Lieblingsbücher, Neuerscheinungen, Bestseller: Mit dem Podcast eat.READ.sleep. geben wir Tipps und Orientierung.
Nach einer literarischen Vorspeise servieren Katharina Mahrenholtz, Daniel Kaiser und Jan Ehlert aktuelle Neuerscheinungen und Lieblingsbücher. Für die Bestseller-Challenge lesen sie sich durch die Titel der aktuellen Top Ten – kneifen gilt nicht, deutliche Meinung ist erwünscht!
Beim Quiz können alle ihr Literatur-Wissen testen und Fun Facts für die nächste Party sammeln. Dazu gibt es Interviews mit Büchermenschen und Insights aus der Buchbranche.
Es sind bereits über 120 Folgen erschienen. Alle besprochenen Bücher werden in zwei Listen – Folgen 1–100, Folgen 101ff – aufgeführt.
Eine Besonderheit dieses Podcast: Es haben sich lokale Lesekreise entwickelt!
Ihr wollt über Bücher diskutieren, liebt gutes Essen und Schlaf? Hier findet Ihr eine Übersicht aller eat.READ.sleep.-Lesekreise. In Eurer Region ist noch keiner dabei? Gründet doch einfach selbst einen!
Auf der Karte findet Ihr Lesekreise, die bereits aktiv sind, und die jeweiligen Kontaktdaten – einfach auf Eure Stadt klicken. Außerdem findet Ihr Interessierte mit denen Ihr Euch zusammenschließen könnt, falls sich in Eurer Gegend noch kein Lesekreis gegründet hat. Eure Stadt ist noch nicht dabei? Dann schreibt uns einfach an eatreadsleep@ndr.de und hinterlasst einen Kontakt, den wir in die Karte aufnehmen dürfen.
Dieses Wörterbuch zur englischen Phraseologie ist zwar bereits einige Jahre alt, aber für die Erweiterung Ihrer Englisch-Kenntnisse können die über 6.000 Einträge nach wie vor gute Dienste leisten! 🙂
Did you know that ‘flavour of the month’ originated in a marketing campaign in American ice-cream parlours in the 1940s, when a particular flavour would be specially promoted for a month at a time? And did you know that ‘off the cuff’ refers to the rather messy practice of writing impromptu notes on one’s shirt cuff before speaking in public? These and many more idioms are explained and put into context in this third edition of the Oxford Dictionary of Idioms.
The volume takes a fresh look at the idiomatic phrases and sayings that make English the rich and intriguing language that it is. This major new edition contains entries for over 6,000 idioms, including 700 entirely new entries, based on Oxford’s language monitoring and the ongoing third edition of the Oxford English Dictionary. These include a range of recently established idioms such as ‘the elephant in the corner’, ‘go figure’, ‘like a rat up a drainpipe’, ‘sex on legs’, ‘step up to the plate’, ‘too posh to push’, ‘a walk in the park’, ‘win ugly’. This edition also features a greatly increased number of cross-references, making it ideal for quick reference.
Many entries include additional features which give more detailed background on the idiom in question. For example, did you know that ‘taken aback’ was adopted from nautical terminology that described a ship unable to move forward because of a strong headwind pressing its sails back against the mast?
Der Hörspiel-Podcast nach dem Roman von Hilary Mantel nimmt uns mit in eine Zeit, die unsere Welt veränderte: Drei junge Männer in den Wirren der Französischen Revolution. Maximilien Robespierre, gewissenhaft und furchtsam. Georges Danton, ehrgeizig und hoch verschuldet. Und Camille Desmoulins, das wankelmütige Rhetorikgenie. Die drei geraten in den berauschenden Sog der Macht und müssen erkennen, dass ihre Ideale auch eine dunkle Seite haben.
