Many important research questions are best answered with survey data. The goal of this course is to help prepare doctoral students in business and economics to conduct survey-based research that is publishable in the leading research journals. Students will acquire an understanding and practical knowledge of the process that is needed to design and execute scientific survey-based research. We will pay particular attention to issues that impact the integrity of survey research, such as construct definition and validity, correctly specifying a scale as formative or reflective, avoiding common source bias, assessing non-response bias, etc. This course is concerned with the total research process, and our focus on survey research will be embedded in discussions that range from philosophy of science and the generation of research ideas through the publication of the research manuscript.

Although this course will employ many examples from the field of marketing, it is designed in a way that will benefit doctoral students with an interest in conducting behavioral and organizational research in a wide variety of contexts. Its focus is on the research process. The class discussions will allow students to create links between the material and the topics in which they are most interested, and students will have the opportunity to apply ideas from the course to a substantive issue of their own choosing. No significant background in marketing theory and/or practice is assumed.

The goals of this course will be pursued through:

1)    Reading, synthesizing and discussing articles and book chapters on survey research techniques and topics from a variety of behavioral disciplines;

2)    Completing various assignments that give students the chance to apply and practice the principles being reviewed;

3)    Critiquing published empirical research studies; and

4)    Designing a scale development study, including construct conceptual development, multi-item scale development and testing, hypothesis development, and methodological planning. On the last day of the course, teams of students will make a short presentation of their work.

 

 

Viele wichtige Fragen werden am besten mithilfe von Befragungsdaten beantwortet. Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, Doktoranden der BWL und VWL bei der Nutzung von Fragebögen in ihrer Forschung und der anschließenden Veröffentlichungen in hochrangigen Journals zu helfen. Der Kurs soll Doktoranden dabei unterstützen, ein Verständnis des fragebogenbasierten Forschungsprozesses und dessen praktische Anwendbarkeit zu vermitteln, um so die Durchführung wissenschaftlicher Studien zu erleichtern. Besondere Aufmerksamkeit wird dabei der Sicherstellung der Forschungsintegrität geschenkt, so stehen beispielsweise Konstruktdefinition, Validitätsprüfung, die Unterscheidung von formativen und reflektiven Skalen, der Vermeidung von Common Source Bias und die Identifikation des Non-Response Bias im Fokus. Der Kurs deckt dabei den kompletten Forschungsprozess bezüglich des Einsatzes von Fragebögen ab, von Forschungsphilosophie über die Entwicklung von Forschungsideen bis hin zur Veröffentlichung.  

Obwohl der Kurs viele Beispiele aus der Marketingforschung verwendet, ist er auch für Doktoranden aus anderen Bereichen der Wirtschaftswissenschaft angelegt. Anstelle von kontextspezifischen Fragestellungen strebt der Kurs somit eine Fokussierung auf substantive Forschungsbereiche. Die Diskussionen im Rahmen des Kurses ermöglicht den Teilnehmern dabei, Verbindungen zwischen den Kursinhalten und ihren persönlichen Forschungsbereichen herzustellen, beispielsweise durch eine direkte Anwendung der Kursinhalte auf das eigene Forschungsthema. Marketingspezifische Kenntnisse werden nicht vorausgesetzt. 

Die Kursziele werden durch folgende Schritte verfolgt:

1) Das Lesen, Zusammenfassen und Diskutieren von Artikeln und Buchkapiteln zu Befragungstechniken aus verschiedenen Wissenschaftsdisziplinen;

2) Die Absolvierung verschiedener Aufgaben, die Doktoranden eine Anwendung und Übung der erlernten Techniken ermöglichen;

3) Das Bewerten veröffentlichter, empirischer Studien;

4) Die Erstellung einer Skalenentwicklungsstudie, die eine Erweiterung/Verbesserung einer existenten empirischen Studie darstellt, inklusive Konstruktkonzeptualisierung, Entwicklung und Test einer Multi-Itemskala, Hypothesenentwicklung und Planung der methodischen Durchführung. 

Kurs im HIS-LSF

Semester: SoSe 2023