Publications

The Center of German-American Educational History not only seeks to stimulate the development of innovative research projects, it also regularly publishes the results of interesting new research. In collaboration with the publishers Julius Klinkhardt Verlag, Bad Heilbrunn, the Center releases a series of monographs and anthologies: „Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German- American Educational History“. The series is edited by the Center’s Executive Director and its Deputy Heads.

  • Books

    The following books in our series "Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History" are available:

    • Vol. 2: Tim Zumhof, Nicholas K. Johnson (Eds.). Show, Don't Tell. Education and Historical Representations on Screen and Stage in Germany and the USA. Bad Heilbrunn, Julius Klinkhardt 2020. 207 pp., paperback, ISBN 978-3-7815-2397-5

      Table of Contents, Introduction
      Link
      Open Access
    • Vol. 1: Jürgen Overhoff, Anne Overbeck (Eds.). New Perspectives on German-American Educational History. Topics, Trends, Fields of Research. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 2017 [Studies in German American Educational History; 1]. 235 pp., paperback, ISBN 978-3-7815-2138-4

      Table of Contents
      Introduction
      Link
      Reviews: H-Soz-Kult (May 13, 2018), B. Hemetsberger; IJHE 9 (2019), H. 1, pp. 103-106, N. Friesen

    In the series "Das achtzehnte Jahrhundert. Supplementa", edited by the German Society for Eighteenth-Century Studies (DGEJ), the Center for German-American Educational History released an edited volume containing the contributions of the DGEJ Annual Conference 2017 in Münster:

    • Jürgen Overhoff, Andreas Oberdorf (Eds.). Katholische Aufklärung in Europa und Nordamerika (Das achtzehnte Jahrhundert. Supplementa, 25). Göttingen, Wallstein 2019. 563 pp., ISBN 978-3-8353-3493-9

      Link
      Reviews: IFB 26 (2018), H. 4, T. Kinzel; Neue Politische Literatur (23.09.2020), D. Tricoire; ZBLG 33 (2020), H. 1, S. 215-222, M. Müller; JbKG 22 (2020), H. Böning; HZ 312 (2021), S. 526f, A. Schunka; ZHF 48 (2021), H. 1, S. 187-189, M. Schaich.

    In follow-up to the conference "Transatlantic Histories of Schooling and Education" (May 2018) another edited volume was published by Routledge (New York), in close cooperation with Fanny Isensee and Daniel Töpper (HU Berlin):

    • Fanny Isensee, Andreas Oberdorf, Daniel Töpper (Eds.). Transatlantic Encounters in History of Education. Translations and Trajectories from a German-American Perspective (Routledge Studies in Cultural History). New York, Routledge 2020, 310 pp., ISBN 978-0-3672-7677-5.

    Link
    Reviews: EWR 20 (2021), Nr. 2, Ch. Lerg.

    Jürgen Overhoff points in his biography on the German pedagogue and educational reformer also to German-American entanglements:

    • Jürgen Overhoff. Johann Bernhard Basedow (1724-1790). Eine Biografie (Hamburgische Lebensbilder, 25). Göttingen, Wallstein 2020, 200 S., 30 Abb., geb., ISBN 978-3-8353-3619-3.

    Link zum Verlag
    Rezensionen: FAZ (15. Mai 2020), A. Košenia; DAJ 45/1 (2021), S. 131-133, H. Schmitt.

  • Essays

    • Jürgen Overhoff. "Vorbemerkungen zu: William Penn. Ein Bericht von meiner Reise in Deutschland." In: Sinn und Form. Beiträge zur Literatur 1/2021, 104-108.

    • Andreas Oberdorf. "The American College of St. Maurice at Münster, 1867–1879: The Formation of Catholic Clergy for the United States between Seminary Education and Academic Studies." In: Paedagogica Historica, 2021.

    • Jürgen Overhoff. "Preußens verborgene Sklaven. Berlin debattiert, ob die Mohrenstraße umbenannt werden soll. Über das Schicksal der nach Preußen verschleppten Afrikaner ist wenig bekannt. Eine Spurensuche." In: DIE ZEIT, Nr. 35 (20. August 2020), 15.

    • Jürgen Overhoff. "Über den Stand und die zukünftige Form der Zusammenarbeit der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des achtzehnten Jahrhunderts (DGEJ) und der American Society for Eighteenth-Century Studies (ASECS)." In: Das achtzehnte Jahrhundert 44/1 (2020), 8-9.

