© Susanne Lüdeling

Felix Flemming M.A.

Research assistant

Department of Communication
Room: E 219
Bispinghof 9-14
D-48143 Münster


Phone: +49 251 83-24868
Fax+49 251 83-21310 
felix.flemming@uni-muenster.de

Consultation-hours

mondays, 1.30-2.30 p.m.

  • CV

    Felix Flemming (*1986) studied political sciences and commuciation studies at the universities of Bremen and Duesseldorf, Germany. In January 2012 he graduated with a thesis on “Mediated Deliberation in the Online-Journalism in Germany”. From July 2010 to September 2011 he worked as a student assistant in the DFG research group "Political Communication in the Online World" (Prof. Dr. Gerhard Vowe). Afterwards he worked as a research assistant of Prof. Gerhard Vowe at the University of Duesseldorf. Since October 2012 he has been working as a research assistant and doctoral candidate of Prof. Frank Marcinkowski.

  • Publications

    Publications

    • Starke C, Lünich M, Marcinkowski F, Dosenovic P, & Flemming F. (). Zwischen Politik und Sporterleben: Der Umgang des deutschen Fernsehens mit den Olympischen Spielen 2016. In Schramm H, Schallhorn C, Ihle H, Nieland J.-.U. (Hrsg.), Großer Sport, große Show, große Wirkung? Empirische Studien zu Olympischen Spielen und Fußballgroßereignissen (S. 98–118). Köln: Herbert von Halem Verlag.
    • Flemming F, Dosenovic P, Marcinkowski F, Lünich M, & Starke C. (). Von Unterhaltung bis Kritik: Wie das deutsche Publikum die olympischen Spiele sehen möchte. In Schramm H, Schallhorn C, Ihle H, Nieland J.-U. (Hrsg.), Großer Sport, große Show, große Wirkung? Empirische Studien zu Olympischen Spielen und Fußballgroßereignissen (S. 120–145).
    • Starke C, & Flemming F. (). Who is Responsible for Doping in Sports? The Attribution of Responsibility in the German Print Media. Communication & Sport, 5(2), 245–262. doi: 10.1177/2167479515603712.
    • Flemming F, & Marcinkowski F. (). Der ‚trap effect‘ des Internet. Ausmaß und Folgen inzidenteller Rezeption von Wahlkampfkommunikation im Internet während des Bundestagswahlkampfs 2013. In Henn P, Frieß D (Hrsg.), Politische Online-Kommunikation. Voraussetzungen und Folgen des strukturellen Wandels der politischen Kommunikation (S. 193–214). doi: 10.17174/dcr.v3.9.
    • Marcinkowski F, & Flemming F. (). Politische Internetnutzung bei Haupt- und Nebenwahlen in Deutschland. Eine Untersuchung der Bundestags- und Landtagswahlen zwischen 2009 und 2013. In Tenscher Jens, Rußmann Uta (Hrsg.), Vergleichende Wahlkampfforschung. Studien anlässlich der Bundestags- und Europawahlen 2013 und 2014 (S. 205–231). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
    • Flemming F, Lünich M, Marcinkowski F, & Starke C. (). Coping with dilemma. How German sport media users respond to sport mega events in autocratic countries. International Review for the Sociology of Sport, 51. doi: 10.1177/1012690216638545.
    • Marcinkowski F, Flemming F, Starke C,. (). Mediensystem und politische Kommunikation. . In Knoepfel P, Papadopoulos Y, Sciarini P, Vatter A, Häusermann S (Hrsg.), Handbuch der Schweizer Politik (S. 435–462). Zürich: Verlag Neue Züricher Zeitung.
    • Flemming F, & Marcinkowski F. (). Das überschätzte Medium. Nutzung und Wirkung des Internet im Wahlkampf. . In Dittler U, Hoyer M (Hrsg.), Social Network – Die Revolution der Kommunikation. Kundenkommunikation, Facebook-Freundschaften, digitale Demokratie und virtuelle Shitstorms unter medienpsychologischer und mediensoziologischer Perspektive. (S. 259–282). München: Kopaed Verlag.
    • Appenzeller S, Flemming F, Küpper L (Hrsg.). (). Bürgerproteste im Spannungsfeld von Politik und Medien. Beiträge zur 7. Fachtagung des DFPK. Berlin: Frank & Timme.
  • Presentations

