Analog and imaginative games (e.g. pen-and-paper or storytelling games) constitute a growing field of negotiation and research in children’s and youth media studies as well as in German language didactics. At the disciplinary intersection of cultural studies, game studies, media studies, and theatre studies, forms of play, modes of playing, and play cultures are already being discussed internationally and interdisciplinarily. In this seminar, we will first establish theoretical foundations in game studies and media studies. We will then approach the topic from a didactic perspective: How can game didactics and literature and media didactics be productively combined in a competence-oriented way for primary education? The main part of the seminar is the development of prototypes: In small groups, you will design an educational game (or a hack) for diversity-sensitive German language teaching. The game should be both theoretically and didactically grounded and designed for competence-oriented classroom use. A final presentation of the developed games is planned.
Analoge und imaginative Spiele (z.B. Pen-und-Paper oder Erzählspiele) bilden ein wachsendes Aushandlungs- und Forschungsfeld in der Kinder- und Jugendmedienforschung und der Fachdidaktik Deutsch. An der fachwissenschaftlichen/-didaktischen Schnittstelle von Cultural Studies, Game Studies, Medienwissenschaft und Theaterwissenschaft werden bereits international und interdisziplinär Spielformen, Spielweisen und Spielkulturen verhandelt. Wir werden zunächst fachwissenschaftliche Grundlagen der Game Studies, Media Studies legen. Anschließend erarbeiten wir das Thema fachdidaktisch: Wie können Spieldidaktik und Literatur- und Mediendidaktik kompetenzorientiert in der Grundschule zusammengedacht werden? Herzstück des Seminars ist dann die Prototypenentwicklung: In einer Kleingruppe werden Sie ein fachdidaktisches Spiel (oder einen Hack) für den (diversitätssensiblen) Deutschunterricht entwickeln und präsentieren. Das Spiel soll fachwissenschaftlich und fachdidaktisch fundiert sein und kompetenzorientiert im Unterricht eingesetzt werden können.
DIE VERANSTALTUNG BEGINNT AM 05.11.2025.- Lehrende/r: Laura Lewald-Romahn