Das Portal – herausgegeben vom Kompetenzzentrum für Niederdeutschdidaktik am Institut für Deutsche Philologie der Universität Greifswald – umfasst ein Verzeichnis aller bekannten niederdeutschen Autor:innen und ausgewählter niederdeutscher Körperschaften, eine „virtuelle niederdeutsche Bibliothek“ in Form einer Bibliographie mit Links zu niederdeutschen Texten online sowie das Digitale Wörterbuch Niederdeutsch.
Die Autor:innen können nach Name, Region oder Ort angezeigt werden, in den Werken kann nach Titel, Autor oder Erscheinungsjahr gesucht werden. Außerdem gibt es einzelne Texte mit Wort-für-Wort-Übersetzungen; die Online-Wörterbücher sind sprachraum- und autorenbezogen gruppiert.
Erstellt wurde die Datenbank in mehr als 20jähriger ehrenamtlicher Tätigkeit von Peter Hansen, Hamburg. Mit Beginn des Jahres 2024 hat das Kompetenzzentrum für Niederdeutschdidaktik (KND) Verantwortung und Pflege der Datenbank übernommen.
Wissenschaftliche Editionen kontextualisieren unser kulturelles Erbe. Traditionell werden Methoden aus der Editionswissenschaft auf literarische Werke angewandt, um etwa deren Genese nachzuvollziehen oder ihre Überlieferungsgeschichte abzubilden. Wie steht es um die Varianz anderer Arten von kulturellem Erbe? Wie können wir diese systematisch erschließen und wiedergeben? Vom Mittelalter bis zur Neuzeit, vom Bild bis hin zu audiovisuellen Medien führt das Buch Diskurse verschiedener Disziplinen zusammen, um ein übergreifendes konzeptionelles Modell zu entwickeln. Dies geht mit einer grundlegenden Erörterung der Theorie der (digitalen) Geisteswissenschaften einher.
Humanities and Big Data in Ibero-America: Theory, methodology and practical applications
This volume presents the first comprehensive study on the relationship between the Human Sciences and Big Data, with special emphasis on the Ibero-American space. The volume is divided into three parts (theoretical, methodological and practical) with an interdisciplinary vision that integrates thought, culture, language, literature, theoretical criticism, society or the use of new bibliometric techniques.
Zoomland: Exploring Scale in Digital History and Humanities
Despite a variety of theoretical and practical undertakings, there is no coherent understanding of the concept of scale in digital history and humanities, and its potential is largely unexplored. A clearer picture of the whole spectrum is needed, from large to small, distant to close, global to local, general to specific, macro to micro, and the in-between levels.
The book addresses these issues and sketches out the territory of Zoomland, at scale. Four regions and sixteen chapters are conceptually and symbolically depicted through three perspectives: bird’s eye, overhead, and ground view. The variable-scale representation allows for exploratory paths covering areas such as: theoretical and applicative reflections on scale combining a digital dimension with research in history, media studies, cultural heritage, literature, text analysis, and map modelling; creative use of scale in new digital forms of analysis, data organisation, interfaces, and argumentative or artistic expressions.
Zoomland provides a systematic discussion on the epistemological dimensions, hermeneutic methods, empirical tools, and aesthetic logic pertaining to scale and its innovative possibilities residing in humanities-based approaches and digital technologies.
In spoken language comprehension, the hearer is faced with a more or less continuous stream of auditory information. Prosodic cues, such as pitch movement, pre-boundary lengthening, and pauses, incrementally help to organize the incoming stream of information into prosodic phrases, which often coincide with syntactic units. Prosody is hence central to spoken language comprehension and some models assume that the speaker produces prosody in a consistent and hierarchical fashion. While there is manifold empirical evidence that prosodic boundary cues are reliably and robustly produced and effectively guide spoken sentence comprehension across different populations and languages, the underlying mechanisms and the nature of the prosody-syntax interface still have not been identified sufficiently. This is also reflected in the fact that most models on sentence processing completely lack prosodic information.
