Prof. Dr. Thorsten Quandt - Vollständige Publikationsliste

Publikationen

Bücher

Bücher (Monographien)
  • Quandt, T.; Wilke, J.; Heimprecht, C.; von Pape, T. (). Fernsehwelten. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T. (). Journalisten im Netz. Eine Untersuchung journalistischen Handelns in Online-Redaktionen. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T. (). Musikvideos im Alltag Jugendlicher. Wiesbaden: Deutscher Universitäts Verlag.
Bücher (Sammel-, Herausgeberbände)
  • Kowert Rachel, Quandt Thorsten (Eds.). (). The video game debate 2: Revisiting the physical, social, and psychological effects of video games 1. Aufl. New York: Routledge. doi: 10.4324/9780429351815.
  • Vogelgesang, Jens, Matthes, Jörg, Schieb, Carla, Quandt, Thorsten (Hrsg.). (). Beobachtungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft 1. Aufl. Köln: Herbert von Halem Verlag.
  • Kowert Rachel, Quandt Thorsten (Eds.). (). New perspectives on the social aspects of digital gaming. Multiplayer 2 New York, London: Routledge.
  • Kowert, R.; Quandt, T. (Eds.). (). The video game debate. Unravelling the physical, social, and psychology effects of digital games. New York, London: Routledge.
  • Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.). (). Multiplayer. Social aspects of digital gaming.
  • Cohen, A.; Quandt, T. et al. (Eds.). (). Foreign News on Television. Where in the World is the Global Village? New York: Peter Lang.
  • Scheufele, B.; Quandt, T. (Hrsg.). (). Ebenen der Kommunikation. Mikro-Meso-Makro-Links in der Kommunikationswissenschaft Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Singer, J.; Hermida, A.; Domingo, D.; Heinonen, A.; Paulussen, S.; Quandt, T.; Reich, Z.; Vujnovic, M. (Eds.). (). Participatory journalism: Guarding open gates at online newspapers Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Jandura, O.; Quandt, T.; Vogelgesang, J. (Hrsg.). (). Methoden der Journalismusforschung Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T.; Wimmer, J.; Wolling, J. (Hrsg.). (). Die Computerspieler. Studien zur Nutzung von Computergames Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-91848-8.
  • Dernbach, B.; Quandt, T. (Hrsg.). (). Spezialisierung im Journalismus Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-91582-1.
  • Quandt, T.; Wimmer, J.; Wolling, J. (Hrsg.). (). Die Computerspieler. Studien zur Nutzung von Computergames Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T.; Schweiger, W. (Hrsg.). (). Journalismus online: Partizipation oder Profession? Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (Hrsg.). (). Die neue Kommunikationswissenschaft. Theorien, Themen und Berufsfelder im Internet-Zeitalter – eine Einführung Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Aufsätze

Aufsätze (Zeitschriften)
  • Quandt T. (). Can we hide in shadows when the times are dark? Media and Communication, 9(1), 84-87. doi: http://dx.doi.org/10.17645/mac.v9i1.4020.
  • Wehden Lars-Ole, Reer Felix, Janzik Robin, Tang Wai Yen, Quandt Thorsten. (). The Slippery Path to Total Presence: How Omnidirectional Virtual Reality Treadmills Influence the Gaming Experience. Media and Communication, 9(1), 5-16. doi: 10.17645/mac.v9i1.3170.
  • Wintterlin, F, Frischlich, L, Boberg, S, Schatto-Eckrodt, T, Reer, F, Quandt, T. (). Corrective actions in the information disorder. The role of presumed media influence and hostile media perceptions for the countering of distorted user-generated content. Political Communication, online first. doi: https://doi.org/10.1080/10584609.2021.1888829.
  • Wintterlin F, Langmann K, Boberg S, Frischlich L, Schatz-Eckrodt T, Quandt T. (). Lost in the stream? Professional efficacy perceptions of journalists in the context of dark participation. Journalism, online first. doi: https://doi.org/10.1177%2F14648849211016984.
  • Marston Hannah R., Ivan Loredana, Fernández-Ardèvol Mireia, Rosales Climent Andrea, Gómez-León Madelin, Blanche-T Daniel, Earle Sarah, Ko Pei-Chun, Colas Sophie, Bilir Burcu, Öztürk-Çalikoglu Halime, Arslan Hasan, Kanozia Rubal, Kriebernegg Ulla, Großschädl Franziska, Reer Felix, Quandt Thorsten, Buttigieg Sandra C., Paula Silva Alexandra, Gallist Vera, Rohner Rebekka. (). COVID-19: Technology, social connections, loneliness, and leisure activities: An international study protocol. Frontiers in Sociology, 5, 1-15. doi: 10.3389/fsoc.2020.57481.
  • Schatto-Eckrodt T, Janzik R, Reer F, Boberg S, Quandt T. (). A Computational Approach to Analyzing the Twitter Debate on Gaming Disorder. Media and Communication, 8(3), 205-218. doi: 10/gg7v84.
  • Wintterlin F, Schatto-Eckrodt T, Frischlich L, Boberg S, Quandt T. (). How to Cope with Dark Participation: Moderation Practices in German Newsrooms. Digital Journalism0, 1-21. doi: 10.1080/21670811.2020.1797519.
  • Quandt T, Boberg S, Schatto-Eckrodt T, Frischlich L. (). Pandemic News: Facebook Pages of Mainstream News Media and the Coronavirus Crisis -- A Computational Content Analysis. arXiV, 2020.
  • Tang Wai-Yen, Reer Felix, Quandt Thorsten. (). The interplay of gaming disorder, gaming motivations, and the dark triad. Journal of Behavioral Addictions, 2020, 1-6. doi: 10.1556/2006.2020.00013.
  • Quandt Thorsten. (). Behind the screen: Content moderation in the shadows of social media. Digital Journalism, 8(7), 280-281. doi: 10.1080/21670811.2020.1724517.
  • Reer F, Festl R, Quandt T. (). Investigating problematic social media and game use in a nationally representative sample of adolescents and younger adults. Behaviour & Information Technology, 39. doi: https://doi.org/10.1080/0144929X.2020.1724333.
  • Assenmacher D, Clever L, Frischlich L, Quandt T, Trautmann, H, Grimme G. (). Demystifying social bots: On the intelligence of automated social media actors. Social media + society, 00.
  • Buhl F, Günther E, Quandt T. (). Bad news travels fastest: A computational approach to predictors of immediacy in digital journalism ecosystems. Digital Journalism, 7, 1-22. doi: 10.1080/21670811.2019.1631706.
  • Schatto-Eckrodt T, Boberg S, Wintterlin F, Frischlich L, Quandt T. (). Bedrohte Deliberation: Information Warfare und Desinformation als Bedrohung digitaler Öffentlichkeiten. Communicatio Socialis, 52(2), 147-158. doi: 10.5771/0010-3497-2019-2-147.
  • Festl Ruth, Reer Felix, Quandt Thorsten. (). Online sexual engagement and psychosocial well-being: The mediating role of sexual victimization experiences. Computers in Human Behavior, 98. [Im Druck]
  • Reer F, Tang W Y, Quandt T. (). Psychosocial well-being and social media engagement: The mediating roles of social comparison orientation and fear of missing out. New Media & Society, 21. doi: 10.1177/1461444818823719.
  • Frischlich L, Boberg S, Quandt T. (). Comment sections as targets of dark participation? Journalists’ evaluation and moderation of deviant user comments. Journalism Studies, 00.
  • Tang, WY, Reer, F, Quandt, T. (). Investigating sexual harassment in online video games: How personality and context factors are related to toxic sexual behaviors against fellow players. Aggressive Behavior, 46(1). doi: 10.1002/ab.21873.
