gmuend (Germany), among others. 2007 Diplom degree (communication science), 2014 PhD degree (Dr. rer. soc.), 2020 Habilitation degree (Venia legendi in communication science).

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      Projects

      • Haltungskommunikation von Unternehmen (2024 – 2025)
        Individual Granted Project: | Günter-Thiele-Stiftung für Kommunikation und Management | Project Number: S0278/2100/10213
      • Energieprojekte im Münsterland: Strategien der Legitimationskommunikation und ihre Wirkung – EnMS (2023 – 2025)
        Individual Granted Project: | Universitätsgesellschaft Münster e.V.
      • Wirkung und Nutzung der internen Kommunikation (2024 – 2025)
        Individual Granted Project: | Günter-Thiele-Stiftung für Kommunikation und Management | Project Number: S0278/2100/10193
      • Verbundprojekt: Journalist*innen und ihr Publikum im digitalen Zeitalter. Wechselseitige Erwartungen und ihre Folgen für Journalismus-Publikums-Beziehungen und öffentliche Meinungsbildung. Teilprojekt: Die Perspektive des traditionellen Journalismus auf sein Publikum. (2021 – 2024)
        Participation in Federally Funded Joint Project: | Federal Ministry of Research, Technology and Space | Project Number: 01UL2005A
      • Die Habilitation in der deutschsprachigen Kommunikations- und Medienwissenschaft (2018 – 2023)
        Project Carried out outside the University Münster
      • Interne Kommunikation in kritischen und digitalen Zeiten (2021 – 2022)
        Own Resources Project
      • Hide & see(k) – in/visibility in the digital age (2018 – 2021)
        Project Carried out outside the University Münster
      • Internal communication in organisational change (since 2015)
        Own Resources Project
      • Q-study as a methodology and method for strategic and organisational communication research (2014 – 2020)
        Own Resources Project
    • Memberships and Committee Work

       

      External Functions

      since 04.2025
      Institut für Kommunikationswissenschaft (IfK), Universität Münster (Geschäftsführende Direktorin)
      since 03.2025
      SCM – Studies in Communication and Media (Herausgebendenkreis, Editor)
      10.2023 – 03.2025
      Institut für Kommunikationswissenschaft (IfK), Universität Münster (Stv. Geschäftsführende Direktorin)
      since 05.2023
      Universität Münster (Steuerungsgruppe QMS, Mitglied)
      since 2023
      Universität Münster (Zentrum für interdisziplinäre Nachhaltigkeit (ZIN), Mitglied)
      since 11.2022
      Universität Münster (Kommission für Planungs-, Finanz- und Strukturfragen (KPFS), Fachbereich 06, Stv. Mitglied)
      2022 – 2024
      Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) (Fachgruppe PR-/Organisationskommunikation, Sprecherin)
      since 2022
      Universität Münster (Zentrum zur Erforschung digitalisierter Öffentlichkeiten, Mitglied)
      2021 – 2024
      Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Zulassungskommission für die Masterstudiengänge des Instituts für Kommunikationswissenschaft (IfK), Vorsitz)
      2022 – 2024
      SCM – Studies in Communication and Media (DGPuK Editorial Board, Member)
      since 04.2021
      Universität Münster (Rektoratskommission für Akademische Personalentwicklung (RAP), Mitglied)
      2021 – 2023
      Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Ethikkommission des Instituts für Kommunikationswissenschaft (IfK), Mitglied)
      since 2021
      European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) (Member)
      since 2019
      International Society for the Scientific Study of Subjectivity (ISSSS) (Mitglied)
      since 2018
      European Communication Research and Education Association (ECREA) (Mitglied)
      2018 – 2023
      Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) (AG Habilitation, Mitglied)
      2020 – 2022
      Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) (Fachgruppe PR-/Organisationskommunikation, Stv. Sprecherin)
      2018 – 2020
      Netzwerk Beteiligungsforschung Baden-Württemberg (Mitglied)
      since 2015
      International Communication Association (ICA) (Mitglied)
      since 2011
      Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) (Mitglied)
      2008 – 2020
      Deutsche Public Relations Gesellschaft (DPRG) ( Landesvorstand Baden-Württemberg, Verantwortliches Mitglied für Transfer zwischen Forschung und Praxis, zuvor für Young Professionals)
      since 2005
      Deutsche Public Relations Gesellschaft (DPRG) (Mitglied)
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      Publications