This edited book volume is grounded in a workshop that was held in 2021 at the annual conference of the Deutsche Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS). The five chapters cover selected topics on the production and comprehension of prosodic cues in various populations and languages, all focusing in particular on processing of prosody at structurally relevant prosodic boundaries. Specifically, the book comprises cross-linguistic evidence as well as evidence from non-native listeners, infants, adults, and elderly speakers, highlighting the important role of prosody in both language production and comprehension.
This book offers a unique perspective on meaning in language, broadening the scope of existing understanding of meaning by introducing a comprehensive and cohesive account of meaning that draws on a wide range of linguistic approaches.
The volume seeks to build up a complete picture of what meaning is, different types of meaning, and different ways of structuring the same meaning across myriad forms and varieties of language across such domains, such as everyday speech, advertising, humour, and academic writing. Supported by data from psycholinguistic and neurolinguistic research, the book combines different approaches from scholarship in semantics, including formalist, structuralist, cognitive, functionalist, and semiotics to demonstrate the ways in which meaning is expressed in words but also in word order and intonation. The book argues for a revised conceptualisation of meaning toward presenting a new perspective on semantics and its wider study in language and linguistic research.
This book will appeal to scholars interested in meaning in language in such fields as linguistics, semantics, and semiotics.
Words in Space and Time: A Historical Atlas of Language Politics in Modern Central Europe
With forty-two extensively annotated maps, this atlas offers novel insights into the history and mechanics of how Central Europe’s languages have been made, unmade, and deployed for political action. The innovative combination of linguistics, history, and cartography makes a wealth of hard-to-reach knowledge readily available to both specialist and general readers. It combines information on languages, dialects, alphabets, religions, mass violence, or migrations over an extended period of time.
The story first focuses on Central Europe’s dialect continua, the emergence of states, and the spread of writing technology from the tenth century onward. Most maps concentrate on the last two centuries. The main storyline opens with the emergence of the Western European concept of the nation, in accord with which the ethnolinguistic nation-states of Italy and Germany were founded. In the Central European view, a “proper” nation is none other than the speech community of a single language. The Atlas aspires to help users make the intellectual leap of perceiving languages as products of human history and part of culture. Like states, nations, universities, towns, associations, art, beauty, religions, injustice, or atheism—languages are artefacts invented and shaped by individuals and their groups.
„Melvyn Bragg and guests discuss the origin of this personification of the English everyman and his development as both British and Britain in the following centuries.
He first appeared along with Lewis Baboon (French) and Nicholas Frog (Dutch) in 1712 in a pamphlet that satirised the funding of the War of the Spanish Succession. The author was John Arbuthnot (1667–1735), a Scottish doctor and satirist who was part of the circle of Swift and Pope, and his John Bull was the English voter, overwhelmed by taxes that went not so much into the war itself but into the pockets of its financiers. For the next two centuries, Arbuthnot’s John Bull was a gift for cartoonists and satirists, especially when they wanted to ridicule British governments for taking advantage of the people’s patriotism.
With Judith Hawley (Professor of 18th Century Literature at Royal Holloway, University of London), Miles Taylor (Professor of British History and Society at Humboldt, University of Berlin), and Mark Knights (Professor of History at the University of Warwick).“ (BBC)
Sie können die Sendung, die am 30.6.2022 in der Reihe „In our Time“ lief, über die Seite der BBC nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
„1918 gründeten die Balten demokratische Nationalstaaten, die mit dem Zweiten Weltkrieg vorerst wieder verschwanden: mal von sowjetischen, mal von deutschen Truppen besetzt, blieben sie schließlich Teil der Sowjetunion.
Erst Anfang der 1990er Jahre erlangten sie ihre Unabhängigkeit zurück.“
(Bayern 2, Renate Eichmeier)
Sie können die Sendung, die am 23.1.2023 auf Bayern 2 lief, über die Seite des BR nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
Nora und Roxane haben beide Ägyptologie studiert und sind begeistert von Filmen, Serien und Computerspielen. Sie gehen dem Phänomen Altägypten in der modernen Popkultur nach und stoßen dabei (nicht nur) auf Mumien und Magie …
Alle 14 Tage erwartet euch eine neue, spannende Podcast-Folge! Ihr habt ein Thema, über das wir unbedingt mal sprechen sollten? Lasst es uns wissen unter info@mummies-magic.de.