  • Quandt T, Reer F. (). Das Spiel mit der Sucht. Spektrum der Wissenschaft: Gehirn & Geist, 2019(1), 13-15.
  • Boberg S, Schatto-Eckrodt T, Frischlich L, Quandt T. (). The Moral Gatekeeper? Moderation and Deletion of User-Generated Content in a Leading News Forum. Media and Communication, 6(4). doi: 10.17645/mac.v6i4.1493.
  • Quandt, Thorsten. (). Dark Participation. Media and Communication, 6(4). doi: 10.17645/mac.v6i4.1519.
  • van Rooij A, ... ..., Quandt T, ... ..., Przybylski A K. (). A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution. Journal of Behavioral Addictions, 7. doi: 10.1556/2006.7.2018.19.
  • Günther E, Domahidi E, Quandt T. (). Mediale Sichtbarkeit der WahlbewerberInnen und der Themen der Bundestagswahl 2013. Eine automatisierte Analyse der Online-Berichterstattung. Studies in Communication and Media, 6(3), 262-299. doi: doi:10.5771/2192-4007-2017-3-262.
  • Quandt T. (). Stepping back to advance: Why IGD needs an intensified debate instead of a consensus. Journal of Behavioral Addictions, 2017, 1-3. doi: http://dx.doi.org/10.1556/2006.6.2017.014.
  • Aarseth E, ... ...., Quandt T, ... ..., van Rooij T. (). Scholars’ open debate paper on the World Health Organization ICD-11 Gaming Disorder proposal. Journal of Behavioral Addictions, 6(3), 267-270. doi: 10.1556/2006.5.2016.088.
  • Domahidi E, Breuer J, Kowert R, Festl R, Quandt T. (). A Longitudinal Analysis of Gaming- and Non-Gaming-Related Friendships and Social Support among Social Online Game Players. Media Psychology, 20(1), 1-20. doi: 10.1080/15213269.2016.1257393.
  • Grove FD, Breuer J, Chen VHH, Quandt T, Ratan R, Looy JV. (). Validating the Digital Games Motivation Scale for Comparative Research Between Countries. Communication Research Reports, 34(1), 37-47. doi: 10.1080/08824096.2016.1250070.
  • Quandt T, Shegalov G, Sjøvaag H, Vossen G. (). Analysis, interpretation and benefit of user-generated data: Computer Science meets Communication Studies. Dagstuhl Reports, 6(4), 1-15. doi: 10.4230/DagRep.6.4.1.
  • Festl Ruth, Vogelgesang Jens, Scharkow Michael, Quandt Thorsten. (). Longitudinal patterns of involvement in cyberbullying: Results from a Latent Transition Analysis. Computers in Human Behavior, 66, 7-15. doi: 10.1016/j.chb.2016.09.027.
  • Festl R., Quandt T. (). The Role of Online Communication in Long-Term Cyberbullying Involvement Among Girls and Boys. Journal of Youth and Adolescence, 45(9), 1931-1945. doi: 10.1007/s10964-016-0552-9.
  • Buhl, F.; Günther, E.; Quandt, T. (). Observing the dynamics of the online news ecosystem: News diffusion processes among German news sites. Journalism Studies, 19(1), 79-104. doi: 10.1080/1461670X.2016.1168711.
  • Elson, M.; Quandt, T. (). Digital games in laboratory experiments: Controlling a complex stimulus through modding. Psychology of Popular Media Culture, 5(1), 52-65. doi: 10.1037/ppm0000033.
  • Günther, E.; Quandt, T. (). Word counts and topic models: Automated text analysis methods for digital journalism research. Digital Journalism, 4(1), 75-88. doi: 10.1080/21670811.2015.1093270.
  • Kaiser, J.; Quandt, T. (). Book lovers, bibliophiles and fetishists: The social benefits of heavy book usage. Psychology of Popular Media Culture, 2015.
  • Quandt, T.; van Looy, J.; Vogelgesang, J.; Consalvo, M.; Elson, M.; Ivory, J.; Mäyrä, F. (). Digital games research: A survey study on an emerging field and its prevalent debates. Journal of Communication, 65(6), 975-996. doi: 10.1111/jcom.12182.
  • Rinke, E. M.; Willnat, L.; Quandt, T. (). The Obama factor. Change and stability in cultural and political anti-Americanism. International Journal of Communication, 9, 2954-2979.
  • Breuer, J.; Kowert, R.; Festl, R.; Quandt, T. (). Sexist games = sexist gamers? A longitudinal study on the relationship between video game use and sexist attitudes. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(4), 197-202. doi: 10.1089/cyber.2014.0492.
  • Vorderer, P.; Klimmt, C.; (…), Quandt, T. et al. (). Der mediatisierte Lebenswandel - Permanently online, pemanently connected. Publizistik, 60(3), 259-276. doi: 10.1007/s11616-015-0239-3.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). The individual or the group: A multilevel analysis of cyberbullying in school classes. Human Communication Research, 41(4), 535-556. doi: DOI: 10.1111/hcre.12056.
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Sore losers? A reexamination of the frustration–aggression hypothesis for colocated video game play. Psychology of Popular Media Culture, 4(2), 126-137. doi: 10.1037/ppm0000020.
  • Kowert, R.; Vogelgesang, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Psychosocial causes and consequences of online video game play. Computers in Human Behavior, 45, 51–58. doi: 10.1016/j.chb.2014.11.074.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Vogelgesang, J.; Quandt, T. (). Violent video games and physical aggression: Evidence for a selection effect among adolescents. Psychology of Popular Media Culture, 4(4), 305-328. doi: 10.1037/ppm0000035.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Kneer, J.; Quandt, T.; van Looy, J. (). Comparing apples and oranges? Evidence for pace of action as a confound in research on digital games and aggression. Psychology of Popular Media Culture, 4(2), 112-125. doi: 10.1037/ppm0000010.
  • Griffiths, M.; van Rooij, A.; Kardefelt-Winther, D.; Starcevic, V.; Király, O.; Pallesen, S.; Müller, K.; Dreier, M.; Carras, M.; Prause, N.; King, D. L.; Aboujaoude, E.; Kuss, D.; Pontes, H.; Nagygyorgy, K.; Achat, S.; Billieux, J.; Quandt, T.; Carbonell, X.; Ferguson, C.; Hoff, R.; Derevensky, J.; Haagsma, M.; Delfabbro, P.; Coulson, M.; Hussain, Z.; Demetrovics, Z. (). Working towards an international consensus on criteria for assessing internet gaming disorder: a critical commentary on Petry et al. (2014). Addiction, 111, 167-178. doi: 10.1111/add.13057.
  • Domahidi, E.; Quandt, T. (). “And all of a sudden my life was gone…”: A biographical analysis of highly engaged adult gamers. New Media & Society, 17(7), 1154-1169. doi: 10.1177/1461444814521791.
  • Kowert, R.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 447-453. doi: 10.1089/cyber.2013.0656.
  • Kowert, R.; Festl, R.; Quandt, T. (). Unpopular, overweight, and socially inept: Reconsidering the stereotype of online gamers. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(3), 141-146. doi: 10.1089/cyber.2013.0118.
  • Scharkow, M.; Festl, R.; Quandt, T. (). Longitudinal patterns of problematic computer game use among adolescents and adults – a 2-year panel study. Addiction, 109(11), 1910-1917. doi: 10.1111/add.12662.
