Jun.-Prof. Dr. Helena Stehle

Assistant professor
Portrait: Helena Stehle
© Nadine Daum | IfK

Department of Communication 
Room E 223
Bispinghof 9–14
D–48143 Münster

Phone: +49 251 83-23000
Fax: +49 251 83-28394
helena.stehle@uni-muenster.de

Consultation hours

  • by individual arrangement via mail
  • Research Focus

    • Strategic communication
    • Organisational communication
    • Environmental discourses
    • Digital (in-)visibility
    • Digital journalism

     

  • Short CV

    Since October 2020 Assistant Professor at the Department of Communication, University of Muenster. 2017-2018 Deputy professorship at the Institute of Media Studies, University of Tuebingen. 2007-2020 Research Associate at the Department of Communication, University of Hohenheim. Visiting researcher at the Manchester Business School (UK), lectureships, e.g., at the University of Jyväskylä (Finland), University of Tuebingen (Germany) and University of Education Schwaebisch Gmuend (Germany). 2007 Diplom degree (communication science), 2014 PhD degree (Dr. rer. soc.), 2020 Habilitation (Venia legendi in communication science). Since 2020 Vice chair of the Public Relations/Organisational Communication Division of the German Communication Association (DGPuK).

  • Projects

    • Verbundprojekt: Journalist*innen und ihr Publikum im digitalen Zeitalter. Wechselseitige Erwartungen und ihre Folgen für Journalismus-Publikums-Beziehungen und öffentliche Meinungsbildung. Teilprojekt: Die Perspektive des traditionellen Journalismus auf sein Publikum. ( - )
      Third-party funding : Federal Ministry of Education and Research | Project Number: 01UL2005A
    • Hide & see(k) – in/visibility in the digital age ( - )
      Own funding
    • Internal communication in organisational change (since )
      Own funding
    • Q-study as a methodology and method for strategic and organisational communication research ( - )
      Own funding
  • Publications

