Private Homepage | https://www.uni-muenster.de/IDMI/arbeitsgruppen/ag-greefrath/greefrath.shtml |
Research Interests | Mathematical modelling Use of digital ressources Transition from school to university Development of test and examination items |
Selected Publications | • Basendowski, Sven; Greefrath, Gilbert Anwendungsbezug in Mathematik-Large-Scale-Assessments im Bildungsmonitoring für den Sekundarstufe I – Bildungsgang des sonderpädagogischen Schwerpunkts Lernen. Journal für Mathematik-Didaktik Vol. 45 (1), 2024 online • Brnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Wirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Greefrath, Gilbert; Oldenburg, Reinhard; Siller, Hans-Stefan; Ulm, Volker; Weigand, Hans-Georg Mathematics Students’ Characteristics of Basic Mental Models of the Derivative. Journal für Mathematik-Didaktik Vol. 44, 2023 online • Kirsten, K.; Greefrath, G. On-Campus vs Distance Tutorials in Preparatory Courses for Mathematics Student Teachers. Performance Gains and Influencing Factors.. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education Vol. 10 (2), 2024 online • Greefrath G, Siller HS, Klock H, Wess R Pre-service secondary teachers’ pedagogical content knowledge for the teaching of mathematical modelling. Educational Studies in Mathematics Vol. 109 (2), 2022, pp 383-407 online • Greefrath, Gilbert; Siller, Hans-Stefan; Vorhölter, Katrin; Kaiser, Gabriele Mathematical modelling and discrete mathematics: opportunities for modern mathematics teaching. ZDM - Mathematics Education Vol. 54 (4), 2022 online • Greefrath, Gilbert; Wess, Raphael Mathematical Modeling in Teacher Education — Developing Professional Competence of Pre-Service Teachers in a Teaching–Learning Lab. Proceedings of the Singapore National Academy of Science Vol. 16 (1), 2022 online • Greefrath G, Oldenburg R, Siller HS, Ulm V, Weigand HG Basic mental models of integrals: theoretical conception, development of a test instrument, and first results. ZDM - Mathematics Education Vol. 53 (3), 2021, pp 649-661 online • Greefrath, Gilbert; Hertleif, Corinna; Siller, Hans-Stefan Mathematical modelling with digital tools—a quantitative study on mathematising with dynamic geometry software. ZDM - Mathematics Education Vol. 50 (1), 2018, pp 233-244 online |
Selected Projects | • Evaluation von Aufgaben zur Überprüfung der Bildungsstandards im Fach Mathematik - VERA-8 und kontinuierliche Aufgabenentwicklung online • smart for science Smart for science untersucht erstmalig vergleichend die Ansätze POOL und BYOD in Bezug auf den Lernerfolg im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht und identifiziert Gelingensbedingungen für eine erfolgreiche Nutzung eigener Smartphones. online • Kompetenter Umgang mit einem integrierten digitalen Schulbuch (net-mathebuch) für den Mathematikunterricht Das Projekt beschäftigt sich mit der Erforschung der Nutzung eines digitalen Schulbuchs mit integrierten digitalen Werkzeugen. Das Ziel ist es, den Mehrwert und die Grenzen eines digitalen Schulbuchs zu erforschen. online |
Current Talks | • Instructional videos on proofs: Undergraduates' viewing strategies and their relation to proof comprehension
. 15th International Congress on Mathematical Education, Sydney • Teachers‘ Beliefs about Modelling with Technology. 15th International Congress on Mathematical Education, Sydney • Pedagogical Content Knowledge about Digital-Based Simulation and Modelling Tasks - Empirical Analysis of the Promotion of Pre-Service Teachers. 15th International Congress on Mathematical Education , Sydney • Mathematisches Modellieren lehren und lernen: Herausforderungen und Chancen. Mathe mal anders, Köln • Treffen von Annahmen beim Bearbeiten offener Modellierungsaufgaben mit mündlichem bzw. schriftlichem Nacherzählen der Aufgabensituation als Verstehensstrategie. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Anwendungsbezug im Bildungstrend für den Bildungsgang des sonderpädagogischen Bildungs-, Beratungs- und Unterstützungsbedarfs im Schwerpunkt Lernen. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Steigerung der Einstellungen gegenüber GeoGebra durch den Einsatz dynamischer Visualisierungen. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Videos zum Beweisen: Nutzungsverhalten von Studierenden und der Zusammenhang zum Beweisverständnis. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Essen • Grundvorstellungen von Ableitung und Integral aufbauen. COSH-Jahrestagung Mathematik, Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL) Esslingen |