  • Festl, R.; Quandt, T. (). Cyberbullying at schools: A longitudinal research project. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1, 109-114.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Gewalt erzeugt Mediengewalt - oder ugekehrt? Über den Zusammenhang von Aggression und der Nutzung digitaler Spiele. In-Mind: The Inquisitive Mind, 2014(3).
  • Elson, M.; Breuer, J.; Ivory, D. J. D.; Quandt, T. (). More than stories with buttons: Narrative, mechanics, and context as determinants of player experience in digital games. Journal of Communication, 64(3), 521-542. doi: 10.1111/jcom.12096.
  • Kowert, R.; Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). Social gaming, lonely life? The impact of digital game play on adolescents' social circles. Computers in Human Behavior, 36, 385-390. doi: 10.1016/j.chb.2014.04.003.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Aggression and Preference for First-Person Shooter and Action Games: Data From a Large-Scale Survey of German Gamers Aged 14 and Above. Communication Research Reports, 31(2), 183-196. doi: 10.1080/08824096.2014.907146.
  • Elson, M.; Rohangis, M.; Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Press CRTT to measure aggressive behavior: The unstandardized use of the competitive reaction time task in aggression research. Psychological Assessment, 26(2), 419-432. doi: 10.1037/a0035569.
  • Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). To dwell among gamers: Investigating the relationship between social online game use and gaming-related friendships. Computers in Human Behavior, 35, 107-115. doi: 10.1016/j.chb.2014.02.023.
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Tunnel vision or desensitization? the effect of interactivity and frequency of use on the perception and evaluation of violence in digital games. Journal of Media Psychology, 26(4), 176-188. doi: 10.1027/1864-1105/a000122.
  • Scharkow, M.; Festl, R.; Vogelgesang, J.; Quandt, T. (). Beyond the "core-gamer": Genre preferences and gratifications in computer games. Computers in Human Behavior, 44, 293-298. doi: 10.1016/j.chb.2014.11.020.
  • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Go for games: Managerial career networks in creative industries. Creative Industries Journal, 6(2), 129-150. doi: 10.1386/cij.6.2.129_1.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Problematic computer game use among adolescents, younger and older adults. Addiction, 108(3), 592-599. doi: 10.1111/add.12016.
  • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Go for games! Career networks in an emerging media industry. Creative Industries, 6(2).
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Militaristic attitudes and the use of digital games. Games & Culture, 2013(8(6)), 292-407. doi: 10.1177/1555412013493498.
  • Quandt, T.; Breuer, J.; Festl, R.; Scharkow, M. (). Digitale Spiele: Stabile Nutzung in einem dynamischen Markt. Langzeitstudie GameStat: Repräsentativbefragungen zu digitalen Spielen in Deutschland 2010-2013. Media Perspektiven, 2013(10), 483-492.
  • Festl, R.; Quandt, T. (). Social relations and cyberbullying: The influence of individual and structural attributes on victimization and perpetration via the Internet. Human Communication Resesarch, 39(1), 101-126. doi: 10.1111/j.1468-2958.2012.01442.x.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Peer Influence, Internet use and Cyberbullying: A Comparison of Different Context Effects among German Adolescents. Journal of Children and Media, 7(4), 446-462. doi: 10.1080/17482798.2013.781514.
  • Quandt, T. (). What's left of trust in a network society? An evolutionary model and critical discussion of trust and societal communication. European Journal of Communication, 27(1), 7-21. doi: 10.1177/0267323111434452.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Digital war: An empirical analysis of narrative elements in military first-person shooters. Journal of Gaming and Virtual Worlds, 4(3), 215-237.
  • von Pape, T.; Quandt, T.; Scharkow, M.; Vogelgesang, J. (). Nachrichtengeographie des Zuschauerinteresses. M&K-Sonderheft „Grenzüberschreitende Medienkommunikation“, 1, 159-182.
  • Festl, R.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Freunde fürs Leben? Zur Veränderung sozialer Beziehungen Jugendlicher durch Computerspiele. merzWissenschaft, 8, 59-72.
  • Häsel Matthias, Quandt Thorsten, Vassen Gottfried. (). Towards A Multi-Discipline Network Perspective. Informatik-Spektrum, 35(5), 368-371. doi: 10.1007/s00287-012-0649-9.
  • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). The GAME boys'network. A network analysis of the German digital games industry. Proceedings of DiGRA 2011 Conference: Think Design Play, 2011.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). In the army now - Narrative elements and realism in military first-person shooters. Proceedings of DiGRA 2011 Conference: Think Design Play, 2011.
  • Hermida, A.; Domingo, D.; Heinonen, A.; Paulussen, S.; Quandt, T.; Reich, Z.; Singer, J.; Vujnovic, M. (). The active recipient: Participatory journalism through the lens of the Dewey-Lippmann debate. The Official Research Journal of the International Symposium on Online Journalism, 1(2), 129-152.
  • Quandt, T.; Festl, R.; Scharkow, M. (). Digitales Spielen - Medienunterhaltung im Mainstream. GameStat 2011: Repräsentativbefragung zum Computer- und Konsolenspielen in Deutschland. Media Perspektiven, 15(9), 414-422.
  • Quandt, T.; Von Pape, T. (). Living in the mediatope: A multimethod study on the evolution of media technologies in the domestic environment. Information Society, 26(5), 330-345. doi: 10.1080/01972243.2010.511557.
  • von Pape, T.; Quandt, T. (). Wen erreicht der Wahlkampf 2.0? Eine Repräsentativstudie zum Informationsverhalten im Bundestagswahlkampf 2009. Media Perspektiven, 14(9), 390-398.
  • Quandt, T.; von Pape, T. (). Living in the mediatope. A multi-method study on the evolution of media technologies in the domestic environment. The Information Society, 26(5), 330-345.
  • Quandt, T.; Scharkow, M.; Festl, R. (). Digitales Spielen als mediale Unterhaltung: Eine Repräsentativstudie zur Nutzung von Computer- und Videospielen in Deutschland. Media Perspektiven, 14(11), 515-522.
  • Vujnovic, M.; Singer, J. B.; Paulussen, S.; Heinonen, A.; Reich, Z.; Quandt, T.; Hermida, A.; Domingo, D. (). Exploring the political-economic factors of participatory journalism: Views of online journalists in ten countries. Journalism Practice, 4(3), 285-296.
  • Quandt, T.; Grüninger, H.; Wimmer, J. (). The grey haired gaming generation: Findings from an explorative interview study on older computer gamers. Games and Culture, 4(1), 27-46.
  • Quandt, T.; Koch, A. (). "Wir sind doch nicht YouTube!" Forschung Partizipativer Journalismus. messaGe, 11(3), 56-65.
  • Quandt, T. (). (No) News on the World Wide Web? A comparative content analysis of online news in Europe and the United States. Journalism Studies, 9(5), 717-738.
  • Domingo, D.; Quandt, T.; Heinonen, A.; Paulussen, S.; Singer, J.; Vujnovic, M. (). Participatory journalism practices in the media and beyond: an international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice, 2(3), 326-342.
  • Deuze, M.; Quandt, T. (). Convergence in journalism. Publizistik, 52(2), 237-242. doi: 10.1007/s11616-007-0094-y.
  • Paulussen, S.; Heinonen, A.; Domingo, D.; Quandt, T. (). Doing it together: Citizen participation in the professional news making process. Observatorio (OBS*) Journal, 1(3), 131-154. doi: 10.15847/obsOBS132007148.
  • Wimmer, J.; Quandt, T. (). Living in the risk society. An interview with Ulrich Beck. Journalism Studies, 7(2), 336-347.
  • Deuze, M.; Quandt, T.; Wahl-Jorgensen, K. (). Theory Review. Journalism Studies, 7(2), 334-335.
