Dr. Till Huber
Dr. Till Huber

Blumfeld und die Hamburger Schule. Sekundarität – Intertextualität – Diskurspop

Photo Till Huber
© Vandenhoeck & Ruprecht

The 'historisation and relativisation of all elements in music' ("Historisierung und Relativierung aller Musikelemente") that Diedrich Diedrichsen attributed to progressive pop tendencies of the early 1980's can be observed with 1990's bands such as Blumfield, Die Sterne and Tocotronic and now pertains to modalities of expression at large. A fragile, context-bound 'I' reflects on musical structures within the medium of pop, especially under German conditions and in the German language. Keywords such as "Discursive Pop" and "Hamburg School" quickly prop up. Based on a comprehensive corpus of materials, Till Huber presents the first extensive study on the phenomenon of Discursive Pop. The author draws on detailed song analyses to introduce the most relevant methods, dissects sources in order to explain aspects pertaining to the history of "Hamburg School" and how it has been dealt with in research ever since, correcting widespread myths. The early work of one of Hamburg School's most prominent bands, Blumberg, is set as an attempt at critical commitment in the medium of pop, without falling short of the level of complexity of poststructuralist theories.

Subject: Germanistik, Neue deutsche Literatur
Supervisors: Prof. Dr. Moritz Baßler, Prof. Dr. Mark Stein, Prof. Dr. Eckhard Schumacher

Contact

  • Education

    12/2015 Dissertation finished
    1999 until 2007 Student of German and American Studies at University of Hamburg
  • Projects and Professional Experience

    since 04/2023 Research associate at the Philipps University of Marburg
    04/2021 until 04/2023

    Substitute Professor University of Hamburg

    since 4/2016 Research Assistant at the German Department, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
    2008 until 2009 Temporary lecturer at Institut für Germanistik II, University of Hamburg
  • Publications and Conference Papers

    2017 ‘The interesting ones’. ‘Hamburger Schule’ and the ‘secondariness’ of German pop. Perspectives on German Popular Music. Eds. Michael Ahlers und Christoph Jacke. Routledge: London/New York 2017, p. 135-139.
    09/2016 Till Huber. 2016. Blumfeld und die Hamburger Schule. Sekundarität – Intertextualität – Diskurspop. Göttingen: V&R unipress.
    2016 „Im Abflussrohr der Zeit“. Werner Riegels und Peter Rühmkorfs Heiße Lyrik (1956). Vom Heimatroman zum Agit-Prop. Essays zur Literatur Westfalens 1945–1975. Eds. Moritz Baßler/Walter Gödden/Sylvia Kokot/Arnold Maxwill. Bielefeld: Aisthesis 2016,  p. 100–105.
    2016

    „Glücksgestaltung“. Pop. Kultur und Kritik Heft 8 (Frühling 2016), p. 76–87.

    2015 Till Huber: Theodor W. Adorno (1903–1969), Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft (1955). KulturPoetik 1/2015 (Reihe „KulturKlassiker“), p. 123–133.
    2012 Till Huber: »Oben im Eck – Ein Star im Verborgenen. Holger Hiller und die Neue Deutsche Welle«. Hidden Tracks. Das Verborgene, Vergessene und Verschwundene in der Popmusik. Eds. Thorsten Schüller and Sascha Seiler. Würzburg: Königshausen & Neumann, p. 31-48.
    2011 Olaf Grabienski, Till Huber, Jan-Noël Thon: Poetik der Oberfläche. Die deutschsprachige Popliteratur der 1990er Jahre. Eds. by the same. Berlin: de Gruyter 2011. 
    2009 Im Herzen der Uneigentlichkeit. Überlegungen zu Christian Krachts Nordkorea. Christian Kracht. Zu Leben und Werk. Eds. Johannes Birgfeld und Claude De Conter. Köln: Kiepenheuer & Witsch 2009.
    2009 Ausweitung der Kunstzone. Ingo Niermanns und Christian Krachts 'Docu-Fiction'. Depressive Dandys. Spielformen der Dekadenz in der Pop-Moderne. Eds. Alexandra Tacke und Björn Weyand. Köln, Weimar, Wien: Böhlau 2009, p. 218-233.
    2008 "Ich will da nicht leben, wo es niemals Leben gab". Der Diskurs-Pop der Sterne als 'kapitalistischer Realismus'. Stadt.Land.Pop. Popmusik zwischen westfälischer Provinz und Hamburger Schule. Eds. Moritz Baßler, Walter Gödden, Jochen Grywatsch und Christina Riesenweber. Bielefeld: Aisthesis 2008, p. 132-153.
    2008 Till Huber: Zurück in die Dörfer. Christian Krachts Roman "Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten" ist alternative Geschichtsschreibung. literaturkritik.de 10 (2008).
  • Scholarships and Awards

    2008 - 2012 PhD scholarship from Hans-Böckler-Stiftung