Sprechstunde im Sommersemester 2024

Liebe Studierende,

meine Sprechstunde im Sommersemester findet dienstags in der Zeit zwischen 13 und 14 Uhr statt.

Bitte melden Sie sich vorher mit einer kurzen Beschreibung Ihres Anliegens per Mail bei mir an und beachten Sie, dass ich in mein neues Dienstzimmer im ersten Stock umgezogen bin.

 
  • Research Areas

    • Theory and practice of social pedagogy
    • Comparative child and youth welfare research
    • Flight and migration and their impact on social pedagogical work
    • Childhood Studies
  • CV

    Education

    PhD (Dr. phil.) in Educational Sciences, Trier University/Germany
    Master degree (Dipl.-Päd.) in Educational Sciences, Trier University/Germany
    Exchange student in the international master´s programme Childhood Studies at the Norwegian Centre for Child Research/Norwegian University of Science and Technology, Trondheim/Norway

    Positions

    Professor of educational science with an emphasis on the theory and practice of social pedagogy at the University of Münster/Germany
    Postdoctoral Researcher at the Institute of Social Work and Social Pedagogy, Leuphana University Lüneburg/Germany
    Deputy Professorship in Social Pedagogy specialised in comparative youth welfare service research, Leuphana University Lüneburg/Germany
    Visiting research associate and guest lecturer at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) and the Queen Maud´s University College of Early Childhood Education (DMMH) in Trondheim/Norway
    Researcher at the Department for Social Pedagogy II/Trier University. Trier/Germany
    Researcher in the project “Professionalism in Family Midwifery” Trier University/Germany
  • Teaching

  • Projects

    • BYE – Building youth in global and local Europe: commonalities and differences between the European Youth Strategy and socio-pedagogical practices at local level (Germany and Spain). ()
      Own Resources Project
    • INTEGRATION THROUGH TRUST How refugee parents of 0 - 6-year-olds build trust in Early Childhood Education and Care (ECEC) services in Lower Saxony ()
      Project Carried out outside the University Münster: Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur
  • Publications

    • Husen, Onno. . ‘Besprechung: Tobias Franzheld/Andreas Walther: Vermessungen der Kinder- und Jugendhilfe. Versuch einer Standortbestimmung.Zeitschrift für Pädagogik 2023, No. 2: 260–263.
    • Philipp, Sandermann; Henrike, Friedrichs-Liesenkötter; Anna, Henkel; Onno, Husen; Hila, Kakar; Sybille, Münch; Vanessa, Schwenker; Anna, Siede; Laura, Wenzel; Marek, Winkel. . ‘Integration durch Vertrauen? Hauptergebnisse einer explorativen Mixed Methods-Studie zum Vertrauensaufbau geflüchteter Eltern gegenüber frühpädagogischen Angeboten.’ MIgration und Soziale Arbeit 45, No. 2: 166–172.

    • Wenzel, Laura; Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘Surveying Diverse Subpopulations in Refugee Studies: Reflections on Sampling, Implementation and Translation Strategies Drawn from Experiences with a Regional Quantitative Survey on Refugee Parents in Germany.Journal of Refugee Studies 35, No. 4: 1593–1615.
    • Husen, Onno. . ‘Social Pedagogy and Readiness for School in German Early Childhood Education and Care (ECEC).’ In Social Pedagogy and Social Education: Creating Hope in Dystopia, edited by Keller, D.; O´Neil, K., 117–134. Phoenix: Social Pedagogy Association.
    • Formanski, Felix ; Pein, Marcel M.; Loschelder, David D.; Engler, John-Oliver; Husen, Onno; Majer, Johann M. . ‘Tipping points ahead? How laypeople respond to linear versus nonlinear climate change predictions.’ Climatic Change 175, No. 8: 1–20. doi: 10.1007/s10584-022-03459-z.
    • Husen, Onno; Zeller, Maren. . ‘Frühe Hilfen und Pflege – Pflege als sozialpädagogische Praxis.’ Sozialmagazin 47, No. 11-12: 82–88.
    • Wenzel, Laura; Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘Surveying Diverse Subpopulations in Refugee Studies: Reflections on Sampling, Implementation, and Translation Strategies Drawn from Experiences with a Regional Quantitative Survey on Refugee Parents in Germany.’ Journal of Refugee Studies 35, No. 4. doi: 10.1093/jrs/feac043.

    • Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘Unbegleitete minderjährige Flüchtlinge in Europa. Wohlfahrtsstaatliche Hervorbringungsformen im internationalen Vergleich.’ Zeitschrift für Flucht- und Flüchtlingsforschung 5, No. 2: 210–237.
    • Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘The Relation of Social Pedagogy and Social Work.’ International Journal for Social pedagogy 2021.

    • Husen, Onno. . ‘International vergleichende Kinder- und Jugendhilfesystemforschung: Entwurf einer Gegenstandstheorie komparativer Kinder- und Jugendhilfeforschung.’ Zeitschrift für Sozialpädagogik 18, No. 4: 346–365.

    • Husen, Onno. . ‘Rezension zu: von Oppen, Julian: Zur Bedeutung von kultureller Differenz in der Sozialen Arbeit mit unbegleiteten minderjährigen Geflüchteten.’ Erziehungswissenschaftliche Revue 18, No. 1.
    • Müller, Eve Sarah; Loschelder, David; Höhne, Benjamin; Husen, Onno. . ‘Gruppenkonflikte: Fallstricke und Gegenmaßnahmen. Erkenntnisse aus der psychologischen Verhandlungs- und Mediationsforschung veranschaulicht an „Stuttgart 21“.’ Zeitschrift für Konfliktmanagement 22, No. 1.

    • Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘Connections Matter: Family Centers and German Social Policy.’ Social Work & Society 18, No. 1: 1–16.

    • Sandermann, Philipp; Onno Husen; Zeller, Maren. . ‘European Welfare States Constructing “Unaccompanied Minors” – A comparative analysis of existing research on 13 European countries.’ Social Work & Society 15, No. 2: 1–18.
    • Husen, Onno. . Die Thematisierung von "Kindern" in der Kinder- und Jugendhilfe: Eine systemtheoretische Analyse. Weinheim: Beltz Juventa.

    • Husen, Onno; Sandermann, Philipp. . ‘Familie im Zentrum? Eine Dokumentenanalyse zum Aufbauprozess von Familienzentren in Nordrhein-Westfalen.’ Neue Praxis: Zeitschrift für Sozialarbeit, Sozialpädagogik und Sozialpolitik 12, No. Sonderheft 12: 125–137.
    • Hekel, Nicole; Husen, Onno. . ‘MultiPluriTrans. Oder: Does Educational Ethnography remain what it used to be?Zeitschrift für qualitative Forschung 16, No. 1: 141–144.
    • Husen, Onno. . ‘Kindheit im Kinder- und Jugendhilfesystem - Krise als Form der Etablierung.’ In Routinen der Krise - Krise der Routinen. Verhandlungen des 37. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, edited by Lessenich, Stephan, 1–7.

    • Korsvold, Tora; Onno Husen. . ‘Functionality or Aesthetics? Preschool Children, Parents und Products for Children.’ In Nordic Early Childhood and Consumer Culture. Historical and Empirical Studies, edited by Tora Korsvold, 93–116. Bergen: Fagbokforlaget.
    • Husen, Onno. . ‘Rezension zu: Mangold, Katharina/Muche, Claudia/Volk, Sabrina: Educational Mix in der frühen Kindheit, Regionale Dienstleistungsinfrastrukturen im Vergleich.’ Erziehungswissenschaftliche Revue 12, No. 6.

    • Selwyn, Neil; Husen, Onno. . ‘The educational benefits of technological competenc: an investigation of students perceptions.’ Evaluation & Research in Education 23, No. 2: 137–141.