In the media world, there are media individuals, both fictional and real, who the audience relate with and cheer or jeer for their success or failure. It had come to a point where new media platforms, such as youtube, twitter, twitch among others that are pushing the boundaries of a parasocial relationship. We will examine recent research on parasocial interactions across media, from television, video games to youtube and social media. We will examine the psychological processes of parasocial interactions and discuss the implications of newer media. Furthermore, we will examine why do people call themselves a fan of some media program (e.g. television, film, music, sports & video games)? What do they get out of being in a group who share something they like in the media? We will explore the psychology of fandom and the affordances of online communication in promulgating fandoms of many media programs.

Hinweis: Im WiSe 2020/21 ist es geplant, dass diese Lehrveranstaltung in Präsenz stattfindet!

In dem Seminar werden wir ausgewählte Fragestellungen der Kommunikationspraxis unter Bezugnahme auf vorhandene Theorien, Modelle und Ansätze der strategischen Kommunikation analysieren und reflektieren. Die behandelten Fragestellungen werden sich mit unterschiedlichen Facetten der Unternehmenskommunikation in Geschäftsbeziehungen befassen. Ziel ist es, die besonderen Funktionen, Ausprägungen, Chancen und Risiken der stragegischen Kommunikation zwischen Organisationen - die bislang seitens der Forschung stark vernachlässigt wurden - herauszuarbeiten.

Die skizzierten Themenaspekte werden im Seminar anhand eines konkreten Fallbeispiels aus der Praxis bearbeitet. Der Praxispartner wird in der ersten Seminarsitzung vorgestellt.

Prüfungsleistungen

- Mitwirkung an der Erstellung der abschließenden Ergebnispräsentation vor dem Praxispartner (inkl. schriftlicher Dokumentation)

Studienleistung

- Bearbeitung einer Teilfragestellung im Rahmen des Praxisfalls (Literaturrecherchen und Fallstudie)

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2020/21