Publications
2025 Scherer , S. , and Busse , V. 2025 . “How effective is feedback to writing for different language learners? What we know from current meta-analytical evidence . ” in Handbook of Writing Research , edited by J. Fitzgerald , C.A. Macarthur and S. Graham . New York : Guilford Press .Peltzer , Katrin , Lira Lorca , Alina , Krause , Ulrike-Marie , Graham , Steve , and Busse , Vera . 2025 . “Effects of feedback on deep-level features of argumentative writing over multiple drafts: Insights from an intervention study with secondary EFL students . ” Reading and Writing Online First . doi : 10.1007/s11145-025-10638-8 .Peltzer , Katrin , Lira Lorca , Alina , Krause , Ulrike-Marie , Graham , Steve , Panadero , Ernesto , and Busse , Vera . 2025 . “How to support at-risk writers: Differential effects of formative feedback on argumentative writing and motivation . ” Reading and Writing Online First . doi : 10.1007/s11145-025-10652-w .Gade , Kathrin , and Busse , Vera . 2025 . “Feedback- und Überarbeitungsphasen digital gestalten . ” Pädagogik 2025 (09 ) : 16 –19 . doi : 10.3262/PAED2509016 .Gade , Kathrin , and Busse , Vera . 2025 . “Digitale Schreibförderung im Ganztag an Grundschulen: Herausforderungen und Potenziale für Schulentwicklungsprozesse . ” in Bildungsprozesse und Kompetenzentwicklung im Kontext sprachlicher
und sozialer Heterogenität , Jahrbuch der Schulentwicklung , edited by N. McElvany , S. König , R. Schaufelberger , M. Becker , H. Gaspard , B. Heppt and A. Naumann . Weinheim : Beltz Juventa .Lillich , Liane , Utesch , Till , Graham , Steve , and Busse , Vera . 2025 . “Individual differences in literacy: Effects of gender and language background on primary school writing . ” Preprint. Reading and Writing . doi : 10.1007/s11145-025-10689-x .2024 Gade , Kathrin , Graham , Steve , and Busse , Vera . 2024 . “Fostering writing through a process-oriented approach in cooperative digital settings: A quasi-experimental intervention study involving primary school children [Poster] . ” contributed to the Next Generation Literacies Conference: Social Participation in Linguistically Diverse Societies , Hamburg .Erhardt , Y. , Sieveke , P. , van Ophuysen , S. , Schürer , S. , and Busse , V. 2024 . “Cooperative, competent, motivated writing (KommSchreib!) – An intervention project to promote writing competence, writing motivation, and social participation in elementary schools [Poster] . ” contributed to the Next Generation Literacies Conference , Hamburg .Peltzer , K. , Lira Lorca , A. , Krause , U-M. , and Busse , V. 2024 . “Effects of formative feedback on argumentative writing in English and cross-linguistic transfer to German . ” Learning and Instruction 92 : 1 –16 . doi : 10.1016/j.learninstruc.2024.101935 .Busse , V. , Schürer , S. , and Ophuysen , van . 2024 . “Das Projekt Kooperativ, kompetent, motiviert Schreiben. Ein Interventionsprojekt zur Förderung von Schreibkompetenz, Schreibmotivation und sozialer Partizipation in Grundschule und Ganztag (‚KommSchreib!‘) . ” Die Deutsche Schule 116 (2 ) : 185 –189 . doi : 10.31244/dds.2024.02.06 .Scherer , Sina , Graham , Steve , and Busse , Vera . 2024 . “How effective is feedback for L1, L2, and FL learners' writing? A meta-analysis . ” Learning and Instruction 92 . doi : 10.1016/j.learninstruc.2024.101961 .Busse , Vera , and Graham , Steve van Keer Hilde . 2024 . “Feedback to diverse language learners: Where are we and where do we need to go in literacy research? An introduction to the Special Issue on Literacy and Feedback . ” Learning and Instruction 1 : 1 –11 . doi : 10.1016/j.learninstruc.2024.102035 .Lira Lorca , Alina , Peltzer , Katrin , Busse , Vera , and Krause , Ulrike-Marie . 2024 . “Teaching argumentative writing in English as a foreign language: Insights into a learning unit including formative feedback . ” JoSch - Journal für Schreibwissenschaft 15 (1 ) : 7 –24 . doi : 10.3278/JOS2402W002 .2023 Busse , Vera , and Scherer , Sina . 