    • Dosenovic, P., Marcinkowski, F., & Flemming, F. (2018, angenommen). Incidental aversion. Eine Studie zur Wirkung von zufälligem Kontakt mit Wahlkampfinhalten im Internet auf psychologische Abwehrmechanismen. Vortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Mannheim, 9.-11. Mai.
    • Geise, S., Hänelt, M., Dosenovic, P., & Flemming F. (2018, angenommen). What follows Fake News? Wirkung der Wahrnehmung von Nachrichtenbeiträgen als «Fake» auf das anschließende (Medien-)Handeln. Vortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Mannheim, 9.-11. Mai.
    • Geise, S., Hänelt, M., & Flemming, F. (2017). Why do we fall for fake news? Fake News in der Wahrnehmung der Rezipienten. Vortrag auf der 2. Tagung der DVPW-Themengruppe "Internet und Politik - Electronic Governance" zu "Wahlkampf-online 2017: Fake News, Bots und Propaganda?", Bochum, 23-.24. November.
    • Flemming, F., Dosenovic, P., Marcinkowski, F., Lünich, M., & Starke, C. (2017). Looking closely or looking the other way? How German television viewers respond to the precarious issues of the 2016 Rio Olympics. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), San Diego (USA), 25.-29. Mai.
    • Dosenovic, P., Lünich, M., Starke, C., Marcinkowski, F., & Flemming, F. (2017). Make a wish. Does German public boradcasting meet normative expectations and audience preferences in regard to their media coverage of the 2016 Rio Olympics? Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), San Diego (USA), 25.-29. Mai.
    • Flemming, F. (2017). Wahlk(r)ampf in der Demokratie. Alles nur noch inhaltsleere Show oder doch gelungene Politikvermittlung? Vortrag in der öffentlichen Ringvorlesung "In bester Verfassung? Demokratie interdisziplinär betrachtet". Westfälische Wilhelms-Universität Münster, 30.01.
    • Flemming, F., Dosenovic, P., Marcinkowski, F., Lünich, M., & Starke, C. (2016). Wünsch dir was. Wie das deutsche Publikum die Olympischen Spiele sehen möchte. Vortrag auf der Tagung der Ad-hoc-Gruppe Mediensport und Sportkommunikation in der DGPuK zum Thema „Mediale Sportgroßereignisse“, Würzburg, 28.-30. September.
    • Starke, C., Lünich, M., Marcinkowski, F., Dosenovic, P., & Flemming, F. (2016). Zwischen Doping, Politik und ungetrübtem Vergnügen - Der Umgang des deutschen Fernsehens mit den Olympischen Spielen 2016. Vortrag auf der Tagung der Ad-hoc-Gruppe Mediensport und Sportkommunikation in der DGPuK zum Thema „Mediale Sportgroßereignisse“, Würzburg, 28.-30. September.
    • Flemming, F., Lünich, M., Marcinkowski, F. & Starke, C. (2016). Coping with dilemma. How sport media users respond to sport mega events in autocratic countries. Vortrag auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Fukuoka (Japan), 9.-13. Juni.
    • Lünich, M., Starke, C., Flemming, F., & Marcinkowski, F. (2015). Des einen Freud, des anderen Leid. Dissonanzreduktion und „politischer Konsum“ bei der Medienberichterstattung über sportliche Großereignisse in autoritären Staaten. Vortrag auf der Tagung der Ad-hoc-Gruppe Mediensport und Sportkommunikation in der DGPuK zum Thema „Medien und Sport“, München, 5.-6. Oktober.
    • Flemming, F. & Starke, C. (2015). Who is responsible for doping in sports? An analysis of the attribution of responsibility in German media coverage. Vortrag auf der Jahrestagung der International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Montreal, 12.-16. Juli.
    • Flemming, F., & Starke, C. (2015). Effective control mechanism or part of the problem? A framing analysis of the German press coverage on doping in sports. Presentation at the 8th Summit on Communication and Sport der International Association for Communication and Sport. Charlotte, NC, (USA), 6.-8.3. 2015.
    • Marcinkowski, F., & Flemming, F. (2015). Unabsichtliche Rezeption und aversive Reaktion. Eine unerwünschte Nebenwirkung des Online-Wahlkampfes? Vortrag auf der Jahrestagung „Politische Online-Kommunikation. Voraussetzungen, Facetten und Folgen des strukturellen Wandels politischer Kommunikation“ des Arbeitskreises „Politik und Kommunikation“ der DVPW, der Fachgruppe „Kommunikation und Politik“ der DGPuK und der Fachgruppe „Politische Kommunikation“ der SGKM, Düsseldorf, 19.-21.02.
    • Marcinkowski, F., & Flemming, F. (2014). The bycatch of social networks. Extent and effects of incidental online exposure to the German national election campaign. Vortrag auf der 5. European Communication Conference der ECREA, Lissabon, 12.-15. November.
    • Marcinkowski, F., & Flemming, F. (2014). Der Beifang sozialer Netzwerke. Ausmaß und Folgen des inzidentellen Kontakts mit dem TV-Duell im Internet. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der DVPW-Arbeitskreise „Politik und Kommunikation“ und „Wahlen und politische Einstellungen“, Berlin, 5.-6. Juni.
    • Flemming, F., Marcinkowski, F., & Metag, J. (2013). The Paradox of Online Campaign Effects on Election Outcomes – Are Spin-Offs on Traditional News Media the Answer to this Problem? Paper presented at the ECREA Conference “New Trends in Political Communication. Evidence, Theories, Implications, Opportunities”, Milano, 19.-20.09.2013.
    • Flemming, F. (2013). Diskurse im Internet. Theoretische Konzepte und Messung von Online-Deliberation. Vortrag in der Ringvorlesung "Potentiale und Probleme internetvermittelter Beteiligung in Politik, Wirtschaft und Wissenschaft". Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, 16.01.