    • Nicholas K. Johnson. "'A classroom history lesson is not going to work': HBO’s 'Conspiracy' and Depicting Holocaust Perpetrators on Film." In: Nicholas K. Johnson, Tim Zumhof (Eds.). Show, Don't Tell. Education and Historical Representations on Screen and Stage in Germany and the USA. Bad Heilbrunn, Julius Klinkhardt 2020 [Studies in German-American Educational History; 2], 172-198.

    • Jürgen Overhoff. Preface: "George Washington. Abschiedsrede an das Volk der Vereinigten Staaten." Translated by Hans-Christian Oeser. Berlin, Berliner Verlagsbuchhandel 2020, 5-11.

    • Jürgen Overhoff. "'Geschichte ist etwas Fließendes.' Lion Feuchtwanger’s Changing Understanding of History and the Role of the Stage: From his Earliest Theatrical Productions to his Play 'Waffen für Amerika' (1943/44)." In: Nicholas K. Johnson, Tim Zumhof (Eds.). Show, Don't Tell. Education and Historical Representations on Screen and Stage in Germany and the USA. Bad Heilbrunn, Julius Klinkhardt 2020 [Studies in German-American Educational History; 2], 31-48.

    • Tim Zumhof. "Historical Culture, Public History, and Education in Germany and the United States of America. A Comparative Introduction to Basic Concepts and Fields of Research." In: Nicholas K. Johnson, Tim Zumhof (Eds.). Show, Don't Tell. Education and Historical Representations on Screen and Stage in Germany and the USA. Bad Heilbrunn, Julius Klinkhardt 2020 [Studies in German-American Educational History; 2], 15-30.

    • Nicholas K. Johnson, Tim Zumhof. "'Are you not entertained?' - Education, Entertainment, and Historical Representations on State and Screen in Germany and the USA, an Introduction." In: Nicholas K. Johnson, Tim Zumhof (Eds.). Show, Don't Tell. Education and Historical Representations on Screen and Stage in Germany and the USA. Bad Heilbrunn, Julius Klinkhardt 2020 [Studies in German-American Educational History; 2], 7-14.

    • Andreas Oberdorf. "Reconceptualizing German-American Encounters in History of Education." In: Fanny Isensee, Andreas Oberdorf, Daniel Töpper (Eds). Transatlantic Encounters in History of Education. Translations and Trajectories from a German-American Perspective. New York, Routledge 2020, 1-22.

    • Jürgen Overhoff. "Gotthilf August Francke, Friedrich Michael Ziegenhagen and Benjamin Franklin: On the importance of the Paedagogium Regium in Halle for the Philadelphia Academy." In: Bethany Wiggin (Ed.). Babel of the Atlantic. University Park, PA: Penn State Univ. Press 2019, 22-30

    • Jürgen Overhoff. "Die Katholische Aufklärung als bleibende Forschungsaufgabe. Grundlagen, neue Fragestellungen, globale Perspektiven." In: Das achtzehnte Jahrhundert 41.1 (2017), 11-27.

    • Jürgen Overhoff. "Die transatlantischen Bezüge der hamburgischen Aufklärung (1757-1817): Von Blitzableitern, Kommerz und republikanischen Idealen." In: Zeitschrift des Vereins für Hamburgische Geschichte 103 (2017), 57-84.

    • Jürgen Overhoff. "New Perspectives on German-American Educational History: An Introduction." In: Jürgen Overhoff, Anne Overbeck (Eds.). New Perspectives on German-American Educational History. Topics, Trends, Fields of Research. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 2017 [Studies in German-American Educational History; 1], 9-23.

    • Jürgen Overhoff. "Von der Selbstbildung der Bürger. Die Berliner 'Mittwochsgesellschaft' und ihre transatlantischen Bezüge." In: Axel Fischer, Matthias Kornemann (Hrsg.), Dichten, Singen, Komponieren - Die Zeltersche Liedertafel als kulturgeschichtliches Phänomen (1809-1945). Hannover: Wehrhahn 2016, 77-91.

    • Jürgen Overhoff. "Clemens Vonnegut: Unternehmer, Freidenker, Bildungsbürger." In: Willi Kulke (Ed.). Vom Streben nach Glück: 200 Jahre Auswanderung aus Westfalen nach Amerika. Essen: Klartext 2016, 121-130.

    • Anne Overbeck. "Between Goethe and Washington: German-American Life in Indianapolis in the Early 20th Century." In:  Jürgen Overhoff, Anne Overbeck (Eds.). New Perspectives on German-American Educational History. Topics, Trends, Fields of Research. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 2017, 122-142 [Studies in German American Educational History; 1].

