Projektleiterin „Hindu-Muslim-Jewish Origin Legends in Circulation between the Malabar Coast and the Mediterranean, 1400s–1800s“
Lebenslauf
seit 2018 Projektleitung “mawlid-Texte aus dem 13. bis 18. Jahrhundert: Prophetenfrömmigkeit als rituelles Ereignis?“ (DFG). Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der WWU Münster, Institut für Arabistik und Islamwissenschaft/Leibnizpreis Forschungsstelle ALEA.
2017 Mitarbeit im Ausstellungsprojekt “Arab and German Tales: Transcending Cultures“, Arab-German Young Academy of Sciences and Humanities, Staatliche Museen Berlin, Nationalbibliothek Qatar.
2015 - 2016 Visiting Research Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Dynamics in the History of Religions between Asia and Europe“, Ruhr-Universität Bochum mit einem Projekt zu “The Dimension of Sound in Islam – Traveling Aesthetics”.
2014 - 2015 Vertretung der Professur (W 3) Islamwissenschaft (Arabistik) an der Philosophischen Fakultät der Universität Heidelberg.
2013 - 2014 Akademische Mitarbeiterin am Seminar für Sprachen und Kulturen des Vorderen Orients, Islamwissenschaft, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Forschungsstipendiatin der Max Weber Stiftung.
2008 - 2013 Wissenschaftliche Referentin am Orient-Institut Beirut – gegründet von der DMG – in der Max Weber Stiftung (Deutsche Geisteswissenschaftliche Institute im Ausland) in Beirut, Libanon.
2003 - 2008 Wissenschaftliche Assistentin an der Professur für Islamkunde und Arabistik, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
2000 - 2003 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Islamkunde und Arabistik, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
2002 Promotion (Arabistik), Otto-Friedrich Universität Bamberg.
2000 DAAD-Kurzstipendium für abschließende Recherchen in Beirut und Damaskus; Gastwissenschaftlerin am Orient-Institut der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft in Beirut.
1996 - 1999 Graduiertenkolleg „Transformationsprozesse in Gesellschaften des Vorderen Orients zwischen Tradition und Erneuerung in fächerübergreifender Forschung“ der Universitäten Bamberg und Erlangen-Nürnberg.
1996 Magister Artium, Otto-Friedrich Universität Bamberg (Arabistik, Ethnomusikologie, Islamwissenschaft)
Weinrich, Ines. . Mitteilungen zur Sozial- und Kulturgeschichte des islamischen Orients, Bd. 21, Fayrūz und die Brüder Raḥbānī. Musik, Moderne und Nation im Libanon Baden-Baden: Ergon Verlag.
Fachbücher (Herausgegebene Bücher)
Weinrich, Ines, Hrsg. . Arabische Literatur und Rhetorik Elfundert bis Achtzehnhundert, In Praise of the Prophet. Forms of Piety as Reflected in Arabic Literature Baden-Baden: Ergon Verlag.
Dorpmüller, Sabine, Scholz, Jan, Stille, Max, und Weinrich, Ines, Hrsg. . Heidelberg Studies on Transculturality, Bd. 4, Religion and Aesthetic Experience: Drama – Sermons – Literature Heidelberg: Heidelberg University Publishing. doi: 10.17885/heiup.416.
Weinrich, Ines, Hrsg. . Beiruter Texte und Studien, Bd. 122, Performing Religion: Actors, contexts, and texts. Case Studies on Islam Baden-Baden: Ergon Verlag.
Donohue, John SJ, Tramontini, Leslie, unter der Mitarbeit von Kanj, Nara, und Weinrich, Ines, Hrsg. . Beiruter Texte und Studien, Bd. 123, أعلام الأدب العربي المعاصر. سيَر وسيَر ذاتية [Moderne arabische Autoren. Biographien und Autobiographien], 2 Bde. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Hees, Syrinxvon, Maltzahn, Nadiavon, und Weinrich, Ines, Hrsg. . Orient-Institut Studies, Bd. 2, Inverted Worlds: Cultural Motion in the Arab Region
Heimbach-Steins, Marianne, Kerkhoff-Hader, Bärbel, Ploil, Eleonore, und Weinrich, Ines, Hrsg. . Gender-Diskussion, Bd. 1, Strukturierung von Wissen und die symbolische Ordnung der Geschlechter. Gender Tagung in Bamberg Münster: LIT Verlag.