  • Quandt, T.; Löffelholz, M.; Weaver, D.; Hanitzsch, T.; Altmeppen, K.-D. (). American and German online journalists at the beginning of the 21st century. A bi-national survey. Journalism Studies, 7(2), 171-186.
  • Quandt, T.; Wimmer, J. (). Mobile Gaming. Ästhetik & Kommunikation, 37(135), 41-48.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). New journalism, old theories? Current developments in journalism theory: The German speaking countries. Ecquid Novi. The South African Journal for Journalism Research, 26(2), 228-246.
  • Hanitzsch, T.; Quandt, T.; Löffelholz, M.; Altmeppen, K.-D. (). Online-Journalismus in Deutschland und den USA. epd medien, 39, 3-24.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T.; Hanitzsch, T.; Altmeppen, K.-D. (). Online-Journalisten in Deutschland. Forschungsdesign und Befunde der ersten Repräsentativbefragung deutscher Online-Journalisten. Media Perspektiven, 7(10), 477-486.
  • Quandt, T. (). Steter Aktualisierungsdruck. Noch ist das Profil des Online-Journalismus vom Markt abhängig. Doch in Internet-Nischen entsteht ein neuer nicht-kommerzieller Journalismus. messaGe, 4(2), 100-103.
  • Altmeppen, K.-D.; Quandt, T. (). Wer informiert uns, wer unterhält uns? Die Organisation öffentlicher Kommunikation und die Folgen für Kommunikations- und Medienberufe. Medien & Kommunikationswissenschaft, 50(1), 45-62.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Von West nach Ost. Zehn Jahre nach der Maueröffnung hat sich die ostdeutsche Presselandschaft nachhaltig geändert. Journalist, 48(12), 26-29.
Aufsätze (Konferenz)
  • Schatto-Eckrodt T, Boberg S, Wintterlin F, Quandt T. (). Use and Assessment of Sources in Conspiracy Theorists’ Communities. In Grimme C, Preuss M, Takes FW, Waldherr A (Eds.) Disinformation in Open Online Media. MISDOOM 2019, Hamburg , p. 25-32. Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-39627-5_3.
  • Boberg S, Frischlich L, Schatto-Eckrodt T, Wintterlin F, Quandt T. (). Between overload and indifference: Detection of fake accounts and social bots by community managers. In Grimme Christian, Preuß Mike, Takes Frank, Waldherr Annie (Eds.): Disinformation in open online media , p. 16-24. Wiesbaden: Springer.
  • Frischlich Lena, Mede Niels Göran, Quandt, Thorsten. (). The markets of manipulation: The trading of social bots on clearnet and darknet markets. In Grimme Christian, Preuß Mike, Takes Frank, Waldherr Annie (Eds.): Disinformation in open online media , p. 89-99. Wiesbaden: Springer.
  • Kowert, R.; Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). Socially displacing or augmenting? Evaluating the impact of social video game play on adolescent players. In multi.player 2 conference, Münster, Deutschland.
  • Breuer, J.; Vogelgesang, J.; Quandt, T.; Festl, R. (). Medieneffekt, Selektionseffekt oder Abwärtsspirale? Eine Längsschnittstudie zum Zusammenhang zwischen Computerspielnutzung und physischer Aggression bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen. In Congress of the German Psychological Society (DPGs), Bochum.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Übel mitgespielt: Der Effekt von Spielmodus und Frustration in Videospielen auf kooperatives Verhalten. In Congress of the German Psychological Society (DPGs), Bochum, Deutschland.
  • Scharkow, M.; Festl, R.; Quandt, T. (). Epidemiologie der problematischen und pathologischen Computer- und Internetnutzung. In 27th congress of Fachverband Sucht e.V., Heidelberg. [Akzeptiert]
  • Kowert, R.; Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Sexism and the gender divide within the video game playing community. In multi.player 2 conference, Münster, Deutschland.
  • Scharkow, M.; Festl, R.; Quandt, T. (). Longitudinal patterns of problematic computer game use among adolescents and adults – a 2-year panel study. In International Communication Association, Seattle, USA.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Digital games and frustration: Effects on aggression and cooperative behavior. In International Communication Association, Seattle, USA.
  • Kowert, R.; Festl, R.; Vogelgesang, J.; Quandt, T. (). Psychosocial causes and consequences of increased online video game engagement. In International Communication Association, Seattle, USA.
  • Breuer, J.; Vogelgesang, J.; Quandt, T.; Festl, R. (). Socialization, selection or downward spiral? Data from a longitudinal study of German gamers aged 14 to 21. In International Congress of Applied Psychology, Paris, Frankreich.
  • Quandt, T. (). The social fabric of virtual life. Social-scientific research on the use and effects of digital games. In CIG 2014, IEEE Conference on Computational Intelligence and Games, Dortmund, Deutschland.
  • Breuer, J.; Quandt, T.; Festl, R.; Scharkow, M. (). Gaming in Deutschland 2010-2013 – Ergebnisse einer repräsentativen Panelstudie. In International Computer Game Conference Clash of Realities, Köln, Deutschland.
  • Günther, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). Team sports in virtual worlds: Are clan members team players in the real world, too? In International Communication Association, London, UK.
  • Quandt, T. (). eSport als jugendkulturelles Phänomen. In Next Level Conference 2013, Dortmund, Deutschland.
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). The perception and evaluation of violence in digital games – tunnel vision or desensitization? In International Communication Association, London, UK.
  • Domahidi, E.; Festl, R.; Quandt, T. (). Wanted! The relationship between social motives for playing online games and gaming-related friendships. In pre-conference "The Power of Play: Motivational Uses and Applications", Annual Convention of the International Communication Association, London, UK.
  • Eichentopf, J.; Breuer, J.; Quandt, T. (). “Did you find what you were looking for?” - Gratifications sought and obtained in computer games. In pre-conference "The Power of Play: Motivational Uses and Applications", Annual Convention of the International Communication Association, London, UK.
  • Van Looy, J.; Quandt, T.; Vogelgesang, J.; Elson, M.; Ivory, J. D.; Mäyrä, F.; Consalvo, M. (). Mapping the field of digital games research: Results of a large international survey. In International Communication Association, London, UK.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Problematische Computerspielnutzung von Jugendlichen und Erwachsenen. In Tübinger Suchttherapietagen, Tübingen, Deutschland.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Off the shelf versus tailor-made: Identification with default and customized avatars in role-playing computer games. In pre-conference "The Power of Play: Motivational Uses and Applications", Annual Convention of the International Communication Association, London, UK.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Game & Watch – Methodische Herausforderungen bei der Beobachtung von Computerspielern. In Methods in Communication Research of the German Communication Association (DGPuK), Münster, Deutschland.
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). effects of playing versus watching a digital game on the perception and evaluation of in-game violence. In International Communication Association, London, UK.
  • Mäyrä, F.; Van Looy, J.; Quandt, T. (). Disciplinary Identity of Game Scholars: An Outline. In 6th DiGRA-Conference "DeFragging Game Studies", Atlanta.
