Dr. Paul Hinnersmann
© IPBE
Dr. Paul Hinnersmann
Research Assistant
Research Group - Prof. Dutke
Psychology of Learning in Education and Instruction
Room P/19
T: + 49 (0) 251 83-341 65
F: + 49 (0) 251 83-343 03
paul.hinnersmann@uni-muenster.de
Consultation hours: by appointment
  • Curriculum Vitae

    Education

    • 2004 - Abitur
    • 2011 - Diploma in psychology (Diplom-Psychologe), Westfälische Wilhelms-Universität Münster
      • Diploma thesis: „Räumliche und soziale Relationsstrukturen in narrativen Texten: der Diagnostizitätseffekt bei der mentalen Modellbildung unter verschiedenen Lesezielen“
    • 2017 - Psychotherapist (Psychologischer Psychotherapeut)
    • 2021 - Doctorate in Psychology (Dr. phil.), University of Münster

    Dissertation Thesis: “Lernmotivation im Selbst- und Fremdurteil – Untersuchungen zu Urteilsdiskrepanzen zwischen Lehrkräften und ihren Schüler(inne)n.”

    Positions

    • Since 2012 - Research Assistant at the Institute of Psychology in Education (Prof. Dr. Stephan Dutke), University of Münster
    • 2011-2012 - Intern as part of the training as a psychological psychotherapist on a detoxification facility, LWL-Klinik Münster

     

  • Teaching Experience

    Seminars

    • “Motivation in educational settings” (Winter term 2018/2019, summer term 2018, winter term 2016/2017 – Master’s program; Summer term 2014, winter term 2013/2014, summer term 2013, winter term 2012/2013 – Bachelor’s program)
    • “Educational research methods” (Summer term 2017, summer term 2016, winter term 2015/2016, summer term 2015, winter term 2014/2015 – Master’s program)
    • “Projektseminar ‘Praxissemester’ in den Bildungswissenschaften – Schwerpunkt: Motivation“ (Winter term 2017/2018, winter term 2016/2017 – Master‘s program)

     

  • Research

    Research Interests

    • Diagnostic competencies of teachers in the field of motivation
    • Text comprehension
  • Publications

    Academic Articles

    • Hinnersmann, P., Hoier, K., & Dutke, S. (2020). Executing learning activities and autonomy-supportive instructions enhance autonomous motivation. Frontiers of Psychology 11, 2109. doi: 10.3389/fpsyg.2020.02109

    • Hinnersmann, P., Görich, K. & Dutke, S. (2018). Kennen Lehrkräfte die Beweggründe ihrer Schülerinnen und Schüler für schulisches Engagement? Zwischen merkmal- und stereotyporientierten Urteilen [Do teachers know their students’ reasons for engagement in school? Between individualized and stereotype-based judgments.] Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65, 17–34. doi:10.2378/PEU2017.art16d
    • Dutke, S. & Hinnersmann, P. (2015). Warum arbeiten Schüler/innen für die Schule? Und was wissen ihre Lehrer/innen darüber? [Why students work for school—And what teachers know about their students' motivation]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 62,161-173. DOI: 10.2378/peu2015.art13d

    Doctoral Dissertation

    Hinnersmann, P. (2021). Lernmotivation im Selbst- und Fremdurteil – Untersuchungen zu Urteilsdiskrepanzen zwischen Lehrkräften und ihren Schüler(inne)n. Dissertation, Westfälische Wilhelms-Universität.

    Book Chapters

    • Hinnersmann, P. (2018). Warum mache ich das? Und warum ist diese Frage wichtig? Ein Workshop zur Motivationspsychologie für Psychologielehrkräfte. In M. Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XII (S. 55–62). Aachen: Shaker.

    Contributions to Conferences

    • Hinnersmann, P., Dutke, S. & Scherer, D. (2021). Lehrkräftekommentare zu Misserfolgen: Fördert die soziale Bezugsnorm doch motivational günstige Attributionen? Vortrag gehalten auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, 14.-16.9.2021.

    • Hinnersmann, P. & Dutke, S. (2019). Zunehmend autonom motiviert: Untersuchungen zu Veränderungen von Motivation im Verlauf von Lernhandlungen. Vortrag gehalten auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie der DGPs, 9.-12.9.2019 in Leipzig.

    • Hinnersmann, P. & Dutke, S. (2019). Autonomy-supportive instructions and motivational changes in psychology students. Paper presented at the Biannual Conference of the European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT), 25-27 September 2019 in Utrecht, The Netherlands.

    • Hinnersmann, P., Hoier, K., & Dutke, S. (2019). It‘s getting interesting: Increasing autonomous motivation in music lessons in autonomy-supportive and controlling contexts. Poster presented at the 7th International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019 in Amsterdam.

    • Hinnersmann, P. (2018). Warum mache ich das? Und warum ist diese Frage wichtig? Ein Workshop zur Motivationspsychologie für Psychologielehrkräfte. Workshop gehalten auf der 12. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, 11.-12.5.2018 in Berlin.
    • Hinnersmann, P. & Dutke, S. (2017). Motivation im Handlungsverlauf: Steigerung der selbstbestimmt regulierten Motivation während einer Lernhandlung. Poster präsentiert auf der Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 11.–14. September 2017 in Münster.
    • Hinnersmann, P., Görich, K., & Dutke, S. (2016). Schülermotivation im Urteil ihrer Lehrkräfte: Zwischen Merkmals- und Stereotyporientierung. Vortrag gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 18.–22. September 2016 in Leipzig.
    • Hinnersmann, P. & Dutke, S. (2014). Wissen Lehrkräfte warum ihre Schüler(innen) lernen? Zu motivationsdiagnostischen Kompetenzen von Lehrer(innen). Poster, 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 21.-25.9.2014 in Bochum.
    • Dutke, S. & Hinnersmann, P. (2014). Why students work for school - and what teachers know about their students’ motivation. Paper presented at the 28th International Congress of Applied Psychology, 8-13 July in Paris, France.