CpV, CpO, channel ROI, SEO, LTV trackings – in a data-driven environment, today’s marketers are wading through a jungle of KPIs. In view of that, the seminar focuses on the possibilities and challenges of making data-informed business decisions. Participants will be able to get insights on how managers can implement and pursue business strategies by identifying and steering with suitable KPIs. The seminar will provide a comprehensive overview of various metrics and techniques, and will critically examine their application in the marketing and management discipline.

Dr. Christian Böing, CEO at STRATO AG, CVO (Chief Venture Officer) and CSMO (Chief Sales Marketing Officer) IONOS Cloud at 1&1 IONOS, will be visiting Muenster to give practical insights on contemporary marketing analytics. He will shed light on STRATO’s KPI-driven marketing strategy, and he will give insights on how to steer and lead a company’s P&L (profit and loss). 1&1 IONOS is the leading European provider of cloud infrastructure, cloud services and hosting services, and STRATO is the 2nd largest hosting company in Germany. STRATO/1&1 IONOS offer products that range from domains, email and homepage packages, online storage to servers.

Seminar topics include KPI-driven product management, analyzing the performance of communication channels, steering direct sales and CRM, assessing branding strategies, evaluating internationalization strategies, and implementing company transformation processes. In groups of three, the participants will work on actual business issues that STRATO and/or 1&1 IONOS are dealing with and are able to discuss their solutions with the CEO.

CpV, CpO, Channel-ROI, SEO, LTV Trackings – in einer datengetriebenen Wirtschaftswelt müssen sich Marketingverantwortliche in einem Dschungel aus Kennzahlen und Analysetools zurechtfinden. Dieses Seminar befasst sich daher mit den Möglichkeiten und Herausforderungen von datengestützten Unternehmensentscheidungen. Konkret beleuchtet die Veranstaltung die Rolle von KPIs für die Entwicklung und Umsetzung von Unternehmensstrategien, die Identifikation passender Performance-Kennzahlen sowie die datengetriebene Steuerung von Unternehmensbereichen. Die Teilnehmer/-innen bekommen einen umfassenden Überblick über die zahlreichen Metriken und Analysetechniken und setzen sich kritisch mit deren Einsatz in der Marketingpraxis auseinander.

Dr. Christian Böing, CEO STRATO AG, CVO (Chief Venture Officer) und CSMO (Chief Sales Marketing Officer) IONOS Cloud bei 1&1 IONOS, besucht Münster und wird Einblicke in moderne Marketing Analytics-Methoden geben. Dabei wird er sowohl STRATOs datengetriebene Vermarktungsstrategie als auch die Gewinn-und Verluststeuerung eines Unternehmens diskutieren. 1&1 IONOS ist der führende europäische Anbieter von Cloud-Infrastrukturen, Cloud-Services und Hosting-Diensten und STRATO ist Deutschlands zweitgrößtes Hosting-Unternehmen. Die Produktpalette von STRATO/1&1 reicht von Domains, Websites, Webshops und Online-Speicher über Office-Pakete und Online-Marketing-Tools bis hin zu individuellen High-End- und Serverlösungen.

Beispielhafte Seminarthemen sind datengetriebenes Produktmanagement, Performanceanalyse von Kommunikationskanälen (above-the-line, Websitemanagement, SEO/SEA, PR und Social Media), Direktvertriebssteuerung, Bewertung von Markenführungsstrategien und Herausforderungen bei der Transformation hin zu einem datengetriebenen Unternehmen.

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2023/24