Research Areas
- Online Education (e.g., Massive Open Online Courses and Instructional Design)
- Persuasion and Social Perception (e.g., Credibility, Trustworthiness and Attitude Change)
CV
Education
- Doktor der Naturwissenschaften (Psychologie), Westfälische Wilhelms-Universität Münster
- Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung am Lehrstuhl „Sozialpsychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht“, Prof. Dr. Regina Jucks, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
- Doktorand im DFG-geförderten Graduiertenkolleg 1712 „Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt“, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
- Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, University of Texas at Austin
- Master of Science (Psychologie), Julius-Maximilians-Universität Würzburg
- Bachelor of Science (Psychologie), Julius-Maximilians-Universität Würzburg
External Function
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
-
Teaching
- Seminar: Social psychology of groups [078106]
Project
- GRK 1712 – RTG 1712 - Trust and Communication in a Digitized World ( – )
Main DFG-project hosted at WWU: DFG - Research Training Group | Project Number: GRK 1712
- GRK 1712 – RTG 1712 - Trust and Communication in a Digitized World ( – )
Publications
- . . „Lehramtsstudierende: Ihre Meinungen zur Digitalisierung im Bildungssystem und zu den Unterrichtsfächern Programmieren und Unternehmertum.“ MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 2020. doi: 10.21240/mpaed/00/2020.05.11.X.
- . . ‘Effects of Positive Language and Profession on Trustworthiness and Credibility in Online Health Advice: Experimental Study.’ Journal of medical Internet research 22, No. 3. doi: 10.2196/16685.
- . . ‘Podcasts in higher education: teacher enthusiasm increases students’ excitement, interest, enjoyment, and learning motivation.’ Educational Studies 46. doi: 10.1080/03055698.2019.1706040.
- . . „Wenn Diskussionen emotional werden: Wie wirken Aggressivität und Enthusiasmus in wissenschaftlichen Debatten?“ wissen|leben 13, No. 8.
- . . ‘Influence of Enthusiastic Language on the Credibility of Health Information and the Trustworthiness of Science Communicators: Insights From a Between-Subject Web-Based Experiment.’ Interactive Journal of Medical Research 8, No. 3. doi: 10.2196/13619.
- . . ‘Hot topics in science communication: Aggressive language decreases trustworthiness and credibility in scientific debates.’ Public Understanding of Science 28, No. 4. doi: 10.1177/0963662519833903.
- . . ‘When do information seekers trust scientific information? Insights from recipients’ evaluations of online video lectures.’ International Journal of Educational Technology in Higher Education 16. doi: 10.1186/s41239-019-0132-7.
Talks
- König, Lars; Jucks, Regina (): ‘A World of (Mis)Information: How Do We Decide Whether Online Information Is Accurate?’ 29th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse (ST&D 2019), New York City, United States of America, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): ‘Developing Trust in Virtual Learning Environments: It’s a Matter of Language Style’. 61st Conference of Experimental Psychologists (TEAP 2019), London, United Kingdom, .
- Freiling, Isabelle; König, Lars (): ‘Could You Repeat That? Replicating the “Good Sound Good Research” Effect’. 61st Conference of Experimental Psychologists (TEAP 2019), London, United Kingdom, .
- König, Lars (): ‘Developing Podcasts to Teach Psychology: Teacher Enthusiasm Increases Students’ Excitement, Interest, Enjoyment, and Learning Motivation’. 61st Conference of Experimental Psychologists (TEAP 2019), London, United Kingdom, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): ‘When Passion Meets Technology: Enthusiasm Influences Credibility and Trustworthiness in Online Health Forums’. 21th General Online Research Conference (GOR 2019), Cologne, Germany, .
- König, Lars (): ‘Developing Podcasts that Inspire Listeners and Facilitate Learning’. 21th General Online Research Conference (GOR 2019), Cologne, Germany, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): „Emotionslos oder emotional? Die Wirkung von emotionaler Sprache auf die Rezeption wissenschaftlicher Informationen“. 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF 2019), Köln, Deutschland, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): „Mit Begeisterung, Ärger oder lieber ohne? Zur Rolle von Emotionen in der Sprache beim Lehren mit Videos“. Fachtagung Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM) #LearnMap, Tübingen, Deutschland, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): „„Vertrauen Sie mir, ich habe die Studie selbst durchgeführt“, sprach der Interessenvertreter und niemand glaubte ihm“. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland, .
- König, Lars; Jucks, Regina (): ‘"To Trust or Not To Trust?" - Exploring the Credibility and Trustworthiness of Science Communicators in Online Video Lectures’. 15th International Public Communication of Science and Technology Conference (PCST 2018), Dunedin, New Zealand, .