Forschungsschwerpunkte
- Epistemisches Vertrauen
- Science of Science Communication
- Vertrauen in Wissenschaft
- Wissenschaftsverständnis von Laien
Promotion
“Who Said What, and Why?” – How Laypeople Infer the Epistemic Trustworthiness of Experts
- Betreuerinnen und Betreuer
- Promotionsfach
- Psychologie
- Abschlussgrad
- Dr. rer. nat.
- Verleihender Fachbereich
- Fachbereich 07 – Psychologie und Sportwissenschaft
Vita
Akademische Ausbildung
- Promotionsstipendium des DFG-Graduiertenkollegs 1712/1 "Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt".
- Studium der Psychologie an der WWU Münster [Thema der Diplomarbeit: Wissensillusionen: Kann eine Internetrecherche zu einer Verringerung der Illusion of Explanatory Depth beitragen oder fördert sie Sense of Understanding?]
Beruflicher Werdegang
- Akademische Rätin a. Z. in der AE von Prof. Dr. Regina Jucks, Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung, Universität Münster
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitseinheit von Prof. Dr. Rainer Bromme (Pädagogische Psychologie) an der WWU Münster
- Vertretung der Koordination des DFG geförderten Schwerpunktprogramms 1409 "Wissenschaft und Öffentlichkeit - Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz"
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Stipendiatin des Graduiertenkollegs "Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt"
- Studentische Hilfskraft in der Arbeitseinheit Arbeitseinheit von Prof. Dr. Rainer Bromme (Pädagogische Psychologie) an der WWU Münster
- Studentische Hilfkraft in der Arbeitseinheit von Prof. Dr. Fred Rist (Klinische Psychologie) an der WWU Münster
Publikationen
- . . ‘Methodological and Practical Challenges of Interdisciplinary Trust Research.’ In Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research, edited by , 29–57. Springer VDI Verlag. doi: 10.1007/978-3-030-72945-5_2.
- ‘Does Scientific Uncertainty in News Articles Affect Readers’ Trust and Decision-Making? .’ Media and Communication 2020: 12. doi: 10.17645/mac.v8i2.2824. .
- . . ‘Replication Crisis = Trust Crisis? The effect of successful vs. failed replications on laypeople's trust in researchers and research.’ Public Understanding of Science 00. doi: 10.1177/0963662520902383.
- . . ‘Science understanding between scientific literacy and trust: Contributions of psychological and educational research.’ In Handbooks of Communication Science, Vol. 17: Science Communication., edited by , 29–50. doi: 10.1515/9783110255522-002.
- . . ‘How journalists deal with scientific uncertainty and what that means for the audience.’ Contributed to the Public Communication of Science and Technology (PCST), Dunedin, New Zealand.
- . „Trendthema Vertrauen? Die Rolle des Vertrauens in der Wissenschaftskommunikation.“ Beitrag präsentiert auf der Summer School des Kiel Science Outreach Center, Kiel, Germany.
- Contributed to the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt am Main, Germany. . ‘Does knowlage about research methods help laypoeple to deal with uncertainty in scientific evidence?’
- . . ‘Epistemic Trust: A cornerstone in reasoning and diciding about complex science issues.’ Contributed to the 51. Kongress der DGPs, Frankfurt am Main, Germany.
- . „Die Fake News-Problematik und ihre Konsequenzen für die Psychologie - Podiumsdiskussion.“ Beitrag präsentiert auf der 51. Kongress der DGPs, Frankfurt am Main, Germany.
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- . „Was haben Wissenschaftler von Wissenschaftskommunikation? – Eine Interviewstudie.“ Beitrag präsentiert auf der 10. Forum Wissenschaftskommunikation, Braunschweig, Deutschland.
- . „Der Einfluss des Wissenschaftsverständnisses auf die Bewertung unterschiedlicher Qualitäten der Evidenz von wissenschaftlichen Aussagen.“ Beitrag präsentiert auf der Fachtagung für Entwicklungs- und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Münster, Deutschland.
- Contributed to the 7th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland. . ‘How Scientific Literacy Benefits Laypeople’s Persuasiveness Judgments About Scientific Evidence.’
- Contributed to the 7th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland. . ‘Dealing with Health Information: Evaluation of Scientific Evidence and Expert Sources (Symposium organized).’
- . „Können Replikationen die Glaubwürdigkeit von Forschungsergebnissen und die Vertrauenswürdigkeit von Forschern beeinflussen?“ Beitrag präsentiert auf der 1. Jahrestagung der Fachgruppe „Wissenschaftskommunikation“ der DGPuK, Landau, Deutschland.
- Contributed to the The research workshop of the Israel Science Foundation "Public Engagement with Science Online", Technion, Haifa, Israel. . ‘Trust in science as an interpersonal matter: Effects of pragmatic expectations.’
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen)
- contributed to the The research workshop of the Israel Science Foundation "Public Engagement with Science Online", Technion, Haifa, Israel, . „Knowledge of and about science benefits people’s shallow evidence evaluation.“
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- 10.1016/j.scoms.2016.10.003. . ‘Disclose your flaws! Admission positively affects the perceived trustworthiness of an expert science blogger.’ Studies in Communication Sciences 16, Nr. 2: 124–131. doi:
- 10.1177/0963662516646048. . ‘Evoking vigilance: Would you (dis)trust a scientist who discusses ethical implications of research in a science blog?’ Public Understanding of Science 25, Nr. 8: 992–1008. doi:
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- Contributed to the 50. Congress of the German Psychological Society (DGPs), Leipzig, Germany. . ‘Replications matter! The effect of replications on laypersons' trust in researchers and in their research.’