      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2007

      2025

      • Uth, B., Stehle, H., Wilhelm, C., Detel, H., & Podschuweit, N. (2025). The journalism-audience relationship in the digital age: A theoretical literature review. Journalism: Theory, Practice and Criticism, 26 (1), 45–64. doi: 10.1177/14648849231221611.
      • Lührmann, J., Stehle, H., Gehrau, V., & Röttger, U. (2025). Personal values and their impact on the opinion leadership of managers and employees in internal communication. Journal of Public Relations Research, 37 (1-2), 151–172. doi: 10.1080/1062726X.2024.2409652.

      2024

      • Stehle, H. (2024). Veränderungskommunikation/Change Communication. in Szyszka, P., Fröhlich, R., & Röttger, U. (ed.), Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen des beruflichen Handelns (4. edt.) (pp. 807–822). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_44-1.
      • Stehle, H., Bock, A., Wilhelm, C., Springer, N., Mahrt, M., Lobinger, K., Linke, C., Engelmann, I., Detel, H., & Brantner, C. (2024). In/visibility in the digital age: A literature review from a communication studies perspective. International Journal of Communication, 18 (2024), 5471–5493.
      • Stehle, H. (2024). Merton (1949): Patterns of Influence. in Hoffjann, O., & Sandhu, S. (ed.), Schlüsselwerke für die Strategische Kommunikationsforschung (pp. 443–453). Springer. doi: 10.1007/978-3-658-45292-6_39.
      • Gehrau, V., Lührmann, J., Stehle, H., & Röttger, U. (2024). The impact of internal communication on individual empowerment: Findings of a representative employee survey in Germany. International Journal of Strategic Communication, 18 (3), 208–227. doi: 10.1080/1553118X.2024.2312859.
      • Uth, B., Stehle, H., Wilhelm, C., Detel, H., & Podschuweit, N. (2024). Die Journalismus-Publikum-Beziehung als Herausforderung für den politischen Journalismus. in Nuernbergk, C., Schumacher, N. F., Haßler, J., & Schützender, J. (ed.), Politischer Journalismus. Konstellationen – Muster – Dynamiken (pp. 147–162). Nomos. doi: 10.5771/9783748939702-147.

      2023

      • Frey, F., Kohler, S., Nitschke, P., & Stehle, H. (2023). Die Habilitation in der Kommunikations- und Medienwissenschaft. Eine inhaltsanalytische Bestandsaufnahme. Publizistik, 68, 491–517. doi: 10.1007/s11616-023-00818-3.
      • Stehle, H. (2023). von der Wense, Ina: Zwischen Reflexion und Dekonstruktion. Analyse organisationaler Entscheidungskommunikation am Beispiel redaktioneller Weblogs. Publizistik, online first. doi: 10.1007/s11616-022-00776-2.
      • Stehle, H. (2023). What employees perceive as personal communication: Results of a Q study on internal communication. Journal of Communication Management, 27 (3), 414–431. doi: 10.1108/JCOM-12-2021-0148.

      2022

      • Stehle, H., & Ulrich, A. (2022). Rhetorische Situationen als nützliche Gelegenheiten für die PR. Eine Analyse von Kommunikatorglaubwürdigkeit an der Schnittstelle von PR-Forschung und Rhetorik. in Hassenstein, K., Ritz, C., & Sandhu, S. (ed.), OrganisationskommunikationWicked Problems: Herausforderungen für PR und Organisationskommunikation (pp. 75–94). Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-37793-9_5.
      • Stehle, H., Uth, B., & Detel, H. (2022). Erwartungen in der Journalismus-Publikum-Beziehung in digitalen Kontexten – Determinanten der Accountability von öffentlich-rechtlichen Medien. () Österreichischer Rundfunk (ORF).