    • Anne Overbeck. "Wissen wandert: Deutschamerikaner in Kultur und Wirtschaft." In: Willi Kulke (Eds.). Vom Streben nach Glück: 200 Jahre Auswanderung aus Westfalen nach Amerika. Essen: Klartext 2016, 95-108.

    • Anne Overbeck, Kerstin Wölki. "Goethe oder Washington? Die Situation der Deutschamerikaner zur Zeit des Ersten Weltkriegs." In: Willi Kulke (Eds.). Vom Streben nach Glück: 200 Jahre Auswanderung aus Westfalen nach Amerika. Essen: Klartext 2016, 145-157.

    • Andreas Oberdorf. "Von Münster nach Amerika: Das Leben und Wirken des Demetrius Augustinus von Gallitzin (1770–1840) – Überlegungen zu einem transatlantischen »Bildungsraum« der Katholischen Aufklärung." In: David Käbisch, Michael Wermke (Eds.). Transnationale Grenzgänge und Kulturkontakte. Historische Fallbeispiele in religionspädagogischer Perspektive, Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt [Studien zur Religiösen Bildung; 14], 99-115.

    • Andreas Oberdorf. "Amalia von Gallitzin (1748-1806)." In: Ulrich L. Lehner (Ed.). Women, Enlightenment and Catholicism: A Transnational Biographical History. London: Routledge 2018, 164-176.

     

  • Reviews

    • Andreas Oberdorf: Review of: Wolfgang Flügel. Pastoren aus Halle und ihre Gemeinden in Pennsylvania 1742-1820. Deutsche Lutheraner zwischen Persistenz und Assimilation. Berlin/Boston 2019. In: Das achtzehnte Jahrhundert, 44 (1), S. 108-110.
    • Jürgen Overhoff: Review of: Wellenreuther, Hermann; Müller-Bahlke, Thomas; Roeber, A. Gregg (Eds.). The Transatlantic Worls of Heinrich Melchior Mühlenberg in the Eighteenth Century. Halle an der Saale: Verlag der FranckeschenStiftungen/Harrassowitz 2013. In: Historische Zeitschrift 303 (2016), Heft 3, 881-882.

       

    • Jürgen Overhoff: Review of: Rosenhagen, Ulrich. Brudermord, Freiheitsdrang, Weltenrichter: Religiöse Kommunikation und öffentliche Theologie in der amerikanischen Revolutionsepoche. Berlin: De Gruyter 2015. In: Historische Zeitschrift 303 (2016), Heft 1, 229-231. 

    • Jürgen Overhoff: Review of: Gräg, Holger Th.; Hedwig, Andreas und Wenz-Haubfleisch, Annegret (Eds.). Die "Hessians" im amerikanischen Unabhängigkeitskrieg (1775-1783): Neue Quellen, neue Medien, neue Forschung. Marburg: Historische Kommission für Hessen 2014. In: Nassauische Annalen 127 (2016), Nr. 11, 402-403.

    • Anne Overbeck: Review of: Laats, Adam: The Other School Reformers, Conservative Activism in American Education. Cambridge (MA), USA: Harvard University Press 2015. In: EWR 14 (2015), Nr. 6 (Released at 02.12.2015), (URL)
    • Jürgen Overhoff : Review of: Roche, Mark: Was die deutschen Universitäten von den amerikanischen lernen können und was sie vermeiden sollten, Blaue Reihe. Hamburg: Meiner 2014. In: EWR 14 (2015), Nr. 4 (Released at 07.08.2015), (URL)
    • Anne Overbeck: Review of: Demos, John: The Heathen School, A Story of Hope and Betrayal in the Age of the Early Republic. New York / NY: Vintage Books 2014. In: EWR 14 (2015), Nr. 3 (Released at 11.06.2015), ( URL)
    • Anne Overbeck: Review of: Justice, Benjamin (Hg.): The Founding Fathers, Education, and „The Great Contest“, The American Philosophical Society Prize of 1797. New York: Palgrave Macmillan 2013. In: EWR 13 (2014), Nr. 4 (Released at 25.07.2014). ( URL)
    • Jürgen Overhoff: Review of: Freytag-Loringhoven, Konstantin von: Erziehung im Kollegienhaus, Reformbestrebungen an den deutschen Universitäten der amerikanischen Besatzungszone 1945-1960. Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012. In: EWR 13 (2014), Nr. 5 (Released at 10.10.2014). (URL)