In today’s world of increasing competition, one has to strengthen the company’s position on the market. The knowledge on how to assess the consumer is important in order to succeed. Consumer Marketing involves understanding whether, why, when, where and how much, how often, and for how long consumers will buy, use or dispose of an offering. This lecture also deals what affects consumers as they make their acquisition, usage, and disposition decisions. This course also fosters the understanding of advertising campaigns and of communication strategies and is therefore related to the course “Brand Management and Integrated Communication”. The primary objectives of this course are to get a detailed understanding of the internal processes which determine the human behavior, to expand the student’s knowledge of consumer’s decision making, information processing and to develop skills and gain experience in formulating behavioral pricing and product development coherences.

Each participant will get a detailed understanding of the internal processes which determine the human behavior. The students are able to enroll and analyze real experimental data and to create scientific papers. As the module is held in English, it enhances the students’ ‘Business English’-skills. The group work is undertaken in form of a research project. The results of the group work have to be presented in front of the class.

Im Rahmen der Veranstaltung werden detaillierte Einblicke in die Vorgänge und Prozesse gegeben, die dem menschlichen Entscheidungsverhalten, insbesondere dem Nachfragerverhalten, zu Grunde liegen. Hierbei werden die Grundlagen der Determinanten des Konsumentenverhaltens (z. B. Aktivierung, Involvement, Emotion, Bedürfnis, Einstellung, Image und Zufriedenheit) mit der Zielsetzung dargestellt, die dabei gewonnenen Erkenntnisse für den Einsatz im Marketing nutzbar zu machen. Dabei erfolgt eine explizite Verknüpfung mit ausgewählten kommunikationspolitischen Fragestellungen. Die in der Vorlesung erworbenen theoretisch-konzeptionellen Kenntnisse werden in der begleitenden Übung anhand von aktuellen Forschungsbeiträgen, Studien und konkreten Fallstudien vertieft.

Die Studierenden sind vertraut mit den wesentlichen Wirkungsbeziehungen und Modellen des Konsumentenverhaltens. Auf diese Weise haben sie ein tiefergehendes Verständnis des Nachfragerverhaltens erlangt. Darüber hinaus können die Studierenden auf abstrakter Ebene verhaltenswissenschaftliche Theorien und Modelle anwenden und diese selbständig mit Entscheidungsproblemen des Marketings in der Unternehmenspraxis verknüpfen. Da das Modul vollständig in englischer Sprache durchgeführt wird, sind zudem die „Business English“-Kenntnisse der Studierenden nachhaltig gefördert worden. Die Gruppenarbeit im Rahmen eines Forschungsprojekts stärkt die Präsentationsfähigkeiten der Studierenden: Ergebnisse der Gruppenarbeit müssen vor der Klasse präsentiert werden.

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2019/20