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). The others - Why research on the effects of digital games on aggression needs a multiplayer perspective. In Pre-Conference “Experiencing Digital Games” European Communication Conference ECC 2012 of the European Communication Research and Education Association, Istanbul. [Akzeptiert]
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Peer influence on adolescents’ communication behavior: A comparison of different context effects on cyberbullying. In Convention of the International Communication Association, Phoenix. [Akzeptiert]
  • Scharkow, M.; Festl, R.; Vogelgesang, J.; Quandt, T. (). Choosing digital games: The relationship between gaming motives and genre preferences. In Convention of the International Communication Association, Phoenix. [Akzeptiert]
  • Domahidi, E.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Real friends in virtual life? In Sunbelt XXXII, L.A.. [Akzeptiert]
  • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). Managerial career pathways in the games industry. In Convention of the International Association for Media and Communication Research, Durban.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Herausforderungen bei der Inhaltsanalyse von Computer- und Videospielen. In 14. Fachgruppentagung der FG Methoden der DGPuK, Zürich. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Quandt, T. (). Der Gamer, das unbekannte Wesen? Daten zum Computerspielen in Deutschland. In 11. GamesDay der Hochschule der Medien, Stuttgart. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Frustration-Aggression 2.0: Die Bedeutung von Gegnern und Spielausgang für den Effekt digitaler Spiele auf aggressives Verhalten. In 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld. [Akzeptiert]
  • Quandt, T.; Breuer, J. (). Casual Learning durch COTS-Spiele. In Serious Games Symposium 2012, Mannheim. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Elson, M.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). More than just violence - The importance of contextual factors and game characteristics for research on the digital-games-aggression link. In 4th Clash of Realities International Computer Game Conference, Cologne, Germany.
  • Breuer, J.; Quandt, T. (). In-vitro gaming - Studying player interaction in the lab. In multi.player - International conference on the social aspects of digital gaming, Stuttgart. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Tunnel vision or spectator mode? The effects of watching versus playing a violent game on immersion and perceived violence. In 7th Conference of the Media Pychology Division of the DGPs, Bremen. [Akzeptiert]
  • Kröger, S.; Quandt, T. (). Forms of organization in the game industry. In IAMCR Conference, Istanbul. [Akzeptiert]
  • Kröger, S.; Domahidi, E.; Quandt, T. (). The game boys’ network. A network analysis of the German digital games industry. In 5th DiGRA-Conference "Think, Design, Play", Utrecht.
  • Festl, R.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). The social fabric of virtual life: Findings from a large-scale multi-level research project. In multi.player: International Conference on the Social Aspects of Digital Gaming, Stuttgart.
  • Reich, Z.; Singer, J. B.; Hermida, A.; Domingo, D.; Quandt, T.; Heinonen, A.; Vujnovic, M.; Paulussen, S. (). Gatekeeping user comments: The traditional versus the citizen-space models. In Research Workshop of the Israel Science Foundation "What is newsworty. Reexamining news criteria", Haifa. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). In the army now – Narrative elements and realism in military first-person shooters. In 5th DiGRA-Conference "Think, Design, Play", Utrecht.
  • Festl, R.; Quandt, T.; Scharkow, M.; Chen, V.; Koskimaa, R.; Mäyrä, F.; Suominen, J.; Van Looy, J. (). International gaming: Comparative survey research on digital gaming. In Think, Design, Play. DiGRA Conference, Utrecht. [Akzeptiert]
  • Festl, R.; Quandt, T. (). Explaining cyberbullying: Individual and structural predictors and their relevance for pre- and intervention strategies in school. In EU kids Online Conference, London. [Akzeptiert]
  • Festl, R.; Quandt, T.; Scharkow, M.; Breuer, J. (). War Games: Analyzing the relationship between militaristic attitudes and the use of military-themed digital games. In IAMCR Conference, Istanbul. [Akzeptiert]
  • Domahidi, E.; Kröger, S.; Quandt, T. (). Communication and cooperation between organizations. A comparison of two types of network data collection in an organizational context. In ASNA 2011, Zürich. [Akzeptiert]
  • Domahidi, E.; Quandt, T. (). "And all of a sudden, my life was gone.” A biographical analysis of extreme gamers. In Convention of the International Communication Association, ICA, Boston. [Akzeptiert]
  • von Pape, T.; Quandt, T.; Cohen, A.; Chan, J.; Hanitzsch, T.; Wainberg, J.; Weaver, D.; Willnat, L. (). Window on a world of changing spaces? A multi-national survey study on the perception of foreign news in television. In IAMCR Conference, Istanbul. [Akzeptiert]
  • Festl, R.; Quandt, T. (). The influence of individual and structural attributes on perpetration via the Internet (Top 2 Faculty Paper). In Convention of the International Communication Association, ICA, Boston. [Akzeptiert]
  • Quandt, T.; von Pape, T.; Belo, A.; Chan, J. M.; Sendin, A.; Wang, T-L. (). Different countries, different journalists? A cross-national comparison of editors of foreign news. In Convention of the International Communication Association, ICA, Boston. [Akzeptiert]
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). From WW II to Modern Warfare. The portrayal of real conflicts in military-themed first-person shooter games. In Pre-Conference "Mediating war and technology". Convention of the International Communication Association, ICA, Boston. [Akzeptiert]
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Too fast or too furious? The effects of displayed violence and game speed in first-person shooters on physiological arousal and aggressive behavior. In 4th Future and Reality of Gaming Conference (FROG), Vienna, Austria.
  • Domahidi, E.; Quandt, T. (). Being the avatar? Biographies of extreme gamers. In ECREA Preconference „Avatars and Humans“, Hamburg. [Akzeptiert]
Buchbeiträge (Sammel- Herausgeberbände)
  • Quandt T, Schatto-Eckrodt T, Boberg S, Wintterlin F, Frischlich L. (). Manipulationsversuche im digitalen Bundestagswahlkampf 2017. In Münch U, Oberreuter H, Siegmund J (Hrsg.), Komplexe Farbenlehre: Perspektiven des deutschen Parteiensystems im Kontext der Bundestagswahl 2017 (1. Aufl. , S. 173-189). Frankfurt am Main: CAMPUS VERLAG.
  • Reer, Felix, Janzik, Robin, Wehden, Lars-Ole, Quandt, Thorsten. (). Entertainment theories and media addiction. In Vorderer, Peter, Klimmt, Christoph (Eds.), The Oxford Handbook of entertainment theory (p. 799-818). New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/oxfordhb/9780190072216.013.41.
  • Kowert Rachel, Quandt Thorsten. (). Revisiting old debates. In Kowert R, Quandt T (Eds.), The video game debate 2: Revisiting the physical, social and psychological effects of video games (1. Aufl. , p. 1-6). New York: Routledge. doi: 10.4324/9780429351815.
  • Quandt Thorsten, Kowert Rachel. (). The video game debate: Where do we go from here? In Kowert R, Quandt T (Eds.), The video game debate 2: Revisiting the physical, social, and pyschological effects of video games (1. Aufl. , p. 121-128). New York: Routledge. doi: 10.4324/9780429351815.
  • Kowert Rachel, Domahidi Emese, Quandt Thorsten. (). Networking and other social aspects of technology use: Past developments, present impact, and future considerations. In Potenza M N., Faust K A., Faust D (Eds.), The Oxford handbook of digital technologies and mental health (p. 111-123). Oxford: Oxford University Press. doi: 10.1093/oxfordhb/9780190218058.001.0001.
  • Festl Ruth, Quandt Thorsten. (). Cyerbullying, online addiction, and sexting. In Potenza M, Faust K, Faust D (Eds.), The Oxford handbook of digital technologies and mental health (p. 259-273). Oxford: Oxford University Press.
  • Festl Ruth, Quandt Thorsten. (). Cyberbullying, online addiction, and sexting: An overview of online social risk taking. In Potanza M N, Faust K A, Faust D (Eds.), The Oxford handbook of digital technologies and mental health (p. 259-274). Oxford: Oxford University Press. doi: 10.1093/oxfordhb/9780190218058.013.23.
