Ballads are a central subject of German language and literature education. Due to their hybrid position between lyric, epic, and drama, they are particularly well suited for literary (and aesthetic) learning as well as for fostering an awareness of genre. The seminar explores how ballads can be didactically approached through the combination of images, texts, music, and other media: Which multisensory pathways (tactile, auditory, etc.) can be opened to enable literary and literal learning for a heterogeneous student body?

In this seminar, students will engage with the literary foundations of the ballad (including definitional challenges, genre hybridization, genre construction, and current tendencies in ballad research) as well as its didactics. At the same time, the concept of multimodality will be introduced. Students will design and reflect on action-oriented, multimodal teaching and learning arrangements in order to become aware of the significance of this fascinating minor genre.

Balladen gehören zu den zentralen Gegenständen des Deutschunterrichts. Durch ihre gattungshybride Position zwischen Lyrik, Epik und Dramatik bieten sie sich hervorragend für das literar(ästhet)ische Lernen und die Ausbildung von Gattungsbewusstsein an. Im Seminar wird der Frage nachgegangen, wie Balladen durch die Kombination von Bilder, Texten, Musik… didaktisch erschlossen werden können: Welche mehrsinnlichen Zugänge (taktil, auditiv, etc.) können eröffnet werden, um literarisches und literales Lernen für eine heterogene Schüler:innenschaft zu ermöglichen? Sie setzen sich in diesem Seminar mit den literaturwissenschaftlichen Grundlagen zur Ballade (u. a. Definitionshürden, Gattungshybridisierung, Gattungskonstruktion, Tendenzen der Balladenforschung) und ihrer Didaktik auseinander. Gleichzeitig wird in den Multimodalitätsbegriff eingeführt. Sie werden handlungsorientierte, multimodale Lehr-Lern-Arrangements für den Unterricht entwickeln und reflektieren, um sich der Bedeutsamkeit der spannenden Kleinstgattung bewusst zu werden.

DIE VERANSTALTUNG BEGINNT AM 03.11.2025

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2025/26
ePortfolio: Nein