      2021

      • Wilhelm, C., Stehle, H., & Detel, H. (2021). Digital Visibility and the Role of Mutual Interaction Expectations: Reframing the Journalist-Audience Relationship through the Lens of Interpersonal Communication. New Media and Society, 23 (5), 1004–1021. doi: 10.1177/1461444820907023.
      • Brantner, C., & Stehle, H. (2021). Visibility in the digital age: Introduction. Studies in Communication Sciences, 21 (1), 93–98. doi: 10.24434/j.scoms.2021.01.006.

      2020

      • Stehle, H. (2020). Welche Bedeutung hat persönliche Kommunikation? Face-to-Face-Austausch im digitalisierten Medienumfeld. in Mast, C., & Spachmann, K. (ed.), Content Management – für welche Kommunikationswege? Strategien der Stakeholderansprache in einer digitalisierten Welt (pp. 179–227). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-30441-6_5.

      2018

      • Stehle, H., Kirchenbauer, A., Biesinger, A., & Spachmann, K. (2018). Führungskommunikation in Veränderungssituationen. Eine Fallanalyse zu Kommunikationsverständnis und Bedeutung von Kommunikationsaufgaben. MedienJournal, 42 (3), 65–86. doi: 10.24989/medienjournal.v42i3.1723.

      2017

      • Stehle, H. (2017). Was leistet Unternehmenskommunikation in Geschäftsbeziehungen? Business-to-Business-Kommunikation aus funktionaler Perspektive. in Huck-Sandhu, S., & Sandhu, S. (ed.), Was leisten die Medien – revisited. Entwicklungen in Journalismus, PR und Organisationskommunikation (pp. 125–139). UVK Verlag.
      • Stehle, H. (2017). Was leistet Public Relations? Kommunikationsarbeit und ihre Leistungspotenziale. in Huck-Sandhu, S., & Sandhu, S. (ed.), Was leisten die Medien – revisited. Entwicklungen in Journalismus, PR und Organisationskommunikation (pp. 65–78). UVK Verlag.

      2016

      • Stehle, H., & Huck-Sandhu, S. (2016). Dialogue in Public Relations Roles: A Q Study among Young Professionals. International Journal of Communication, 10, 4119–4140.
      • Stehle, H. (2016). Von Anweisung bis Orientierung – die wandelbare Rolle interner Kommunikation aus Sicht der funktionalen PR-Forschung und ein Systematisierungsvorschlag. in Huck-Sandhu, S. (ed.), Interne Kommunikation im Wandel. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (pp. 53–70). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-11022-2_4.
      • Mast, C., & Stehle, H. (2016). Energieprojekte im öffentlichen Diskurs. Erwartungen und Themeninteressen der Bevölkerung. VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-12711-4.

      2015

      • Mast, C., & Stehle, H. (2015). Persönliche Kommunikationsformate in der Unternehmenskommunikation. Eine empirische Analyse. () Selbstverlag / Eigenverlag.
      • Stehle, H. (2015). Unternehmenskommunikation in Geschäftsbeziehungen. Business-to-Business-Kommunikation als Teil der funktionalen PR-Forschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-07294-0.

      2014

      • Spachmann, K., Huck-Sandhu, S., & Stehle, H. (2014). Media Relations under Pressure: What's Left in Times of Change? in Verčič, D., Verčič, A. T., Sriramesh, K., & White, J. (ed.), Trust and the New Realities: Proceedings of the 20th International Public Relations Research Symposium Bledcom (pp. 73–81). Pristop.

      2012

      • Stehle, H., Spachmann, K., & Georg, K. (2012). Wirtschaftsjournalismus heute – Meilensteine für kritisches Nachdenken. in Mast, C. (ed.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (pp. 316–330). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_6.
      • Stehle, H., Spachmann, K., & Georg, K. (2012). Neupositionierung des Wirtschaftsjournalismus – Konsequenzen für die Berichterstattung. in Mast, C. (ed.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (pp. 330–342). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_6.
      • Stehle, H. (2012). Was Publikum und Journalisten wollen – Vorstellungen vom Wirtschaftsjournalismus. Repräsentative Umfragen bei Bürgern, Entscheidern und Journalisten. in Mast, C. (ed.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (pp. 125–209). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_4.

      2011

      • Mast, C., Stehle, H., & Krüger, F. (2011). Kommunikationsfeld Strom, Gas und Wasser – brisante Zukunftsthemen in der öffentlichen Diskussion. LIT Verlag.