  • Janzik Robin, Wehden Lars-Ole, Reer Felix, Quandt Thorsten. (). Gaming Addiction – Underdefined, Overestimated? In Groen Maike, Kiel Nina, Tillmann Angela, Weßel André (Eds.), Games and Ethics: Theoretical and Empirical Approaches to Ethical Questions in Digital Game Cultures (p. 47-59). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28175-5_4.
  • Reer F, Quandt T. (). Digital games and well-being: An overview. In Kowert R (Ed.), Video games and well-being. (p. 1-21). Palgrave. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-32770-5_1.
  • Colder Carras M, Kowert R, Quandt T. (). Psychosocial effects of gaming. In Attrill-Smith A, Fullwood C, Keep M, Kuss D J (Eds.), The Oxford handbook of cyberpsychology (p. 557-587). Oxford: Oxford University Press. doi: 10.1093/oxfordhb/9780198812746.013.30.
  • Tapper Christoph, Quandt Thorsten. (). „Herr Schulz, Sie grätschen in Ihre Schluss-Statements rein…“ Eine dialoganalytische Untersuchung des TV-Duells im Bundestagswahlkampf 2017. In Holtz-Bacha Christina (Hrsg.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2018 (S. 181-207). Wiesbaden: Springer VS. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-24824-6.
  • Günther Elisabeth, Buhl Florian, Quandt Thorsten. (). Reconstructing the dynamics of the digital news ecosystem: A case study on news diffusion processes. In Eldridge II Scott A., Franklin Bob (Eds.), The Routledge Handbook of Developments in Digital Journalism Studies (p. 118-131). London: Routledge.
  • Quandt T, Vogelgesang J. (). Jugend, Internet, Pornographie. In Rössler P, Rossmann C (Hrsg.), Kumulierte Evidenzen. Replikationsstudien in der empirischen Kommunikationsforschung (S. 91-118). Wiesbaden: Springer VS.
  • Frischlich L, Boberg S, Quandt T. (). Unmenschlicher Hass: Die Rolle von Empfehlungsalgorithmen und Social Bots für die Verbreitung von Cyberhate. In Kaspar K, Gräßer L, Riffi A (Hrsg.), Online Hate Speech. Perspektiven auf eine neue Form des Hasses (S. 71-79). Düsseldorf, München: kopaed.
  • Quandt T, Festl R. (). Online-Games. In Wirtz M.A. (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie (18. Aufl. , S. 1-1). Bern: Hogrefe.
  • Quandt T, Festl R. (). Internetsucht. In Wirtz M.A. (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie (18. Aufl. , S. 1-1). Bern: Hogrefe.
  • Quandt T. (). Lara Croft. In Banks J, Mejia R, Adams, A (Eds.), 100 greatest video game characters (p. 105-106). Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Quandt, T. (). Master Chief. In Banks J, Mejia R, Adams A (Eds.), 100 greatest video game characters (p. 124-125). Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Festl R, Quandt T. (). Cyberbullying. In Rössler, P (Eds.), The international encyclopedia of media effects (p. 328-336). Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Quandt T, Festl R. (). Cyberhate. In Rössler P (Ed.), The international encyclopedia of media effects (p. 336-344). Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Quandt Thorsten, Kowert Rachel. (). Multiplayer and beyond: Witnessing the evolution of gaming. In Kowert Rachel, Quandt Thorsten (Eds.), New perspectives on the social aspects of digital gaming. Multiplayer 2 (p. 1-8). New York, London: Routledge.
  • Kowert Rachel, Breuer Johannes, Quandt Thorsten. (). Women are from FarmVille, men are from Vice City: The cycle of exclusion and sexism in video game content and culture. In Kowert Rachel, Quandt Thorsten (Eds.), New perspectives on the social aspects of digital gaming. Multiplayer 2 (p. 136-150). New York, London: Routledge.
  • Frischlich L, Boberg S, Quandt T. (). Un-menschlicher Hass: Die Rolle von Empfehlungsalgorithmen und Social Bots für die Verbreitung von Cyberhate. In Kaspar K, Riffin A, Gräser L (Hrsg.), Online Hate-speech (S. 71-80). München, Deutschland: kopaed.
  • Quandt, T. (). Herausforderungen kommunikativen Wandels – Risiken der Onlinenutzung Jugendlicher. In Wolfgang-Ritter-Stiftung (Hrsg.), Die Zukunft von Medien, Kommunikation und Information (S. 37-44). Oldenburg: Universitätsverlag Isensee.
  • Kunnel, A.; Quandt, T. (). Relational Trust and Distrust: Ingredients of face-to-face and media-based communication. In Blöbaum, B. (Eds.), Trust and communication in a digitized world (p. 27-49). Berlin: Springer. doi: Relational trust Relational distrust Intersubjectivity Copresence Social presence.
  • Kunnel Anil, Quandt Thorsten. (). Relational Trust and Distrust: Ingredients of Face-to-Face and Media-based Communication. In Blöbaum, Bernd (Eds.), Trust and Communication in a Digitized World (p. 27-49). doi: 10.1007/978-3-319-28059-2.
  • Breuer, J.; Quandt, T. (). Wer spielt was auf welchem Gerät mit wem mit welchem Effekt? Videospiele aus Sicht der Kommunikationswissenschaft. In Dadaczynski, K.; Schiemann, S.; Paulus, P. (Hrsg.), Gesundheit spielend fürdern: Potenziale und Herausforderungen von digitalen Spieleanwendungen für die Gesundheitsförderung und Prävention (S. 76-97). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
  • Quandt, T.; Kowert, R. (). No black and white in video game land! Why we need to move beyond simple explanations in the video game debate. In Kowert, R.; Quandt, T. (Eds.), The video game debate. Unravelling the physical, social, and psychological effects of digital games (p. 176-189). New York, London: Routledge.
  • Tapper, C.; Quandt, T. (). “Frau Bundeskanzlerin, der Herausforderer ist in einer gewissen Dysbalance…” Eine dialoganalytische Untersuchung des TV-Duells im Bundestagswahlkampf 2013. In Holtz-Bacha, C. (Hrsg.), Die Massenmedien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2013 (S. 121-144). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T.; Kröger, S. (). Multiplayer gaming as social media entertainment. In Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.), Multiplayer. The social aspects of digital gaming (p. 3-9). London: Routledge.
  • Quandt, T.; Kröger, S. (). Digitale Spiele und (Jugend-)Kultur. In Hugger, K. (Hrsg.), Digitale Jugendkulturen (S. 231-250). Wiesbaden: Springer VS. [Akzeptiert]
  • Kröger, S.; Quandt, T. (). Get together: Console playing as a group experience. In Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.), Multiplayer. The social aspects of digital gaming (p. 147-161). London: Routledge.
  • Elson, M.; Breuer, J.; Quandt, T. (). Know Thy Player: An Integrated Model of Player Experience for Digital Games Research. In Angelides, M. C.; Agius, H. (Eds.), Handbook of Digital Games (p. 361-387). Hoboken: Wiley.
  • Quandt, T.; Kröger, S. (). Digitale Spiele und (Jugend-)Kultur. In Hugger, K. (Hrsg.), Digitale Jugendkulturen (2. Aufl. , S. 231-250). Wiesbaden: Springer VS.
  • Quandt, T.; Festl, R.; Scharkow, M. (). Exzessive und pathologische Formen der Nutzung von Social Media und Onlinegames. In Hurrelmann, K.; Baumann, E. (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation (S. 306-320). Bern: Verlag Hans Huber.
  • Domahidi, E.; Quandt, T. (). Living in a virtual world? An excessive gamer typology. In Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.), Multiplayer. The social aspects of digital gaming (p. 204-214). London: Routeledge.