Bislang sind 48 Folgen erschienen. Im Blog gibts jeweils die „Show Notes“.
Weitere Informationen zu den beiden Podcast-Herausgeberinnen:
Nora hat als Kind schon fasziniert alten Krempel gesammelt und ist dann Ägyptologin geworden. Zwischen Studium (in dem eine Liebe zu Nilpferden entstand) und Promotion hat Nora in verschiedensten Ländern wissenschaftlich fundiert Löcher gebuddelt und die ein oder andere Mumie ausgegraben. Durch ein wissenschaftliches Volontariat im Staatlichen Museum Ägyptischer Kunst ist Roxane in mein Leben gewirbelt und hat mit magischbuntem Glitzer meine Begeisterung zur Ägyptologie und deren Rezeption in der Popkultur zu neuem Leben erweckt.
Roxane leitet im Hauptjob die Kulturvermittlung im Staatlichen Museum Ägyptischer Kunst München und ist quasi täglich von Mumien umgeben. Um dem manchmal etwas trockenen Alltag etwas Magie zu verleihen, taucht Roxane gerne ab in phantastische Welten, in Büchern und im Rollenspiel und stolpert auch da immer wieder über das alte Ägypten, das seine Finger bis ins Heute streckt …
„Zwischen Eismeer und Wüste führt der junge Robert Kraft ein unstetes Reiseleben. Nach einigen Jahren lässt er sich nieder und verarbeitet seine Erinnerungen zu Abenteuerromanen. Diese zeichnen sich durch die Vermischung von Fantasie und Realität aus.
In der Welt der Abenteuerliteratur gibt es die Traumreisenden, die nie die exotischen und wilden Länder ihrer Helden betreten haben und sich aus Büchern den pseudo-authentischen Hintergrund für ihre Fantasien aneigneten – wie Karl May.
Und die wirklichen Abenteurer, die Weltreisenden, die genau wussten, wovon sie erzählten. Aber auch von ihnen nahmen es manche mit der Wahrheit nicht immer ganz so genau. Zu letzteren gehörte der 1869 in Leipzig geborene Robert Kraft. So wild und widersprüchlich wie sein Leben – mit Glanz und oft selbstverschuldetem Elend – waren auch seine Romane und Erzählungen: voller Überraschungen.
Ungewöhnlich für das Genre der Kolportage steckt in Krafts fantastischen Abenteuergeschichten auch Talent und Reflexion, was über die reine Gebrauchsliteratur hinausgeht. Eine abenteuerliche Reise in die unbekannteren Gefilde der deutschen Literaturgeschichte.“
(Deutschlandfunk, Markus Metz & Georg Seeßlen)
Sie können die Sendung aus dem Jahr 2020, die zuletzt am 26.11.2023 im Deutschlandfunk lief, über die Seite des Senders nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
Das Répertoire International des Sources Musicales (RISM) ist eine internationale gemeinnützige Organisation, die sich zum Ziel gesetzt hat, weltweit vorhandene musikalische Quellen umfassend zu dokumentieren: Musikhandschriften, Notendrucke, Schriften zur Musiktheorie und Libretti, die sich in Bibliotheken, Archiven, Kirchen, Schulen und privaten Sammlungen befinden. Die über 1,5 Millionen Datensätze des RISM können kostenlos über den RISM Catalog durchsucht werden.
Von den mehreren tausend historischen Musikalien der ULB waren bisher jedoch nur die Musikdrucke aus dem Eigenbestand in KatalogPlus nachgewiesen. Nicht nachgewiesen waren die Musikhandschriften und (unabhängig von der Erscheinungsform Druck oder Handschrift) die beiden Depositalsammlungen.
