The module Media Marketing deals with the specifics of media markets and the characteristics of the production and consumption of media products. Further, it discusses the economic and strategic marketing implications for value creation in media markets.

  • Key characteristics of media products
  • Typical structures of media markets (e.g. motion pictures industry, music industry, games industry, publishing industry)
  • Distinguishing features of media markets (e.g. network effects)
  • Characteristics of the production and consumption of media products (e.g. the role of creativity and culture)
  • Fundamental marketing strategies for marketing of media products
  • Typical revenue models in media markets
  • Specific marketing challenges for marketing of media products (e.g. multichannel distribution and piracy)
  • Risk management in the media industry

The aim of this module is that students understand the characteristics of media products and markets and are able to manage marketing activities accordingly.

Dieser Kurs vermittelt die Besonderheiten von Medienmärkten sowie die Charakteristika der Produktion und des Konsums von Medienprodukten. Daran anknüpfend werden ökonomische Implikationen und Konsequenzen für das Marketing von Medienprodukten diskutiert. 

Im Rahmen dieses Kurses werden unter anderem folgende Themen behandelt:

  • Charakterisierung von Medienprodukten
  • Typische Struktur verschiedener Medienmärkte (z.B. Filmindustrie, Musikindustrie, Gamesindustrie, Verlagswesen)
  • Besonderheiten von Medienmärkten (z.B. Netzwerkeffekte)
  • Besonderheiten der Medienproduktion und des Medienkonsums (z.B. Bedeutung von Kreativität und Kultur)
  • Integrierte Strategien für das Marketing von Medienprodukten
  • Typische Erlösmodelle in Medienmärkten
  • Spezifische Herausforderungen für das Marketing von Medienprodukten (z.B. Multi-Channel Distribution und Produktpiraterie)
  • Risikomanagement in der Medienindustrie

Ziel dieses Kurses ist es, dass die Studierenden die Besonderheiten von Medienprodukten und -märkten verstehen, um Marketingaktivitäten entsprechend ausrichten zu können.

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2018/19