Einladung zur ICA
© ICA

IfK mit 25 Beiträgen auf der 69. Jahrestagung der ICA in Washington D.C. vertreten

(22.05.2019) Mit dem Schwerpunktthema „Communication Beyond Boundaries“ findet in diesem Jahr die 69. Jahrestagung der International Communication Association (ICA) vom 24. bis zum 28. Mai in Washington D.C. statt. Forscher*innen des Instituts für Kommunikationswissenschaft sind mit 25 Beiträgen vertreten.

Unter dem Titel „Communication Beyond Boundaries“ beschäftigt sich die Konferenz mit der Rolle von Kommunikation und Medien für die Überwindung von in unserer zeitgenössischen Gesellschaft typischen sozialen, politischen und kulturellen Grenzen. Sie will zudem Forschung fördern, die die Grenzen von Forschungsgebieten überschreitet, sowie zwischen Wissenschaft und Außenwelt. Die Konferenz verhandelt Themen, wie die Funktion von Kommunikation und Medien im Brexit und die Rolle, die Kommunikation und Medien in der Lösung von Problemen von Krieg über Klimawandel bis hin zu Fake News spielen können.

In Einklang mit dem zentralen Thema der Überwindung von Grenzen, werden die teilnehmenden Forscher*innen dazu ermuntert, interdisziplinär zu denken. Dadurch soll ermöglicht werden, die Erkenntnisse von Kommunikationswissenschaftler*innen in diversen Forschungsdisziplinen, wie Bioethik, AI, Robotik und Kryptowährungen zu nutzen und neue Erkenntnisse zu gewinnen, wie eine Entwicklung hin zu gerechteren und gleicheren multikulturellen Gesellschaften erreicht werden kann.

Mit 51 Vor- und Nachkonferenzen findet die Konferenz vom 23. bis zum 29. Mai statt. Unter den angenommenen Beiträgen für die diesjährige Konferenz sind 25 von oder mit Beteiligung von IfK-Wissenschaftler*innen:

  • Buzzword “Fake News“ - Analyzing how commenters of a leading news forum use the term fake news via automated content analysis
    Svenja Boberg, Tim Schatto-Eckrodt, Florian Wintterlin, Thorsten Quandt
  • Between threat and panic: Journalists’ experiences with covert propaganda attacks before and during the Federal Election in Germany
    Svenja Boberg, Florian Wintterlin, Tim Schatto-Eckrodt, Thorsten Quandt
  • Experimental Evidence Concerning the Effects of Disinformation on the Democratic Process
    Felix Brinkschulte (WWU), Martin Becker (Advice Partners GmbH), Lena Frischlich (WWU)
  • Literature Review on Participatory Journalism
    Katherine M. Engelke
  • Misinformation in Online Social Networks: Users’ Strategies in Trust and Credibility Evaluation
    Isabelle Freiling
  • Who is affected by the disinformation order? Predicting the exposure to distorted information prior to the parliamentary election in Germany
    Lena Frischlich, Florian Wintterlin, Tim Schatto-Eckrodt, Svenja Boberg, Lena Adam
  • What Follows ‘Fake News’? Effects of Alleged ‘Fake News’ Perception on Self- and Social- Related Follow-Up Participation
    Stephanie Geise, Maria Hänelt, Pero Dosenovic
  • The Things We Fear – Using Automated Content Analysis to Uncover How UK and US Media Construct Fear over Time (1990-2017)
    Valerie Hase, Kimon Kieslich, Katherine M. Engelke
  • Aural Parasocial Relations: Host-Listener Relationships in Podcasts
    Imke Ronja Hedder, Daniela M. Schlütz (Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf)
  • Product Endorsement and Credibility in Social Media
    Tino G. K. Meitz, Stefanie Holtrup (TU Dortmund)
  • An Experimental Revision of Heuristic and Systematic Information Processing of Search Engine-based Health Information
    Tino G. K. Meitz, Sarah Kohler (Karlsruher Institut für Technologie), Klara Langmann (Uni Jena)
  • Practical Replication and Data Sharing examples
    Tino G. K Meitz, Nehama Lewis (University of Haifa), Andrea Stevenson Won (Cornell University)
  • Norms of self-disclosure in a collapsed context: Norm negotiation and norm orientation among referent others on Facebook
    Arne F. Zillich, Kathrin F. Müller
  • Investigating Problematic Social Media and Game Use in a Nationally Representative German Sample
    Felix Reer, Ruth Festl (Leibniz-Institut für Wissensmedien), Thorsten Quandt
  • A representative study on prevalence rates and correlates of problematic smartphone use in Germany
    Felix Reer, Lars-Ole Wehden, Robin Janzik
  • “Do you want to have sex?”: Tinder users’ intimate intrusive experiences
    Wai Yen Tang, Alena Boettcher, Lina Kosch, Valentin Döring, Hannah Wobig, Thuy My Nghiem
  • The Dark Triad and video games addiction: The mediating role of video game motivations
    Wai Yen Tang, Felix Reer
  • Inaccurate and Biased? A Representative Study of how Germans Perceive and Trust Their Media
    Bernadette Uth, Bernd Blöbaum
  • Towards a Stronger Theoretical Grounding of Computational Communication Science: A Review of Tried and Tested Social Theories
    Annie Waldherr, Stephanie Geise, Merja Mahrt (Uni Düsseldorf), Christian Katzenbach (FU Berlin), Christian Nuernbergk (Uni Trier)
  • Golden news?: Analysis of summarizing coverage of the Olympic Winter Games 2018 on German TV
    Lars-Ole Wehden, Nathalie Schröer
  • Agile Cooperation between Companies and Communication Service Providers
    Christian Wiencierz, Ulrike Röttger
  • Corrective Actions in the Information Disorder. Presumed Influence and the Countering of Distorted Information
    Florian Wintterlin, Lena Frischlich, Svenja Boberg, Tim Schatto-Eckrodt, Felix Reer, Thorsten Quandt

Preconference “Critical Insidents in Journalism”

  • A discussion about closeness, distance and power between journalism and politics in Germany. The example of the coverage of the European refugee-crisis
    Sebastian Mallek, Thomas Birkner
  • Theory building in historical communication research and potential challenges posed by the inclusion of current actors
    Sebastian Mallek, Thomas Birkner
  • The Spiegel-Affair 1962 – the incident that changed German journalism history
    Sebastian Mallek, Thomas Birkner

Die International Communication Association (ICA) wurde im Jahr 1950 gegründet und ist seit 2003 als Non-Governmental Organisation (NGO) mit den Vereinten Nationen (UN) assoziiert. Als Fachverband mit Hauptsitz in Washington D.C. gehört die ICA zu den wichtigsten wissenschaftlichen Austauschplattformen im Bereich Medien- und Kommunikationsforschung und hat inzwischen über 4.500 Mitglieder aus 85 Ländern. Die nächste Jahreskonferenz findet 2020 in Gold Coast (AUS) statt.

 Ansprechpartner Presse- und Öffentlichkeitsarbeit:
Dr. Stephan Völlmicke
Telefon: +49 251 83-23006
Telefax: +49 251 83-21310 (Geschäftszimmer IfK)