2023 . “Diversitätssensibles Feedback zur Schreibförderung: Metaanalytische Befunde und praktische Implikationen . ” in Potenziale erkennen – Talente entwickeln – Bildung nachhaltig gestalten , edited by C. Fischer , C. Fischer-Ontrup , F. Käpnick , N. Neuber and C. Reintjes . Münster : Waxmann . doi : 10.31244/9783830996675 .Müller , N. , and Busse , V. 2023 . “Herausforderungen beim Verfassen von Texten in der Sekundarstufe - Eine differenzielle Untersuchung nach Migrationshintergrund und Familiensprachen. ” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft online first . doi : 10.1007/s11618-023-01158-8 .Müller , N. , Utesch , T. , and Busse , V. 2023 . “Qualität statt Quantität? Zum Zusammenhang von Schreibförderungs- und Feedbackpraktiken mit Textqualität unter Berücksichtigung von migrationsbedingter Mehrsprachigkeit. ” Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung online first . doi : 10.1007/s42010-023-00173-2 .Siekmann , L. , and Busse , V. 2023 . “Process-oriented writing and formative feedback in EFL classes: A comparison of teachers' and learners' perceptions . ” in Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung , Vol. 17 of Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung , edited by E Wilden , L Alfes , K Cantone-Altintas , S Cikrikci and D Reimann . Bielefeld : wbv Publikation .Peltzer , Katrin , Lira Lorca , Alina , Krause , Ulrike-Marie , and Busse , Vera . 2023 . “Fostering writing competence through feedback: Insights into study design and a learning unit from an intervention
study with adolescent EFL students [Poster] . ” contributed to the WRAB 2023 - Writing Research Across Borders , Trondheim .Siekmann , L. , Parr , J. , van Ophuysen , S. , and Busse , V. 2023 . “Text quality and changing perceptions of teacher feedback and affective-motivational variables. A study with secondary EFL students . ” Frontiers in Education 8 : 1 –16 . doi : 10.3389/feduc.2023.1171914 .Busse , V. , Graham , S. , Müller , N. , and Utesch , T. 2023 . “Understanding the interplay between text quality, writing self-efficacy and writing anxiety in learners with and without migration background . ” Frontiers in Psychology 14 . doi : 10.3389/fpsyg.2023.1130149 .Busse , Vera , and Peltzer , Katrin . 2023 . “Inclusion in foreign language education: Using translingual scaffolding to support vocabulary learning in primary school . ” in Diversity and inclusion in English language education , edited by Ann-Marie Hunter . New York : Routledge . doi : 10.4324/9781003258865-4 .Busse , V. , and Hardy , I. 2023 . “Literalität und Mehrsprachigkeit: Begriffsklärung, Förderansätze und Forschungsbefunde . ” Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung 1 : 1 –20 . doi : 10.1007/s42010-023-00175-0 .Müller , Nora , and Busse , Vera . 2023 . “Texte effektiv überarbeiten durch Feedbackbögen und digitale Tools: Herausforderungen und Potenziale . ” Informationen zur Deutschdidaktik 47 (2 ) : 48 –60 .Hardy , I. , and Busse , V. , eds. 2023 .“Literalität und Mehrsprachigkeit . ” Special Issue Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung 1 . doi : 10.1007/s42010-023-00175-0 .2022 Peltzer , Katrin , Siekmann , Lea , Parr , Judy , and Busse , Vera . 2022 . “Inwieweit werden Jugendliche zur schriftlichen Diskursteilnahme befähigt? Eine Analyse relevanter Bildungsdokumente für das Schreiben im Fach Englisch [To what extent are adolescents empowered to participate in written discourses? An analysis of relevant educational documents for EFL writing] [Poster] . ” contributed to the DGfE-Kongress , Online .Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea , eds. 2022 . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung Hannover : Kallmeyer .Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea . 2022 . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Seelze : Kallmeyer .Siekmann , Lea , Müller , Nora , and Busse , Vera . 2022 . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project] . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Hannover : Kallmeyer .Peltzer , K. , Siekmann , L. , Parr , J. , and Busse , V. 2022 . “What beliefs about writing guide EFL curricula? An analysis of relevant policy documents for teaching English at German secondary schools . ” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 25 : 1363 –1387 . doi : 10.1007/s11618-022-01089-w .Döring , Marie , and Busse , Vera . 2022 . “Förderung der Schreibkompetenz durch den Einsatz digitaler Medien. Ungleichheiten digital begegnen. ” in Diversität Digital Denken – The Wider View. Tagungsband. , edited by M. Stein , M. Jungwirth , N. Harsch , Y. Noltensmeier and N. Willenberg . Münster : Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien . doi : 10.37626/GA9783959871785.0 .Müller , N. , and Busse , V. 2022 . “Individuelle Schreibförderung und sprachliche Diversität: Eine Analyse von Lehrkräftefeedbacks und Anregungen für die Praxis . ” in Individuelle Förderung - Heterogenität und Handlungsperspektiven in der Schule , edited by C. Fischer and D. Rott . Münster : utb .Busse , Vera . 2022 . “Migration, Plurilingualism, and Motivation: Extending the Research Agenda . ” in Researching Language Learning Motivation , edited by Ali Al-Hoorie and Fruzsina Szabó . London : Bloomsbury Publishing .Busse , Vera . 2022 . “Schreiben fachübergreifend fördern: Einführung und theoretische Grundlagen . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Anregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Hannover : Klett Kallmeyer .Siekmann , L. Parr J. , and Busse , V. 2022 . “Structure and coherence as challenges in composition: A study of assessing less proficient EFL writers’ text quality . ” Assessing Writing 54 100672. doi : 10.1016/j.asw.2022.100672 .2021 Busse , Vera , McLaren , Lara-Maria , and Dahm , Alexander . 2021 . “Responding to migration-related diversity in the classroom: A comparison of diversity-sensitive approaches to stimulate word acquisition in early FL teaching . ” Journal of Multilingual and Multicultural Development online first . doi : 10.1080/01434632.2021.2005611 .Busse , V. , Hennies , C. , Kreutz , G. , and Roden , I. 2021 . “Learning grammar through singing? An intervention with EFL primary school learners . ” Learning and Instruction 71 : 1 –11 . doi : 10.1016/j.learninstruc.2020.101372 .Müller , N. , Lindefjeld , K. A. , and Busse , V. 2021 . “Underlying beliefs about writing and teaching writing in Germany: An analysis of policy documents for German in Year 9 at secondary school . ” in Writing development in cross-national perspective , edited by Jill V. Jeffery and Judy Parr . London : Routledge .2020 Busse , V. 2020 . “Qualifizierung von Lehrkräften zum Umgang mit Mehrsprachigkeit . ” in Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung , edited by I. Gogolin , A. Hansen , S. McMonagle and D. Rauch . Wiesbaden : Springer VDI Verlag . doi : 10.1007/978-3-658-20285-9 .Busse , V. , Cenoz , J. , Dalmann , N. , and Rogge , F. 2020 . “Addressing Linguistic Diversity in the Language Classroom in a Resource-Oriented Way: An Intervention Study With Primary School Children . ” Language Learning 70 (2 ) : 382 –419 . doi : 10.1111/lang.12382 .Busse , V. , Krause , U. , Parr , J. , and Schubert , P. 2020 . “Developing secondary students’ writing skills: Affective and motivational effects of a feedback intervention with learners of English as a foreign language . ” in Classroom observation: Researching interaction in English language teaching , edited by F. Lenz , M. Frobenius and R. Klattenberg . Berlin : Peter Lang . doi : 10.3726/b16732 .Busse , V. , and Halonen , A. 2020 . “"Wohl mehr gelernt als sonst" Ein Gespräch über Corona-Fernunterricht in Finnland . ” Lernende Schule 91 : 44 –45 .Busse , V. 2020 . “Homeschooling aus Elternsicht. Lernen in und aus der Krise . ” Lernende Schule 91 : 46 –47 .2019 Busse , V. , and Göbel , K. (Hrsg.) . 