Priv.-doz. Dr. habil. Matthias Potthoff, M.A., MBA

Department of Communication
Bispinghof 9-14
D-48143 Münster
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2001 to 2007 Master's degree in Communication Studies, Culture, Communication and Management, and English Philology at the University of Münster. 2012 Doctorate and 2024 Habilitation in Communication Studies, both also at the Institute for Communication Studies at the University of Münster. 2015 to 2017 Master of Business Administration at the Mannheim Business School. 2010 to 2013 Research assistant at the Chair of Journalism and Communication Studies at the University of Hamburg. 2013 to 2017 Research assistant at the Institute for Media and Communication Studies at the University of Mannheim. 2017 to 2022 Client Feedback Manager at the auditing and consulting firm Deloitte. 2022 to 2023 Change Communication & Enablement Lead at the Analytics Competence Centre at Deloitte Consulting GmbH. 2023 to 2024 Senior Communications Officer at FLSmidth in Copenhagen, a technology and service provider for the global mining and cement industry. Since 2024 Sustainability Communication Business Partner at Ingka, the largest franchisee of IKEA.
Potthoff, M. (2023). How can we strengthen the integration of findings in communication sciences? Studies in Communication Sciences, 23(1), 7-26. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2023.01.2728
Potthoff, M. (2017). Probleme von Begriffsbildung und -verwendung in der Kommunikationswissenschaft. Studies in Communication|Media, 6(2), 95-127. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2017-2-95
Potthoff, M. (2017). Die Kommunikationswissenschaft – eine fragmentierte Disziplin? In M. Beiler & B. Bigl (Hrsg.), 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin (S. 135-157). UVK.
Potthoff, M., & Zimmermann, F. (2017). Is there a gender-based fragmentation of communication science? An investigation of the reasons for the apparent gender homophily in citations. Scientometrics, 112(2), 1047-1063. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2392-0
Potthoff, M. (Hrsg.) (2016). Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09923-7
Potthoff, M. (2016). Zur Auswahl der Schlüsselwerke. In ders. (Hrsg.), Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung (S. 1-12). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09923-7_1
Potthoff, M. (2016). Besprechung des Werkes »The Variable Nature of News Media Influence« von Harold Gene Zucker. In ders. (Hrsg.), Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung (S. 161-172). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09923-7_14
Potthoff, M., & Wozniak, A. (2016). Besprechung des Werkes »Darstellungseffekte: Experimentelle Untersuchungen zur Wirkung von Pressefotos und Fernsehfilmen« von Hans Mathias Kepplinger. In M. Potthoff (Hrsg.), Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung (S. 243-257). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09923-7_21
Potthoff, M., & Weischenberg, S. (2014a). Inspiration und Identität. Bibliometrische Befunde zur kommunikationswissenschaftlichen Fachgeschichte. Medien & Kommunikationswissenschaft, 62(2), 257-275. https://doi.org/10.5771/1615-634x-2014-2-257
Potthoff, M., & Weischenberg, S. (2014b). Fachliche Wandlungsprozesse in der deutschen Kommunikationswissenschaft. Ergebnisse einer zitationsanalytischen Spurensuche in den 1970er und 2000er Jahren. In B. Stark, O. Quiring, & N. Jackob (Hrsg.), Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis. Alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK (S. 95-114). UVK.
Potthoff, M., & Kohring, M. (2014). Die Berücksichtigung von Kohärenz in der empirischen Analyse textueller Frames. In F. Marcinkowski (Hrsg.), Framing als politischer Prozess. Beiträge zum Deutungskampf in der politischen Kommunikation (S. 29-43). Nomos.
Potthoff, M., & Kopp, S. (2013). Die meistbeachteten Autoren und Werke der Kommunikationswissenschaft. Ergebnis einer Zitationsanalyse von Aufsätzen in Publizistik und Medien & Kommunikationswissenschaft (1970-2010). Publizistik, 58(4), 374-366. https://doi.org/10.1007/s11616-013-0185-x
Potthoff, M. (2012). Medien-Frames und ihre Entstehung. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19648-0
Potthoff, M. (2009). Framing reconsidered. Zum Entwicklungsstand der kommunikationswissenschaftlichen Deutungsmuster-Theorie. In W. Rondoniklis & D. Zander (Hrsg.), Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation (S. 112-132). düsseldorf university press.