Dr. Till Huber

Blumfeld und die Hamburger Schule. Sekundarität – Intertextualität – Diskurspop

The 'historisation and relativisation of all elements in music' ("Historisierung und Relativierung aller Musikelemente") that Diedrich Diedrichsen attributed to progressive pop tendencies of the early 1980's can be observed with 1990's bands such as Blumfield, Die Sterne and Tocotronic and now pertains to modalities of expression at large. A fragile, context-bound 'I' reflects on musical structures within the medium of pop, especially under German conditions and in the German language. Keywords such as "Discursive Pop" and "Hamburg School" quickly prop up. Based on a comprehensive corpus of materials, Till Huber presents the first extensive study on the phenomenon of Discursive Pop. The author draws on detailed song analyses to introduce the most relevant methods, dissects sources in order to explain aspects pertaining to the history of "Hamburg School" and how it has been dealt with in research ever since, correcting widespread myths. The early work of one of Hamburg School's most prominent bands, Blumberg, is set as an attempt at critical commitment in the medium of pop, without falling short of the level of complexity of poststructuralist theories.

Published at V&R unipress in September 2016

Subject: Germanistik, Neue deutsche Literatur
Supervisors: Prof. Dr. Moritz Baßler, Prof. Dr. Mark Stein, Prof. Dr. Eckhard Schumacher

  • Current project

    since 4/2016 Research Assistant at the German Department, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

  • Academic Career

    09/2016

    Publication of the dissertation: Blumfeld und die Hamburger Schule. Sekundarität – Intertextualität – Diskurspop

    Published by V&R unipress

    12/2015

    Disputation

    2008 - 2015 Doctoral studies at Graduate School Practices of Literature
    2008 - 2009 Temporary lecturer at Institut für Germanistik II, University of Hamburg
    since 10/2008 PhD scholarship from Hans-Böckler-Stiftung
    1999 - 2007 Student of German and American Studies at University of Hamburg

    Conferences & 
    Publications

    2017 ‘The interesting ones’. ‘Hamburger Schule’ and the ‘secondariness’ of German pop. In: Perspectives on German Popular Music.  Michael Ahlers und Christoph Jacke (eds). Routledge: London/New York 2017, p. 135-139.
    2016 „Im Abflussrohr der Zeit“. Werner Riegels und Peter Rühmkorfs Heiße Lyrik (1956). In: Moritz Baßler/Walter Gödden/Sylvia Kokot/Arnold Maxwill (Hg.), Vom Heimatroman zum Agit-Prop. Essays zur Literatur Westfalens 1945–1975. Bielefeld: Aisthesis 2016,  p. 100–105.
    2016 „Glücksgestaltung“. In: Pop. Kultur und Kritik Heft 8 (Frühling 2016), p. 76–87.
    2015 "Theodor W. Adorno (1903–1969), Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft (1955)". In: KulturPoetik 1/2015 (Reihe „KulturKlassiker“), p. 123–133.
    2012 »Oben im Eck – Ein Star im Verborgenen. Holger Hiller und die Neue Deutsche Welle«. In: Thorsten Schüller / Sascha Seiler (Hg.), Hidden Tracks. Das Verborgene, Vergessene und Verschwundene in der Popmusik. Würzburg: Königshausen & Neumann, p. 31-48.
    2011 Olaf Grabienski, Till Huber, Jan-Noël Thon (Hg.): Poetik der Oberfläche. Die deutschsprachige Popliteratur der 1990er Jahre, Berlin: de Gruyter 2011. 
    2009 Im Herzen der Uneigentlichkeit. Überlegungen zu Christian Krachts Nordkorea. In: Christian Kracht. Zu Leben und Werk. Hrsg. v. Johannes Birgfeld und Claude De Conter. Köln: Kiepenheuer & Witsch 2009.
    2009 Ausweitung der Kunstzone. Ingo Niermanns und Christian Krachts 'Docu-Fiction'. In: Depressive Dandys. Spielformen der Dekadenz in der Pop-Moderne. Hrsg. v. Alexandra Tacke und Björn Weyand. Köln, Weimar, Wien: Böhlau 2009, p. 218-233.
    2008 "Ich will da nicht leben, wo es niemals Leben gab". Der Diskurs-Pop der Sterne als 'kapitalistischer Realismus'. In: Stadt.Land.Pop. Popmusik zwischen westfälischer Provinz und Hamburger Schule. Hrsg. v. Moritz Baßler, Walter Gödden, Jochen Grywatsch und Christina Riesenweber. Bielefeld: Aisthesis 2008, p. 132-153.
    2008 Zurück in die Dörfer. Christian Krachts Roman "Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten" ist alternative Geschichtsschreibung. In: literaturkritik.de 10 (2008).