Dr. Mareike Ehlert

Education
Professional positions
Research interests
Journal articles with peer review
Ehlert, M., Adloff, M., & Souvignier, E. (2025). It’s about time! Teachers’ perspectives on supportive and hindering contextual conditions for implementing innovations in school. Education Inquiry. http://dx.doi.org/10.1080/20004508.2025.2454083
Mentel, H., Ehlert, M., Souvignier, E., & Förster, N. (2024). The impact of a theory-practice-based professionalisation program on student teachers’ knowledge, motivation, and beliefs. European Journal of Teacher Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2412071
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2024). Mind the Gap: How Teachers’ Professional Development Preferences Relate to Scientific Recommendations. Sage Open, 14(3). https://doi.org/10.1177/21582440241276172
Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2024). Effects of e-learning formats on student teachers’ knowledge and attitude towards evidence-based instruction. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(7). https://doi.org/10.53761/kmhmme30
Ehlert, M., Beck, J., Förster, N., & Souvignier, E. (2024). Continuous texts or word lists? Exploring the effects and the process of repeated reading depending on the reading material and students’ reading abilities. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-024-10536-5
Ehlert, M.*, & Fehrmann, R.* (2023). Kurze Rede, langer Sinn – Über die Potenziale, die Produktion und die Nutzung von Erklärvideos für den Transfer wissenschaftlicher Erkenntnisse in die Praxis [Long story short - On the potential, production and use of explanatory videos for the transfer of scientific knowledge into practice]. k:ON Journal für Lehrer*innenbildung, 7. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2023.7
Forthmann, B., & Ehlert, M. (2023). Creative Metacognition and its Relation to the Conceptualization, Assessment, and Nurture of Creativity – Comment on “A Systematic Framework of Creative Metacognition” by I. Lebuda & M. Benedek. Physics of Life Reviews, 46. https://doi.org/10.1016/j.plrev.2023.10.035
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2023). Effective professional development in implementation processes – the teachers' view. Teaching and Teacher Education, 134, 104329. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104329
Ehlert, M., Hebbecker, K., Souvignier, E. (2022). Implementing evidence-based practices in reading classrooms – longitudinal interrelations between teaching-related attitudes, innovation-specific perceptions, and perceived implementation success. Studies in Educational Evaluation, 75, 101203. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101203
*shared first/last authorship
Other publications
Ehlert, M.*, & Fehrmann, R.* (2023). Erklärvideos für den Transfer wissenschaftlicher Erkenntnisse in die Praxis produzieren - Konzeptuelle Entscheidungs- und Strukturierungshilfen sowie Leitfragen zu Produktions- und Distributionsschritten. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/5S2WD
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2023). Wer das liest…: Was im Gehirn passiert, wenn wir lesen. The Inquisitive Mind, 2. https://de.in-mind.org/article/wer-das-liest (English translation: Ehlert, M., & Souvignier, E. (2025). If you read this... The Inquisitive Mind, 3. https://www.in-mind.org/article/if-you-read-this)
Souvignier, E., & Ehlert, M. (2022). Trainingsprogramme im Unterricht. BiSS-Transfer Journal, 9-12.
Dissertation
Ehlert, M. (2023). Bridging the research-practice gap - Professionalising teachers for the implementation of evidence-based reading innovations. Dissertation, University of Münster. doi: 10.13140/RG.2.2.34654.41289
Book chapters
Ehlert, M., Seybel, C., Souvignier, E., Titz, C., Weber, S. & Hasselhorn, M. (2024). Systematische Förderung des Lesens in der Grundschule: Leseflüssigkeit und Leseverständnis mit dem Lese-Sportler-Programm fördern. In Trägerkonsortium BiSS-Transfer (Hrsg.), BiSS-Transfer: Potenziale sichern: Arbeitsergebnisse, Länderperspektiven und Impulse (S. 31–37). wbv Media. https://www.wbv.de/shop/BiSS-Transfer-Potenziale-sichern-6004958w
Souvignier, E., & Ehlert, M. (2024). Förderung der Lesekompetenz: Prinzipien, Programme und Implementation. In W. Lenhard, & T. Richter (Hrsg.), Diagnose und Förderung des Lesens im digitalen Kontext – Tests und Trends in der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (S. 181-197). Hogrefe.
Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2022). E-Learning-Kurs oder Online-Vorlesung? Effekte von selbstregulativen Lernprinzipien auf den Wissenserwerb und die Einstelllungen von Lehramtsstudierenden. In M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz, & M. Lindhaus (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIV (pp. 123-130). Shaker.
Mentel, H., Förster, N., Ehlert, M., Thomas, L., & Souvignier, E. (2022). Förderung evidenzbasierten Unterrichtens durch das Projekt „Lese-Sportler: mit PS in die Schule“. In M. Krämer, S. Dutke, G. Bintz, & M. Lindhaus (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIV (pp. 139-147). Shaker.
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2022). Die Wirksamkeit von Fördermaßnahmen zur Leseflüssigkeit in Abhängigkeit von Passung, Dosierung und Wiedergabetreue – Herausforderungen für Forschung und Praxis. In M. Philipp & S. Jambor-Fahlen (Eds.), Lesen: Prozess- und Produktperspektiven von der Wortebene bis zu multiplen Texten (pp. 56-76). Beltz Juventa.
Mentel, H., Aust, L., Ehlert, M., Thomas, L., & Souvignier, E. (2022). Führt Lesefreude zu Lesekompetenz? Empirische Befunde zu unterschiedlichen Ansätzen der Leseförderung. In: Steins, G., Spinath, B., Dutke, S., Roth, M., Limbourg, M. (Eds.) Mythen, Fehlvorstellungen, Fehlkonzepte und Irrtümer in Schule und Unterricht. Psychologie in Bildung und Erziehung: Vom Wissen zum Handeln (pp. 135-155). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36260-7_7
Presentations
Bellinghausen, S., Ehlert, M., & Souvignier, E. (2025). Digitale Leseförderung – Einfach umzusetzen, aber auch wirksam? Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Mannheim, Januar, 27-29, 2025).
Mentel, H., Ehlert, M., Souvignier, E., & Förster, N. (2025). Der Einfluss professioneller Kompetenzen von angehenden Lehrkräften auf die Leseleistung und die Lesemotivation von SchülerInnen und die vermittelnde Rolle der Passung des Förderangebots. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Mannheim, Januar, 27-29, 2025).
Zielke, J., Mentel, H., Ehlert, M., & Förster, N. (2025). Entwicklung der Urteilsgenauigkeit von (angehenden) Lehrkräften. Vortrag auf der 12. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Mannheim, Januar, 27-29, 2025).
Stanke, F., Reisch, H., Bröckl, J., Echterhoff, G.*, & Ehlert, M.* (2024). Black, Muslim, and perceived as Slavic Women’s experiences of Unequal Treatment in Germany and associated Distress – Results from Three Qualitative Interview Studies. Vortrag auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Wien, September, 16-19, 2024).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2024). Effekte eines zweijährigen Professionalisierungsprogramms durch Multiplikator:innen zum Lesen auf professionelle Kompetenzen von Lehrkräften. Vortrag auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Wien, September, 16-19, 2024).
Mentel, H., Ehlert, M., Souvignier, E., & Förster, N. (2024). Effekte eines theorie- und praxisbasierten Seminarkonzepts auf die professionellen Kompetenzen von Lehramtsstudierenden. Vortrag auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Wien, September, 16-19, 2024).
Ehlert, M., Van Keer, H., Vansteelandt, I., Bogaert, R., Mentel, H., Souvignier, E., & Förster, N. (2024). Dosage in Reading Interventions – Examining the Predictive Power of Different Dosage Measures on Students’ Reading Comprehension, Motivation, and Self-Concept. Poster at the SIG 18 Educational Effectiveness of the European Association of Research on Learning and Instruction (Nikosia, August, 23-25, 2024).
Bellinghausen, S., Ehlert, M., & Souvignier, E. (2024). Wirksamkeit einer digitalen Umsetzung des Leseförderprogramms "Der Lese-Sportler". Posterpräsentation auf der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) (Osnabrück, September, 10, 2024).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2024). Implementing evidence-based reading interventions – Longitudinal effects of a two-year professional development programme via multipliers. Poster presentation at 31st Conference of the Society for Scientific Studies of Reading (Kopenhagen, July, 10-13, 2024).