      2010

      • Mast, C., Stehle, H., & Krüger, F. (2010). Verbraucherorientierte Kommunikation als Ausweg aus dem Vertrauenstief der Branche. Interessen und Informationsquellen von Verbrauchern. ew – Magazin für die Energiewirtschaft, 109 (13), 52–54.
      • Mast, C., Stehle, H., & Krüger, F. (2010). Strom, Gas und Wasser – brisante Zukunftsthemen. Stakeholder, Themen und Strategien der Energiekommunikation. PR-Magazin, 41 (7), 65–70.

      2009

      • Stehle, H., & Mücke, D. (2009). Motivation – eine Frage der richtigen Kommunikation! Mitarbeiterorientierte Kommunikation als zentrale Herausforderung für Führungskräfte. Kommunikationsmanager, 1, 68–70.
      • Mast, C., & Stehle, H. (2009). Kommunikationsexperten als Navigatoren. Auf dem Weg zu einer Neudefinition von Verantwortlichkeiten der Unternehmen. PR-Magazin, 40 (6), 63–68.
      • Stehle, H., & Mücke, D. (2009). Communication Relationships between Executives and Employees: A Key Factor in Employee Motivation? in Invernizzi, E., Falconi, T. M., & Romenti, S. (ed.), Institutionalising PR and Corporate Communication: Proceedings of the EUPRERA 2008 Milan Congress (pp. 591–623). Pearson.
      • Mast, C., & Stehle, H. (2009). Corporate Social Responsibility – Modeerscheinung oder mehr? in Schmidt, S. J., & Tropp, J. (ed.), Die Moral der Unternehmenskommunikation. Lohnt es sich, gut zu sein? (pp. 170–187). Herbert von Halem Verlag.

      2007

      • Huck, S., Malinowski, A., & Stehle, H. (2007). Glaubwürdigkeit im Fokus des Journalismus. Ergebnisse einer qualitativen Befragung von Wirtschaftsjournalisten zur Glaubwürdigkeit von Medien und Unternehmenskommunikation. (: 7) Selbstverlag / Eigenverlag.
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      Talks