2019 . “Mehrsprachigkeit . ” Lernende Schule 2019 (86 ) .Busse , V. , Bloch , R. , Haag , L. , Wernke , S. Wisniewski , and Zierer , K. (Hrsg.) . 2019 . “Friedrich Jahresheft 2019: Feedback . ” Friedrich Jahresheft 2019 .Busse , V. 2019 . “Feedback und Schreiben. Vera Busse im Interview mit Dana Ferris und Judy Parr . ” Friedrich Jahresheft 2019: Feedback 2019 (37 ) : 20 –23 .Busse , V. , and Göbel , K. 2019 . “Sprachsensibilität muss professionalisiert werden. Ein Gespräch mit zwei Forscherinnen. Vera Busse und Kerstin Göbel im Interview mit Ingrid Gogolin und Petra Stanat . ” Lernende Schule 22 (86 ) : 8 –11 .Busse , V. 2019 . “Schriftliches Feedback in sprach-und geisteswissenschaftlichen Fächern. Die schriftsprachlichen Fähigkeiten fördern . ” Friedrich Jahresheft 2019: Feedback 2019 : 24 –27 .Jahnke-Klein , S. , and Busse , V. 2019 . “Sprachsensibel unterrichten in den Naturwissenschaften. Kontextualisierung als Lernhilfe oder zusätzliche Barriere? ” in Sprachsensibler Fachunterricht. Chancen und Herausforderungen aus interdisziplinärer Perspektive , edited by J. Goschler and M. Butler . Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden . doi : 10.1007/978-3-658-27168-8_5 .Busse , V. 2019 . “Umgang mit Mehrsprachigkeit und sprachsensibler Unterricht aus pädagogischer Sicht: Ein einführender Überblick. ” in Sprachsensibler Fachunterricht. Chancen und Herausforderungen aus interdisziplinärer Perspektive , edited by J. Goschler and M. Butler . Wiesbaden : Springer VDI Verlag . doi : 10.1007/978-3-658-27168-8 .Busse , V. 2019 . “Umgang mit Mehrsprachigkeit im Unterricht . ” Lernende Schule 2019 (86 ) : 4 –5 .Busse , V. , Cenoz , J. , Dalmann , N. , and Rogge , F. 2019 . “Englisch in der Grundschule. Wie das Fach auf Mehrsprachigkeit orientieren kann. ” Lernende Schule 2019 (86 ) : 25 –27 .Buczkowski-Nguyen , S , Goschler , J. , and Busse , V. 2019 . “Sprachliche Heterogenität im Unterricht: Eine Interventionsstudie zur Sensibilisierung für sprachliche Anforderungen von Aufgaben im Fachunterricht und Reflexion defizitorientierter Ursachenzuschreibungen . ” Lehrerbildung auf dem Prüfstand 12 (1 ) : 62 –79 .2018 Busse , V. 2018 . “Filme im Fremdsprachenunterricht . ” PRAXIS Fremdsprachenunterricht 15 (5 ) : 8 –10 .Busse , V. , Jungclaus , J. , Roden , I. , Russo , F. , and Kreutz , G. 2018 . “Combining song- and speech-based language teaching: An intervention with recently migrated children . ” Frontiers in Psychology 9 . doi : 10.3389/fpsyg.2018.02386 .2017 Busse , V . 2017 . “Fehler als Chance begreifen . ” Grundschule 49 (2 ) : 21 –25 .Busse , V. 2017 . “Critical Incidents im Fremdsprachenunterricht – zwischen Cultural Awareness und kultureller Reduktion . ” PRAXIS Fremdsprachenunterricht 14 (2 ) : 13 –15 .Busse , V. 2017 . “Simulationsspiele zur Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenz . ” PRAXIS Fremdsprachenunterricht 14 (5 ) : 5 –7 .Busse , V. 2017 . “Zur Förderung positiver Einstellungen gegenüber sprachlicher Diversität als europäisches Bildungsziel: Status quo und Desiderate . ” Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 2017 (1 ) : 53 –75 .Busse , V. , Riedesel , L. , and Krause , U.