  • Quandt, T.;, Chen, V.; Mäyrä, F.; Van Looy, J. (). (Multiplayer) Gaming around the globe? A comparison of gamer surveys in four countries. In Quandt, T.; Kröger, S. (Eds.), Multiplayer. The social aspects of digital gaming (p. 23-46). London: Routledge.
  • Breuer, J.; Quandt, T. (). Methodische Herausforderungen bei der Inhaltsanalyse von Computer- und Videospielen. In Sommer, K.; Wettstein, M.; Wirth, W.; Matthes, J. (Hrsg.), Automatisierung in der Inhaltsanalyse (S. 145-161). Köln: Herbert von Halem Verlag.
  • Hanitzsch, T.; Goodrum, A.; Quandt, T.; von Pape, T. (). Viewers: Interest in Foreign News. In Cohen, A. (Eds.), Foreign News on Television: Where in the World Is the Global Village (p. 171-190).
  • von Pape, T.; Quandt, T.; Hanitzsch, T.; Wainberg, J. (). Viewers: Countries of Interest. In Cohen, A. (Eds.), Foreign News on Television: Where in the World Is the Global Village (p. 191-205).
  • Cohen, A.; Quandt, T. (). Tying the Knots: Overall Conclusions for Individual Countries. In Cohen, A. et al. (Eds.), Foreign News on Television: Where in the World Is the Global Village (p. 293-317). New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien: Peter Lang.
  • Quandt, T.; Breuer, J. (). Public Awareness und Lernnutzen durch Anno 2070 & Co. Von den Wirkungen digitaler Spiele auf das Umweltbewusstsein. In Hutter, C.; Blessing, K. (Hrsg.), Umweltbildung. Basis für ökologisch-ökonomische Zukunftssicherung (S. 128-137).
  • Domahidi, E.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). Real friends and virtual life? Computer games as foci of activity for social community building. In Moy Patricia (Ed.), Communication and community. 2012 ICA Conference themebook (p. 149-169). Hampton Press.
  • Hanitzsch, T.; Quandt, T. (). Online journalism in Germany. In Siapera, E.; Veglis, E. (Eds.), The handbook of global online journalism (p. 429-444). Malden, Oxford, Chichester: Wiley‐Blackwell.
  • Quandt, T.; von Pape, T. (). Living in the mediatope. A multi-method study on the evolution of media technologies in the domestic environment. In Herold, D. K.; Sawhney, H.; Fortunati, L. (Eds.), Understanding creative users of ICTS. Users as social actors (p. 83-98). London: Routledge.
  • Quandt, T.; Domahidi, E. (). Exzessives Online-Spielen und Games-Abhängigkeit. Forschungsergebnisse zu extremer bis pathologischer Nutzung. In Becker, T. (Hrsg.), Zwischenbilanz zum Glücksspielstaatsvertrag für Lotterien und Sportwetten. Beiträge zum Symposium 2010 der Forschungsstelle Glücksspiel (S. 35-45). Frankfurt u.a.: Peter Lang.
  • Quandt, T.; Scheufele, B. (). Die Herausforderung einer Modellierung von Mikro-Meso-Makro-Links in der Kommunikationswissenschaft. In Quandt, T.; Scheufele, B. (Hrsg.), Ebenen der Kommunikation. Mikro-Meso-Makro-Links in der Kommunikationswissenschaft (S. 9-22). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T. (). Journalisten unter Beobachtung. Grundlagen, Möglichkeiten und Grenzen der Beobachtung als Methode der Journalismusforschung. In Jandura, O.; Quandt, T.; Vogelgesang, J. (Hrsg.), Methoden der Journalismusforschung (S. 277-297). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T. (). Understanding a new phenomenon: The significance of participatory journalism. In Singer, J.; Hermida, A.; Domingo, D.; Heinonen, A.; Paulussen, S.; Quandt, T.; Reich, Z.; Vujnovic, M. (Eds.), Participatory journalism: Guarding open gates at online newspapers (p. 155-176). Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell. doi: 978-1-4443-3226-1.
  • Deuze, M.; Quandt, T. (). Internet News. In Donsbach, W. (Eds.), The international encyclopedia of communication Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Quandt, T. (). Mediale Gewalt und deren Auswirkung. In Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.), Massenmedien (S. 67-68). Bonn: bpb.
  • Beck, K.; Quandt, T. (). Terror als Kommunikation? Was Handlungstheorie, Rational Choice-, Netzwerk- und Systemtheorie aus kommunikationswissenschaftlicher Sicht zur Erklärung leisten. In Quandt, T.; Scheufele, B. (Hrsg.), Ebenen der Kommunikation. Mikro-Meso-Makro-Links in der Kommunikationswissenschaft (S. 85-110). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Wimmer, J.; Quandt, T.; Vogel, K. (). The edge of virtual communities? An explorative analysis of clans and computer games. In Mitgutsch, K.; Klimmt, C.; Rosenstingl, H. (Eds.), Exploring the Edges of Gaming. Proceedings of the Vienna Games Conference 2008-2009: Future and Reality of Gaming (p. 77-90). Wien: Braumüller.
  • Neuberger, C.; Quandt, T. (). Internet-Journalismus: Vom traditionellen Gatekeeping zum partizipativen Journalismus. In Schweiger, W.; Beck, K. (Hrsg.), Handbuch Onlinekommunikation (S. 59-80). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Breuer, J.; Festl, R.; Quandt, T. (). Spielen und Leben in virtuellen Welten. Forschungsergebnisse zur Nutzung von Online-Games. In Kaminski, W.; Lorber, M. (Hrsg.), Clash of Realities 2010. Computerspiele: Medien und mehr (S. 147-172). München: KopaEd.
  • Quandt, T. (). Computer- und Konsolenspiele. Ein Forschungsüberblick zur Nutzung und Wirkung von Bildschirmspielen. In Kommission Jugendmedienschutz der Landesmedienanstalten (KJM) (Hrsg.), Umstritten und umworben: Computerspiele - ein Herausforderung für die Gesellschaft (S. 113-114). Berlin: Vistas.
  • Tapper, C.; Quandt, T. (). „Ich beantworte die Fragen so, wie ich mir das vorgenommen habe...” Eine dialoganalytische Untersuchung des Fernseh-Duells im Wahlkampf 2009. In Holtz-Bacha, C. (Hrsg.), Die Massenmedien im Wahlkampf. Das Wahljahr 2009 (S. 283-312). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T.; Wimmer, J. (). The social impact of online games. In Pantelli, N. (Eds.), Virtual social networks. Mediated, massive and multiplayer sites (p. 75-97). Basingstoke: Macmillan Palgrave.
  • Quandt, T. (). Real Life in Virtual Games. Computerspiele und (Jugend-)Kultur. In Hugger, K.-U. (Hrsg.), Digitale Jugendkulturen (S. 187-207). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-91908-9.
  • Dernbach, B.; Quandt, T. (). Spezialisierung im Journalismus. (K)Ein Thema für Wissenschaft und Praxis? In Dernbach, B.; Quandt, T. (Hrsg.), Spezialisierung im Journalismus (S. 11-22). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaft.
  • Schweiger, W.; Quandt, T. (). Journalismus online. Partizipation oder Profession. In Quandt, T.; Schweiger, W. (Hrsg.), Journalismus online: Partizipation oder Profession? (S. 11-15). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Quandt, T. (). News tuning and content management: An observation study of old and new routines in German online newsrooms. In Domingo, D.; Paterson, C. (Eds.), Making online news (p. 77-97). New York: Peter Lang.