Heimbach-Steins, Marianne, Kerkhoff-Hader, Bärbel, Ploil, Eleonore, und Weinrich, Ines, Hrsg. . Forschungsforum. Berichte aus der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Bd. 11, Genderforschung in Bamberg N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
Artikel
Artikel in Fachzeitschriften, Zeitungen oder Magazinen
Weinrich, Ines. . „Reading Practices of the Arabic mawlid.“ In In Praise of the Prophet. Forms of Piety as Reflected in Arabic Literature, herausgegeben von InesWeinrich. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . „ʿAbd ar-Raḥīm al-Buraʿī. Eine Spurensuche.“ In Doing Justice to a Wronged Literature: Essays on Arabic Literature and Rhetoric of the 12th-18th Centuries in Honour of Thomas Bauer, herausgegeben von HakanÖzkan und NefeliPapoutsakis. Leiden: Brill.
Scholz, Jan, Stille, Max, und Weinrich, Ines. . „Introduction.“ In Religion and Aesthetic Experience: Drama – Sermons – Literature, Bd. 4 aus Heidelberg Studies on Transculturality, herausgegeben von SabineDorpmüller, JanScholz, MaxStille und InesWeinrich. Heidelberg: Heidelberg University Publishing. doi: 10.17885/heiup.416.
Weinrich, Ines. . „الرحلة: المسافرون العرب.“ In Arab and German Tales: Transcending Cultures, herausgegeben von Verena M. Lepper. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . „غوته والمؤلفون العرب.“ In Arab and German Tales: Transcending Cultures, herausgegeben von Verena M. Lepper.
Weinrich, Ines. . „التقتليد العربية لفن السرد و انواعها.“ In Arab and German Tales: Transcending Cultures, herausgegeben von Verena K. Lepper. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . „The Inḥiṭāṭ Paradigm in Arab Music History.“ In Inḥiṭāṭ - The Decline Paradigm: Its Influence and Persistence in the Writing of Arab Cultural History, Bd. 2 aus Arabische Literatur und Rhetorik – Elfhundert bis Achtzehnhundert, herausgegeben von SyrinxvonHees. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . „Between Poem and Ritual: The Burda by al-Būṣīrī (d. 1294-1297).“ In Performing Religion: Actors, contexts, and texts. Case Studies on Islam, Bd. 122 aus Beiruter Texte und Studien, herausgegeben von InesWeinrich. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . „Introduction: From Texts to Performances.“ In Performing Religion: Actors, contexts, and texts. Case Studies on Islam, Bd. 122 aus Beiruter Texte und Studien, herausgegeben von InesWeinrich. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Hees, Syrinxvon, Maltzahn, Nadiavon, und Weinrich, Ines. . „Introduction.“ In Inverted Worlds: Cultural Motion in the Arab Region, Bd. 2 aus Orient-Institut Studies, herausgegeben von SyrinxvonHees, NadiavonMaltzahn und InesWeinrich.
Heimbach-Steins, Marianne, Kerkhoff-Hader, Bärbel, Ploil, Eleonore, und Weinrich, Ines. . „Vorwort.“ In Genderforschung in Bamberg, Bd. 11 aus Forschungsforum. Berichte aus der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, herausgegeben von MarianneHeimbach-Steins, BärbelKerkhoff-Hader, EleonorePloil und InesWeinrich. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
Weinrich, Ines. . „Ideologie und religiöse Symbolik im Libanon: Die Sängerin Fayruz.“ In Genderforschung in Bamberg, Bd. 11 aus Forschungsforum. Berichte aus der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, herausgegeben von MarianneHeimbach-Steins, BärbelKerkhoff-Hader, EleonorePloil und InesWeinrich. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
Weinrich, Ines. . „’Notes of Salvation and Joy’. Reflections on the Repertory of Fayrūz and the Raḥbānī Brothers.“ In Crisis and Memory in Islamic Societies. Proceedings of the third Summer Academy of the Working Group Modernity and Islam held at the Orient Institute of the German Oriental Society in Beirut, Bd. 77 aus Beiruter Texte und Studien, herausgegeben von AngelikaNeuwirth und AndreasPflitsch. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Lexikonartikel (Buchbeiträge)
Weinrich, Ines. . „Mawlidiyya.“ In Encyclopaedia of Islam, THREE, herausgegeben von KateFleet, GudrunKrämer, DenisMatringe, JohnNawas und EverettRowson. Leiden: Brill.
Weinrich, Ines. . „Fayrūz.“ In Die Musik in Geschichte und Gegenwart, begründet von Friedrich Blume, zweite neubearbeitete Ausgabe, herausgegeben von Ludwig Finscher, Personenteil, Bd. 6, herausgegeben von LudwigFinscher. Kassel: Bärenreiter Verlag.