-M. 2017 . “Anregung von Reflexionsprozessen zur Förderung interkultureller Kompetenz: Ergebnisse einer Interventions- und einer Interviewstudie . ” Zeitschrift für Pädagogik 2017 (3 ) : 362 –386 .Busse , V. 2017 . “Plurilingualism in Europe: Exploring attitudes towards English and other European languages amongst adolescents in Bulgaria, Germany, the Netherlands and Spain . ” Modern Language Journal 101 (3 ) : 566 –582 . doi : 10.1111/modl.12415 .Busse , V. , and Göbel , K. 2017 . “Interkulturelle Kompetenz in der Lehrerinnen-und Lehrerbildung. Zum Stellenwert interkultureller Einstellungen als Grundlage relevanter Handlungskompetenzen . ” Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung 2017 (3 ) : 427 –439 .2016 2015 Busse , V. 2015 . “Intercultural Language Teaching and Learning . ” System , № 49 : 158 –160 .Busse , V. 2015 . “Understanding Language and Literarcy Development. Diverse Learners in the Classroom . ” System 2015 (55 ) : 159 –161 .Busse , V. , and Krause , U.-M. 2015 . “Förderung von Kompetenzen für den Umgang mit kultureller Diversität durch problemorientiertes Lernen . ” in Grundlagen inklusiver Bildung, Teil 1: Inklusive Unterrichtspraxis und -entwicklung , edited by C. Siedenbiedel and C. Theurer . Immenhausen : ProLog .Zierer , K. , Busse , V. , Otterspeer , L. , and Wernke , S. 2015 . “Feedback in der Schule - Forschungsergebnisse . ” in Handbuch Feedback in der Schule , edited by C. Buhren and M. Gieseke . Weinheim : Beltz Verlag .Taylor , Busse , F. and , and V. . 2015 . “When the learner becomes the context: Strategic identity display in learning English as a foreign language in Europe . ” in The dynamic interplay between context and the language learner , edited by J. King . Basingstoke : Palgrave Macmillan .Busse , V. 2015 . “Förderung von schriftsprachlichen Kompetenzen im Fremd- bzw. Zweitsprachenunterricht: Zum Verhältnis von Motivation und schriftlichem Feedback . ” Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 2015 (1 ) : 201 –214 .Busse , Krause , V. and , and U.-M. . 2015 . “Addressing cultural diversity: effects of a problem-based intercultural learning unit . ” Learning Environments Research 2015 (3 ) : 425 –452 . doi : 10.1007/s10984-015-9193-2 .Busse , V. 2015 . “Überlegungen zur Förderung der deutschen Sprache an englischen Universitäten aus motivationspsychologischer Perspektive . ” Deutsch als Fremdsprache 2015 (3 ) : 172 –182 .2014 2013 Busse , V . 2013 . “Corrective Feedback, Individual Differences and Second Language Learning . ” System 41 (3 ) : 886 –889 .Busse , V . 2013 . “Excellence in Bilingual Education. A Guide for School Principals . ” Journal of Immersion and Content-Based Language Education 1:2 : 305 –307 .Busse , V . 2013 . “Written Corrective Feedback in Second Language Acquisition and Writing . ” System 41 (2 ) : 493 –495 .Busse , V . 2013 . “Fremdsprachenlehren und lernen: Rück-und Ausblick . ” System 40 (3 ) : 203 –204 .Busse , V. 2013 . “An exploration of motivation and self-beliefs of first year students of German . ” System 2013 (2 ) : 379 –398 .Busse , Walter , V and , and C. . 2013 . “Foreign language learning in higher education: a longitudinal study of motivational changes and their causes . ” Modern Language Journal 2013 (2 ) : 435 –456 . doi : 10.1111/j.1540-4781.2013.12004.x .Busse , V. 2013 . “How do students of German perceive feedback practices at university? A motivational analysis . ” Journal of Second Language Writing 2013 (4 ) : 406 –424 .2012 Busse , V . 2012 . “Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development . ” System 40 (3 ) : 434 –437 .Busse , V . 2012 . “Content and Foreign Language Integrated Learning. Contributions to Multilingualism in European Contexts . ” System 40 (2 ) : 316 –318 .Taylor , F. , Busse , V. , Gagova , L. , Marsden , Roosken , E. and , and B. . 2012 . “Identity in foreign language learning and teaching: Why listening to our students' and teachers' voices really matters . ” British Council ELT .2011 2010 2009 Publications
