Prof. Dr. em. Joachim Westerbarkey

Emeritus

Department of Communication
Room: E 207
Bispinghof 9-14
D-48143 Münster


Phone: +49 251 83-24260/61
Fax: +49 251 83-21310

Function

Emeritus

Consultation-hours

Wednesday, 14:00 - 16:00
Appointments must be arranged with Christiane Jasper (Room 209; Phone: +49 251 83-24260)

Research Interests

  • theories of communications and media
  • ethics of journalism and public relations

Education and Employment

  • 1943 born
  • 1963-1970 study of communication science, sociology and German literature
  • 1970 PhD
  • 1971 scientific assistant and academic teacher
  • 1980/81 scholarship of the German Research Association (DFG)
  • 1988 teaching authorization in communication science
  • side job as lecturer at the University Bielefeld (1972 f.) and at the German School for Journalistic Education in Düsseldorf and Hagen (1972 ff.)
  • since 1995 examiner at the German Public Relations Society
  • substitute chair at the University Dortmund (WS 1994/95) and the University Düsseldorf (1997-1999)
  • visiting professor at the Lomonossow-University in Moskau (1996), the Kyung-Hee-University in Seoul (1996), the Chosun-University in Gwangju (1996), the Universidade Estadual de Campinas (1999) and the Universidade Estadual de Ceará in Fortaleza (1999)
  • 2002 appointment as an extraordinary professor at the University Münster

Most recent Publications

  • Public Opinion und Public Relations. In: K. Merten / S. J. Schmidt / S. Weischenberg (Eds.): Die Wirklichkeit der Medien. Opladen 1994, pp.188-211 (with Klaus Merten).
  • Unterhaltungsliteratur: das Triviale als hegemonialer Diskurs. In: Communications, Vol.19 (1994), Nr.1, pp.23-31. Journalismus und Öffentlichkeit. In: Publizistik, Vol. 40 (1995), pp.152-162.
  • Das Geheimnis. Die Faszination des Verborgenen. Leipzig 1998.
  • Von allerley Kurzweyl, oder Vom wissenschaftlichen Umgang mit einem antiquierten Begriff. In: S. J. Schmidt / J. Westerbarkey / G. Zurstiege (Eds.): a/effektive Kommunikation - Unterhaltung und Werbung. Münster 2001, pp.13-24.
  • Propaganda – Public Relations – Reklame. In: Communicatio Socialis, Vol. 34. (2001), pp. 438-447.
  • Täuschungen oder zur Unerträglichkeit ungeschminkter Wirklichkeiten. In: A. Baum / S. J. Schmidt (Eds.): Fakten und Fiktionen. Konstanz 2002, pp.48-62.
  • Die Assimilationsfalle, oder was eigentlich vorgeht. In: B. Baerns (Ed.): Leitbilder von gestern? Zur Trennung von Werbung und Programm. Wiesbaden 2004, pp.193-204.
  • PR als Passion – Metaphern imaginärer Intimität. In: E. Wienand / J. Westerbarkey / A. Scholl (Eds.): Kommunikation über Kommunikation. Wiesbaden 2005, pp.190-199.
  • Illusionsexperten. Die Verschleierung von Macht durch PR und Medien. In: J. Müller / H.-G. Nissing (Eds.): Die Lüge. Darmstadt 2007, pp.129-139.

Other activities

  • member of the German Association of Communication Science (DGPuK)
  • chairman of the examining board of the Center for Applied Communication (ZAK)
  • editor of the book series „Contributions to Communication Theory“ (LIT, Münster)