

CV
Academic Education
- Doctoral candidate in Art History. Junior Fellow at KFG "Access to Cultural Goods in Digital Change", University of Münster. Working title of the dissertation: ‘State Museums as Arenas for Negotiating Colonial Heritage: Between the Preservation of Vested Interests and Transnational Decolonisation in the 1970s'
- Master's degree in Art History at the University of Münster / Master's degree in History at the University of Münster (Degrees: Master of Arts). Topic of the thesis: "Blockade politics behind closed museum doors? A chronology of how state cultural institutions dealt with restitution in divided Germany using the example of the Prussian Cultural Heritage Foundation." Reviewers: Prof. Dr. Ursula Frohne, Prof. Dr. Silke Mende
- Bachelor's degree in Art History and History at the University of Münster (Degree: Bachelor of Arts). Topic of the thesis: "Proletarian-revolutionary art, early socialist realism: 'Art for the education of the new man'? The Dresden Academy of Fine Arts between ideal and ideologization". Reviewers: PD Dr. Christoph Lorke, Prof. Dr. Ursula Frohne
Positions
External Function
Project
- KFG 33: Access to cultural goods in digital change: art historical, curatorial, and ethical aspects ()
Main DFG-Project Hosted at the University of Münster: | DFG - Centres for Advanced Studies in Humanities and Social Sciences
- KFG 33: Access to cultural goods in digital change: art historical, curatorial, and ethical aspects ()
Publications
- Saal, Jolanda. “Die Finanzierung des Wiederaufbaus der Burg Altena. Eine Geschichte des Scheiterns?” in Burg Altena. Umbau, Kontroversen und Nutzung nach 1900, edited by Heye Bookmeyer and Lena Krull. (Bielefeld: Verlag für Regionalgeschichte, ).
- Saal, Jolanda. “Kolonialismus als Thema in den Skulptur Projekten seit 1977.” in Koloniale Spuren in Münster und im Münsterland, Vol. 26 of Public History - Angewandte Geschichte, edited by Philipp Erdmann and Felicity Jensz. (Bielefeld: Transcript Verlag, ).
- Saal, Jolanda. “Eine 'ständige' Sammlung? Die Frage nach der Restitution im aktuellen kulturpolitischen Konfliktdiskurs.” Institut für Kunstgeschichte, Universität Münster .
- Saal, Jolanda. “Vom Kreis Gelsenkirchener Kunstfreunde zum Kunstverein Gelsenkirchen.” in Zeitgenössische Kunst fördern und vermitteln. Neugründung von Kunstvereinen in der Bundesrepublik nach 1945/49, Vol. 43 of Texte zur Geschichte Wolfsburgs, edited by Alexander Kraus and Christoph Lorke. (Hannover: ecrivir, ).
Scientific Talks
- Saal, Jolanda : „"Blockadepolitik hinter verschlossenen Museumstüren? Der Umgang der Stiftung Preußischer Kulturbesitz mit der Restitution im geteilten Deutschland"“. Gemeinsames Kolloquium "Neue Zugänge zur Zeitgeschichte" der Universität Mannheim, der LMU München und der Universität Münster, Vallendar, .
- Saal, Jolanda : „Eine ‚ständige’ Sammlung? – Die Frage nach der Restitution im aktuellen kulturpolitischen Konfliktdiskurs “. Decolonizing Art History. Revisionen etablierter Machtstrukturen, Universität Münster, .