Fairy tales are a central subject of German language and literature education. They offer diverse points of reference for literary, aesthetic, and cultural learning. The seminar explores how fairy tales can be didactically approached through the combination of images, texts, music, and other media: Which multisensory pathways (tactile, auditory, etc.) can be opened to enable literary and literal learning for a heterogeneous student body? In this seminar, students will engage with the literary foundations of the fairy tale (including definitional challenges, characteristics of the genre, and distinctions from legends, etc.) as well as with the basics of fairy tale didactics – also in relation to intercultural learning and a diversity-sensitive perspective. At the same time, the concept of multimodality will be introduced. Students will design and reflect on action-oriented, multimodal teaching and learning arrangements for classroom practice.
Märchen gehören zu den zentralen Gegenständen des Deutschunterrichts. Sie bieten vielfältige Anknüpfungspunkte für literarische, ästhetische und kulturelle Bildung. Im Seminar wird der Frage nachgegangen, wie Märchen durch die Kombination von Bildern, Texten, Musik… didaktisch erschlossen werden können: Welche mehrsinnlichen Zugänge (taktil, auditiv, etc.) können eröffnet werden, um literarisches und literales Lernen für eine heterogene Schüler:innenschaft zu ermöglichen? Sie setzen sich in diesem Seminar mit den literaturwissenschaftlichen Grundlagen zum Märchen auseinander (Definitionsschwierigkeiten, Märchenmerkmale, Abgrenzungen zu Sage usw.) und den Grundlagen der Märchendidaktik – auch in Bezug zum interkulturellen Lernen und einer diversitätssensiblen Sichtweise. Gleichzeitig wird in den Multimodalitätsbegriff eingeführt. Sie werden handlungsorientierte, multimodale Lehr-Lern-Arrangements für den Unterricht entwickeln und reflektieren.
DIE VERANSTALTUNG BEGINNT AM 03.11.2025.- Lehrende/r: Laura Lewald-Romahn