Language sensitive primary school teaching - With emphasis on German Language

The aim of this seminar is to introduce into the general principles and orthographic, grammatical and communicative competencies of multilingual children in primary school, and to use their examples (oral and written language products of multilingual primary school children) to carry out their own analysis as well as to discuss ways of promoting these competences.

Although current theoretical concepts in research on the acquisition of german as a second language are also addressed, the seminar mostly focuses on those aspects which are significant in primary school teaching, for instance the acquisition and teaching of writing and reading skills.

Das Ziel dieses Seminars ist es, in die allgemeinen Prinzipien des Erwerbs der orthographischen und der grammatischen Kompetenzen mehrsprachiger Kinder im Grundschulalter einzuführen.

Dabei werden zwar die aus der Vorlesung gewonnenen theoretischen Kenntnisse sowohl durch zusätzliche Literatur als auch durch praktische eigene Analysen vertieft, jedoch nimmt der Erwerb und die Vermittlung der Schreib- und Lesefertigkeiten einen größeren Raum ein. Ein besonderes Augenmerkt liegt dabei auf der Differenzierung zwischen Lernprozessen bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache – mit unterschiedlichen Herkunftssprachen – und Kindern mit Deutsch als Muttersprache.

 

Kurs im HIS-LSF

Semester: SoSe 2017