Weinrich, Ines. . „Makedonien.“ In Die Musik in Geschichte und Gegenwart, begründet von Friedrich Blume, zweite neubearbeitete Ausgabe, herausgegeben von Ludwig Finscher, Sachteil, Bd. 5, herausgegeben von LudwigFinscher. Kassel: Bärenreiter Verlag.
Weinrich, Ines : “The Manuscript Context of Qiṣṣat Shakarwatī Farmāz [Farmāḍ]”. Language Contact and Cultural Translation between the Indian Ocean and the Mediterranean, 1400s–1800s, Universität Münster, .
Weinrich, Ines : “Stability and change in the transmission of Arabic mawlid texts. The case of Mawlid al-ʿArūs”. Textual Transmission in the Islamic Manuscript Age. On the Variance, Reception, and Usage of Arabic and Persian Works from the Middle East to the Indian Subcontinent.German-Japanese Bilateral Conference , Universität Münster, .
Weinrich, Ines; Jensz, Felicity : „SprachRäume. Religiöse Texte als Ressource im kolonialen Kontext“. Vortragsreihe und Webquest am Exzellenzcluster "Religion und Politik", Münster, .
Weinrich, Ines : “Divine Intervention: The Role of Nature in mawlid texts and madīḥ nabawī”. Arabic Literature in Dialog with Nature. International ALEA Conference, Münster, .
Weinrich, Ines : “The Moon-Splitting Episode in West and East Asian Arabic Sources”. South Asian Coastal Heritage: Connections and Disconnections Past and Present. International Workshop, Glasgow, .
Weinrich, Ines : „Versteckte Macht. Layout und Funktion von Handschriften arabischer religiöser Texte“. Manuskriptkulturen. Interdisziplinär. Digital. Frühjahrsschule, Münster, .
Weinrich, Ines : “Aesthetic Dimensions of Muslim Ritual: A Material Approach”. Musical Topographies of the Mediterranean, International Conference, Rom, .
Weinrich, Ines : “Mawlid and Māla, Arabic and Arabic Malayalam in Malabar (13th to 16th century)”. Discourse on Mappila Culture and Lyricism, CPA College of Global Studies / University of Calicut, Puthanathani, Kerala, Indien, .
Weinrich, Ines : “Reading Practices of the Arabic mawlid”. International Workshop „Emerging Forms of Muslim Piety Centering on Muḥammad as Reflected in Arabic Literature", WWU Münster, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Sounding the Birth of the Prophet Muhammad: Arabic mawlid texts as performative devotion”. Research Seminar, University of Glasgow, Glasgow, Scotland, .
Weinrich, Ines : “"Nashīd" between Islamic Chanting and Jihadi Hymns: Continuities and Transformations”. Jihadi Audiovisualities: Meanings, Aesthetics, Appropriations, JGU Mainz, .
Weinrich, Ines : “"Qaṣīda mafrūsha": From written to oral and back again
”. 29th Conference of the Union Européenne des Arabisants et Islamisants, WWU Münster, .
Weinrich, Ines : “Sound as a Medium: Aesthetic and religious experience according to al-Ghazālī (d. 1111)”. Religion, Media, and Materiality: Interdisciplinary Perspectives on Religious Authority, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Ḥabīb – Ṭabīb – Shafīʿ (Beloved, Healer, and Intercessor): The Creation of Muḥammad’s Qualities through Contemporary Chant in Syria and Lebanon”. Between God and Man: Representations of the Prophet in Literature, Arts, and Media, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “The Arabic mawlid as a Literary Genre and a Traveling Text”. Arabic and Islam on the Move: Cross-cultural Encounters between Arabia and Malabar 900s-1500s, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Islamic Chanting between Recitation and Rap: Observations from fieldwork in Syria and Lebanon”. Lecture series on the Modern and Contemporary Middle East, Center for Modern Middle East Studies at the National Museum of Ethnology (MINPAKU), Osaka, Japan, .
Weinrich, Ines : “From Present Beirut to Late Antiquity and Back: Ritual Listening in the Islamic Context”. Religion and the Senses, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weirnich, Ines : “Religious Soundscapes Entangled and Disentangled”. Summer School “Eurasian Religions in Contact” (ERiC), Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : „‘Gott hat keinen Propheten ohne schöne Stimme gesandt‘. Klang und Ästhetik in der islamischen rituellen Praxis“. Internationaler Sommerkurs Gregorianik, Folkwang Universität der Künste, Essen, Deutschland, .