Current Publications | • Siller, H.-S.; Geiger, V.; Greefrath, G. The Role of Digital Resources in Mathematical Modelling in Extending Mathematical Capability. Handbook of Digital Resources in Mathematics EducationSpringer International Handbooks of Education, 2024 online • Brnic Maxim , Greefrath Gilbert , Reinhold Frank Working with digital textbooks or printed materials: A study with boys and girls on conditional probability. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Wirth, Laura; Greefrath, Gilbert Working with an instructional video on mathematical modeling: upper-secondary students’ perceived advantages and challenges. ZDM - Mathematics Education Vol. 56 (4), 2024 online • Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion. , 2024 online • Kürten, R., Greefrath, G., Hammann, M., Marohn, A., & Windt. A. Diversitätssensibel unterrichten mit digitalen Medien: Ein Kompetenzmodell zur Planung und Reflexion von Lehr-Lern-Laboren. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 39-62 online • Quarder, J.; Greefrath, G. Mathematisches Modellieren mit digitalen Werkzeugen im Lehr-Lern-Labor-Seminar: Empirische Ergebnisse zur Förderung kognitiver Aspekte der bereichsspezifischen professionellen Diagnosekompetenz. Digitale Medien in Lehr-Lern-Laboren: Innovative Lehrformate in der Lehrkräftebildung zum Umgang mit Diversität und Inklusion, 2024, pp 111-129 online • Greefrath G; Barzel B; Nagel M (Auf) Schriftliche Prüfungen vorbereiten ... konstruktiv in allen Klassen bis zum Abschluss. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 36-41 online • Barzel B; Greefrath G; Nagel M; Hoffmann M Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts. Mathematik lehren Vol. 242, 2024, pp 42-47 online • Greefrath, G.; Siller, H.-S. Editorial: Mathematical modelling through and with digital resources. Frontiers in Education Vol. 9, 2024 online |
Current Projects | • Digital Education Material The DEM project aims to bring the use of digital textbooks to the next level: providing practical guidelines and specific samples of how to develop and produce a digital textbook considering all didactical, design, technical and accessibility aspects. In other words, the DEM project permits digital textbooks that meet the needs of all the stakeholders involved in the production and use of digital schoolbooks. The multidisciplinary partners will develop and create the outcomes of the project at international working meetings, in online meetings and in individual working groups during the entire project. Subsequently, the outcomes will be presented to technical-pedagogical experts as well as to publishers, parents, and students on the project website, in social media, in a series of publications, and at national and international conferences and meetings. In addition to a scientific analysis of the digital textbook, which describes the current state of development and evaluates existing implementations, the DEM project develops practical guidelines that illustrate how digital, accessible textbooks should be created. Prototypes will be the practical implementation of the guidelines and are dedicated to specific examples and problems of everyday school life. online• Modellierungskompetenz mit Videos erwerben online • Personal interest and modelling When working on modelling tasks, references to the real-world play crucial role. However, a learning group is composed of students with various personal interests. Therefore, the question arises as to what influence the personal interest in the real-world context of a modelling task has on the modelling process of students. For this purpose, the personal interests of the pupils are first assessed. Subsequently, individual students work on an individual selection of modelling tasks, whereby the assignment is made taking personal interests into account. Qualitatively, it will be investigated to what extent the processing of these tasks differs depending on the degree of interest in the real context of the modelling task. online | greefrath@uni-muenster.de |
Phone | +49 251 83-39396 |
FAX | +49 251 83-32719 |
Room | 22, Henriette-Son-Str. 19 |
Secretary | Sekretariat Auffenberg Frau Stephanie Auffenberg Telefon +49 251 83-39378 Fax +49 251 83-32719 Zimmer 1, Henriette-Son-Str. 19 Sekretariat Hamsen Frau Anja Hamsen Telefon +49 251 83-33788 Fax +49 251 83- Zimmer s. Spr.-St. |
Address | Prof. Dr. Gilbert Greefrath Institut für Didaktik der Mathematik und Informatik Fachbereich Mathematik und Informatik der Universität Münster Henriette Son-Straße (ehem. Apffelstaedtstraße) 19 48149 Münster |
Diese Seite editieren |