Center for German-American Educational History


The Center for German-American Educational History has been established in January 2014 at the Institut für Erziehungswissenschaft of the Westfälische Wilhelms-Universität Münster. Thus, for the first time a German academic institution is dedicated entirely to the exploration of the conditions and processes of transatlantic educational history – from its beginnings in the 17th century up to today. The Center’s research and teaching is focused on the wide scope and special quality of the multifaceted interrelationships between German and American pedagogues, school founders and education-policy makers from the colonial period up to the 21st century.

The Center’s policy of information provision, teaching and research is based on the premise that the development of the different systems of education in Germany and America has been marked by fruitful competition as well as mutual interaction and interference since the Early Modern Period. Both educational systems profit from the knowledge of their entangled and intertwined history. The awareness of a common history sharpens the sense of the fact that there exists indeed a transatlantic community with shared values even with regard to ideals of education – in theory and practice.

Franz von Fürstenberg - the prime minister and founder of the University of Münster (1773) - was in contact with German emigrants in America.
Franz von Fürstenberg - the prime minister and founder of the University of Münster (1773) - was in contact with German emigrants in America.
© IfE


The current ideals of education both in the United States and in Germany are derived from and related to a set of key values propagated in the Age of Enlightenment: Self-responsibility and autonomy of the citizen, religious toleration, individual rights of freedom and a broad general education available to all people as a sign of their human dignity. These values were first formulated in the 18th century as the predominant goals of modern self-education and self-government. They can be traced back to the American Constitution of 1787/88 and they can be detected in the Grundgesetz of 1949, the German post-war Constitution that came into being with the support of United States officials. This is why the Center’s research and teaching has a particular but by no means exclusive emphasis on the early phase of German-American educational history in the Age of Enlightenment.


© Twitter Inc.
Book of the Month - July 2018

Schulbücher und Schulbuchverlage in den Besatzungszonen Deutschlands 1945-1949

by Gisela Teistler
© Harrassowitz
Eine buch- und verlagsgeschichtliche Bestandsaufnahme und Analyse mit Bibliografie der erschienenen Schulbücher, Lehrpläne und pädagogischen Zeitschriften

Schulbücher als staatlich legitimierte Unterrichtsmedien dienen insbesondere in Diktaturen auch als politische Erziehungsinstrumente. Nach dem Ende des Zweiten Weltkrieges verboten die vier Siegermächte in Deutschland daher sofort die vom Nationalsozialismus geprägten Schulbücher und drängten im Sinne der sogenannten Reeducation-Politik auf eine rasche Versorgung der Schulen mit neuen, demokratisch konnotierten Unterrichtsmitteln. Gisela Teistler wertet in ihrer Studie zur Schulbuchproduktion in den Jahren 1945 bis 1949 Archivmaterial der beteiligten Militärregierungen, Verlage, Autoren und Behörden aus. Aufgrund der politisch-ideologisch abweichenden Vorstellungen der Alliierten untersucht sie die dabei aufscheinenden Genehmigungsprozesse, Abhängigkeiten und Handlungsspielräume getrennt nach Besatzungszonen. Im Fokus der Untersuchung stehen dabei die in der Nachkriegszeit entstandenen Schulbücher selbst. Dazu vergleicht Teistler mit Schwerpunkt auf die Kulturfächer alle für die allgemein- und berufsbildenden Schulen publizierten Schulbücher. Dies ermöglicht eine profunde Antwort auf die Frage, inwiefern in den ersten Nachkriegsjahren tatsächlich völlig neue Schulbücher entstanden oder ob man sich in Form von modifizierten Neuausgaben oder sogar Nachdrucken doch an früheren Ausgaben orientierte.  Eine Bibliografie der Schulbücher sowie eine Vielzahl von Statistiken nach unterschiedlichen Kriterien und der Abdruck relevanter Dokumente runden den Band ab.

Link