Dies konnten wir nun ändern: Die RISM-Katalogisate stehen als MARC-XML-Daten frei zur Verfügung und wurden – auf den ULB-Bestand eingeschränkt und passend aufbereitet – in KatalogPlus eingespielt. In regelmäßigen Abständen (geplant ist ein halbjährlicher Turnus) sollen die RISM-Daten in KatalogPlus komplett aktualisiert werden, um Änderungen im Bestand und der Erschließung nachzuvollziehen. Durch die Einspielung der RISM-Daten entstehen für die bisher bereits in KatalogPlus enthaltenen Musikdrucke des Eigenbestands natürlich Dubletten. Dies akzeptieren wir aber, um den bisher noch nicht nachgewiesenen großen historischen Musikalienbestand nun auch in unserem eigenen Rechercheinstrument nachweisen zu können.
Die in KatalogPlus enthaltenen Titelaufnahmen aus RISM sind der Alma-Bibliothek Zentralbibliothek/Historische Bestände zugeordnet und dort dem Standort RISM Musikalien. Die für KatalogPlus generierten Signaturen enthalten einleitend das RISM-Sigel der jeweiligen Sammlung (D‑MÜu = Eigenbestand ULB, D‑RH = Depositum Rheda, D‑BFb = Depositum Burgsteinfurt) und anschließend die eigentliche bestandsbezogene Signatur. Von jedem Datensatz aus kann man per Link direkt in den RISM-Katalog springen, der eine ganze Reihe zusätzlicher Informationen zu den Musikwerken wiedergibt, z.B. die grafische Darstellung der Notenanfänge (Incipits) der betreffenden Werke. In KatalogPlus können die Musikalien zur Nutzung in den Handschriftenlesesaal bestellt werden.
Einige Beispiele:
Johann Gottlieb Nicolai (1744–1801, Hofkapellmeister in Münster und später Organist in Zwolle): Eine autograph überlieferte Violinsonate, die er am 14. Oktober 1795 auf Schloss Harkotten im Münsterland komponiert hat. Musikhandschrift aus dem Eigenbestand der ULB. » zum Eintrag in KatalogPlus
Johann Martin Doemming (1703–ca. 1760, Hofkapellmeister auf Schloss Hohenlimburg bei Hagen und auf Schloss Rheda): Ein 1728 in Hohenlimburg komponiertes Flötenkonzert. Musikhandschrift aus dem Depositalbestand Rheda. » zum Eintrag in KatalogPlus
Friedrich Hartmann Graf (1727–1795, Flötist, Hofmusikus auf Schloss Burgsteinfurt): Ein beim Verleger Hummel in Amsterdam erschienener Musikdruck mit sechs Flötenquartetten aus dem Depositalbestand Burgsteinfurt. » zum Eintrag in KatalogPlus
Georg Philipp Telemann (1681–1767): Das handschriftlich überlieferte Violinkonzert in A‑Dur, in dem Telemann das Quaken der Frösche (= „Reelinge“) imitiert. Musikhandschrift aus dem Depositalbestand Rheda. » zum Eintrag in KatalogPlus
„Es gibt kuriose Ortsnamen wie Elend, seriöse wie Düsseldorf oder Mainz, rätselhafte wie Pasing.
Welche interessanten Geschichten hinter den Namen stecken, weiß Werner Schäfer, Anglist an der Universität Trier.“ (SWR)
Sie können die Sendung, die am 19.11.2023 in der Reihe „SWR2 Wissen“ lief, über die Seite des SWR nachhören oder als Audiodatei herunterladen. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.