  • Research interests and projects

    Research interests

    • Political communication
    • Election campaigns and online campaigning
    • Communication theory
    • Communication and sport

    Research projects

  • Dissertation

    Between motivator and brake pad. Experiencing and consequences of the paradoxical emotion fear in the context of the Bundestag election campaign 2017

  • Teaching courses

    WiSe 2017/2018: Nach Trump, LePen und der BT-Wahl 2017: Neue Trends in der politischen PR

    SoSe2017: "We can work with fear!" - Political usage and effects of fear communication in election campaigns (Seminar, B.A.)

    WiSe 2016/2017: From the arena model to the digital world. Theories of the political public sphere in transition (Seminar, B.A.)

    SoSe2016: Reception and effects of online media in election campaigns - an international comparison approach (Seminar, B.A.)

    WiSe 2015/2016: Revolution through Facebook, Twitter & Co? Strategies and tools of political public relations in election campaigns (Seminar, B.A.)

    SoSe 2015: Motivational framing in election campaigns. The role of communication to mobiize voters (Praxisseminar, B.A.)

    WiSe 2014/2015: More democracy via the internet? Advantages and dangers of the Web for the democratic public sphere (Seminar, B.A.)

    SoSe 2014: Voter mobilization in fragmented media societies (Seminar, B.A.)

    SoSe 2014: Public discourse and percetion of doing in sports (Praxisseminar, B.A., together with Christopher Starke)

    WiSe 2013/2014: Deliberation in mass media societies (Seminar, B.A.)

    SoSe 2013: Introduction to communication studies II (Tutorium, B.A.)

    WiSe 2012/2013: Deliberation and public sphere (Seminar, B.A.)

  • Memberships and further activities

    Interview guest on questions of political communication and election campaign communication at WDR, n-tv/RTL, Deutsche Welle, DRadio Wissen, Münstersche Zeitung, Antenne Münster, Rheinische Post.


    Organisation of the 7th Colloquium of the Young Investigators' Network for Political Communication (NapoKo) from June 11-13 in Münster (together with Florian Buhl, Marco Lünich and Christopher Starke)

    Organisation of the 7th Düsseldorf Forum for Political Communication (DFPK) from 7-9 April 2011 (together with Simon Appenzeller and Lena Küpper)