The lecture concentrates on the qualitative description of dynamical systems understood in the broad sense: they either can be finite or infinite-dimensional on continuous or discrete state spaces and occur with or without stochastic influences. The considered systems possess a nonlinearity emerging through some form of interaction.

Some of the prototypes which we like to consider are:

  • collective dynamics describing the interaction of systems consisting of many agents
  • growth processes describing the formation of clusters:
    cloud and to galaxy formation mechanisms
    population dynamics and wealth exchange
  • opinion dynamics, consensus formation, and strategic decision making
One central question is investigating the longtime behavior, such as the trend to equilibrium and its convergence rate. This question is particularly interesting for dynamics close to phase transitions. Here, a phase transition is understood as a sudden change of the equilibrium states, if one of the system parameters crosses a critical threshold. This phenomenon is studied from several different aspects to highlight that this topic touches many different mathematics fields. The course uses and covers aspects from:
  • variational methods, measure theory, and functional analysis
  • infinite dimensional dynamical systems
  • gradient flows and optimal transport
Background in some of the fields mentioned above, such as functional analysis, dynamical systems, partial differential equations, or Markov processes, is useful, but not required.
Semester: WiSe 2020/21

Hallo zusammen,

dies ist der Learnwebkurs der Analysis 1 Übung von Michael Bisping (m_bisp02@uni-muenster.de).

Die Übung findet Donnerstags von 10-12 Uhr über Zoom statt.  Wenn ihr Fragen zur Vorlesung oder zu den Übungsaufgaben habt, könnt ihr die am besten mir schon vorab per E-Mail mitteilen, damit ich mich darauf vorbeireiten und diese in der Übung besser beantworten kann.

Die Klausur findet voraussichtlich am ... statt.


Semester: WiSe 2020/21

Im Rahmen des Seminars wird die Bedeutung der Mehrsprachigkeit in der Schule für den Mathematikunterricht thematisiert. Übergeordnetes Ziel ist, die Studierenden für das Zusammenspiel fachlichen und sprachlichen Lernens zu sensibilisieren. An eine theoretische Auseinandersetzung, Sprache als Lernmedium und Lerngegenstand (und dadurch auch in ihrer kommunikativen und kognitiven Funktion) zu begreifen, schließt sich eine "Praxisphase" an. Anhand eines Unterrichtsentwurfs (inkl. Unterrichtsmaterial) und mithilfe von Unterrichtsvideos wird das Hilfssystem Scaffolding praxisnah diskutiert. Die Erfahrungen werden im Seminar mit Rückbezug zur Theorie eingeordnet, um die Reflexionskompetenz auch im Hinblick auf den eigenen Unterricht weiterzuentwickeln.

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2020/21