Transplantation Gothic: tissue transfer in literature, film, and medicine Transplantation Gothic is a shadow cultural history of transplantation, as mediated through medical writing, science fiction, life writing and visual arts in a Gothic mode, from the nineteenth-century to the present. The works explore the experience of donor/suppliers, recipients and practitioners, and simultaneously express transfer-related suffering and are complicit in its erasure. Examining texts from Europe, North America and India, the book resists exoticising predatorial tissue economies and considers fantasies of harvest as both product and symbol of structural ruination under neoliberal capitalism. In their efforts to articulate bioengineered hybridity, these works are not only anxious but speculative. The book will be of interest to academics and students researching Gothic studies, science fiction, critical medical humanities and cultural studies of transplantation. zum Buch im ULB-KatalogPlus zum Buch auf der Verlags-Website
Reading time in music: temporally vexed
In this book, Sarah Cash examines the intersection of music and temporality in British literature of the long nineteenth century. The sound spaces created at these intersections function as antimimetic resistance to hegemonic structures. Through its temporal multiplicity, music resonates in excess of linear time, revealing a metaphoric soundedness in the text that subverts reader expectation and reveals how seemingly realist nineteenth-century novels transgress the limitations of their classic narratological structures. In even the most apparently „realist“ texts, the most extravagant, excessive, and hyperbolic elements exceed the bounds of what we often consider real, disrupting mimetic bias. Cash argues that music offers the most dynamic way to expose this vexed temporality in the text. Through scholarly intervention a disruption of historic classifications show that Victorians are heirs of Romanticism’s musical ideals, including the power of music to penetrate and transform space and time and the permanence of sound as it reverberates beyond human perception. Scholars of nineteenth-century literature, temporality, and gender studies will find this book of particular interest. zum Buch im ULB-KatalogPlus zum Buch auf der Verlags-Website
Crosslinguistic Facets of the Subjunctive No other grammatical phenomenon causes as many problems in teaching and learning as the subjunctive. Most grammars devote as many pages to the presentation of the rules as to the exceptions. This becomes even more frustrating when dealing with the differences, not only between different language families, but even within the Romance language family alone, since it seems that each language shapes the functional area of the subjunctive individually. The aim of this volume is therefore to reconsider the representation of the subjunctive in Romance languages in a crosslinguistic and contrastive way. First, an overview of research in this area from the beginnings to the latest neurolinguistic findings will explore the complexity of the issue. Next, specific phenomena of the subjunctive at the interface of its functional domain with the indicative will be illustrated by means of appropriate case studies. On this basis, an attempt is made to trace the polyfunctionality and the differing uses in the Romance languages and beyond to a common pattern with language-specific margins. This allows us to explain, not only contrastive differences, but also the decline of the subjunctive in some domains and languages, as well as demonstrate the range of substitution possibilities. Finally, the view is extended to other language families and new impulses for foreign language teaching are presented. zum Buch im ULB-KatalogPlus zum Buch auf der Verlags-Website
The aesthetics of melancholia: medical and spiritual diseases in medieval Iberia This book explores the intersection between medicine and literature in medieval Iberian literature and culture. Its overarching argument is that thirteenth- and fourteenth-century Iberian authors revalorized the interconnection between the body, the mind, and the soul in light of the evolving epistemology of medicine. Prior to the reintroduction of classical medical treatises through Arab authors into European cultures, mental disorders and bodily diseases were primarily attributed to moral corruption, demonic influence, and superstition. The introduction of novel regimens of health as well as treatises on melancholia into academic institutions and into the cultural landscape provided the tools for newly minted authors to understand that psychosomatic illnesses stemmed from malfunctions of the body’s biochemical composition. This book demonstrates that the earliest books written in the Iberian vernaculars contain the seeds that effect the shift from a theocentric worldview to a humanistic one. I support my argument with the close readings of multiple texts, including medical treatises and religious writings, and King Alfonso X’s Cantigas de Santa Maria, Juan Manuel’s Conde Lucanor, and Juan Ruiz’ Libro de buen amor. Even though these texts differ in literary genre, rhetorical strategy, and even purpose, this study proves that they collectively employ humoral pathology and melancholic discourses as a means of underscoring the frailty and transience of human life by showing how somatic conditions sicken the body, mind, and soul of man unto death. zum Buch im ULB-KatalogPlus zum Buch auf der Verlags-Website