- . „Laypeople’s inferences about a science blogger’s trustworthiness: Two experimental studies.“ Beitrag präsentiert auf der 14th Public Communication of Science and Technology (PCST) Conference, Instanbul, Turkey.
- Contributed to the The 5th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 13 Moral & Democratic Education, Salzburg, Austria. . ‘The effect of ethical concerns on source evaluation and argumentation about a socio-scientific issue.’
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- In Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research, edited by , 143–159. . ‘Trust in Science and the Science of Trust.’
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- ‘Measuring laypeople's trust in experts in a digital age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI).’ PloS one 10, Nr. 10: e0139309. doi: 10.1371/journal.pone.0139309. .
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- Contributed to the The 9th Conference of the Media Psychology Division (German Psychological Society, DGPs), Tübingen, Deutschland. . ‘Differences in students’ trustworthiness assessments of a science blogger depending on the source of a disclosure of ethical concerns.’
- Contributed to the The 9th Conference of the Media Psychology Division (German Psychological Society, DGPs), Tübingen, Deutschland. . ‘How Web 2.0 influences public understanding of science: Laypeople’s ways of dealing with, deciding on and engaging in science issues in digital media (Symposium organized).’
- Contributed to the The 16th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus. . ‘The effect of ethical concerns on source evaluation and argumentation about a socio-scientific issue.’
- Contributed to the The 16th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus. . ‘Deciding what might be true: Reasoning about the content or about the source of an argument.’
- Contributed to the international workshop “Innovations and Advances in Survey-Based Research on Public Attitudes towards Science”, Castle Rauischholzhausen, Deutschland. . ‘Non-mediated science communication: Science blogs and their impact on trust in scientists.’
- Contributed to the Workshop "Motivated Science Reception" of the DFG Priority Program “Science and the General Public”, Annweiler, Deutschland. . ‘Ethical Arguments in science blogging: their effects on perceived expert trustworthiness and decisions about a socio-scientific issue.’
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- . „Vertrauenswürdigkeit ohne Vertrauen? Wie die Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheiten die Bewertungen und Entscheidungen von Rezipienten beeinflusst.“ In Wissenschaftskommunikation im Wandel, herausgegeben von , 340–364. Köln: Herbert von Halem Verlag.
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- . „Vertrauensurteile in der Wissenschaftsrezeption: Die Messung von Vertrauen in Experten im Online-Kontext.“ Beitrag präsentiert auf der 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland.
- Contributed to the Workshop "Arguing about scientific information" of the DFG Priority Program “Science and the General Public”, Münster, Deutschland. . ‘Who has said it and why? Laypersons' reasoning about experts' arguments in science blogs.’
- Contributed to the 4th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 13 Moral & Democratic Education, Verona, Italy. . ‘Ethical Arguments in science blogging: their effects on expert trustworthiness and ability to make decisions about the topic.’
- . „Die Wirkung wissenschaftlicher Unsicherheiten auf Bewertungen und Entscheidungen der Rezipienten. Ein Online-Experiment am Beispiel von Gesundheitsinformationen im Internet.“ Beitrag präsentiert auf der 1. Jahrestagung der Ad-Hoc-Gruppe "Wissenschaftskommunikation" der DGPuK, Zürich, Schweiz.
- . „Vertrauenswürdigkeit ohne Vertrauen – wie die Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheiten in Online-Gesundheitsinformationen die Bewertungen und Entscheidungen der Rezipienten beeinflusst.“ Beitrag präsentiert auf der 2. Jahrestagung der Ad-Hoc-Gruppe "Gesundheitskommunikation" der DGPuK, Mainz, Deutschland.
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen)
- „Dimensionen von Vertrauen in wissenschaftliche Autoren und ihre Implikationen für weitere Informationssuche.“ präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, .
- . „Die Glaubwürdigkeit wissenschaftlicher Autoren Online: Wie wirkt selbstoffenbarte Fragilität der Ergebnisse gegenüber extern geäußerter Kritik?“ Beitrag präsentiert auf der 14. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim, Deutschland.
- . „Der Einfluss von Selbstlimitationen auf das Vertrauen in die Autoren wissenschaftlicher Informationen: eine Untersuchung am Beispiel von Wissenschaftsblogs.“ Beitrag präsentiert auf der 14. Fachtagung Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hagen, Deutschland.
Wissenschaftliche Vorträge
- Kienhues, D.; Hendriks, F.; Jucks, R.; Bromme, R. (): ‘Strategies in Dealing with Science-Based Information’. 18th Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany., .
- Hendriks, F., Niederhoff, D., Kienhues, D., Bromme, R. (): ‘Scientists’ views on their own engagement in science communication and outreach activities’. Public Communication of Science and Technology (PCST) Conference, , Dunedin, New Zealand, .
- Hendriks, Frederike; Niederhoff, Doris; Kienhues, Dorothe; Bromme, Rainer (): ‘Scientists’ views on their own engagement in science communication and outreach activities’. Paper presented at the 15th Public Communication of Science and Technology (PCST) Conference, Dunedin, New Zealand, .
- Mayweg-Paus, E., F. Hendriks & Jucks, R., (): „Der Einfluss von Kommunikationsstil und Voreinstellung auf die Verarbeitung widersprüchlicher Befunde in Expertendiskussionen“. 6.Tagung der GEBF, Basel Schweiz, .