  • Quandt, T.; Singer, J. (). Convergence and cross-platform content production. In Wahl-Jorgensen, K.; Hanitzsch, T. (Eds.), Handbook of journalism studies (ICA handbook series) (p. 130-144). Lawrence Earlbaum.
  • Quandt, T. (). Neues Medium, alter Journalismus? Eine vergleichende Inhaltsanalyse tagesaktueller Print- und Online-Nachrichtenangebote. In Quandt, T.; Schweiger, W. (Hrsg.), Journalismus online: Partizipation oder Profession (S. 131-155). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
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  • Tapper, C.; Quandt, T. (). „Trotzdem noch mal nachgefragt, Frau Kirchhof...“ Eine dialoganalytische Untersuchung der Fernseh-Duelle im Wahlkampf 2005. In Holtz-Bacha, C. (Hrsg.), Die Massenmedien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2005 (S. 246-276). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
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  • Tapper, C.; Quandt, T. (). „Herr Bundeskanzler, es geht von Ihrem Zeitkonto ab, wenn Sie ungefragt antworten.“ Eine dialoganalytische Untersuchung der Fernseh-Duelle im Wahlkampf 2002. In Holtz-Bacha, C. (Hrsg.), Massenmedien im Wahlkampf 2002. Die Bundestagswahl 2002 (S. 243-263). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Quandt, T. (). Vom Redakteur zum Content-Manager? Wandel des Journalismus im Zeichen des Netzes. In Löffelholz, M., Quandt, T. (Hrsg.), Die neue Kommunikationswissenschaft. Theorien, Themen und Berufsfelder im Internet-Zeitalter – eine Einführung (S. 257-280). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Kommunikationswissenschaft im Wandel. Orientierung in einer dynamischen, integrativen und unüberschaubaren Disziplin. In Löffelholz, M.; Quandt, T. (Hrsg.), Die neue Kommunikationswissenschaft. Theorien, Themen und Berufsfelder im Internet-Zeitalter – eine Einführung (S. 13-42). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Quandt, T. (). Virtueller Journalismus im Netz? Eine strukturationstheoretische Annäherung an das Handeln in Online-Redaktionen. In Baum, A.; Schmidt, S. J. (Hrsg.), Fakten und Fiktionen: Über den Umgang mit Medienwirklichkeiten (S. 233-253). Konstanz: UVK.
  • Quandt, T.; Tapper, C. (). Kommunikation ist keine Einbahnstraße. Bausteine einer dialogorientierten Analyse medialer Kommunikation. In Karmasin, M.; Höhn, M. (Hrsg.), Die Zukunft der empirischen Sozialforschung (S. 127-160). Graz: Nausner & Nausner.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Distinktion – Integration – Vernetzung: Herausforderungen und Perspektiven. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 429-434). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Emergenz – Empirie – Praxis: Ausgangspunkte und Grundlagen. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 61-64). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Akteur – Handlung – Bewusstsein: Klassische Ideen und neue Ansätze. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 241-244). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Funktion – Struktur – Umwelt: Das System als Paradigma. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 147-152). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Löffelholz, M.; Quandt, T. (). Geschlecht – Ethik – Qualität: Ausgewählte Problemfelder. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 327-332). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Quandt, T. (). Das Ende des Journalismus? Online-Kommunikation als Herausforderung für die Journalismusforschung. In Löffelholz, M. (Hrsg.), Theorien des Journalismus. Ein diskursives Handbuch (S. 483-509). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Quandt, T. (). Pole Position auf dem Information Highway? Online-Journalismus in den USA. In Altmeppen, K.-D.; Bucher, H.-J.; Löffelholz, M. (Hrsg.), Online-Journalismus. Perspektiven für Wissenschaft und Praxis (S. 347-369). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  • Moke, M.; Quandt, T.; Tapper, C. (). „Herr Bundeskanzler, was machen Sie, wenn Sie nicht mehr Kanzler sind?“ Eine Inhaltsanalyse journalistischer Fernsehinterviews mit Helmut Kohl und Gerhard Schröder im Vorfeld der Bundestagswahl 1998. In Holtz-Bacha, C. (Hrsg.), Wahlkampf in den Medien – Wahlkampf mit den Medien (S. 159-187). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
Lexikonartikel
  • Quandt T, Frischlich L, Boberg S, Schatto-Eckrodt, T. (). Fake news. In Vos T P, Hanusch F (Eds.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (p. 00-00). Wiley. doi: https://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0128.
  • Deuze, M.; Quandt, T. (). Internet News. In Donsbach, W. (Eds.), Concise Encyclopedia of Communication (p. 290-292). Oxford, UK and Malden, MA: Blackwell.
  • Quandt, T. (). Observation. In Donsbach, W (Eds.), Concise Encyclopedia of Communication (p. 416-417).
  • Quandt, T. (). Podcast. In Bentele, G.; Brosius, H.-B.; Jarren, O. (Hrsg.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft (S. 266). Wiesbaden: Springer VS.
Kurzbeiträge (Poster)
  • Breuer, J.; Scharkow, M.; Quandt, T. (). The others - Why research on the effects of digital games on aggression needs a multiplayer perspective. In Experiencing Digital Games: Use, Effects, & Culture of Gaming, Istanbul.
Aufsätze (Zeitungen, nicht-wissenschaftliche Medien)
  • Schatto-Eckrodt T, Boberg S, Quandt T. (). Die Pandemie als große Verschwörung. Deutschland & Europa, 38(81), 42-49.
  • Schatto-Eckrodt T, Boberg S, Frischlich L, Quandt T. (). Gefälschte Nachrichten, gefälschte Nutzer. Wie gefährlich sind Fake News und Social Bots? Politikum. Analysen | Kontroversen | Bildung, 4(3), 42-49.
  • Frischlich L, Boberg S, Schatto-Eckrodt T, Quandt T. (). Verdeckte Propaganda-Angriffe in Online-Medien erkennen, nachweisen und bekämpfen: Das PropStop Projekt. Praxis-Schulpsychologie, 12, 11-11.
  • Quandt, T. (). Planlos in die Partizipation? Journalistik Journal, 15(1), 32-33.
  • Häsel, M.; Quandt, T.; Vossen, G. (). Social, supply-chain, administrative, business, commerce, political networks: a multi-discipline perspective. Dagstuhl-Reports, 2(5), 26-42.
  • Quandt, T. (). Content Manager und Netz-Redakteure. Online-Journalismus im WWW. Beiträge aus dem wissenschaftlichen Leben, TU Ilmenau, 4, 62-65.
  • Quandt, T. (). Clevere Lösungen sind gefragt. Medienlandschaft Thüringen. Börsenblatt für den Deutschen Buchhandel, 38, 79-81.

Abschlussarbeiten (Dissertation, Habilitation)

  • Quandt, T. (). Medieninnovationen und Konvergenz. Formen, Faktoren und Felder des Medienwandels. (Habilitation). Ludwig-Maximilians-Universität München. [Akzeptiert]

Audiovisuelle Medien (Audio, Video, Animationen)

Berichte (Arbeits-, Forschungs-, Jahresberichte)

  • Grimme, C., Frischlich, L., Preuß, M., Assenmacher, D., Adam, L., Lütke-Stokdiek J. F. H, Trautmann, H., Quandt, T. (). Projekt 345: Validierung der automatisierten Erkennung von Social Bots. ( ). [Akzeptiert]
  • Quandt, T.; Gripsrud, J.; Heller, M.; Pauwels, C.; Sarangi, S.; Kivimäki, S. (). Media and communication research in Finnish Universities. Evaluation report. ( ).

Sonstige (technische Spezifikationen, informelle Veröffentlichungen)