2025 2023 Lange , S. D. , Huxel , K. , Then , D. , and Pohlmann-Rother , S. 2023 . “‚ich glaub, ich würd’s nicht sofort unterbinden‘ – Zum didaktischen Umgang mit Mehrsprachigkeit aus Sicht von Grundschullehrkräften. ” in Mehrsprachigkeit und Bildungspraxis , edited by M. David-Erb , I. Corvacho del Toro and E. Hack-Cengizalp . wbv : wbv Publikation . doi : 10.3278/9783763973033 .2021 Huxel , K. , Karakayali , J. , Palenga-Möllenbeck , E. , Schmidbaur , M. , Spies , T. , and Tuider , E. , eds. 2021 . Postmigrantisch gelesen - Revisiting Borders, Cultures, Gender and Care. Bielefeld : Transcript Verlag .Huxel , Katrin Von der Heyde Judith . 2021 . “Diversität – Macht – Lernen. Ein Lehrforschungsbericht zu Flucht und Männlichkeiten. ” Zeitschrift für Flucht- und Flüchtlingsforschung 5 (1 ) : 142 –156 .2019 2018 2017 2016 Huxel , Katrin , and Fürstenau , Sara . 2016 . “Sozialraumorientierte Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft. Konzeptionelle Überlegungen und eine Fallstudie . ” in Migration, Stadt und Urbanität , edited by Thomas Geisen , Christine Riegel and Erol Yildiz . Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften .Huxel , Katrin . 2016 . “"...nur weil ich schwarze Haare hab" - biographische Selbstpräsentation eines Hauptschülers ,mit Migrationshintergrund' im Feld Schule . ” in Bildungswege zwischen Teilhabe und Ausgrenzung , edited by Bettina Dausien , Daniela Rothe and Dorothee Schwendowius . Frankfurt : Campus Verlag .Lutz , Helma , and Huxel , Katrin . 2016 . “Migration und Geschlecht . ” in Handbuch Interkulturelle Pädagogik , edited by Ingrid Gogolin , Viola Georgi , Marianne Krüger-Potratz , Drorit Lengyel and Uwe Sandfuchs . Huxel , Katrin . 2016 . “Professionalisierung von Lehrkräften im Handlungsfeld sprachliche Bildung. Eine Qualifizierungsmaßnahme in Grundschulen . ” in Pädagogisches Können in der Migrationsgesellschaft , edited by Yasemin Karakaşoğlu , Aysun Doğmuş and Paul Mecheril . Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften .Huxel , Katrin . 2016 . “"...die Sprachen, die tauchen einfach jetzt öfter auf im Unterricht". Mehrsprachigkeit in der Grundschule - Erfahrungen aus einem Schulentwicklungsprojekt . ” Die Deutsche Schule Beiheft (13 ) : 175 –186 .Huxel , Katrin . 2016 . “Mehrsprachigkeit. ” Unterstützte Kommunikation. UK und Mehrsprachigkeit. 21 (3 ) : 6 –9 .Huxel , Katrin . 2016 . “Mit Kindern Sprache(n) reflektieren. Beobachtungen im Unterricht mehrsprachiger Schulklassen . ” Die Grundschulzeitschrift 30 : 48 –50 .2014 Huxel , Katrin . 2014 . “Einführung in die Biographiearbeit . ” in Woher komme ich? Reflexive und methodische Anregungen für eine rassismuskritische Bildungsarbeit , edited by Diakonie Württemberg . Huxel , Katrin . 2014 . Männlichkeit, Ethnizität und Jugend. Präsentationen von Zugehörigkeit im Feld Schule. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften .Huxel , Katrin . 2014 . “Intersektionalität . ” in Woher komme ich? Reflexive und methodische Anregungen für eine rassismuskritische Bildungsarbeit , edited by Diakonie Württemberg . Huxel , Katrin , Fürstenau , Sara , and Diekmann , Farina . in Kürze . “Mehrsprachigkeit als Handlungsfeld Interkultureller Schulentwicklung . ” contribution to the DGfE-Kongress "Traditionen und Zukünfte" , Berlin, Deutschland Huxel , Katrin , Fürstenau , Sara , and Diekmann , Farina . 2014 . “Einstellungen von Lehrkräften zu Mehrsprachigkeit . ” contribution to the emMeth - Empirische Methoden in DaF und DaZ , Bamberg 2013 2012 2011 Huxel , Katrin . 2011 . “Geschlecht und Ethnizität im Feld Schule . ” Gender und Schule. Konstruktionsprozesse im schulischen Alltag. Bulletin Texte. Zentrum für transdisziplinäre Geschlechterstudien. 2011 (37 ) : 87 –101 .2010 2009 2008 2006 Huxel , Katrin . 2006 . iks , Vol. 40 , Fremde Männlichkeiten? Zur Konstruktion von geschlecht in biographischen Erzählungen von migranten , edited by Katrin Huxel . Publications