Lindhaus, M., Ehlert, M., Fimpler, M., & Dutke, S. (2024). Personalizing Text by Using Readers' Names – Effects on Learning Performance, Reading Motivation and Social Agency. Poster presentation at 31st Conference of the Society for Scientific Studies of Reading (Kopenhagen, July, 10-13, 2024).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2024). Längsschnittliche Veränderungen in Einstellungen und im Unterrichtshandeln von Lehrkräften bei der Implementation einer Leseintervention. Vortrag auf der 11. Konferenz der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Potsdam, März, 18-20, 2024).
Ehlert, M., Beck, J., Förster, N., & Souvignier, E. (2023). Differentielle Effekte des Repeated Reading in Abhängigkeit des Lesematerials [Differential effects of repeated reading depending on the reading material]. Poster presentation at the Conference of the Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF) (Münster, November, 03-04, 2023).
Ehlert, M., Beck, J., Förster, N., & Souvignier, E. (2023). Fließtext oder Wortliste? – Prozesse und Effekte des Repeated Reading in Abhängigkeit des Lesematerials. Vortrag auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (Kiel, 17.-19. September, 2023).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2023). Longitudinal changes in teacher attitudes in implementation processes. Online Roundtable Session at the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) (Thessaloniki, August, 22-26, 2023).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2023). Effective professional development in implementation processes – the teachers’ view. Poster presentation at the Conference of the American Educational Research Association (Chicago, April, 12-16, 2023). Poster link
Ehlert, M., Förster, N., Beck, J., & Souvignier, E. (2023). Wortliste oder Fließtext? Effekte des Repeated Reading in Abhängigkeit des Lernmaterials. Vortrag auf der Tagung des Mercator-Instituts (Köln, März, 20, 2023).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2023). Individuelle und kontextuelle Prädiktoren von transferrelevanten Einstellungen in Professionalisierungsprozessen. Posterpräsentation auf der 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Duisburg-Essen, 28. Februar-02. März, 2023).
Förster, N., Mentel, H., Ehlert, M., Forthmann, B., & Souvignier, E. (2023). Von der Theorie in die Praxis: Implementation einer differenzierten Leseförderung in den schulischen Alltag unter dem Blickwinkel der Förderintensität. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Duisburg-Essen, 28. Februar-02. März, 2023).
Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2022). E-learning course or e-lecture? Effects of self-regulated principles on knowledge and attitudes. Vortrag auf der SIG 16 „Metacognition and Self-Regulated Learning” der European Association of Research on Learning and Instruction (Online, September, 16, 2022).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2022). Fortbildungspräferenzen von Grundschullehrkräften: Wovon hängen sie ab und wie eng hängen sie mit wissenschaftlichen Empfehlungen zusammen? Posterpräsentation auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Hildesheim, September, 10-15, 2022).
Ehlert, M., & Souvignier, E. (2022). Fortbildungspräferenzen von Grundschullehrkräften bei der Implementation evidenzbasierter Leseinterventionen. Posterpräsentation auf der Tagung des Mercator-Instituts für Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler in Qualifikationsphasen (Köln, Juni, 14, 2022).
Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2022). E-Learning-Kurs oder Online-Vorlesung? Effekte von selbstregulativen Lernprinzipien auf den Wissenserwerb und die Einstelllungen von Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der 14. Tagung für Psychologiedidaktik und Evaluation (Münster, Mai, 27-28, 2022).
Mentel, H., Förster, N., Ehlert, M., Thomas, L., Forthmann, B., & Souvignier, E. (2022). Förderung evidenzbasierten Unterrichtens durch das Projekt „Lese-Sportler: mit PS in die Schule“. Posterpräsentation auf der 14. Tagung für Psychologiedidaktik und Evaluation (Münster, Mai, 27-28, 2022).
Ehlert, M., Hebbecker, K., & Souvignier, E. (2022). Einstellungen und innovationsspezifische Wahrnehmungen von Lehrkräften im Prozess der Implementation diagnosebasierter, differenzierter Leseförderung. Posterpräsentation auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (Online, März, 9-11, 2022).
Förster, N., Thomas, L., Ehlert, M., Mentel, H., Forthmann, B., & Souvignier, E. (2022). Mit PS in die Schule: Differenzierte Leseförderung mit dem Lese-Sportler. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Online, März, 9-11, 2022).
*shared first/last authorship
Bachelor
Master
Effective instruction – Findings from educational psychological studies
Research-practice transfer
Freely available materials to promote reading: uni.ms/di2download