      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2010
      • 2008
      2025
      • Kannengießer, S., Stehle, H., Uth, B., Hausmann, H., & Lührmann, J. 2025: „Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven auf Akteur*innen der Energiewende“. "Öffentlichkeit(en) und ihre Werte". 69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Berlin, Mar 20, 2025.
      2024
      • Uth, Bernadette; Lührmann, Julia; Stehle, Helena 2024: “How organizations responsible for green energy projects employ strategic communication to legitimize such projects? A quantitative content analysis”. 10th European Communication Conference (ECREA), Ljubljana, Sep 24, 2024.
      • Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole; Klawitter, Isabell 2024: “Expectations of reciprocal interaction: A Q-sort study with journalists and audience members ”. 10th European Communication Conference (ECREA), Ljubljana, Sep 24, 2024.
      • Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole; Detel, Hanne 2024: “What does the audience expect when interacting with journalists? A Q-sort study”. 74th Annual ICA Conference “Communication and Global Human Rights”, Gold Coast, Jun 23, 2024.
      • Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole 2024: “Journalists’ expectations of journalist-audience interaction and relationship: A Q-sort study”. 74th Annual ICA Conference “Communication and Global Human Rights”, Gold Coast, Jun 22, 2024.
      2023
      • Lührmann, J.; Stehle, H.; Röttger, U.; Gehrau, V. 2023: „Results of a representative employee survey on the influence of internal communication on internal megaphoning“. Jahrestagung der Fachgruppen PR und Organisationskommunikation sowie Mediensprache – Mediendiskurse der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Darmstadt, Oct 26, 2023.
      • Gehrau, V.; Lührmann, J.; Stehle, H.; Röttger, U. 2023: “The Impact of Internal Communication on Individual Empowerment: Findings of a Representative Employee Survey in Germany”. Annual Congress, European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Prag, 09.2023, Prag, Sep 21, 2023.
      • Detel, H.; Uth, B.; Podschuweit, N.; Stehle, H. 2023: “The Impact of Mutual Interaction Expectations on Journalist-Audience Relations in Digital Media Contexts. An Exploratory Study”. 73. Annual Conference, International Communication Association (ICA), Toronto, May 29, 2023.
      • Uth, B.; Stehle, H.; Wilhelm, C.; Detel, H.; Podschuweit, N. 2023: “The Journalism-Audience Relationship in Digital Media Environments: A Theoretical Literature Review”. 73. Annual Conference, International Communication Association (ICA), Toronto, May 29, 2023.
      • Podschuweit, N.; Stehle, H.; Büttner, J.; Uth, B.; Detel, H.; Wilhelm, C. 2023: “Mutual Interaction Expectations and Consequences of Expectancy Violations in the Journalism-Audience Relationship: A Systematic Literature Review”. 73. Annual Conference, International Communication Association (ICA), Toronto, May 29, 2023.
      • Lührmann, J.; Stehle, H.; Gehrau, V.; Röttger, U. 2023: “Personal Values in Internal Communication and Their Influence on the Opinion Leadership of Executives and Employees”. 73. Annual Conference, International Communication Association (ICA), Toronto, May 28, 2023.
      • Podschuweit, N.; Stehle, H.; Büttner, J.; Uth, B.; Detel, H.; Wilhelm, C. 2023: „Konsequenzen enttäuschter Erwartungen in Journalismus-Publikums-Interaktionen. Eine Literaturanalyse“. 68. Jahrestagung, Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Bremen, May 19, 2023.
      • Stehle, H.; Lührmann, J. 2023: „Interne Kommunikation in kritischen Zeiten“. DPRG PR Lecture, Online, Apr 5, 2023.
      • Stehle, H.; Uth, B.; Wilhelm, C.; Detel, H.; Podschuweit, N. 2023: “Investigating the Journalist-Audience Relationship in the Digital Age: A Multi-Stage Research Project”. Center for Media Engagement, Moody College of Communication, The University of Texas, Austin, Feb 16, 2023.
      2022
      • Stehle, Helena; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole; Engelmann, Ines; Wilhelm, Claudia 2022: “The impact of violated audience expectations in the journalism-audience interaction: A theoretical modeling”. Annual congress, European Communication Research and Education Association (ECREA), Aarhus, Oct 21, 2022.
      • Lührmann, Julia; Stehle, Helena 2022: “Personal values and executives’ communication: Findings of a literature review and a future agenda”. Annual Congress, European Communication Research and Education Association (ECREA), Aarhus, Oct 20, 2022.
      • Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Wilhelm, Claudia; Podschuweit, Nicole 2022: „The journalism-audience relationship as a challenge for political journalism. A Literature Analysis on Understanding and Modeling“. POLITISCHER JOURNALISMUS. KONSTELLATIONEN – MUSTER – DYNAMIKEN. Gemeinsame Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung, der DGPuK-Fachgruppe Kommunikation und Politik, dem Arbeitskreis Politik und Kommunikation (DVPW) und der Fachgruppe Politische Kommunikation (SGKM), Trier, Sep 30, 2022.