    • Brantner C, Stehle H. (). Visibility in the digital age: Introduction. Studies in Communication Sciences, 21(1), 93-98. doi: 10.24434/j.scoms.2021.01.006.
    • Wilhelm C, Stehle H, Detel H. (). Digital Visibility and the Role of Mutual Interaction Expectations: Reframing the Journalist-Audience Relationship through the Lens of Interpersonal Communication. New Media & Society, 23(5), 1004-1021. doi: 10.1177/1461444820907023.
    • Stehle H. (). Veränderungskommunikation/Change Communication. In Szyszka P, Fröhlich R, Röttger U (Hrsg.), Handbuch der Public Relations (S. 1-16). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_44-1.
    • Stehle H. (). Welche Bedeutung hat persönliche Kommunikation? Face-to-Face-Austausch im digitalisierten Medienumfeld. In Mast C, Spachmann K (Hrsg.), Content Management – für welche Kommunikationswege? Strategien der Stakeholderansprache in einer digitalisierten Welt (S. 179-227). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-30441-6_5.
    • Stehle H, Kirchenbauer A, Biesinger A, Spachmann K. (). Führungskommunikation in Veränderungssituationen. Eine Fallanalyse zu Kommunikationsverständnis und Bedeutung von Kommunikationsaufgaben. Medien Journal – Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, 42(3), 65-86. doi: 10.24989/medienjournal.v42i3.1723.
    • Stehle H. (). Was leistet Public Relations? Kommunikationsarbeit und ihre Leistungspotenziale. In Huck-Sandhu S, Sandhu S (Hrsg.), Was leisten die Medien – revisited. Entwicklungen in Journalismus, PR und Organisationskommunikation (S. 65-78). Konstanz: UVK.
    • Stehle H. (). Was leistet Unternehmenskommunikation in Geschäftsbeziehungen? Business-to-Business-Kommunikation aus funktionaler Perspektive. In Huck-Sandhu S, Sandhu S (Hrsg.), Was leisten die Medien – revisited. Entwicklungen in Journalismus, PR und Organisationskommunikation (S. 125-139). Konstanz: UVK.
    • Mast C, Stehle, H. (). Energieprojekte im öffentlichen Diskurs. Erwartungen und Themeninteressen der Bevölkerung. Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-12711-4.
    • Stehle H, Huck-Sandhu S. (). Dialogue in Public Relations Roles: A Q Study among Young Professionals. International Journal of Communication, 10, 4119-4140.
    • Stehle H. (). Von Anweisung bis Orientierung – die wandelbare Rolle interner Kommunikation aus Sicht der funktionalen PR-Forschung und ein Systematisierungsvorschlag. In Huck-Sandhu S (Hrsg.), Interne Kommunikation im Wandel. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 53-70). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-11022-2_4.
    • Stehle, H. (). Unternehmenskommunikation in Geschäftsbeziehungen. Business-to-Business-Kommunikation als Teil der funktionalen PR-Forschung. Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-07294-0.
    • Mast C, Stehle H. (). Persönliche Kommunikationsformate in der Unternehmenskommunikation. Eine empirische Analyse. (Forschungsberichte zur Unternehmenskommunikation, Nr. 9 ). Leipzig: Akademische Gesellschaft für Unternehmensführung & Kommunikation.
    • Spachmann K, Huck-Sandhu S, Stehle H. (). Media Relations under Pressure: What's Left in Times of Change? In Verčič D, Verčič A T, Sriramesh K, White J (Eds.): Trust and the New Realities: Proceedings of the 20th International Public Relations Research Symposium Bledcom , p. 73-81. Ljubljana: Pristop.
    • Stehle H, Spachmann K, Georg K. (). Wirtschaftsjournalismus heute – Meilensteine für kritisches Nachdenken. In Mast C (Hrsg.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (S. 316-330). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_6.
    • Stehle H, Spachmann K, Georg K. (). Neupositionierung des Wirtschaftsjournalismus – Konsequenzen für die Berichterstattung. In Mast C (Hrsg.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (S. 330-342). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_6.
    • Stehle H. (). Was Publikum und Journalisten wollen – Vorstellungen vom Wirtschaftsjournalismus. Repräsentative Umfragen bei Bürgern, Entscheidern und Journalisten. In Mast C (Hrsg.), Neuorientierung im Wirtschaftsjournalismus. Redaktionelle Strategien und Publikumserwartungen (S. 125-209). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-18979-6_4.
    • Mast C, Stehle H, Krüger F. (). Kommunikationsfeld Strom, Gas und Wasser – brisante Zukunftsthemen in der öffentlichen Diskussion. Berlin: LIT.
    • Mast C, Stehle H, Krüger F. (). Verbraucherorientierte Kommunikation als Ausweg aus dem Vertrauenstief der Branche. Interessen und Informationsquellen von Verbrauchern. ew – Magazin für die Energiewirtschaft, 109(13), 52-54.
    • Mast C, Stehle H, Krüger F. (). Strom, Gas und Wasser – brisante Zukunftsthemen. Stakeholder, Themen und Strategien der Energiekommunikation. PR-Magazin, 41(7), 65-70.
    • Stehle H, Mücke D. (). Motivation – eine Frage der richtigen Kommunikation! Mitarbeiterorientierte Kommunikation als zentrale Herausforderung für Führungskräfte. Kommunikationsmanager, 1, 68-70.
    • Mast C, Stehle H. (). Kommunikationsexperten als Navigatoren. Auf dem Weg zu einer Neudefinition von Verantwortlichkeiten der Unternehmen. PR-Magazin, 40(6), 63-68.
    • Stehle H, Mücke D. (). Communication Relationships between Executives and Employees: A Key Factor in Employee Motivation? In Invernizzi E, Falconi T M, Romenti S (Eds.): Institutionalising PR and Corporate Communication: Proceedings of the EUPRERA 2008 Milan Congress , p. 591-623. Mailand: Pearson.
    • Mast C, Stehle H. (). Corporate Social Responsibility – Modeerscheinung oder mehr? In Schmidt S J, Tropp J (Hrsg.), Die Moral der Unternehmenskommunikation. Lohnt es sich, gut zu sein? (S. 170-187). Köln: Halem.
    • Huck S, Malinowski A, Stehle H. (). Glaubwürdigkeit im Fokus des Journalismus. Ergebnisse einer qualitativen Befragung von Wirtschaftsjournalisten zur Glaubwürdigkeit von Medien und Unternehmenskommunikation. (Kommunikation & Management 7). Stuttgart: Universität Hohenheim.
  • Talks