2023 Müller , N. , and Busse , V. 2023 . “Herausforderungen beim Verfassen von Texten in der Sekundarstufe - Eine differenzielle Untersuchung nach Migrationshintergrund und Familiensprachen. ” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft online first . doi : 10.1007/s11618-023-01158-8 .Müller , N. , Utesch , T. , and Busse , V. 2023 . “Qualität statt Quantität? Zum Zusammenhang von Schreibförderungs- und Feedbackpraktiken mit Textqualität unter Berücksichtigung von migrationsbedingter Mehrsprachigkeit. ” Unterrichtswissenschaft - Zeitschrift für Lernforschung online first . doi : 10.1007/s42010-023-00173-2 .Busse , V. , Graham , S. , Müller , N. , and Utesch , T. 2023 . “Understanding the interplay between text quality, writing self-efficacy and writing anxiety in learners with and without migration background . ” Frontiers in Psychology 14 . doi : 10.3389/fpsyg.2023.1130149 .Müller , Nora , and Busse , Vera . 2023 . “Texte effektiv überarbeiten durch Feedbackbögen und digitale Tools: Herausforderungen und Potenziale . ” Informationen zur Deutschdidaktik 47 (2 ) : 48 –60 .2022 Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea , eds. 2022 . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung Hannover : Kallmeyer .Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea . 2022 . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Seelze : Kallmeyer .Siekmann , Lea , Müller , Nora , and Busse , Vera . 2022 . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project] . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Hannover : Kallmeyer .Müller , N. , and Busse , V. 2022 . “Individuelle Schreibförderung und sprachliche Diversität: Eine Analyse von Lehrkräftefeedbacks und Anregungen für die Praxis . ” in Individuelle Förderung - Heterogenität und Handlungsperspektiven in der Schule , edited by C. Fischer and D. Rott . Münster : utb .2021 Publications
2023 Siekmann , L. , and Busse , V. 2023 . “Process-oriented writing and formative feedback in EFL classes: A comparison of teachers' and learners' perceptions . ” in Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung , Vol. 17 of Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung , edited by E Wilden , L Alfes , K Cantone-Altintas , S Cikrikci and D Reimann . Bielefeld : wbv Publikation .Siekmann , L. , Parr , J. , van Ophuysen , S. , and Busse , V. 2023 . “Text quality and changing perceptions of teacher feedback and affective-motivational variables. A study with secondary EFL students . ” Frontiers in Education 8 : 1 –16 . doi : 10.3389/feduc.2023.1171914 .2022 Peltzer , Katrin , Siekmann , Lea , Parr , Judy , and Busse , Vera . 2022 . “Inwieweit werden Jugendliche zur schriftlichen Diskursteilnahme befähigt? Eine Analyse relevanter Bildungsdokumente für das Schreiben im Fach Englisch [To what extent are adolescents empowered to participate in written discourses? An analysis of relevant educational documents for EFL writing] [Poster] . ” contributed to the DGfE-Kongress , Online .Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea , eds. 2022 . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung Hannover : Kallmeyer .Busse , Vera , Müller , Nora , and Siekmann , Lea . 2022 . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Seelze : Kallmeyer .Siekmann , Lea , Müller , Nora , and Busse , Vera . 2022 . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project] . ” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung , edited by Vera Busse , Nora Müller and Lea Siekmann . Hannover : Kallmeyer .Peltzer , K. , Siekmann , L. , Parr , J. , and Busse , V. 2022 . “What beliefs about writing guide EFL curricula? An analysis of relevant policy documents for teaching English at German secondary schools . ” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 25 : 1363 –1387 . doi : 10.1007/s11618-022-01089-w .Siekmann , L. Parr J. , and Busse , V. 2022 . “Structure and coherence as challenges in composition: A study of assessing less proficient EFL writers’ text quality . ” Assessing Writing 54 100672. doi : 10.1016/j.asw.2022.100672 .