      • Detel, Hanne; Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole 2022: „Exchange (un)desired? A Qualitative Survey of Journalists and Audience Members on the Expectations of Mutual Interaction in Digital Media Environments“. POLITISCHER JOURNALISMUS. KONSTELLATIONEN – MUSTER – DYNAMIKEN. Gemeinsame Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung, der DGPuK-Fachgruppe Kommunikation und Politik, dem Arbeitskreis Politik und Kommunikation (DVPW) und der Fachgruppe Politische Kommunikation (SGKM), Trier, Sep 30, 2022.
      • Detel, Hanne; Uth, Bernadette; Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole 2022: „Exchange (un)wanted? A qualitative survey of journalists and audience members on the expectations of mutual interaction in digital media environments“. POLITISCHER JOURNALISMUS. KONSTELLATIONEN – MUSTER – DYNAMIKEN. Gemeinsame Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung, der DGPuK-Fachgruppe Kommunikation und Politik, des Arbeitskreises Politik und Kommunikation (DVPW) und der Fachgruppe Politische Kommunikation (SGKM), Trier, Sep 30, 2022.
      • Ecklebe, Sarah; Lührmann, Julia; Stehle, Helena; Röttger, Ulrike 2022: “Internal stakeholders’ expectations of internal communication and the outcomes of their (non-)fulfilment: A modelling based on the Expectancy Violations Theory”. Annual Congress, European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Wien, Sep 23, 2022.
      • Stehle, Helena 2022: “Citizens’ perceptions of dialogue: A Q study on the communication of energy projects”. Annual Congress, European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA), Wien, Sep 22, 2022.
      • Stehle, Helena 2022: „Q methodology and Q method: An introduction“. Kommunikations- und medienwissenschaftliche Tage 2022, Fachbereich Kommunikationswissenschaft (Universität Salzburg), DGPuK, ÖGK, SGKM, Salzburg/online, Sep 16, 2022.
      • Detel, Hanne; Stehle, Helena 2022: „Journalists and their audience in the digital age: Mutual expectations and their consequences for journalism-audience relations and the public opinion“. Forschungskolloquium, Institut für Medienwissenschaft, Universität Tübingen, Tübingen/online, Jun 22, 2022.
      • Springer, Nina; Brantner, Cornelia; Wilhelm, Claudia; Engelmann, Ines; Stehle, Helena; Detel, Hanne; Lobinger, Katharina 2022: “The Online Communication Disinhibition Model: Toward a holistic understanding of benign and toxic online communication”. Annual Congress, International Communication Association (ICA), Paris, May 30, 2022.
      • Wilhelm, Claudia; Detel, Hanne; Podschuweit, Nicole; Stehle, Helena 2022: “Investigating the journalist-audience relationship in the digital age: A multi-stage research project”. Annual Congress, International Communication Association (ICA), Paris, May 28, 2022.
      • Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole; Detel, Hanne; Wilhelm, Claudia 2022: „Caught between interpersonal and mass communication: Reconceptualizing journalism-audience relationships in the digital age“. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover/digital, Feb 24, 2022.
      2021
      • Stehle, Helena 2021: “Communicating energy projects dialogically: A qualitative analysis of the perceptions and expectations of citizens in Germany”. International Online Scientific Conference “Sustainable Recovery in Post-Pandemic Era: Green Economy Challenges”, online, Dec 7, 2021.
      • Stehle, Helena, Seiffert-Brockmann, Jens, Winkler, Peter, & Denner, Nora 2021: „A discussion of theoretical and empirical perspectives in public relations and organizational communication research“. Jahrestagung, DGPuK-Fachgruppe PR/Organisationskommunikation, Mainz, Nov 5, 2021.
      • Stehle, Helena 2021: “What do people perceive as personal communication? Results of a Q-study on internal communication”. EUPRERA 2021 Annual Congress, Pamplona/digital, Oct 7, 2021.
      • Brantner, C., Detel, H., Engelmann, I., Lobinger, K., Springer, N., Stehle, H., & Wilhelm, C. 2021: „The online disinhibition effect revisited–disinhibition in the context of digital in/visibility“. DACH 21, Jahrestagung (DGPuK, ÖGK, SGKM), Online, Apr 8, 2021.
      2020
      • Stehle, Helena 2020: „Communication in communal conflicts“. Workshop „Dreck, Staub, Gestank?! Nein Danke! Kommunale Konflikte um saubere Luft", Universität Tübingen/Evangelische Akademie Bad Boll, Bad Boll/online, Dec 18, 2020.
      • Detel, H., Engelmann, I., Stehle, H., & Wilhelm, C. 2020: „Success or failure in participation? Expectations in the journalism-audience relationship as an opportunity and challenge for social change“. 1. C4SC Konferenz 2020, Leipzig, Nov 6, 2020.
      • Stehle, H.; Wilhelm, C.; Engelmann, I.; Detel, H. 2020: „Interactive and deliberative? An interdisciplinary modelling of mutual expectations of journalism and audience in the digital age“. Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hamburg, Sep 25, 2020.
