The seminar covers current challenges of consumptions ongoing digitalization. It therefore sheds light on online consumer behavior and the corresponding psychological processes. In online environments customers are able to use communities to discuss product or services related topics. In order to control that process, companies have the opportunity to establish their own firm-sponsored online community. However, investigations about consumer behavior in these communities are still rare.

The seminar will provide insights into current academic research in the relevant areas and prepare you for the new business of understanding and managing firm-sponsored online communities.In particular, the seminar focuses on consumer behavior in online communities. Specific topics include the evolution of firm-sponsored communities over time, the motivation of experts taking part in these communities and the perception and the behavior of community members to certain characteristics of online communities.

Das Seminar umfasst aktuelle Herausforderungen der Digitalisierung. Hierbei wird ein besonderer Fokus auf das Verhalten von Konsumenten und die zugrundeliegenden psychologischen Mechanismen gelegt. Online Communities sind aus der Digitalisierung heraus entstanden und werden vom Konsumenten dazu genutzt, produkt- und servicespezifische Themen mit anderen zu diskutieren. Um diesen Prozess besser kontrollieren zu können, haben Unternehmen die Möglichkeit, eigene Online-Communities ins Leben zu rufen. Jedoch sind empirische Untersuchungen über das Konsumentenverhalten in solchen unternehmensgeführten Communities rar.

Dieses Seminar biete einen Einblick in die aktuelle akademische Forschung und bereitet sie darauf vor, unternehmensgeführten Online-Communities zu managen. Im Speziellen fokussiert sich dieses Seminar auf das Konsumentenverhalten in Online-Communities. Hierunter fallen unter anderem die Entwicklung von Communities im Zeitverlauf, die Motivation von sog. Experten als Teil einer Community und die Wahrnehmung/Reaktion von Mitgliedern auf bestimmten Charakteristika der Online Community.

Kurs im HIS-LSF

Semester: ST 2020