Der Eiffelturm an der Seine im Sonnenuntergang
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IfK-Forscher*innen mit 35 Beiträgen auf der 72. Jahrestagung der ICA vertreten

(23.05.2022) Die diesjährige 72. Jahrestagung der International Communication Association (ICA) steht unter dem Schwerpunktthema „One World, One Network‽“ und findet vom 26.-30. Mai erstmalig nach der Corona-Pandemie wieder in Präsenz in Paris statt. Forscher*innen des Instituts für Kommunikationswissenschaft sind dabei mit 35 Beiträgen vertreten.

Mit der Frage „One World, One Network‽“ befasst sich die diesjährige ICA-Jahrestagung in Paris und lädt dazu ein, die Kommunikationswissenschaft unter den Bedingungen der Globalisierung und weltweiten Netzwerken neu zu definieren. Dabei wird mit der Verwendung der Interrobang-Glyphe (einer Überlagerung des Ausrufe- und Fragezeichens) im Titel versucht, die „Einheit“ in diesem Thema darzustellen.

Die Verbreitung des Internets, sozialer Medien und mobiler Technologien lösen Debatten über die Verheißungen und Gefahren der Globalisierung aus. Netzwerke bieten dabei aber eindrucksvolle Metaphern, Theorien und Analysewerkzeuge, die Wissenschaftler*innen helfen, Kommunikationsprozesse und -strukturen zu verstehen und dabei aktuelle Themen wie Cyberangriffe, Desinformation, Ausgrenzung, Extremismus, Hass, Unterdrückung, Polarisierung und Rassismus anzugehen.

Die Jahrestagung wurde aufgrund der Corona-Pandemie zwei Jahre in Folge im Online-Format ausgetragen. In diesem Jahr werden sich erstmalig wieder über 2.100 Kommunikationswissenschaftler*innen aus der ganzen Welt vor Ort in Paris unter dem Motto „Best.Reunion.Ever“ versammeln.

Mit den vielfältigen Pre- und Post-Conferences findet die Konferenz vom 26. bis zum 30. Mai statt. Unter den angenommenen Beiträgen für die diesjährige Konferenz befinden sich 35 Beiträge von oder mit Beteiligung von IfK-Forscher*innen:


Conferences

  • Behavior Follows Function? The Functional Inventory of Online Platforms from a Communication Ecology Perspective. J. Jünger; M. von Berg
  • BLUE SKY WORKSHOP: Broadening Participation in Environmental Communication Research. B. Takahashi; J. Thaker; S. Comfort; J. Metag
  • Cognitio Populi – Vox Populi: The Implications of Science-Related Populism for Communication Behavior. N.G. Mede; M. Schäfer; J. Metag
  • Coordinated Online Communication: An Approach to Detect Overt, Semi-Overt and Covert Coordination in Telegram Chats. C. Gärtner; J. Jünger
  • Diverse News Fed Into the Newsfeed?: Identifying Article Characteristics That Influence the Selection of News Presented on Journalistic Fanpages in Social Media. L.O. Wehden
  • Engaging the Public or Asking Your Friends? Analyzing Science-Related Crowdfunding Using Behavioral, Survey, and Content Analysis Data. V. Hase; M. Schäfer; J. Metag; M. Bischofberger; L. Henry
  • Gaming in Times of COVID-19: A Study Based on Self-Determination Theory. F. Reer
  • Global Warming’s Five Germanys Reloaded: A Segmentation of the German Population in Context of International Research. K. Klinger; J. Metag; M. Schäfer
  • High Quality, Close to the Audience and Transparent: How German News Outlets Try to Build Trust in Their Work. B.S. Uth
  • Investigating the Journalist-Audience Relationship in the Digital Age: A Multi-Stage Research Project. C. Wilhelm; H. Detel; N. Podschuweit; H. Stehle
  • Journalism in the Matrix of Mediatization- T. Birkner
  • Journalism Studies Division Business Meeting, Business Meeting, Journalism Studies. S. Lewis; A. Sehl; M. Karlsson; E. Rinke; N. Springer; C. Vaccari; S. Waisbord
  • Keynote / Wrap-up-talk: Post-Truth and Affective Publics’ Challenges to Social Ties. Disinformation, Populism, Data-Driven Propaganda. T. Quandt
  • Linking News Use on Social Media to Conspiracy Beliefs: A Cross-Platform Linkage Study of German Media Users. T. Schatto-Eckrodt; L. Clever; L. Frischlich
  • Media Friends Vs. Media Skeptics: How Personality and Media Performance Influence Trust in the Media. B.S. Uth; B. Blöbaum
  • “My Memes Are Ironic – My Depression Is Chronic”: An Analysis of Depression Memes on Instagram. A. Wagner; L.J. Temmann
  • “On the Tour, They’re Always Sticking a Microphone in Your Face”: Mediatization of Professional Tennis From the 1980S to the 2010S. L. Küpper; G. Kossing; T. Birkner
  • Picture Me in Person: Personalization and Emotionalization as Political Campaign Strategies on Social Media in the German Federal Election Period 2021. S. Geise; K. Maubach; A. Boettcher Eli
  • Populists Reliance on Nostalgia: A Supervised Machine Learning Approach. L. Frischlich; L. Clever; T. Wulf; T. Wildschut; C. Sedikides
  • Responsibility Framing of Diabetes and Depression by Social Media Influencers. Wiedicke; D. Reifegerste; L.J. Temmann; S. Scherr
  • Social Media Use and Engagement, Knowledge Overestimation, and Populism Fuel Each Other During the COVID-19 Pandemic: Correlational and Experimental Evidence From Germany and Taiwan. N.G. Mede; A. Rauchfleisch; J. Metag; M. Schäfer
  • Strengthening Local Administrations’ Perceived Trustworthiness Through Public Relations: Effects of Media Use and Sociopsychological Factors. L.A. Rettler; N. Löffler; A. Dudenhausen; U. Röttger
  • Sourcing Dis/Information: How Swedish and Ukrainian Journalists Source, Verify, and Mediate Journalistic Truth on the Russian-Ukrainian Conflict. N. Springer; G. Nygren; D. Orlova; D. Taradai; A. Widholm
  • Talking the Talk but Not Walking the Walk: A Study of ICA Presidential Addresses. C. Pentzold; A. Seikel; E. Koenen; J. Jünger
  • The Online Communication Disinhibition Model: Toward a Holistic Understanding of Benign and Toxic Online Communication. N. Springer; C. Brantner; C. Wilhelm; I. Engelmann; H. Stehle; H. Detel; K. Lobinger
  • The Perception of Issue-Specific Coverage and Trust in News Media: Examining the Influence of Hostile Media Perceptions and Credibility. F. Wintterlin; G. Gurr; J. Metag
  • The Process of Media Inspiration: A Scoping Review. L. Frischlich; L. Hahn; D. Rieger
  • Tool Demo: twCompliance. T. Schatto-Eckrodt
  • Two Decades of Journalism Studies: Changes in and Impact of Diversity Across Authorship. T. Schatto-Eckrodt; T. Quandt
  • Typologizing the Swiss Populations’ COVID-19-Related Conspiracy Beliefs and Their Corresponding Information Behavior and Media Use. D. Mahl; M. Schäfer; T. Füchslin; J. Metag; J. Zeng
  • What Leads to Audience Issue Fatigue? A Linkage Analysis Study on the Effects of News Coverage on Fatigue From Ongoing News Issues. G. Gurr; J. Metag

 

Pre-conferences

  • COVID-19 Skeptics’ Attitudes and Expectations Toward Mediated Science Communication. A. Kosyk; A. Kirsten; B.S. Uth; A. M. Scheu
  • „I’m Sorry That I Can’t Keep Going“: Reflexive Mediatization in Sport Documentaries.. J.U. Nieland; D. Nölleke; T. Birkner
  • Enhancing Critical Media Literacy to Fight Conspiracy Theories: Testing the Effectiveness of Narrative Prebunking Interventions". J. Klapproth; L. Frischlich; T. Quandt
  • The Science of Science Communication: Mapping the Field. S. Engesser; S. Kohler; N. Mede; A. M. Scheu; F. Weder; L. Bolz


Die International Communication Association (ICA) wurde im Jahr 1950 gegründet und ist seit 2003 als Non-Governmental Organisation (NGO) mit den Vereinten Nationen (UN) assoziiert. Als Fachverband mit Hauptsitz in Washington D.C. gehört die ICA zu den wichtigsten wissenschaftlichen Austauschplattformen im Bereich Medien- und Kommunikationsforschung und verfügt inzwischen über mehr als 5.000 Mitglieder aus über 80 Ländern. Die nächste Jahreskonferenz findet vom 25. – 29. Mai 2023 in Toronto, Kanada statt.

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