      • Stehle, H. 2020: “Building bridges in a digital and globalized world? Results of a Q-sort survey on journalistic role perceptions”. IAMCR 2020 Conference, Tampere, Jul 12, 2020.
      2019
      • Spachmann, K.; Stehle, H. 2019: „Executives’ personal values and their meaning for internal communication: A case study“. 26. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, Nov 2, 2019.
      • Detel, H.; Wilhelm, C.; Stehle, H. 2019: „Integrative potential or splitting power? An analysis of the mutual expectations of journalists and media audiences against the background of a new visibility“. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, May 10, 2019.
      • Stehle, H. 2019: „Public relations, organizational communication or communication management? An impulse regarding the theoretical cosmos of PR research“. Kolloquium, Seminar für Allgemeine Rhetorik, Eberhard Karls Universität Tübingen, Tübingen, Jan 8, 2019.
      2018
      • Stehle, H.; Ulrich, A. 2018: „Credibility and the challenge of its situational realization: Findings from rhetoric on the credible communication of organizations“. 25. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Stuttgart, Nov 9, 2018.
      • Spachmann, K.; Stehle, H. 2018: „Executives as communicators – internal communication of changes: Presentation of research findings“. Kommunikationskongress, Bundesverband deutscher Pressesprecher/Quadriga, Berlin, Sep 27, 2018.
      • Stehle, H. 2018: „On the visibility of organizations in the digital age: Theoretical and empirical perspectives from communicator research“. Sonderfenster „(Un-)Sichtbarkeit in der digitalen Welt“, 63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Mannheim, May 9, 2018.
      2017
      • Stehle, H.; Kirchenbauer, A.; Biesinger, A.; Spachmann, K. 2017: „Leadership communication in change situations: A case analysis on understanding of communication and the significance of communication tasks“. 24. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wien, Nov 24, 2017.
      • Stehle, H. 2017: „Personal communication – heart or chimera of leadership communication?“ Tagung zu Kommunikation und Leadership, Schader-Stiftung/Hochschule Darmstadt, Darmstadt, Jan 19, 2017.
      2016
      • Stehle, H. 2016: „The relationship concept of PR research in Germany: Development, dimensions and use“. 23. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover, Nov 5, 2016.
      • Stehle, H. 2016: „Orientation towards practice in German journalism and PR research: Definition and role as a component of historical professional identity“. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, Mar 31, 2016.
      2015
      • Stehle, H. 2015: “Communication management in a networked world – cooperation instead of control”. EUPRERA 2015 Annual Congress, Oslo, Oct 1, 2015.
      • Stehle, H.; Huck-Sandhu, S. 2015: “Dialog – a guiding principle for young public relations professionals? Results of a Q-survey among German professional newcomers”. 65. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Preconference „Discussion, Dialogue, Discourse: Meanings and Methods” (Public Relations and Organizational Communication Divisions), San Juan, May 21, 2015.
      • Stehle, H.; Spachmann, K. 2015: „Functions of journalism and PR in communication science – A comparison of theoretical ‘settings”“. 60. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Darmstadt, May 15, 2015.
      2014
      • Stehle, H. 2014: „rom instruction to orientation – the changeable role of internal communication from the point of functional PR research and a suggestion for systematization“. 21. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Pforzheim, Oct 31, 2014.
      2013
      • Huck-Sandhu, S.; Stehle, H. 2013: „Strategies and modes of online communication: Results from guided interviews“. 20. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wolfsburg, Nov 2, 2013.
      • Stehle, H. 2013: “Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication”. 63. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Research Escalator (Organizational Communication Division), London, Jun 20, 2013.
      • Huck-Sandhu, S.; Spachmann, K.; Stehle, H. 2013: “Media relations under pressure: What’s left in times of change?” BledCom 2013 (International Public Relations Symposium), Bled, Jun 14, 2013.
      2010
      • Stehle, H.; Krüger, F. 2010: „Communicating successfully about energy and water: The image of municipal energy companies in the public discussion“. 5. Forum für kleinere und mittlere Stadtwerke, Ludwigsburg, Sep 23, 2010.
      • Stehle, H. 2010: “Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication”. Research Seminar, Manchester Business School, Manchester, Jul 28, 2010.
      2008
      • Stehle, H.; Mücke, D. 2008: “Communication relationships between executives and employees: A key factor in employee motivation?” EUPRERA 2008 Annual Congress, Mailand, Oct 17, 2008.
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