Professionelle digitale Kompetenz bei Lehramtsstudierenden fördern! Wie kann Computational Thinking durch den Einsatz von Bildungsrobotik in der Hochschullehre vermittelt werden?

Keywords:

learning robots, teacher education, professional digital competence, digital competence, educational robotics, pre-service teachers, computational thinking

Synopsis

This quantitative study investigates the state of professional digital competence of (pre-service) teachers as well as university possibilities for initiating an expansion of competence. Main focus is on computational thinking, as teachers are tasked with teaching digital competence to students in order to prepare them for future developments in digitization and the resulting impact on learning, teaching, and life. As part of the research project »Learning Robots in Education« an intervention seminar is designed, which offers approaches to learning with, about and through algorithms on the basis of educational robotics, makes technological phenomena comprehensible and increases professional digital competence among students. The aim is to generate implications for teacher training and to make the potentials of educational robotics accessible for the teaching of competencies (not only) at universities by including specific teaching strategies.

485 pages

Permalink 
URN: urn:nbn:de:hbz:6-37908716098
DOI: 10.17879/37908713757

ISBN
978-3-8405-0292-7

Language
German

Print edition
Professionelle digitale Kompetenz bei Lehramtsstudierenden fördern! : Wie kann Computational Thinking durch den Einsatz von Bildungsrobotik in der Hochschullehre vermittelt werden? / Raphael Fehrmann. – Ahrensburg : tredition GmbH, 2024. – 477 pages. (Wissenschaftliche Schriften der Universität Münster : Reihe VI ; Bd. 26), ISBN 978-3-384-18079-7, price: 79,99€

Author Biography

Raphael Fehrmann

Dr. Raphael Fehrmann ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Münster. Im Rahmen seiner Dissertation erforschte er, wie Lehramtsstudierende ihre digitale Handlungs- und Lehrkompetenz einschätzen und wie Lernroboter dabei unterstützen können, die algorithmischen Strukturen hinter digitalen Medien besser zu verstehen, um Schüler*innen zu digitaler Souveränität zu führen.
Seine Forschungsschwerpunkte: Erwerb und Förderung digitaler Kompetenz bei (Grund-)Schüler*innen, Realisierung digitaler Bildung in Schule und Unterricht | Making und Maker Education in der (Grund-)Schule in Anbindung an Fragestellungen zu Heterogenität sowie zu Inklusion und Bildung für nachhaltige Entwicklung | Förderung der professionellen digitalen Kompetenz bei Lehramtsstudierenden und (Grundschul-)Lehrkräften. 

Cover Professionelle digitale Kompetenz

Published

24.06.2024

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.