    • Stehle, Helena; Podschuweit, Nicole; Detel, Hanne; Wilhelm, Claudia (): „Caught between interpersonal and mass communication: Reconceptualizing journalism-audience relationships in the digital age“. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover/digital, .
    • Stehle, Helena (): ‘Communicating energy projects dialogically: A qualitative analysis of the perceptions and expectations of citizens in Germany’. International Online Scientific Conference “Sustainable Recovery in Post-Pandemic Era: Green Economy Challenges”, digital, .
    • Stehle, Helena (): ‘What do people perceive as personal communication? Results of a Q-study on internal communication’. EUPRERA 2021 Annual Congress, Pamplona/digital, .
    • Brantner, C., Detel, H., Engelmann, I., Lobinger, K., Springer, N., Stehle, H., & Wilhelm, C. (): „The online disinhibition effect revisited–disinhibition in the context of digital in/visibility“. DACH 21, Jahrestagung (DGPuK, ÖGK, SGKM), Online, .
    • Detel, H., Engelmann, I., Stehle, H., & Wilhelm, C. (): „Success or failure in participation? Expectations in the journalism-audience relationship as an opportunity and challenge for social change“. 1. C4SC Konferenz 2020, Leipzig, .
    • Stehle, H.; Wilhelm, C.; Engelmann, I.; Detel, H. (): „Interactive and deliberative? An interdisciplinary modelling of mutual expectations of journalism and audience in the digital age“. Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hamburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Building bridges in a digital and globalized world? Results of a Q-sort survey on journalistic role perceptions’. IAMCR 2020 Conference, Tampere, .
    • Spachmann, K.; Stehle, H. (): „Executives’ personal values and their meaning for internal communication: A case study“. 26. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, .
    • Detel, H.; Wilhelm, C.; Stehle, H. (): „Integrative potential or splitting power? An analysis of the mutual expectations of journalists and media audiences against the background of a new visibility“. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Münster, .
    • Stehle, H. (): „Public relations, organizational communication or communication management? An impulse regarding the theoretical cosmos of PR research“. Kolloquium, Seminar für Allgemeine Rhetorik, Eberhard Karls Universität Tübingen, Tübingen, .
    • Stehle, H.; Ulrich, A. (): „Credibility and the challenge of its situational realization: Findings from rhetoric on the credible communication of organizations“. 25. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Stuttgart, .
    • Spachmann, K.; Stehle, H. (): „Executives as communicators – internal communication of changes: Presentation of research findings“. Kommunikationskongress, Bundesverband deutscher Pressesprecher/Quadriga, Berlin, .
    • Stehle, H. (): „On the visibility of organizations in the digital age: Theoretical and empirical perspectives from communicator research“. Sonderfenster „(Un-)Sichtbarkeit in der digitalen Welt“, 63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Mannheim, .
    • Stehle, H.; Kirchenbauer, A.; Biesinger, A.; Spachmann, K. (): „Leadership communication in change situations: A case analysis on understanding of communication and the significance of communication tasks“. 24. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wien, .
    • Stehle, H. (): „Personal communication – heart or chimera of leadership communication?“ Tagung zu Kommunikation und Leadership, Schader-Stiftung/Hochschule Darmstadt, Darmstadt, .
    • Stehle, H. (): „The relationship concept of PR research in Germany: Development, dimensions and use“. 23. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Hannover, .
    • Stehle, H. (): „Orientation towards practice in German journalism and PR research: Definition and role as a component of historical professional identity“. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Leipzig, .
    • Stehle, H. (): ‘Communication management in a networked world – cooperation instead of control’. EUPRERA 2015 Annual Congress, Oslo, .
    • Stehle, H.; Huck-Sandhu, S. (): ‘Dialog – a guiding principle for young public relations professionals? Results of a Q-survey among German professional newcomers’. 65. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Preconference „Discussion, Dialogue, Discourse: Meanings and Methods” (Public Relations and Organizational Communication Divisions), San Juan, .
    • Stehle, H.; Spachmann, K. (): „Functions of journalism and PR in communication science – A comparison of theoretical “settings”“. 60. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Darmstadt, .
    • Stehle, H. (): „rom instruction to orientation – the changeable role of internal communication from the point of functional PR research and a suggestion for systematization“. 21. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Pforzheim, .
    • Huck-Sandhu, S.; Stehle, H. (): „Strategies and modes of online communication: Results from guided interviews“. 20. Jahrestagung der Fachgruppe PR und Organisationskommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Wolfsburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication’. 63. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Research Escalator (Organizational Communication Division), London, .
    • Huck-Sandhu, S.; Spachmann, K.; Stehle, H. (): ‘Media relations under pressure: What’s left in times of change?’ BledCom 2013 (International Public Relations Symposium), Bled, .
    • Stehle, H.; Krüger, F. (): „Communicating successfully about energy and water: The image of municipal energy companies in the public discussion“. 5. Forum für kleinere und mittlere Stadtwerke, Ludwigsburg, .
    • Stehle, H. (): ‘Business talking to business: Challenging organizational communication research regarding business-to-business communication’. Research Seminar, Manchester Business School, Manchester, .
    • Stehle, H.; Mücke, D. (): ‘Communication relationships between executives and employees: A key factor in employee motivation?’ EUPRERA 2008 Annual Congress, Mailand, .